Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
rengøring af matskive
Fra : Thomas

Dato : 12-01-03 22:39

Hejsa

På mit ny-indkøbte Canon Eos 300V, var der pludselig kommet en lille sort
prik oppe i venstre hjørne af "billedet" når man kigger igennem søgeren...
Jeg konstaterede at der ikke var noget støv hverken på objektivet eller
spejlet.
Så jeg kiggede på matskiven, og så et lille støvkorn derpå... Uden at tænke
mig om, brugte jeg fingeren til at fjerne det med... Hvilket (selvfølgelig)
efterlod
lidt fingeraftryk på matskiven... Og det ser jo heller ikke ret heldigt ud,
når man
kigger i søgeren...

Nu er mit spørgsmål så : Hvordan renser man matskiven?? Er der nogen der kan
hjælpe med nogen gode råd? Og evt. ting man skal passe på....?
Hvad skal man bruge? Pudseklud? renseservietter (eller hvad de nu hedder -
de der "optic cleaners")

Håber på et hurtigt svar...

På forhånd tak...

..Thomas Jensen

Fra : Poul B-H

Dato : 12-01-03 23:08

Du kan IKKE rense matskiven, den er så sart at den bliver ødelagt bare man
rører den med en mårhårspensel (don't ask).

Det du ser nu er blivende forandringer, det er ikke kun et fingeraftryk.

Hvis du finder et billigt sted, mangler jeg en skive til EOS1000.

Hvis en EOS650 matskive passer, har jeg en meget billig ny.

Poul B-H

Fra : Thomas

Dato : 13-01-03 01:20

Hejsa

> [...]
>
> Hvis du finder et billigt sted, mangler jeg en skive til EOS1000.
>
> Hvis en EOS650 matskive passer, har jeg en meget billig ny.

Hvordan bliver den "ødelagt" hvis man rører ved den? Det er jo en
"fedtfinger"
der sidder derpå... Burde den ikke kunne tørres væk, hvis man gør det ganske
forsigtigt? Kan det virkelig passe at den ikke kan renses?

Hvordan gør man mht. udskiftning af sådan en så? Hvis man ikke må røre den,
kan den da ikke være let at skifte...

Hvad er prisen (sådan ca.) for en ny??

Mvh. Thomas

Fra : Poul B-H

Dato : 13-01-03 20:20

> [...]
ganske
> forsigtigt? Kan det virkelig passe at den ikke kan renses?

Prøv! foreløbig har jeg ødelagt 2 skiver ved at røre ved dem ! Første gang
troede jeg også at det ikke kunne passe, men det kunne det.

> Hvordan gør man mht. udskiftning af sådan en så? Hvis man ikke må røre
den,
> kan den da ikke være let at skifte...

Der følger special pincet med til de skiver der er beregnet til at skiftes.

> Hvad er prisen (sådan ca.) for en ny??

Canon værkstedet i DK forlanger 950kr for skiven til en EOS1000! og 1100 for
at skifte den (tager 1 minut). De har rigtigt moret sig i firmaet den dag!

Poul B-H

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-01-03 02:10

Poul B-H wrote:

> Du kan IKKE rense matskiven, den er så sart at den bliver ødelagt bare man
> rører den med en mårhårspensel (don't ask).
>
> Det du ser nu er blivende forandringer, det er ikke kun et fingeraftryk.

Det lyder dælme mystisk, jeg har haft mange kameraer hvor
man kan udskifte matskiven, både 24x36mm - 6x4,5cm og 4x5",
og deres matskiver tåler sagtens at de bliver rengjort,
det skal selvfølgelig ske enormt forsigtigt, og man skal
naturligvis helst undgå mekanisk påvirkning, men nogle for-
sigtige børst med en mårhårspensel ka' de altså sagtens tåle.

Dengang jeg brugte dem dagligt, og ofte skiftede mellem for-
skellige søgere og matskiver, der blev de rengjort når det
øvrige grej fik den store tur, og jeg lagde matskiverne i
lunkent vand der var tilsat et par dråber opvaskemiddel, og
noget husholdningssprit, sluttørringen skete med trykluft.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom Dissing

Dato : 13-01-03 09:49

Jeg har et par EOS kameraer ( 1ere) er der nogen her der har prøvet at
"blæse" huset rent/renset matskiver I EOS 1.
Bare lige så jeg ikke ødelægger noget, hvis jeg prøver
Tom

PS
Jeg har faktisk ikke engang tjekket om de er støvede !?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 15-01-03 14:57

On Sun, 12 Jan 2003 22:38:37 +0100, "Thomas"
<Thomas.Elbo@Privat.dk> wrote:

> [...]
>efterlod
>lidt fingeraftryk på matskiven... Og det ser jo heller ikke ret heldigt ud,
klip

Hvor sidder en matskive, er det kun på SLR cameraer,
det var da et uhyggeligt dyrt fingeraftryk.
mvh Ebbe

undskyld, der røg en afsted direkte, det var ikke hensigten