Chili-opskrifter?
Fra : Jimmy

Dato : 13-01-03 16:39

Hej

Jeg søger opskrifter, hvor hovedingrediensen er chili.

Altså ikke Chili Con Carne hvor det blot er en "medhjælper", men en ret der
gør chili ære.

Nogen der kender nogen?

Mvh
Jimmy

Fra : RHR

Dato : 13-01-03 17:22

Hej Jimmy!

Denne side er ganske god, nogen yderst lækre opskrifter
http://home3.inet.tele.dk/j_have/

Mvh
Rikke

Fra : Goofey

Dato : 13-01-03 17:22

MVH Goofey

En ekte og het Texas chili. Jeg smakte her om dagen en chili, en Texas
Chili fra Vicktor Waldenstrøms "Suverene Kjøkkenet" Det var en meget moderne
chili, dekorativ og full av trendy grønnsaker, slik som baby mais,
kirsebærtomater og okra. Visst var den god, så uendelig mye bedre enn disse
grytene med hvite bønner, og vasne tomater som serveres her i landet, men
noen skikkelig chili var det ikke. Chili fortsetter å være en grovt
misforstått rett her i landet. Slik som denne velsmakende kjøttgryta jeg
fikk servert lages med tre ingredienser som under ingen omstendigheter får
forekomme i en ekte chili.
a.. Tomater
b.. Bønner
c.. Løk

En riktig "chili con carne" inneholder stort sett det navnet sier:
rødpepper og kjøtt - i den rekkefølgen. I Texas der folk tar sin chili med
meget stor alvor, holdes det årlige chili konkurranser - cook offs - der det
beste kokkene møtes. En mann med navn Francis X Tolbert har vunnet en rekke
ganger. Han har også gitt ut chilielskerenes "bibel" "A bowl of red".
Det her er oppskriften på hans vinner "NORTH TEXAS RED", verdens beste
chili. En gryte tillaget på annet vis kan fortsatt være en god gryte, men
det er ingen ordentlig chili, jamførTolbert.

En stor gryte
En stor stekepanne
En liten sauskjele
En flaske tequila
Seks flasker lyst øl
fem tørkede ancho-pepper-frukter (store og mørkerøde som finnes i
innvandrerbutikker)
1 tørket chipotle pepper
3 tørkede piri-piri
4 jalapeno pepper (grønne, konserverte)
Baconfett eller olje å steke i
10 fedd hvitløk
5 kilo oksekjøtt, i 1*1*1 cm terninger
En halv kopp mel
En kopp chili pulver
2 matskjeer spisskummin
2 matskjeer oregano
2 matskjeer malt koriander
En halv matskje sukker
Salt etter smak (begynn med en en stor teskje)

Bruk under ingen omstendighet kjøttdeig, tomater, bønner eller løk i
chilien.

Sånn går du fram:

1. Ta deg en real tequila og sett på en plate med Hank Williams. Det
hjelper deg til å få det rette chiliperspektivet på tilværelsen.

2. Begynn med pepperen. Rens bort frø og stilker fra de tørkede
pepperfruktene. Legg dem i litt vann kok dem i 15 minutter under lokk. La
det svalne.

3. Rens jalapeño-pepperen og hakk den fint. (ADVARSEL:pepperen brenner. Se
opp for dampen når du koker pepperen, vask hendene nøye etterpå og tenk på
hvor du plasserer hendene det nærmeste døgnet. Plukker du deg i nesa kan du
like gjerne gjøre det med glødende piggtråd).

4. Ta et glass tequila til. Det trengs. Nå begynner det nemlig å bli
stressende.

5. Bryn hvitløken forsiktig til den blir myk. Legg den i gryten.

6. Øk varmen og begynn å stek kjøttet. Ta litt om gangen, rør hele tiden
slik at kjøttet blir brunet på alle sider. Legg det deretter i gryten sammen
med hvitløken. Det her er et "osete" og kjedelig arbeid som både krever
tålmodighet og tequila.

