bizarre hændelser i osx
Fra : Ben Knudsen

Dato : 13-01-03 13:38

Osx (10.2.3) kører normalt perfekt hos mig, men i dag har den været sær.
På et vist tidspunkt kan jeg pludselig ikke åbne et word-dokument. Jeg får
besked om, at en anden bruger har dokumentet åbent. Det passer ikke, ved
jeg. Forsøgsvis prøver jeg at åbne et helt andet dokument og får samme
besked.
Nu ER det jo word, så jeg tænker at en genstart af programmet sikkert
løser problemet. På vej ud af word får jeg besked om, at jeg har foretaget
ændringer i standard-dokumentet (eller er det profilen?) og vil jeg gemme
ændringerne? Det har jeg i hvert fald ikke, og jeg gemmer ikke noget.
Beslutter mig for en komplet genstart og vælger genstart i Finder.
Mens programmerne lukker ned, får jeg besked om at der er kritisk lidt
plads tilbage på hd'en (vistnok af Entourage). Det kan muligvis godt
passe, tænker jeg, men tjekker det ikke, da maskinen nu er ved at lukke
ned.

Efter genstart er alle præferencer fra dock'en røget (træls!), og jeg kan
se, at der var mindst 600 mb fri på OSX-partitionen. Ellers fungerer alt
tilsyneladende normalt, og jeg kan ikke umiddelbart se at noget er blevet
slettet (altså ud over dock'ens præferencer).

Hvad pokker er det lige, der er sket?
Selv om der ikke skete alvorlige skader, synes jeg ikke det er særlig
betryggende adfærd af maskinen.

Ben

Pismo 500 /256 mb ram
Og ja, jeg kører Safari.

Fra : David Blangstrup

Dato : 13-01-03 14:51

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad pokker er det lige, der er sket?
> Selv om der ikke skete alvorlige skader, synes jeg ikke det er særlig

Den nyeste update?
http://macupdate.com/info.php/id/10460

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Steen Larsen

Dato : 13-01-03 15:03

In article <1foqbty.1wv2etjk3h48wN%firstname@lastname.dk>,
firstname@lastname.dk (David Blangstrup) wrote:

> Den nyeste update?
> http://macupdate.com/info.php/id/10460

Tror du ikke bare din virtuelle hukkommelse er løbet over kanten af din
disk og at den faktisk har været fuld. Jeg har hørt om lignende symptom
med nulstillede preferencer i forbindelse med disk fuld.
600 MB fri disk på system-disken lyder ikke sundt - slet ikke med kun
256 MB RAM.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 13-01-03 15:23

steen@lykking.dk writes:
> [...]
>med nulstillede preferencer i forbindelse med disk fuld.
>600 MB fri disk på system-disken lyder ikke sundt - slet ikke med kun

Jeg troede faktisk, at swap'en lå på en skjult partition ligesom ved
linux. Men det er måske ikke tilfældet?
Ellers kunne du godt have ret.

/Ben

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-03 18:49

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg troede faktisk, at swap'en lå på en skjult partition ligesom ved
> linux. Men det er måske ikke tilfældet?

Nej. Og i Linux skal du jo også selv lave denne partition.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-01-03 20:45

per.ronne@invalid.dk (Per Rønne) writes:

> Nej. Og i Linux skal du jo også selv lave denne partition.

Linux understøtter swapfiler. Så vidt jeg husker, dog ikke hvor de
selv ændrer størrelse.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Ben Knudsen

Dato : 13-01-03 15:23

firstname@lastname.dk writes:
>Den nyeste update?
>http://macupdate.com/info.php/id/10460

Jeps.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-01-03 18:54

In article <fc.0073fb6b04d104cd0073fb6b04d104cd.4d107dc@net.dialog.dk>, Ben Knudsen wrote:
> [...]
> besked om, at en anden bruger har dokumentet åbent. Det passer ikke, ved
> jeg. Forsøgsvis prøver jeg at åbne et helt andet dokument og får samme

lsof viser hvilken process der har hvilke filer åbne. Det er muligt
at den kræver fink og selvstlndig installation. Jeg ved bare jeg har
den. Men den er i /usr/sbin, så jeg går ud fra den er standard.

> [...]
>
> Hvad pokker er det lige, der er sket?
> Selv om der ikke skete alvorlige skader, synes jeg ikke det er særlig

Selv i en MS verden er 2 MS produkter på samme maskine farligt
for stabilitet. Og så vover du det samme på OS X ? Fy, skamme skamme

Fra : Per Rønne

Dato : 14-01-03 18:48

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Efter genstart er alle præferencer fra dock'en røget (træls!), og jeg kan
> se, at der var mindst 600 mb fri på OSX-partitionen.

Det var ikke meget. Jeg har 38,12 G tilbage på min interne harddisk på
60 M, og 11,06 G på min eksterne FW-harddisk på 80 M. Og jeg kan sagtens
slette nogle VPC container filer ...

Fra : Ben Knudsen

Dato : 14-01-03 20:21

per.ronne@post.cybercity.dk writes:
>Nej. Og i Linux skal du jo også selv lave denne partition

Jeps, men jeg havde i min naivitet bare troet (eller rettere: jeg havde
ikke tænkt over det) at den sikkert blev oprettet automatisk af systemet.

Klogere er jeg nu...

Fra : Ben Knudsen

Dato : 14-01-03 20:22

per.ronne@post.cybercity.dk writes:
>Det var ikke meget. Jeg har 38,12 G tilbage på min interne harddisk på
>60 M, og 11,06 G på min eksterne FW-harddisk på 80 M. Og jeg kan sagtens
>slette nogle VPC container filer ...

Det er ganske rigtigt for lidt. Den gamle powerbook er hårdt presset