Telefonnummer
Fra : Peter G C

Dato : 13-01-03 16:13

Kan et mobiltelefonselskab "A" nægte at portere et telefonnummer fra "A" til
selskab "B"?

Dette indlæg er krydspostet i dk.teknik.telefoni.mobil, dk.videnskab.jura.

Husk venligst at FUTTE til den korrekte NG - hvad enten det er det juridiske
eller det tekniske.

Tak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-01-03 16:23

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> Kan et mobiltelefonselskab "A" nægte at portere et telefonnummer fra "A"
til
> selskab "B"?

Det kan de jo godt, hvis du ikke er kommet ud af deres bindingsperiode,
eller at der er en opsigelse på vej.. Der er vist også et par andre ting

Fra : Peter G C

Dato : 13-01-03 16:29

[klip]

> Det kan de jo godt, hvis du ikke er kommet ud af deres bindingsperiode,
> eller at der er en opsigelse på vej.. Der er vist også et par andre ting

Jeg vil gerne have det helt præcist - gerne med henvisninger.
Bindingsperioden er ikke problemet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-01-03 16:40

> Jeg vil gerne have det helt præcist - gerne med henvisninger.
> Bindingsperioden er ikke problemet.

Du kan jo læse hos det selvskab som du vil overflytte til.. Det står jo i
betingerlser hvordan og hvorledes.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-01-03 17:04

On Mon, 13 Jan 2003 16:12:36 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Kan et mobiltelefonselskab "A" nægte at portere et telefonnummer fra "A" til
>selskab "B"?

Som udgangspunkt må svaret være nej, da der er indført fuld
nummerportabilitet for mobilnumre.

Se f.eks. denne afgørelse fra Telestyrelsen:
http://www.tst.dk/wimpdoc.asp?page=tema&objno=95024133

Der findes sikkert mere detaljerede regler mv. på www.tst.dk

--
Jakob Paikin

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-01-03 19:24

> [...]
>
> Husk venligst at FUTTE til den korrekte NG - hvad enten det er det juridiske

Her er en e-mail som jeg modtog fra Telestyrelsen vedrørende noget der næsten
ligner dit problem:

Til Claus E. Beyer

Telestyrelsen har modtaget din e-mail af 14. juli 2000
hvor du anmoder om svar vedr. dine muligheder for at medtage dit NMT-nummer
ved flytniing til andet telekab.

Telestyrelsen skal i den forbindelse bemærke følgende:

Når du skifter teleselskab kan du tage dit telefonnummer med. Det kaldes
nummerportabilitet.

Nummerportabilitet har til formål at gøre det lettere for forbrugerne at skifte
teleselskab og dermed bidrage til større valgfrihed på teleområdet. Ved at sikre at
forbrugerne kan tage deres telefonnumre med sig, når de flytter teleselskab, minimeres
barriererne ved skift af selskab. Dermed fremmes konkurrencen på telemarkedet.

Det er allerede muligt at tage sit fastnetnummer med ved skift af teleselskab på
fastnetområdet.

Fra 1. juli 2001 er det nu også blevet muligt at tage sit mobilnummer med ved skift til et
andet mobilselskab.

På mobilområdet gælder det, at alle abonnentnumre er omfattet af reglerne om
nummerportabilitet, herunder f.eks. alle NMT- og GSM-numre.

Der stilles i lovgivningen krav om, at det gamle selskab skal lade dig medtage dit nummer.
Til gengæld er det frivilligt for det nye selskab, om det vil modtage nummeret.

Det betyder at Mobilix har ret til at modtage dit NMT-nummer. Mobilix er dog ikke
forpligtet til at modtage det.

I dit tilfælde synes det ikke at være Tele Dammark som hindrer konkurrencen. Der er vel
snarere tale om at Mobilix ikke ønsker at udnytte muligheden for at få en ny kunde, ved
at selskabet afviser at modtage dit NMT-nummer.

Det er under alle omstændigheder ikke rigtigt, hvis Mobilix fortæller, at NMT-numre ikke
kan medtages af kunder, når de skifter teleselskab.

Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte Telestyrelsen igen.

Med venlig hilsen

M..... B.........
Telestyrelsen

-----------------------

Det kan forøvrigt bemærkes at mit NMT-nummer i dag er hos Telmore. Telmore er bedst.
De mangler bare at tilbyde HSCSD og GPRS, men det kommer forhåbentligt snart.

www.telmore.dk

Claus

Fra : Jacob Blirup Larsen

Dato : 13-01-03 19:42

> Kan et mobil telefonselskab "A" nægte at portere et telefonnummer fra "A"
til
> selskab "B"

Ja, i tilfælde af at man har en restance hos selskab "A", kan de godt nægte
at portere nummeret til selskab "B". Dette er selvfølgelig kun til restancen
er betalt.

Jacob

Fra : Peter G C

Dato : 13-01-03 19:55

[klip]

Tak for de mange gode svar!

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 13-01-03 23:38

Hej

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Kan et mobiltelefonselskab "A" nægte at portere et telefonnummer fra "A" til
>selskab "B"?

En teleudbyder er pligtig til at afgive nummer til et andet teleselskab
! - Derimod er et teleselskab _ikke_ pligtig at modtage et nummer fra
andet selskab.

I praksis er det vist således at TDC ikke modtager numre fra andre
selskaber, sådan var det ihvertfald da nummerportabilitet blev mulig,
måske de har ændret politik.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-01-03 15:00

"Ole Rasmussen" <newsfeed@melby-online.dk> wrote in message

> [...]
>
> I praksis er det vist således at TDC ikke modtager numre fra andre
> selskaber, sådan var det ihvertfald da nummerportabilitet blev mulig,

Da jeg købte en 3310 i dec. mdr. og tegnede et MobilBonus hos TDC skulle jeg
have nyt nummer, selv om jeg i forvejen havde et nummer hos TDC. Jeg kunne
ikke bruge det gamle nummer fordi det var nytegning af abn. så det gamle
nummer måtte slettes og jeg blev nødt til at få et nyt.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-01-03 23:55

In article <avukos$do8$1@sunsite.dk>, Peter G C wrote:
> [...]
>
> Husk venligst at FUTTE til den korrekte NG - hvad enten det er det juridiske

Ja. Nummeret er deres ejendom, indtil du har betalt deres krav,
og givet dem en ifølge kontrakten korrekt opsigelse. Derudover kan
de ikke nægte det.

B kan dog nægte at tage imod nummeret.

Jeg mener også A generelt kan nægte at portere nummeret til B,
såfremt dette medfører omkostninger som B skal betale til A,
og B har en ubetalt gæld til A.