7. Bland mel og chilipulver. Hell dette over kjøttet i gryta og rør om.

8. Ta ut den kokte pepperen (spar på vannet). Mos pepperen til en pasta.
Tilsett pastaen og den hakkede jalapeñoen til kjøttet.

9. Hell på peppervannet, oksebuljongen og øl til væsken står 5 cm over
kjøttet i gryta. Kok opp.

10. Nå er chilien i gang. En fornøyd kokk tar et skritt tilbake, beundrer
sitt skaperverk og tar en real slurk tequila som han skyller ned med resten
av ølet.

11. La chilien småkoke. Smul ned koriander, spisskummin og oregano. Rør
ofte.

12. Fortsett å koke til kjøttet blir mørt. Dette bør ta to til tre timer.

13. Mer tequila.

14. Det kan hende chilien blir for løs, tilsett da en blanding av mel og
vann eller maisenna.

15. Gjør slutt på tequilan.

Denne blandingen holder til 10 chili entusiaster eller 20 normale
mennesker. Entusiastene spiser den direkte av porsjonsskål eller "going to
the proms" som betyr at man strør reven cheddar, hakket rå løk og hakket
jalapeño over. Denne retten er ikke for kyllinger, den har et bitt som en
pitbull terrier, men det går fortsatt an å spise den med glede.

Tilbehør: Sett frem skåler med salat, tomat, hvitt brød, nacho chips,
salsa cruada (hakket tomat, hakket koriander, hakket løk, hakket fersk
rødpepper) og salsa camole( moset avocado, hakket tomat, knust hvitløk, saft
av sitron hakka rødpepper og sellerisaft)

Drikke: Rødvin er helt bortkastet sammen med denne peppersterke maten.
Store mengder øl, tequila eller Margaritas passer bra.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-01-03 23:19

"Goofey" <someone@dk.com> skrev i en meddelelse
> [...]
maten.
> Store mengder øl, tequila eller Margaritas passer bra.

Hmm - ja. Det rører jo nok ved min opfattelse om Norge og fiskebudding

Ang. citatteknik så nænnede jeg altså ikke at slette i opskriften.

mvh
Jørgen

Fra : Søren Lindholt

Dato : 14-01-03 13:21

Goofey <someone@dk.com> wrote in article
<3e22e7df$0$203$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> MVH Goofey
.. Chili fortsetter å være en grovt
> misforstått rett her i landet.

Ja og her i DK er der endda nogen der serverer ris til... men det mener jeg
er noget der er opfundet i kantinerne, for at strække på det gode

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Mikkel Winther

Dato : 14-01-03 15:28

Goofey was trolling as usual:
> MVH Goofey
>
> En ekte og het Texas chili.
[snip]

Smukt. Sublim chili opskrift. Sådan laver rigtige mænd mad.

m.
--
"It was a dream, we live inside a dream."
from "Twin Peaks: Fire Walk With Me", 1992

Fra : Goofey

Dato : 15-01-03 18:44

Ja, den kræver lidt hår på brystet
MVH Goofey

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 15-01-03 23:31

Poppers?

Jalapeño-bomber proppet med ost og dyppet i noget beignetlignende dej og
derefter dybstegt.

--
vh ¸.·´¯)

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 17-01-03 19:56

On 14 Jan 2003 12:20:41 GMT
"Søren Lindholt" <lindholt@FJERNperson.dk> wrote:

> [...]
>
> Ja og her i DK er der endda nogen der serverer ris til... men det mener jeg
> er noget der er opfundet i kantinerne, for at strække på det gode

Det er nu ikke helt rigtigt, Mexico har via stillehavet haft en del handel
med Østen. Ris er en vigtig del af det mexicanske køkken, regionalt er har
også karryen fundet vej.

