Hvilke elektriske køkkenmaskiner står i di~
Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 12-01-03 14:55

Jeg har lige måtte forsvare min køkkenudstyr fetish over nogle vantro
'nettos lasagne i papbakker kan sgu' være lækkert engang imellem' typer! ;)
Tænk engang at de vågede at angribe mig for min dyrkelse af køkkenudstyr...
Meget må man ligge øre til... ;)

Men der var da en ting der kom ud af angrebet... Det fik mig til at tænke på
hvilke elektriske køkkenmaskiner jeg har stående som jeg er glad for, og
hvilke som jeg helt og aldeles ikke får brugt.

På min positiv liste står følgende:

1) Min nyerhvervede røremaskine (der i øvrigt kan udbygges med en masse
ekstra ting)
2) Stavblender
3) El-koger
4) Kaffekværn
5) Varmluftsovn
6) Termometer
7) Elektronisk Vægt

På negativ listen (dvs. ting jeg stort set ikke får brugt)

- Toastmaskine
- Raclette/bordgrill
- Brødrister
- Mikroovn

Ting jeg har overvejet, men ikke købt

- Endnu en kaffekværn til at kværne krydderier og pastes

Ting jeg overhovedet ikke kunne forestille mig at jeg vil kunne få brug for:

1) El-Frituregryde
2) Æggekoger
3) Riskoger
4) El-dåseåbner
5) El-brødkniv
og meget meget mere, jeg lever i lykkelig uvidenhed om...

Hvad gemme jeres skuffer og skabe af nødvendige/unødvendige
elektriske/elektroniske køkkenredskaber? Og hvilke er de vigtigste? Er der
noget hvor jeg meed rette kan sige: so ein ding mussen ich auch haben ;) Og
er der noget jeg klart kan sætte på listen over hadegaver?

Bjarke

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-01-03 14:57

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige måtte forsvare min køkkenudstyr fetish over nogle vantro
> 'nettos lasagne i papbakker kan sgu' være lækkert engang imellem' typer!
;)
> [...]

Og
> er der noget jeg klart kan sætte på listen over hadegaver?

El-kedel
Brødrister
Ovn

Keep it simple stupid ;)

Mvh Thomas

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 12-01-03 15:13

> El-kedel
> Brødrister
> Ovn
>
> Keep it simple stupid ;)

Hvorfor er jeg dum? Uddyb venligst. Er overstående hvad du har stående i dit
køkken? Eller er det din ønskeliste hos Imerco? Eller mener du at det er
unødvendigt at skrive følgende ting på listen? Er netop disse ting der
eksemplificere vores ekstreme overflodssamfund? Er det det du fik i
julegave? Er det dine seneste køb ved Januar udsalget? Eller er det de ting,
du mener du absolut ikke kan leve uden? Til det sidste kan jeg svare, at
indtil jeg fik min varmluftsovn holdt jeg mig ganske enkelt fra alt der
skulle bages og ovnsteges (Hold da ferie hvor fik jeg lavet mange lynstegte
retter). Er det fordi du er irriteret over at jeg skal stille spørgsmål om -
i dine øjne - banaliteter? Jeg er sikker på at jeg kan komme op og skændes
med folk udelukkende på spørgsmålet om fordele kontra ulemper ved at eje en
brødrister. Ikke alene er ristet brød lettere sundhedsskadeligt - men
brødristere er ydermere årsag til mange hus- og lejlighedsbrande. Jeg er
sikker på at ristet brød har et højere indhold af akrylamid - som jo
tilsyneladende er strækt kræftfremkaldende. Så udfra den betragtning er
brødristere bestemt ikke en go' ting at ha' i sit hjem. Og da slet ikke en
nødvendighed. Nærmest noget man bør skaffe sig af med...

Mør af kvæulanterierne?... Sådan kan det gå når man skriver så korte og
uinteressante kommentarer.

Jeg vil hellere sige 'keep it interesting'... Det er sådan en NG holder sig
frisk og levende.

Bjarke

Fra : Peter Weis

Dato : 12-01-03 16:41

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> wrote in message

> [...]
og
> uinteressante kommentarer.
>
> Jeg vil hellere sige 'keep it interesting'... Det er sådan en NG

Ro i trussen

Mon ikke Thomas bare besvarede det spørgsmål som du stillede i din
emnelinie.
KISS (Keep It Stupid Simple) er et princip som ofte er meget nyttigt.
Det skal ikke tages som en konkret karakteristik af andre mennesker.

mvh
Peter

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-01-03 17:11

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er jeg dum? Uddyb venligst. Er overstående hvad du har stående i
dit

Slap da lige af. Keep it simple stupid er et generelt udtryk og ikke møntet
på dig forstået sådan at du er dum :)
Hvad angår alt det udstyr har jeg i min tid som selvudlært 'hjemme-kok'
erfaret at det vigtigste er en skarp kniv. Med den kan du hakke, skære og
snitte hvad som helst. Og en el-kedel og en ovn er nok elektrisk udstyr for
mig (og så måske lige en røremaskine (glemte den)). Alle de andre
køkkenmaskiner fylder bare op og tager tid at rengøre.

