Aluflasker???
Fra : Søren Lund

Dato : 12-01-03 22:59

Hej NG.
Er der nogen der har erfaringer med aluflasker???

Søren

Fra : Kalle

Dato : 12-01-03 23:23

Øhh ja, jeg har en alu. 7L stage flaske og en alu 1L flaske til dragtgas.
Hvad mener du?

Kalle

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-01-03 00:11

Søren Lund:

> Hej NG.
> Er der nogen der har erfaringer med aluflasker???

Masser! Jeg har 13 i forskellige størrelser. Hvad vil du vide?

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Søren Lund

Dato : 13-01-03 03:01

Sådan lidt om hvad man skal kigge efter ved køb af brugte. Jeg er vant til
stålflasker og så hørte jeg noget om at man skulle passe på med aluflasker,
noget med at de kunne sprænge umotiveret??? Er det en and eller hvad??? Er
der nogen gode råd???

Søren

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 13-01-03 15:21

Søren Lund:

> [...]
> på med aluflasker, noget med at de kunne sprænge umotiveret??? Er
> det en and eller hvad??? Er der nogen gode råd???

Drop at bruge dem hvis de er mere end 10 år gamle. Dette gælder også
hvis de er nytrykptøvede. Aluminium er mere stift og der kommer lettere
små revner i det. Derfor ville _jeg- aldrig bruge en gammel flaske.

Der var noget med en farlig legering på _nogle_ flasker fra _nogle_
firmaer før 1989, men følger du mit råd er det ligegyldigt.

Jeg kyler min flasker ud når de er over 10 år.

Aluflasker er - i modsætning til hvad andre i denne tråd mener -
perfekte til brug i situationer hvor man ikke vil ændre sin afvejning
ved at bruge dem: deko/stage og argon-flasker.

Fra : Dag Deberitz

Dato : 16-01-03 07:49

> [...]
aluflasker,
> noget med at de kunne sprænge umotiveret??? Er det en and eller hvad??? Er

Hej Søren.
Diskutering om aluminiumsflasker dukker op fra tid til anden. Gældende
umotiveret ruptering har jeg en smule erfaring og kundskap i det det har
hændt for mig i maj 1997,- se her:
http://www.scubabomb.freeservers.com/Scubadag.htm.
Det gælder,- om man er interesseret i alu-flasker att undgå den gamle
legæring som heter AA6351-T2 som blev benyttet av flere producenter frem til
1987-1988. Franske "Gerzat" har også benyttet en tilsvarende legæring,
benævnt "AA5283".
På linken < http://www.scubabomb.freeservers.com/index.htm > har du også
meget information om temaet. Beklager nogle "pop-ups", men min ven Dennis
Hawkins borte i Florida har laget siden på et gratis web-hotel. På norske
"Poseidon Service" i Oslo sine sider finner du mer:
http://www.poseidon-service.no/aluminium.html .Dette firma bisto mig overfor
producenten av min flaske fra Gerzat.
Dag Deberitz
d-deber@online.no
Tønsberg - "Nårvei"

Besøk mitt fotoalbum:
http://community.webshots.com/user/busdiver_/
\!/
(@ @)
---oOO-(_)-OOo------------OOOO0000oooo...._([;]@-[=<

Mailstammen og evt. vedlegg er virussjekket
med siste oppdatering av PC-cillin2003 fra Trend Micro (www.antivirus.com)

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-01-03 13:38

Min erfaring med dem er de er store, de er tunge over vandet, de er lette
under vandet. Jeg ville aldrig anbefale dem til noget som helst.

Jeg har været indenhaver af 2x7 og en 10 liter i alu for heldigvis lang tid
siden.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 13-01-03 13:54

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i melding
> Min erfaring med dem er de er store, de er tunge over vandet, de er lette
> under vandet. Jeg ville aldrig anbefale dem til noget som helst.

***Det er min erfaring også...

Fra : Gryndahl

Dato : 14-01-03 17:10

Korrekt - de bliver lette og pisse irrterende sidst på dykket.
Mvh
Gryn

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-01-03 19:33

Gryndahl:

> Korrekt - de bliver lette og pisse irrterende sidst på dykket.

Vås. Hvilke flasker taler du om?

Fra : Gryndahl

Dato : 14-01-03 20:40

> Vås. Hvilke flasker taler du om?
>
> --
> Peter Fjelsten - DIR-DK

De væmmelige nogen der bliver smidt på ryggen af een i Rødehavet -
kender ikke navnet - modellen eller typen...
De giver squ da BCD'n konkurrence mht lyftekraft :)

- Gryn -

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 14-01-03 20:51

Gryndahl:

> De væmmelige nogen der bliver smidt på ryggen af een i Rødehavet -
> kender ikke navnet - modellen eller typen...

Luxfer S080 - den foretrukne stageflaske (ikke deko!) blandt DIR-
dykkere.

> De giver squ da BCD'n konkurrence mht lyftekraft :)

Den bliver ca 1 kg positiv når den er tom, hvilket er godt når man er i
våddragt.

Of well, jeg smutter til Marsa Alam på torsdag i en uge - så kan jeg
vende tilbage...

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 14-01-03 23:18

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
> Den bliver ca 1 kg positiv når den er tom, hvilket er godt når man er i
> våddragt.

Våddrakt????! ehh..hva med oss andre?

> Of well, jeg smutter til Marsa Alam på torsdag i en uge - så kan jeg
> vende tilbage...

God tur...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 15-01-03 00:57

Hallgeir Revhaug:

> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
>

> Våddrakt????! ehh..hva med oss andre?

Jeg dykker aldrig i våddragt (eller i på torsdag er første gang i 5
år). Men dykker man i tørdragt er stålfæasler klart at foretrække.

> God tur...

Tak.

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 15-01-03 11:23

Men dykker man i tørdragt er stålfæasler klart at foretrække.

***Hurra!

Hallgeir