Motorolie til Honda NTV
Fra : Jens Pedersen

Dato : 13-01-03 10:56

Hvad kan I anbefale af motorolie til en Honda NTV 650 (V2 motor) fra '89
(gået 63000 km)?

Halvsyntetisk eller fuldsyntetisk?
Hvilke mærker kan anbefales?

Mvh. Jens

Fra : jesper_m_h

Dato : 13-01-03 11:35

"Jens Pedersen" skrev d. 13-01-03 10:56 dette indlæg :
> Hvad kan I anbefale af motorolie til en Honda NTV 650 (V2 motor) fra
> [...]
Hej Jens

Jeg vil mene at det du har brug for er en fuldsyntetisk W10/40.
Jeg bruger det på min egen motor der har gået 50000 Km. og jeg har ingen
problemer med det.
Med hensyn til mærket så er jeg overbevist om at det ikke spille den
store rolle når du holder dig til de kende mærker.
Husk blodt ikke at købe din olie for billigt og prøv at undgå alle de
"SUPER" Tilsætnings stoffer. Du har brug for en GOD olie og ikke en ny
motor

MVH.
JMH

http://www.kandu.dk/

Fra : jesper_m_h

Dato : 13-01-03 12:10

"jesper_m_h" skrev d. 13-01-03 11:35 dette indlæg :
> [...]
> Husk blodt ikke at købe din olie for billigt og prøv at undgå alle de
> "SUPER" Tilsætnings stoffer. Du har brug for en GOD olie og ikke en ny

Glæmte lige at skrive at jeg handler ved enghave og bruger derfor motul.
Men jeg har brugt mange andre mærker uden at kunne se / Mærke at noget
er bedre end andet.

MVH
JMH
http://groups.msn.com/fastone600/mincykelenrf600r.msnw?albumlist=2

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-01-03 18:02

> Hvad kan I anbefale af motorolie til en Honda NTV 650 (V2 motor) fra '89
> (gået 63000 km)?
>
> Halvsyntetisk eller fuldsyntetisk?
> Hvilke mærker kan anbefales?

Hej Jens

Der er mange meninger om emnet. Jeg giver dig et kort overblik.

Angående tykkelsen, så hold dig til 10W40 eller 10W50. Bruger din motor
olie, så prøv 15w50 eller 20W50.

Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks. SF,
SG, SJ og SH. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet jo højere
kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ og SH er lavet til motorer hvor
koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler). Derfor kan
olier med API grade SJ og SH få din kobling til at glide hvis du er meget
uheldig. Der er dog meget få der har oplevet det, og ingen jeg har hørt om
har oplevet det på en nyere MC med friske koblingsplader. Hvis der står på
olien at den er tilsat additiver for forbedret benzin økonomi, ville jeg dog
holde mig væk, da det skulle være reklame betegnelsen for
friktionsnedsættende additiver.

Altså nogle siger: Køb MC olie (API SG). bilolie giver forhøjet slid på din
gearkasse og kan ødelægge din kobling. Der findes ikke rigtigt noget
håndgribeligt noget bevis for dette, så alt argumenting er meget løst
begrundet. Prisen pr liter ligger gerne på mellem 80 og 130kr pr. liter.

Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere (40-60kr/L) Det
med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API graden viser jo tydeligt
at man får bedre kvalitet til færre penge!

Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i et
glas vand.

Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos www.louis.de
De har Castrols den bedste olie, RS Superbike, tappet i deres eget
billig-mærkes dunke og sælger det til dumping pris. Hos Louis hedder det
Delo fuldsyntetisk 10W50, og koster 25 Euro + 5 Euro i forsendelse for 4L.
Det giver en liter pris på lige over 50kr/L hvis man reger porto med. Det
synes jeg er uslåeligt, og slår al ovenstående argumentation

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jan Vagle

Dato : 13-01-03 21:27

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i et
> glas vand.

Godt sagt !

> [...]
> Det giver en liter pris på lige over 50kr/L hvis man reger porto med. Det
> synes jeg er uslåeligt, og slår al ovenstående argumentation

Hvordan ved i med sikkerhed at det er Castrol RS olie i dunkerne ?

--
Jan Vagle
..............................oOo

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-01-03 23:12

Det

> Hvordan ved i med sikkerhed at det er Castrol RS olie i dunkerne ?

Hej Jan

Det ved jeg heller ikke. Der er følgende ting der leder mig på rette vej:
Louis her haft tæt samarbejde med Castrol før og har haft Castrol RS
Superbike i org indpakning billigt (29 Euro). Castrols olie er rød og i
10W50. Louis sender en Info mail rundt, hvor de siger at de har indledt et
samarbejde med en meget stor olieproducent i Tyskland. Olien er produceret
og tappet af denne producent. De har fået fuldsyntetisk 10W50 olie i Delo
dunke til dumping pris. Så siger de: Vi må ikke sige hvem producenten er,
men olien er rød..... Ja deraf slutter jeg at det er Castrol RS Superbike vi
snakker om, da Castrol er den eneste store tyske producent jeg kender der
laver fuldsyntetisk rød 10W50.

Jeg kan selvfølgelig tage fejl....

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 13-01-03 21:34

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Det giver en liter pris på lige over 50kr/L hvis man reger porto med. Det
> synes jeg er uslåeligt, og slår al ovenstående argumentation

Det lyder som et rigtigt godt trick, men står der direkte på dunken at der
er tale om RS, eller hvor ved du det fra?

Jens
RD

Fra : Jens Pedersen

Dato : 14-01-03 14:32

Tak for kommentarerne!
Det lyder som et godt råd med den Delo 10W50. Prisen er i hvert fald svær at
slå, og jeg kan se på Louis' webside, at jeg nok skal have bestilt andre
ting, når jeg nu er i gang.....

/Jens