Amerikansk football - øhh....
Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 13-01-03 09:08

Hejsa.

Nu har et par venner og jeg selv fulgt nogle kampe, og vi har
efterhånden fået styr på de gundlæggende ting (4 downs, 10 yards,
touchdown, o.s.v.)

Men...
Som vi ser en kamp, så består den mest af - ingenting.
Man kører et down som varer 10 sekunder. Så bruger man 1 minut på at
stille op til næste down, som så tager 10 sekunder, o.s.v.

Der er 4 gange så meget stilstand som der er egentlig spil.
Vi kan jo se her i gruppen, at der findes folk, som er store fans af
sporten. Kan de evt. forklare os, hvad de finder så fascinerende ved
football. Misser vi nogle finesser i spillet, eller er det bare ikke en
sport for os?

På forhånd tak.
Flemming

P.S. Det skal siges, at vi alle er store fans af europæisk fodbold.

Fra : Ole :-\)

Dato : 13-01-03 13:50

Flemming Holm Jensen skrev
> [...]
> sport for os?

> P.S. Det skal siges, at vi alle er store fans af europæisk fodbold.

Det er nok derfor. Soccer er en gang lallenrundt på en græsplæne, imens
football (og håndbold) er langt mere indøvede finder og højt taktisk spil.

Jeg kan fortælle at jeg blev fasineret at det fantastiske spil, de super
atleter og hele stemningen med det samme - hvis I har set to/tre kampe og
ikke kan se det smukke i spillet tror jeg ikke det er et spil for jer.

Ole

Fra : Claus

Dato : 13-01-03 14:20

in article avuclb$hn$1@news.cybercity.dk, Ole at ole@sp?rg.mig wrote on
13/01/03 13:49:

> [...]
> atleter og hele stemningen med det samme - hvis I har set to/tre kampe og
> ikke kan se det smukke i spillet tror jeg ikke det er et spil for jer.

Jeps - med stor streg under indøvede - de kan intet foretage sig på egen
hånd - prøv noget uventet og alt går nærmest i stå.....

Claus Vinnich
Bramming

Fra : Zilla

Dato : 13-01-03 15:27

> Jeps - med stor streg under indøvede - de kan intet foretage sig på egen
> hånd - prøv noget uventet og alt går nærmest i stå.....
>
> Claus Vinnich
> Bramming

Hmmm...har du overhovedet SET en football-kamp? Selvom alle systemerne er
indøvede (nøjagtigt som i håndbold - i football har man bare 10 gange så
mange angrebssystemer og et tilsvarende antal forsvarssystemer. Alle hold
har min. 150 af hver), så er hvert eneste play improviseret, fordi man
aldrig kan forberede sig på forsvarets reaktion. Man kan sagtens have et
play designet til at ramme en bestemt receiver, men hvis han er dækket op,
går spillet så i stå? Nej, så finder QB'en en anden at aflevere til, eller
også løber han selv. Så jeg synes det var en lidt dumsmart bemærkning at
komme med. Rod i virkeligheden har den i hvert fald ikke.

Hvad angår Flemmings spørgsmål om, hvad der fascinerer mig ved sporten, så
er det netop det taktiske element. Mig bekendt er der ingen sportsgrene, der
er så taktisk komplicerede som football. Da jeg begyndte at se sporten, var
det ren volapyk for mig, men efterhånden som man lærer at forstå taktikken,
bliver spillet nærmest åbnet for dig - og så steg MIN interesse for spillet
dramatisk.

Derudover er der de store hits, som enhver football-fan nyder at se. Som Ole
nævner, er det også imponerende at se, at selv de store gutter på 150 kg er
utrolig atletiske. Og ja, så er der stemningen. Football-fans kan være
entusiastiske uden at være voldelige - noget fodboldfans kunne lære noget
af.

Men i modsætning til Ole mener jeg ikke, at man nødvendigvis skal give op
fordi man ikke er fanget efter 2-3 kampe. Giv det en chance, læg mærke til
taktikken, opstillingerne og alt det andet. Det er selvfølgelig ikke nogen
garanti for, at man bliver football-fan, for ingen sportsgrene appellerer
trods alt til alle mennesker, men det er sgu svært at undgå...

