Nokia 3510i eller Ericsson T300
Fra : Henrik Behrend

Dato : 12-01-03 16:54

Står og skal købe ny mobi, men hvad kan anbefales til ca. 2000 kr har kigget
på 3510i og T300 hvad er bedst? nogle erfaringer?

Henrik

Fra : MaRk

Dato : 12-01-03 17:23

Hej

Til et alternativ kunne du kigge på en brugt T68I som du burde kunne få til
omkring 1800,-
Ellers en Motorola T720, den koster 2400 fra ny, men en næsten ny kan
opdrives i den blå til omkring 2000.

En ting du måske skulle sige er hvad du skal bruge telefonen til.
Hvilken en kan du bedst lide designet på??

Mvh
Mark

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 12-01-03 18:23

"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i melding
> [...]
> opdrives i den blå til omkring 2000.
>
> En ting du måske skulle sige er hvad du skal bruge telefonen til.
> Hvilken en kan du bedst lide designet på??

Godt forslag! T68i er nå å få tak i til en overkommelig pris, og det er en
super telefon. Den mangler polyfoniske ringetoner (som man kan klare seg
godt uten!) og utskiftbart deksel, men den har ellers det meste. Blant annet
har den en kjempebra kalender. På mange måter er T300 en enklere versjon av
T68.

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 12-01-03 18:19

"Henrik Behrend" <Henning3@mobilixnet.dk> skrev i melding
> Står og skal købe ny mobi, men hvad kan anbefales til ca. 2000 kr har
kigget
> på 3510i og T300 hvad er bedst? nogle erfaringer?
>
> Henrik

Selv om 3510i på papiret har et bedre display, er det i praksis T300 man får
mest glede av. Man kan laste ned eller lage masser av logoer,
billedbakgrunner og fargetema. Programvare til billedbehandling og
opplasting av bilder til telefonen finnes gratis på Sonyericssons
hjemmeside. Telefonen kan jo også kobles til kamera.

Teknisk sett er T300 bedre enn 3510i, men den mangler kalender. Den mangler
også java, men lagringsplassen på telefonene er ofte så liten at det spørs
hvor mange programmer man får plass til.

3510i mangler datakontakt og IR, noe T300 har. Dermed forsvinner mulighetene
til å legge inn bilder, ringetoner etc. fra PCen. Alt skal skje OTA (over
the air) via WAP, noe som koster mer, og er mer tungvint. Det er helt
utrolig at 3510i mangler muligheter for dataoverføring til PC når den har en
bra kalender og telefonbok. Like utrolig at T300 ikke har kalender. Man kan
kjøpe en egen datakabel til å plassere under batteriet, men det er tungvint,
og siden Nokia selv ikke leverer datakabel, er jo telefonen egentlig ikke
beregnet for dette.

T300 har altså ikke kalender, kun en "events"-funksjon, hvori man kan lagre
påminnelser. Denne er ganske god! Man legger inn emne, tidspunkt, evt. alarm
og når man vil alarmen skal varsle i forhold til hendelsens tidspunkt.
Videre kan man legge inn en logo som symboliserer hva påminnelsen gjelder.
F.eks PC for noe du skal gjøre på PC, handlekurv, brev, møte, blomster, gave
osv.

T300 har kun øvre deksel som kan skiftes, mens på 3510i er det hele dekslet.
Det er godt at man i det minste kan skifte øverste deksel på T300, for
overflaten er meget lett å få riper i. T300 skal behandles pent, ellers vil
det raskt vises i form av riper. Riper kan dog fjernes med ripe-pasta (f.eks
"Displex"), eller tannkrem. På den annen side er T300's finish meget
elegant, og den fargede delen (blå, rød eller grønn) har en meget stilig
emaljeeffekt som virker eksklusiv.
Batteriet på T300 er vanskelig å få ut, og dersom man åpner batterideskslet,
brytes strømmen. Dersom man bytter SIM-kort ofte, er dette viktig, men
dersom man stort sett bruker samme SIM-kort, er det jo ikke noe problem.
Batteriet er forresten av typen Lithium Polymer, altså en generasjon nyere
enn Lithium Ion, som de fleste mobiler har.

