Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon G3, amatørens første indtryk..
Fra : Mogens Christensen

Dato : 13-01-03 01:47

Hej gruppe..

Jeg har de sidste par måneder ivrigt fulgt med i debatten herinde, med den
bagtanke at jeg kunne få nogle hints og fif til indkøb af et digitalkamera.
Jeg forventede af mit nye kamera at det let kunne levere nogle fornuftige
billeder under forskellige forhold uden for meget fnidren med indstillinger,
men omvendt skulle indstillingsmulighederne være rigelige hvis det var
ønskeligt. Det skal med andre ord, ikke være kameraets skyld hvis billederne
ikke er i orden.
Mit valg faldt i sidste ende på et Canon Powershot G3. Et kamera jeg mente,
og stadig mener, har de kvaliteter jeg eftersøgte. Om det var det rigtige
valg, vil jeg ikke diskutere her. Jeg vil blot kort komme med mit
førstehåndsindtryk. Det bør nok nævnes at min kameraerfaring kan ligge på et
ret lille sted, og tekniske finesser vil jeg ikke komme ind på, ganske
enkelt fordi jeg ikke fatter det. Endnu.

Look and feel synes jeg er lige i øjet. Virker robust, og indbydende. Brugen
af den, igennem de overskuelige menuer, fungerer meget godt.
Som point-and-shoot er den udmærket. Dog har den problemer med autofokus,
især i mørke omgivelser. Enten ta'r det lang tid, eller også lykkedes en
fuldført autofokus ikke. Sjældent noget der kan ses på billedet, men det
ta'r snildt 2-3 sekunder.
Indstillingsmuligherne er _rigelige_. Jeg mangler stadig at lege med de
fleste af dem.
Billederne er efter min mening, gode. I hvert fald til daligdags amatørbrug.
Skarpe og klare.
Red-eye. http://www.dcresource.com/ sviner G3'eren til for en elendig redeye
behandling. Det undrer mig, for jeg har endnu ikke været bare tæt på at
klemme røde øjne ud og af nogen endnu. Dette var et af mine tvivlspunkter
inden jeg købte kameraet idet det hovedsageligt vil blive brugt til
stemnings- og festbilleder med dertilhørende mange øjne. Men ingen røde øjne
endnu. I hvert fald ikke noget der kunne tillægges kameraet.

Det var vidst lige de væsentligste punkter jeg har bidt mærke i i løbet af
den sidste uges tid. Jeg håber at jeg har besvaret et spørgsmål eller to
vedrørende G3'eren, for de kommende ejere af et digitalkamera. God
fornøjelse..

Med venlig hilsen
Mogens Christensen

Fra : Martin Sorensen

Dato : 13-01-03 11:03

Min sammenligning er med min Nikon FA (ca 20 år, 35mm/2,0 + 105mm/2,5,
manuel fokus), hvlket jo er noget helt andet.

Kompetent kompaktkamara, men i kritiske situationer vinder FA'en.

- der stilles skarpt hvor _jeg_ stiller skarpt.
- bedre optik.
- mulighed for blænde 8-22
- når jeg trykker på udløseren tager det et bilede, med ca 1/10 sek
forsinkelse.
- suverænt bedre søger.

G3 er fremragende som point-and-shoot, og giver også en del muligheder for
at lege med instillingerne. Jeg har heller ikke prøve så mange af dem.

Jeg har svært ved at vende mig til at bruge displayet som søger, men bortset
fra at man ser en del af objektivet i den optiske søger virker den ok

mvh

Martin

Fra : JJ

Dato : 13-01-03 11:20

"Mogens Christensen" <mol@b0rk.dk> wrote in message
> [...]
øjne
> endnu. I hvert fald ikke noget der kunne tillægges kameraet.

