Tilbagekøb af bil/mangler ?!?
Fra : Thomas Nielsen

Dato : 13-01-03 14:52

Håber der er nogle her der kan give mig lidt jura-input.

Jeg underskrev d. 12. december en slutseddel på en Mercedes A160 som
jeg har købt brugt den blev leveret d. 18 december 2002 - umiddelbart
klargjort.
Efterfølgende har jeg fundet en del fejl/mangler i småtingsafdelingen
som jeg d. 28. december pr. mail gjorde forhandleren opmærksom på - og
fik umiddelbart et svar tilbage hvor han ville kontakte mig d. 6.
januar 2003 - hvilket han ikke gjorde, heller ikke den 7. - så den
ringede jeg til ham og fik fat i en telefonsvarer hvor jeg bad ham
ringe mig op - hvorefter han sendte en mail om at de var "frosset
inde" og at alt gik langsomt men at han ville ringe til mig i
slutningen af ugen (torsdag/fredag) for at aftale noget den flg. uge
ang. udbedring. - han ringede hverken torsdag eller fredag - og jeg
skrev til ham her tidligere i dag og fik en halv time derefter en mail
tilbage om at der var fugt i telefonsystemet - selvom han om fredagen
har haft kontakt med en anden bil forhandler som jeg var ude hos
i forbindelse med at jeg gerne ville sælge bilen igen. Jeg har også
forespurgt sælger pr. mail om han ville købe bilen tilbage - uden
nogen form for respons på det spørgsmål - men samtidig rådførte han
den forhandler jeg var ude hos i fredags om at de max skulle give
120.000 for den bil jeg 3 uger forinde har købt for 180.500 ex.
levering.

Jeg ved godt at jeg kan forvente et nedslag i prisen pga.
ombestemmelse - men 60.000? - derudover føler jeg mig rimeligt dårligt
behandlet af sælger - og det lader umiddelbart til at der ikke er
gjort meget fra sælgers side i forsøg på at kontakte mig - ikke en
gang han han ringet i denne periode - til trods for min forespørgsel.
- Nu er der gået 30 dage - som iflg. slutsedlen skulle være
"leveringsdatoen" (hvis ikke andet er angivet) - fejlene er ikke
udbedret inden for den periode der iflg. købelovens §49 -
tillige var sælger klar over at bilen ikke var klargjort da den blev
sat klar til afhentning. - Jeg er klar over at der har været jul og
ferie i mellem tiden, men synes stadig jeg er blevet så dårligt
behandlet at jeg håber på at jeg har mulighed for at kræve
tilbagekøb.

I dag har jeg tillige fundet ud af at der stadig er pant i bilen som
sælger (ikke privat handel) ikke har fået ud af verden.

Hvordan forholder man sig over for den sælger? har jeg noget juridisk
grundlag for at kræve bilen returneret eller er det op til sælgers
dårlige samvittighed og hans professionalisme?

--
/Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 13-01-03 15:48

"Thomas Nielsen" <news@*nospam*corno.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> I dag har jeg tillige fundet ud af at der stadig er pant i bilen som
> sælger (ikke privat handel) ikke har fået ud af verden.

Alene af den grund ville jeg kontakte en advokat. Det er temmelig alvorligt.
Du er velkommen til at slå på tråden

> Hvordan forholder man sig over for den sælger? har jeg noget juridisk
> grundlag for at kræve bilen returneret eller er det op til sælgers
> dårlige samvittighed og hans professionalisme?

Hvis bilen er pantsat har du formentlig en rimelig god sag. Men sælger kan
afhjælpe denne mangel. De øvrige mangler har du intet oplyst om. Med andre
ord er det umuligt at vurdere, hvad der skal ske da du intet har oplyst om
bilen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 13-01-03 15:52

On Mon, 13 Jan 2003 15:47:46 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Alene af den grund ville jeg kontakte en advokat. Det er temmelig alvorligt.
>Du er velkommen til at slå på tråden

Så er det bare lige hvad det vil koste at sætte en advokat på sagen.

> [...]
>ord er det umuligt at vurdere, hvad der skal ske da du intet har oplyst om

De mangler der ellers er for største delens vedkommende "kosmetiske".

Manglende ekstra nøgle (fremgik af salgsopstilling at der var 2 sæt)
Manglende servicebog (fremgik der var fuld servicebog)
Cigarettænder mangler
Nummerpladelys mangler (jf. synsrapport)
Højre nærlys - pæren var gået.
CC "skilt" skal fjernes
Der er synlige hundehår invendigt på højre bagdør (bilen fremstår ikke
rengjort)
Indersiden af forruden var beskidt
Sæderne er delvist plettede.
airbag i passagersiden var slået fra
elruderne opfører sig til tider underligt med en "hakkende" bevægelse
når de åbnes...
og til sidst kilometerstanden der nu er over 80.000 og således ikke
var de 74.200 som det fremgik af annoncen...

en masse irriterende småting - det mest irriterende er dog at den ikke
blev klargjort selvom jeg betalte for klargøringen samt at jeg selv
skal henvende mig og får

"Du har fuldstændig ret, den var ikke klargjort, må jeg vende tilbage
6 jan. når vi starter igen."

