Fortrydelsesret eller ej
Fra : John K

Dato : 12-01-03 20:43

Hej

Jeg surfede lidt rundt på www.bolig-udlejning.dk og stødte på følgende:

"Fortrydelsesret: Der er ifølge loven 14 dages fortrydelsesret, men da
ydelsen bliver effektueret med det samme, så snart betaling accepteres af
kunden (køb foretaget), bortfalder fortrydelsesretten, hvilket køber
accepterer ved at gennemføre betalingen."

Er det lovgivningen der giver ret til at fortrydelsesretten bortfalder i
ovenstående tilfælde, eller er det firmaet selv der bare mener det skal være
sådan?

Mvh

John K

Fra : DS

Dato : 12-01-03 22:50

> Er det lovgivningen der giver ret til at fortrydelsesretten bortfalder i
> ovenstående tilfælde, eller er det firmaet selv der bare mener det skal
være
> sådan?

Jeg mener det er efter loven, da du med det samme kan bruge af ydelsen, og
denne brug jo ikke kan returneres.

Svarer lidt til når man køber software over nettet - det kan ikke returneres
så snart emballagen er brudt. For så kunne du have brugt programmet,
kopieret det osv. Samme er tilfældet her - du har taget tjenesten i brug, og
kan sagtens have søgt på en bolig mm.

/Daniel

Fra : SoftMan Brian

Dato : 13-01-03 00:11

"DS" <dst82@msn.com> wrote in message
> Jeg mener det er efter loven, da du med det samme kan bruge af ydelsen, og
> denne brug jo ikke kan returneres.

Ikke på den måde de argumenterer for det (man kan ikke aftale sig ud af
købeloven, hvilket er det de skriver at man gør).

Det er dog korrekt at man ikke må tage en vare i brug, men kun afprøve den
(hvilket her er meget svært at definere).

Det er dog næppe jurister der har skrevet deres betingelser, da de taler om
Copyright.

Tillægsspørgsmål: Er der ikke noget om at det er ulovligt at tage penge for
at kunne søge gennem en service som denne? (omgås her ved at man køber en
annonce, men man skal vel kunne få adgang til at læse gratis hvis jeg har
ret? )

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-03 08:11

John K skrev:

> [...]
>accepterer ved at gennemføre betalingen."

>Er det lovgivningen der giver ret til at fortrydelsesretten bortfalder i

Ja.

>eller er det firmaet selv der bare mener det skal være sådan?

Ikke kun.

Firmaet sælger annoncering af boliger. Det er loven om
forbrugeraftaler der er relevant. Det er efterhånden kendt at man
har returret ved fjernsalg. Det er mindre kendt at det slet ikke
omfatter alle varer, og at der gælder særlige regler for
tjenestydelser og den slags.

§ 12.   Ved fjernsalg kan forbrugeren træde tilbage fra aftalen i
   overensstemmelse med §§ 12 a og 12 b (fortrydelsesret).

Stk. 2.   Ved fjernsalg af tjenesteydelser samt ved fjernsalg af
   varer, der skal fremstilles eller tilpasses efter
   forbrugerens individuelle behov, gælder den i stk. 1
   nævnte fortrydelsesret kun, indtil udførelsen,
   fremstillingen eller tilpasningen begynder, når
   forbrugeren forinden har givet samtykke til, at den
   erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v. inden
   fortrydelsesfristens udløb.

Returretten falder altså væk hvis
1)   Det er en tjenesteydelse (ja)
2)   Den tilpasses forbrugerens individuelle behov (ja)
3)   Tilpasningen begynder (måske)
4)   Forbrugeren har accepteret at tilpasningen kan påbegyndes
   før 14-dages-fristens udløb (ja).

Det springende punkt er 3). De påstår at tilpasningen begynder
straks, men hvis der f.eks. forløber 5 timer inden en medarbejder
foretager sig noget, er det jo ikke straks, og der vil altså være
knap 5 timer hvor forbrugeren har ret til at fortryde.

Imidlertid vil det være noget kompliceret noget at tage højde
for, så jeg forstår godt at de skærer igennem og siger at der
ikke er nogen returret når betalingen er faldet.

I teorien vil de dog kunne få en dom imod sig hvis forbrugeren
kan påvise at der ikke blev påbegyndt noget arbejde før han havde
fortrudt. Men forbrugeren kan jo umuligt kontrollere om det er
tilfældet, så det er ren teori.

Konklusion: Firmaet har lov at have sådanne handelsbetingelser.

--
Bertel
http://hjem.get2net.dk/bertel.lund.hansen/dailymirror.jpg

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-01-03 16:29

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk>

> [...]

> Returretten falder altså væk hvis
> 1)   Det er en tjenesteydelse (ja)
> 2)   Den tilpasses forbrugerens individuelle behov (ja)

Fordi der er tale om en tjenesteydelse behøver du ikke tjekke det.
Stykket gælder for ting der er
ENTEN tjenesteydelser
ELLER varer der skal fremstilles eller tilpasses etc etc etc

> 3)   Tilpasningen begynder (måske)

Udførelsen begynder (ja).

> 4)   Forbrugeren har accepteret at tilpasningen kan påbegyndes
>    før 14-dages-fristens udløb (ja).

s/tilpasningen/udførelsen/

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-01-03 16:58

Bertel Lund Hansen skrev:

>3)   Tilpasningen begynder (måske)

Jeg kom i tanker om at firmaet måske automatuisk smider en
hjemmeside op med annoncen lige så snart der er betalt. I så fald
er udførelsen jo påbegyndt omgående. Det kunne også tænkes at der
var andre automatiserede procedurer.

Fra : John K

Dato : 13-01-03 23:12

Jeg takker for svarene.