Dejligt med en lille anmeldelse. Hvis du skulle få problemer med røde øjne
pga blitz'en, så skulle du overveje at købe en ekstern flash som f.eks.
Canon 420ex. Dette vil helt sikkert løse problemet. Og du får derudover
betydelig bedre billeder, når du nu laver mange fest billeder. Måske vil det
endda løse dit problem med fokusering i dårlig belysning. (Det gør det
ihvertfald på et analog Canon kamera)

Fra : ha

Dato : 13-01-03 11:42

> [...]
> billeder. Måske vil det endda løse dit problem med fokusering i
> dårlig belysning. (Det gør det ihvertfald på et analog Canon kamera)

Sådan en "svend" er jeg den lykkelige ejer af, jeg har dog et
problem I måske kan hjælpe mig med. Jeg kan ikke få den
til at fungere som slave. Hos Canon skriver de således:

"Fully compatible as an affordable Wireless "slave" flash, with EOS-1v,
EOS-3, Elan 7/7E, & D30"

men lige meget hvad jeg har gjort, virker det ikke sammen med
mit G2.

mvh
ha

Fra : Karl Olsen

Dato : 13-01-03 20:22

"ha" <not-me@dot.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> EOS-3, Elan 7/7E, & D30"
>
> men lige meget hvad jeg har gjort, virker det ikke sammen med

Jeg har netop anskaffet en slaveblitz (Cullmann C28) til mit Canon S45, som
ikke har blitzsko. For at få slaven til at virke, skal man slå den
indbyggede blitz til og stå i manuel mode. I de andre modes med automatisk
lysmåling fyrer den indbyggede blitz to gange -- først en gang for måle lys
og så en gang når billedet tages. Og det første blink forvirrer slaven. I
manuel skal man selv stille blænde og lukkertid, så der fyrer den indbyggede
blitz kun én gang. Desuden skal der være kort og frit udsyn fra den
indbyggede blitz til sensoren på slaven, især når man stiller styrken på den
indbyggede blitz til svag.

Karl Olsen

Fra : ha

Dato : 13-01-03 20:41

Hej Karl, tak for svar. Jeg har prøvet det som du beskriver,
men lige lidt hjalp det. Den v i l ikke! .... Grr. grrr, så alle
forslag modtages gerne til afprøvning.

mvh
ha

Fra : Per O.

Dato : 13-01-03 21:33

> Hej Karl, tak for svar. Jeg har prøvet det som du beskriver,
> men lige lidt hjalp det. Den v i l ikke! .... Grr. grrr, så alle
> forslag modtages gerne til afprøvning.

Jeg har selv et G2, og den fungerer KUN med de tre EX flash (220EX, 420EX og
550EX) og ingen andre. Surt, men jeg har været hele møllen igennem, og min
fotohandler endte hos Canon Danmark, som også måtte meddele, at der kun er
de tre muligheder ! Til priser mellem 1500 og 3700 på nettet er det en bet
at opdage den slags efter at kameraet er købt !

Per O.

P.S. Jeg har selv investeret i 220EX'eren, da jeg meget sjældent har brug
for en flash, men hvis du fotograferer meget indendørs, kommer du ikke
udenom en 550EX til små 4000 kr.

Fra : ha

Dato : 14-01-03 11:08

> Jeg har selv et G2, og den fungerer KUN med de tre EX flash (220EX,
> 420EX og 550EX) og ingen andre.

Ja, min er jo netop en 420EX., og den fungerer helt perfekt undtagen
når jeg skal bruge den som slave. Det er slave, jeg ikke kan få til at
fungere.

> [...]
> meddele, at der kun er de tre muligheder ! Til priser mellem 1500 og
> 3700 på nettet er det en bet at opdage den slags efter at kameraet er

Ja, det er da surt. Jeg blev dog ikke (negativt) overrasket, da det jo
tydeligt fremgår af Canon's hp, hvilken type blitz der skal anskaffes.

mvh
ha

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 14-01-03 12:02

"Per O." <per_madsen@vip.cybercity.dk> wrote in

> P.S. Jeg har selv investeret i 220EX'eren, da jeg meget sjældent har
> brug for en flash, men hvis du fotograferer meget indendørs, kommer du
> ikke udenom en 550EX til små 4000 kr.

Eller en E-TTL kompatibel flash som fx Sigma EF 500 Super, EF 430 Super
eller Metz 54...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Check www.digitalforbruger.dk

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP