Dip, til chips...?
Fra : Morten

Dato : 12-01-03 21:40

Hejsa

Jeg er vild med de dip-blandinger man kan købe i forretningerne, og så selv
blande op med creme-fraiche.... men jeg syns bare det er lidt argerligt at
skulle betale mere for dip'en end for chipsne...

så er der nogle der evt. har nogle opskrifter på hvordan man selv laver dip
?... også gerne nogle uden creme-fraiche (som de stærke af dem...)

/Morten

Fra : ram2

Dato : 12-01-03 22:55

"Morten" skrev d. 12-01-03 21:40 dette indlæg :
> så er der nogle der evt. har nogle opskrifter på hvordan man selv
laver dip
--------------------
Kig her

http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/cat25.html

http://www.kandu.dk/

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 13-01-03 13:50

"Morten" skrev i en meddelelse

> [...]
dip
> ?... også gerne nogle uden creme-fraiche (som de stærke af dem...)

Hej

Jeg køber aldrig (eller i hvert fald meget sjældent) færdig lavet dip fordi
det er så uendelig let at lave en dip selv.

Jeg bruger gerne hav jeg har i huset.

Enten lidt Micracle Vip og creme fraise, lidt yourgurt eller lignende.

Dette er basen, som altså varierer efter hvad jeg lige har.

Derefter tilsætter jeg altid lidt ketup (Heinz) og enten hvidløgssalt eller
lidt frisk hvidløg meget fint hakket (men aldrig presset). Dette er altid
i - resten variere.

Derefter hvad jeg lige har lyst til at krydderier: F.eks. paprika, karry,
chili, timian, oregano, basilikum og selvfølgelig salt og peber. Smag dig
frem.

Kåre

Fra : Kim Jensen

Dato : 13-01-03 23:57

Kåre Weng Madsen wrote:
> Jeg bruger gerne hav jeg har i huset.

Det er ikke alle der er så priviligerede at have eget hav.

(undskyld, jeg er bare træt og fjollet

Kim Jensen
newscaster.dk - nyheder i din TaskBar eller via email

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 14-01-03 16:38

"Kim Jensen" skrev i en meddelelse

> Det er ikke alle der er så priviligerede at have eget hav.

Det burde ellers være en del af de fleste menneskers køkken - hvordan skulle
man ellers kunne lave hjemmelavet havsalt?

Kåre

Fra : Jimmy

Dato : 13-01-03 16:37

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> blande op med creme-fraiche.... men jeg syns bare det er lidt argerligt at
> skulle betale mere for dip'en end for chipsne...

I Søstrene Grenes og Netto har de ofte nogle store pakker til en billig
penge.

Desuden har jeg haft stor glæde af at blande med Fromage Frais der typisk
har 0.2-0.5% fedt.

Jeg og dem jeg har serveret det for har ikke kunnet smage forskel.

Mvh
Jimmy

Fra : Søren

Dato : 13-01-03 20:31

"Morten" <NOSPAM-post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dip
> ?... også gerne nogle uden creme-fraiche (som de stærke af dem...)

Jeg starter som regel med creme frâiche, men fromage frais kan da også
bruges. Så tilsætter jeg et lille meget fint hakket løg, en knivspids karry,
diverse krydderurter (timian, dild og persille som regel), hvidløg og den
ingrediens som jeg mener er den der giver bollen over å'et - dijonsennep -
bare en halv spsk. Salt og peber efter behag og en times tid i køleskabet.
Bon Appetit!

Salsa, som jeg regner med er det du mener med de stærke uden creme frâiche,
er endnu lettere.

En dåse hakkede, flåede tomater åbnes og størstedelen af væden hældes fra.
Resten gives en par sekunder med stavblenderen. I denne kommes Sambal
Oelek(eller anden chilipasta) samt fint hakket løg og forårsløg, og de
førnævnte krydderurter og basilikum.. Hvis den bliver lidt for tør tilsættes
noget af den frahældte væde. Igen bedst hvis den får en times tid i
køleskabet, men kan da absolut spises med det samme!

Held og lykke - og husk Netto har tilbud på de originale Taffel chips i
gigantpakke - 400 g. 15,- og nej jeg har intet med Dansk
Supermarkedsindustri at gøre ;)

Søren