Dersom du ikke behøver kalender, java, eller å kunne skifte hele dekslet,
eller bytter SIM-kort ofte, er nok 3510i best for deg. Ellers er T300 å
anbefale.

Les test av telefonen på
http://www.mobile-review.com/review/sonyericsson-t300e.shtml
Her er også mange bilder.

Om du ikke har besøkt www.sonyericsson.com , gjør det! Der finnes mye info
om telefon og ekstrautstyr, samt masse teknisk support. Du kan også prøve en
virtuell T300, og bla i menyene.

Lykke til!

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Henrik Behrend

Dato : 12-01-03 18:40

Mange tak for det uddybende svar, da jeg synes at T300 har et bedre finish
bliver det nok den, funktionerne er jo stort set de sammen...
Men det kunne jo godt være at man fandt en billig T68i, man ved aldrig

Henrik

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 12-01-03 22:24

> [...]
> bliver det nok den, funktionerne er jo stort set de sammen...
> Men det kunne jo godt være at man fandt en billig T68i, man ved aldrig

Bare hyggelig!

Du kan jo sjekke rundt om i mobilbutikkene, for å sammenligne priser på
T68i, eller T300, for den saks skyld.

T68 har vært på markedet siden våren 2002, og den har jo en helt annen pris
enn den gang. Alternativt kan du kjøpe en på nettauksjon.

Det er godt å være (Sony)ericsson-eier, fordi det finnes mye gratis på
nettet, som gjør at man får mer glede av telefonen.

3510i er litt stor, pluss at displayet sies å være litt blasst. Jeg har hatt
både 7210 og T68i, og jeg synes ikke 7210-skjermen imponerte. Oppløsningen
var bedre, og det merkes spesielt på foto. Men det er i allfall foreløpig
langt enklere å skreddersy skjermens utseende på en Sonyericsson fargemobil.

T300 er fin å surfe med. Man kommer hurtig på WAP, og man slipper å hele
tiden velge "åpne kobling", som på Nokia. Ved å bruke sideknappen, kan man
både bla i menyer, og i WAP, blar man en hel side opp eller ned. På Nokia
brukes sideknappen kun til å justere lyden med. Ericsson har mange
muligheter. I tillegg finnes en egen menytast, som gir snarvei til diverse
valg, avhengig av hvor i menyene man befinner seg. Videre finnes det en egen
hurtigmeny, som kan nås fra stand-by eller fra menyoversikten (skjermbildet
med 9 ikoner, eller "side 2", om du vil). Du velger selv hva som skal stå i
hurtigmenyen.

På Nokia er det vekkerur. Det skal stilles hver dag/kveld dersom du vil bli
vekket. Vekkeruret på Sonyericsson kan repetere vekkingen, og du kan velge
hvilke ukedager det skal skje.

På Nokia er det profiler, som på de fleste andre mobiler. Du må gå inn i
menyene og velge riktig meny for at telefonen ikke skal ringe. På
Sonyericsson bruker du hurtigmenyknappen, eller holder inne C-knappen. Da
kan du velge å slå av (slukke for) lyden, uten å forandre profil. Imidlertid
kan du ikke tidsinnstille profiler, sånn som hos Nokia. Der kan du f.eks
stille inn en profil som du kaller "Arbeid". Når du velger den, kan du angi
når "Arbeid" ikke lenger skal gjelde. Da skifter telefonen til den profilen
man hadde før, f.eks "Generell".

Fargedisplayet til Nokia og Sonyericsson har en skjermsparer for å spare
batteriet. Skjermen blir sort, og viser kun et digitalur med grå sifre.
Intet annet viser. Dette kan være litt uvant, og man kan ikke deaktivere
skjermspareren. Hos Nokia tror jeg man kan velge hvor lang tid det skal gå
før skjermspareren aktiveres.