For mig at se virker det som ret dårlig behandling.

/Thomas

Fra : Peter G C

Dato : 13-01-03 16:15

"Thomas Nielsen" <news@*nospam*corno.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Så er det bare lige hvad det vil koste at sætte en advokat på sagen.

Et kort møde eller telefonopkald koster sjældent noget.

> De mangler der ellers er for største delens vedkommende "kosmetiske".
>
> Manglende ekstra nøgle (fremgik af salgsopstilling at der var 2 sæt)
> Manglende servicebog (fremgik der var fuld servicebog)

Ok - det er vigtigt.

> [...]
> 6 jan. når vi starter igen."
>
> For mig at se virker det som ret dårlig behandling.

Har du overhovedet prøvekørt bilen? Kiggede du den grundigt efter inden
købet og inden levering? Det er jo småfejl alt sammen undtaget servicebogen.
De øvrige fejl burde du have opdaget.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 13-01-03 16:20

On Mon, 13 Jan 2003 16:15:13 +0100, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Et kort møde eller telefonopkald koster sjældent noget.

Har også tænkt mig at hive fat i Forbrugerstyrelsen i morgen - ligger
ellers ikke lige inde med telefonnumre på advokater.

>Har du overhovedet prøvekørt bilen? Kiggede du den grundigt efter inden
>købet og inden levering? Det er jo småfejl alt sammen undtaget servicebogen.
>De øvrige fejl burde du have opdaget.

bilen er prøvekørt - og hvad angår udskiftning af pærer så blev det
aftalt ved levering at de ordnede det senere... - elruderne er en
periodisk fejl - men stadig en fejl... - cigarettænder kigger jeg ikke
efter - ryger ikke... men den bør da være der under alle
omstændigheder... - det forhold der undre mig mest er pantet - og det
tilsyneladende store tidsrum hvor sælger har haft bilen... da der
åbenbart er kørt ca. 5.000 km i den fra han sætter den til salg første
gang - og hvordan den manglende pant stadig ikke - efter min egen
banks henvendelse (flere gange - da de skulle have pant i bilen pga.
et banklån) stadig ikke er fjernet.

--
/Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-01-03 16:13

"Thomas Nielsen" <news@*nospam*corno.dk> wrote in message

> De mangler der ellers er for største delens vedkommende "kosmetiske".
> Manglende servicebog (fremgik der var fuld servicebog)

En manglende servicebog er vist ikke bare kosmetisk. Jeg har ikke den store
erfaring med brugte biler, men så vidt jeg ved, så er der forskel i prisen
på en bil med ført servicebog og en tilsvarende uden. De to biler kan være
lige gode, men dokumentationen for udført service hæver altså prisen (logisk
nok).
Sådan en mangel må næsten kunne prissættes.

/Per

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 13-01-03 16:16

On Mon, 13 Jan 2003 16:12:59 +0100, "Per Christoffersen"
<pc@comonto.dk> wrote:

> [...]
>nok).
>Sådan en mangel må næsten kunne prissættes.

Iflg. sælger fulgte servicebogen med - men han var ikke i besiddelse
af den da den åbenbart har ligger hos den tidligere lejer (hvorfra
blien efter alt at tyde på er blevet tvangssolgt jf. panten) - men han
har endnu ikke kunne fremskaffe servicebogen.

--
/Thomas

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-01-03 13:47

> [...]

>ord er det umuligt at vurdere, hvad der skal ske da du intet har oplyst om

Hvad sige du til denne her:

"...men samtidig rådførte han
den forhandler jeg var ude hos i fredags om at de max skulle give
120.000 for den bil jeg 3 uger forinde har købt for 180.500 ex.
levering."

Kan dette ikke bruges til noget mod sælger? Det tyder på, at han ikke
har rent mel i posen, imho.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Peter G C

Dato : 14-01-03 14:24

[klip]

> [...]
> levering."
>
> Kan dette ikke bruges til noget mod sælger? Det tyder på, at han ikke

Ved ikke lige om det kan bruges til noget - men sælger handler i hvert fald
illoyalt! Og kan blive erstatningsansvarlig på dette grundlag.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bo

Dato : 13-01-03 22:55

"Thomas Nielsen" <news@*nospam*corno.dk> skrev i en meddelelse
> Håber der er nogle her der kan give mig lidt jura-input.

Du kan henvende dig til FDM, de har altid billige medlemskontingenttilbud for nye
bilejere.
Det er ikke dyrt - samt få bilen til en test - der kan være mange flere ting i vejen, som
du slet ikke har opdaget endnu, så FUT hen til FDM og meld dig ind