Så keep it simple stupid.

Mvh Thomas

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 12-01-03 17:32

Sorry, jeg kendte ikke udtrykket KISS. Tja, uvidenhed fører ofte til
voldsomhed...

Jeg håber undskyldningen er modtaget... :)

Mht. til skarpe knive - så giver jeg dig fuldstændigt ret. Det er noget af
det vigtigste. Og i det hele taget er ordentlige knive uundværelige. Der er
ikke noget jeg frygter mere end en af de dersens laserslebne meget raspede
knive med gummiagtigt knivblad. Jeg ryster allerede inden jeg har taget den
i hånden... Min erfaring er at de ikke er helt til at stole på... Men de er
desværre så skarpe at når - ikke hvis - de skær i fingeren gør de det
overordenligt grundigt....

Bjarke

Fra : Thomas Hjort

Dato : 12-01-03 17:47

> Sorry, jeg kendte ikke udtrykket KISS. Tja, uvidenhed fører ofte til
> voldsomhed...
>
> Jeg håber undskyldningen er modtaget... :)

Godt ord igen :) Og hyg dig med alle dine maskiner :)

Mvh Thomas

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-03 15:15

Bjarke Bundgaard wrote:

> Men der var da en ting der kom ud af angrebet... Det fik mig til at
> tænke på hvilke elektriske køkkenmaskiner jeg har stående som jeg er
> glad for, og hvilke som jeg helt og aldeles ikke får brugt.

morsomt indfald egentligt..... så her kommer min liste*G* med brugs rate ;)
jeg laver dog ikke positiv/negativ liste*G*

Foodprocessor ca 1-2 gange i ugen ( indtil nu... fik den i julegave*G*)
Stavblender bruger stort set aldrig
El-koger dagligt
Varmluftsovn bruger 4-5 gange ugentligt
Toastmaskine ca 1-2 gange månedligt, dog har det en tendens til at være
periodevis*G*
Raclette 2-3 gange årligt, men jeg ville ikke undvære den ;)
Brødrister ca 3 gange ugentligt
Mikroovn dagligt
Kaffemaskine 1 gang ugentligt
El-brødkniv stort set aldrig*G*
Minipisker til cappuchino og lignende ca 1-2 gange i ugen

ting jeg ønsker mig:
El-køkkenvægt

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-01-03 15:17

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> writes:

> På min positiv liste står følgende:

Ovn
Komfur
Brødrister
Raclette
Stavblender
Ekstra tykke håndtag på mange af de sædvanlige ting
Elkogekedel
Microbølgeovn, mest til at varme varmepuder i
CD-afspiller, virker særdeles fremmende på opvasken

> På negativ listen (dvs. ting jeg stort set ikke får brugt)

Ingen ting, faktisk, ingen elektroniske, i hvert fald. Men jeg har en
masse ildfaste fade, som jeg aldrig nogensinde bruger. Jo, det skulle
da lige være min elkniv.

> Ting jeg har overvejet, men ikke købt

En foooodprocessor, jeg ved ikke om jeg vil få den brugt, men med gigt
i hænderne vil det sikkert være meget sundt, og så slipper min mand
for at gøre det hele for mig.
En opvaskemaskine, så snart vi har mere plads, så tror jeg manden skal
afløses.
Vaffeljern

> Ting jeg overhovedet ikke kunne forestille mig at jeg vil kunne få brug for:

> [...]

Lige bortset fra elkniven, så kunne jeg ikke være mere enig. Jeg har
en, men jeg bruger den aldrig. Hvis jeg bare kunne tage mig sammen, så
ville jeg sikkert få mindre ondt. Min mor er særdeles begejstret for
sin.

Til listen kan jeg tilføje:

Bagemaskine
Kartoffelskræller
Mælkeskummer
Og sikkert en masse andre ting.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : JHR

Dato : 12-01-03 15:14

> [...]
> Hvad gemme jeres skuffer og skabe af nødvendige/unødvendige
> elektriske/elektroniske køkkenredskaber? Og hvilke er de vigtigste?