Displayene er meget mørke uten belysning, spesielt på Nokia. Man ser mindre
enn på sort/hvitt-displayer. Belysningen kommer på automatisk, og slås av
(slukker) etter 20-30 sekunder. På Sonyericsson kan man også velge bort
belysning, eller man kan ha den konstant på. I stedet for å slukke helt,
blir lyset noe svakere. Når man bruker telefonen, kommer lyset i full
styrke.

C-knappen hos Sonyericsson er fin. Dersom du har en liste med mailer (ja,
for T300/T68i har jo e-mailklient), tekstmeldinger, bilder, ringetoner osv,
kan man slette dem ved å bruke c-knappen. Hos Nokia skal man først bruke
menyknappen, så bla i menyen etter "slett", og så bekrefte slettingen.

Når vi taler om menyer, er Nokias menyer klart hurtigst. Det merkes blant
annet når man skriver sms. Men her har Sonyericsson en smart funksjon: Når
man bruker ordboken, vil Sonyericsson komme opp med forslag etter hvert som
man skriver. Forlagene kommer opp som en liten meny, der man kan velge ord.
Man ser også en oversikt over hvilke tegn som finnes under hver knapp.

Mer menyer: På Sonyericsson er det vanligvis et nummer foran hvert menyvalg,
og man kan taste nummeret i stedet for å bla. Dette kan man i en viss grad
også hos Nokia, men der må man huske hvilket nummer man skal taste. Det står
nemlig ikke noe nummer foran menyteksten, men det dukker opp når man merker
menyvalget.

Som du ser, er det overveiende grunner til å velge T300 eller T68 i stedet
for 3510i. Det finnes enda flere!

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Unlock i Horsens /Ol~

Dato : 13-01-03 12:24

Jeg kan så sige at en 3510i er extrem hurtig i menuerne i forhold til andre
farvedisplay telefoner.
Måske et - at den er så stor, men displayet er også derefter, og hvem ved,
det kan være den holder bedre, da alle kompunenter ikke er blevet presset
ind i en tændstikæske
Alt i alt er det da et godt køb. Den koster 1799.- uden abbonnement. hvor
feks. T68i'ernen koster omkring de 3K m.abbonnement.
Dog er det selvfølgelig efter smag og behag hvad man vælger. Er man en nokia
person, skal man vælge nokia, ellers bliver man skuffet (efter min mening)

Fra : MaRk

Dato : 13-01-03 20:09

> Den koster 1799.- uden abbonnement. hvor
> feks. T68i'ernen koster omkring de 3K m.abbonnement.

Det er er løgn!

3510i koster u abonnment: 1867,-
T68I koster u abonnement 2581,-
Kilde: mobilpriser.dk

Fra : Unlock i Horsens /Ol~

Dato : 13-01-03 23:44

Prøv en anden kilde...

3510i
http://dk.kelkoo.com/shopbot/search.jsp?from=shopbot&catPath=dk%2Fmobile_pho
nes&catId=125701&brand=Nokia&model=3510i&mn=&mx=&x=0&y=0

T68i
http://dk.kelkoo.com/shopbot/search.jsp?from=shopbot&catPath=dk%2Fmobile_pho
nes&catId=125701&brand=Ericsson&model=T68&mn=&mx=&x=0&y=0

Der er 1000 kr's forskel på dem...

Fra : jonassl

Dato : 16-01-03 20:23

Jeg har selv købt en sonyericsson t300 og er mega glad for den Jeg
har så også købt et datakabel, så jeg gratis kan få nye poly ringetoner,
billeder og spil til den.. Det er blandt andet noget af det, som koster
penge hvis man har en nokiafon

Hvis nogen er intresseret i at hente noget grafik til jeres T300 mobil,
kan i finde det på min hjemmeside som er: www.t300mobile.tk

OBS Det krøver du har et datakabel eller IR port...

http://www.kandu.dk/