Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor er digi-kameraer så dyre?
Fra : Per

Dato : 13-01-03 14:07

Er det pga. udbud/efterspørgsel eller hvad?

De kan da næppe være meget dyrere at fremstille end analoge kameraer, jeg
vil nærmest tro, at de var billigere, når de masseprduceres.

Jeg tænker specielt på lommekameraer.

Nogen der har et kvalificeret svar.

Mvh. Per!

Fra : KNL DtP

Dato : 13-01-03 14:23

> Nogen der har et kvalificeret svar.

Tja - ved ikke om de er svaret - men et kvalificeret gær så da:

Den evige udvikling og forbedring er bestemt ikke gratis. Hvis du blot skulle betale
for den elektroniske indmad + en CCD + objektiv + den smule plastic der holder det
hele sammen, så ville det ikke koste nær så meget, som digital kameraer jo gør.

Firmaerne skal jo have pengene, som de bruger for udviklingen, tilbage igen - og det
er vel meget rimeligt at vi, som forbrugere, betaler for det...

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Lestat

Dato : 13-01-03 17:58

> [...]
>
> De kan da næppe være meget dyrere at fremstille end analoge kameraer, jeg
> vil nærmest tro, at de var billigere, når de masseprduceres.

Husk at digicams indeholder blandt andet en CCD, hvor produktionen er dyr,
da man skal have perfekte exemplarer før de kan bruges. Er bare én pixel
defekt, så kan den ikke bruges, eller må nedgraderes til en lavere MPx
rating.

Derudover har digicams typisk elektronik som giver muligheder som
almindelige kameraer (i samme prisklasse) ikke har, såsom mulighed for
diverse filtre på fotoet og andre justeringer. Endelig har digicams ofte en
LCD på bagsiden. Disse er også smådyre, da de ligeledes ikke må have
defekter, og grundet den fejlbarlige teknik man bruger må nogle nødvendigvis
kasseres.

Dertil kommer det som KNL DtP siger, at R&D skal tjenes ind igen. Produkter
som er unge har en høj udskiftning da teknologiske fremspring sker med
syv-mile-skridt. Nu er 5MP kameraer til at få råd til for alle, og digitale
SLR kameraer er også på vej ned i en prisklasse som nærmer sig mainstream.
Det koster en del i R&D at smide sådanne avancerede produkter på markedet.

L.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-01-03 23:18

In article <avur5g$14l$1@sunsite.dk>, Lestat wrote:
> [...]
> da man skal have perfekte exemplarer før de kan bruges. Er bare én pixel
> defekt, så kan den ikke bruges, eller må nedgraderes til en lavere MPx

Sludder og latin. Leverandørerne laver et billede i mørke, og
mapper de dårlige pixels ud i software, så kompenserer software
i kameraet for den manglende pixel. Hvis du får en hotpixel og sender
den ind, så gentager de proceduren.

> Derudover har digicams typisk elektronik som giver muligheder som
> almindelige kameraer (i samme prisklasse) ikke har, såsom mulighed for
> diverse filtre på fotoet og andre justeringer.

dette er markedsøkonomi. Varen skal prissættess så højt at man har
den optimale profit. Hvis man ved at halvere prisen kun kan sælge
det dobbelte anrtal, så er det dårligt, da x% er fremstillingspris.

>Endelig har digicams ofte en
> LCD på bagsiden. Disse er også smådyre, da de ligeledes ikke må have
> defekter, og grundet den fejlbarlige teknik man bruger må nogle nødvendigvis
> kasseres.

De må godt have 5-10 defekte pixels. Men de er ret små, så der er en
stor procentdel der bliver OK.

> [...]
> Det koster en del i R&D at smide sådanne avancerede produkter på markedet.

Mange af dem er den gamle model der primært har fået ny CCD, og
måske ny optik.

Fra : BSJ

Dato : 13-01-03 20:43

> [...]
>
> De kan da næppe være meget dyrere at fremstille end analoge kameraer, jeg
> vil nærmest tro, at de var billigere, når de masseprduceres.

Jeg hælder lidt til den opfattelse at alt så længe en ting er ny og
moderne - så presses priserne til det yderste.
Hvad kostede de første videomaskiner f.eks da de kom frem? (osv osv).
Der er absolut intet der retfærdiggør at en Nikon D1H skal koste det
dobbelte af en F5. Der er i hvertfald ikke for 20.000,- kr ekstra teknik i
den.
Det er vel bare sådan at hvis man kan tænke sig det bedste af det bedste -
tjaa, så er det sælgers marked.
MEN - udviklingen foregår jo i et rasende tempo - så mon ikke man om 5-10 år
finder et digitalt kamera i havregrynspakken (engang var det klistermærker)

Med venlig hilsen
Bjarne