Carsten - som er et levende bevis på, at man godt kan være både football-fan
og fodbold-fan

Fra : Ole :-\)

Dato : 13-01-03 16:44

Zilla skrev
> [...]
> også løber han selv. Så jeg synes det var en lidt dumsmart bemærkning at
> komme med. Hold i virkeligheden har den i hvert fald ikke.

Der er såmeget indøvet, og så alligevel er det nogle gange det improviserede
som giver det største spil.

> [...]
taktikken,
> bliver spillet nærmest åbnet for dig - og så steg MIN interesse for

Enig.

> [...]
> utrolig atletiske. Og ja, så er der stemningen. Football-fans kan være
> entusiastiske uden at være voldelige - noget fodboldfans kunne lære noget

Enig. Et godt hit og et smed som kan høres ud over stadion er altid godt.
Det er også fantastisk. Et godt løb (rush) og gennem et massivt forsvar,
finter fra side til side, udvige tacklinger afsluttede med et smeld eller et
TD - I like it

> [...]
> garanti for, at man bliver football-fan, for ingen sportsgrene appellerer
> trods alt til alle mennesker, men det er sgu svært at undgå...

Mine glæde ved spillet er da også vokset i takt med at jeg "kender" flere af
spillerne, og kender mere til reglerne. Men det må være sværdt at se flere
kampe uden at fange glæden ved spillet, og forvente det kommer senere - men
det kan da ske.

> Carsten - som er et levende bevis på, at man godt kan være både
football-fan
> og fodbold-fan

Okay, jeg er vild med så meget andet sport, og jeg forsøger mig med 20-30
kampe om året at finde det fascinerende ved fodbold, men der er så lidt i
det. - Godt der er news:dk.sport.fodbold

--
Venlig hilsen
Ole

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 13-01-03 20:37

Flemming Holm Jensen wrote:

> [...]
> sporten. Kan de evt. forklare os, hvad de finder så fascinerende ved
> football. Misser vi nogle finesser i spillet, eller er det bare ikke en

For mig er det bla. dramatikken. Og:
At de kan blive ved at blive løbet over. Det ser helt vildt ud.!
At se hvor meget der skal til for at få et par yards.
Spændingen når der er 3. down, og der mangler 15 yard.
At se quarterbacken kaste en præcis bold over 25m eller mere. Og kan ramme
en mand der er i fuldt løb.
Osv.

Men som i al anden sport skal man holde med det ene hold. Ellers kan man
føle at man spilder tiden. Det er ihvertfald afgørende for mig. - Jeg har
ikke nogen særlig favorit bortset fra Green Bay Packers og St. Louis Rams
der var rigtig gode. (Men ikke gode nok!)

Og der skal være spænding. Som den sidste kamp d. 12/1.
(Derimod kan jeg ikke holde øjnene åbne når kampen forlængst er afgjort. -
Som den ugen før, hvor jeg gik i seng før 4. quarter...!! Det var ikkke
smart fandt jeg jo ud af siden.!)

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Ole :-\)

Dato : 14-01-03 03:33

Jørgen Rasmussen skrev
> [...]
> ikke nogen særlig favorit bortset fra Green Bay Packers og St. Louis Rams
> der var rigtig gode. (Men ikke gode nok!)

Det er rigtigt, men det er sværdt at sidde i lille Danmark, se maks 22 kampe
på et år, som strækker sig fra oktober til januar, og dermed blive særlig
fan af et enkelt hold. Okay, okay vi kan også hører lidt netradio og læse
nogle enkelte engelske artikler, men det er ikke det samme.

Det er snart 10 år siden jeg så min første footballkamp, og alligevel var
det først sidste år jeg fandt mit yndlingshold ud af flere, og i år har det
da også svinget lidt. Packers var i SuperBowl både i 1997 og 1998, og der
var jeg temmelig ubekendte med dem, det er først de sidste to - tre år jeg
sådan rigtigt har langt mærke til dem og blevet fan af Brett Farves mange
kast, og det at holdet sådan lidt kan sammenlignes med det hjemmelige og
ydmyge.

De bor i det kolde nord. Det er borgernes hold, et en multimilliarder eller
et stort firma som ejer dem, men det er borgerne selv som ejer holdet.

> [...]
> Som den ugen før, hvor jeg gik i seng før 4. quarter...!! Det var ikkke

Uha, uha - det var ikke godt. Det kan være trist når det går den forkerte
vej, men kampen er først slut når den fede dame har sunget.

Venlig hilsen
Ole