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 17-01-03 20:27

On Mon, 13 Jan 2003 17:22:29 +0100
"Goofey" <someone@dk.com> wrote:

> [...]
> 2 matskjeer malt koriander
> En halv matskje sukker
> Salt etter smak (begynn med en en stor teskje)

En opskrift er kun en god opskrift hvis den er præcis, og det er den her ikke.

En kop chilipulver er ganske vist en fast mængde ( jeg regner med at det
er en amerikansk cup), men da chilipulver findes i et ocean af varieteter, er
det fuldstændigt umuligt at sige hvor stærk den bliver, men du kan jo prøve
at lave den med en cup Habanero-chilipulver.

Amerikanerne(især Texanerne) er i som du nævner ganske rigtigt meget
glade for deres egne evner inden for chilimadlavning , men sandheden er
jo den at det bare er en forsimplet udgave af den Mexicanske Mole, med
oksekød i stedet for kalkun. Den er følelig lige nøjagtig lige så uægte
som den danske udgave, og at kalde den danske udgave for en misforståelse
er madsnobberi af værste skuffe.

Chile dets mange variationer er et pragtfuld krydderi med et ocean af
anvendelsesmuligheder, at hævde der kun er en måde at gøre det på er
tåbeligt og at hævde at bønner løg og tomater ikke passer til chili bare fordi en
eller anden Texaner fremturer med det er lige så tåbeligt.

Jeg ville i øvrigt ikke blive overrasket hvis der var rascistiske elementer
indblandet i det forhold, det er en kendt sag at mexicanske indvandrere
ofte omtales nedsættende som bønne-knaskere i USA

--
Poul-Erik Andreasen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 18-01-03 15:43

On Sat, 18 Jan 2003 14:02:20 +0100
"Goofey" <someone@dk.com> wrote:

> Hej Poul
>
> Denne opskrift henvender sig til folk der elsker chilli , og som selv
> eksperimenterer med dette dejlige krydderi.
> Derfor er opskriften ikke "præcis" , madlavning er IKKE noget der skal
> spærres inde i faste rammer , men derimod opleves via
> eksperimenteren/fonemmelse og sund fornuft!

Det kan jeg ikke være mere enig i, derfor undrer det mig også at du
nærmest nedlægger forbud mod visse ingredienser,

> At du nævner en kop Habaneropulver, er for at bruge dit ordvalg , et ganske
> tåbeligt indslag.

Hvorfor det, hvad for noget chilipulver vil du da benytte? Ancho

> Du kalder opskriften forsimplet, Hmmm , her fokuseres på 2 hovedingredienser
> , nemlig KØD og CHILLI , hvilket er meningen , nogle af mine bedste
> smagsoplevelser , er netop retter med få råvarer , og desuden blev der
> efterlyst en ret hvor chilli'en spiller hovedrollen , her sammen med kød.

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at det, helt sikker er en udemærket opskrift
(hvis man ellers undlader at bruge habanero-pulver.

Det der irritere mig er præsentationen som værdens bedste chili.
Og Amerikanernes selvgodhed over noget de ikke selv har fundet på.

> At antyde ,at retten har noget med rascisme at gøre , gider jeg ikke engang
> kommentere!

Det var jo ikke en kommentar til dig.

> Poul , madlavning skal være en morsom og possitiv oplevelse , hvilket jeg
> synes denne ret kan opfylde.
> Hvis man på forhånd er negativt indstillet over for en opskrift , endda uden
> at have smagt den , tjaeh?!
>
> Opskrifter skal være til inspiration , ikke manualer , som følges slavisk!

Det kan jeg ikke være mere enig i, men netop derfor er mig også i mod at man
benytter vendinger som det ÆGTE og den RIGTIGE.

> Nu vil jeg med GLÆDE og HUMOR forberede min aftensmad
>
> MVH Goofey (En snob?)

Helt roligt, der er ikke så slemt ment, jeg er helt klart af den opfattelse at vi alle er
vi er alle madsnobber langt hen af vejen, og det har jeg det i øvrigt også helt fint med.

--
Poul-Erik Andreasen