I rækkefølge efter hvor vigtige de er:

Espressomaskine
Mikroovn
Elkedel
Kaffekværn
Brødrister

Mvh
Jeppe.

Fra : Kristine Gazel

Dato : 12-01-03 15:36

Bjarke Bundgaard wrote:

> [...]
> typer! ;) Tænk engang at de vågede at angribe mig for min dyrkelse af
> køkkenudstyr... Meget må man ligge øre til... ;)

[snip]

> [...]
> Er der noget hvor jeg meed rette kan sige: so ein ding mussen ich
> auch haben ;) Og er der noget jeg klart kan sætte på listen over

Hej Bjarke - på vores positivliste står

1. Kaffemaskine - kører mindst tre gange om dagen - burde snart udskiftes.
2. Elkoger - anvendes et par gange om ugen, eller dagliget i perioder, hvor
en af os får et bodumkaffeflip.
3. Varmluftovn - kan ikke undværes!!
4. Brødrister - kører en-to gange dagligt.
5. Elkøkkenvægt - anvendes flere gange dagligt, da jeg er på ddvkostplan.
6. Elpisker - anvendes en gang imellem, men er blevet overtaget af
7. Braun Food Preparation Center Combimax 750, som vi fik i bryllupsgave, og
som absolut heller ikke kan undværes!!

På ønskelisten står:

1. Opvaskemaskine
2. (Mikrobølgeovn).

På hadegavelisten står æggekoger - og det er min erfaring, at en æggekoger
er en hadegave, da jeg en gang truede en kammerat med at købe en æggekoger
til hende i fødseldagsgave, hvilket hun blev noget fortørnet over.

Køkkenudstyr er en god ting - bare irriterende, at det genererer så meget
opvask ...

I øvrigt er det sjovt at se på forskellene; Sabina anvender sin kaffemaskine
på ugebasis, vi på dagsbasis, omvendt med elkogeren. Det samme gør sig
gældende med brødristeren, som du anvender sjældent, vi en gang om dagen.
Vaner er forskellige, hvorfor der jo *må* være nogen mennekser, der finder
en æggekoger anvendelig!!

mvh

Kristine & Mark
--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Stud. scient. bibl.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-03 16:08

Kristine Gazel wrote:
> I øvrigt er det sjovt at se på forskellene; Sabina anvender sin
> kaffemaskine på ugebasis, vi på dagsbasis, omvendt med elkogeren.

det skyldes jo nok at i er kaffedrikkere og vi ikke er..... derimod er jeg
begyndt at drikke grøn te og det skaber så et ønske hos kæresten om også at
drikke te ( ikke den grønne dog*G*) men inden jeg tog det op, var elkedlen
lige så sjældent brugt som kaffemaskinen*G*

> Det
> samme gør sig gældende med brødristeren, som du anvender sjældent, vi
> en gang om dagen.

jeg bruger microovnen til min morgenmad*G* og jeg foretrækker frisk brød
frem for ristet brød*G* faktisk rister jeg kun brødet hvis det er ved at
være tørt eller hvis det er en flutes eller lignende*G*

> Vaner er forskellige, hvorfor der jo *må* være
> nogen mennekser, der finder en æggekoger anvendelig!!

mens jeg boede sammen med min ex havde vi faktisk en æggekoger.... og
indrømmet, dengang spiste vi langt oftere blødkogte æg til morgenmad end vi
gør nu*G* så hvis man er typen der er vild med æg så er æggekogeren da
genial.... det skal dog siges at ex'en fik den med da han flyttede*G*

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-01-03 00:49

Kristine Gazel skrev:

> På hadegavelisten står æggekoger

Det er sjovt at så mange her i tråden har angivet æggekogeren som
noget unyttigt eller direkte negativt. Jeg spiser kun sjældent
kogte æg, men når jeg gør kunne jeg ikke drømme om at koge dem i
andet end en æggekoger - jeg synes virkelig at det er en god og
nyttig opfindelse.

Derimod kunne jeg aldrig finde på at købe en kaffemaskine.

// Klaus

Fra : Hermann Holm

Dato : 12-01-03 15:58

På min positiv liste står følgende:

Komfur med ovn
Røremaskine ( 2 stk.)
El-koger
Kaffekværn ( til bl.a. at lave flormelis i )
Frityregryde
Termometer
Pitaovn
Toastmaskine
Mikroovn
Riskoger
Køleskabe (2 stk.)
Frysere (2 stk )

På negativ listen (dvs. ting jeg stort set ikke får brugt)

Raclette/bordgrill
El-brødkniv

Ting jeg har overvejet, men ikke købt

Foodprocessor
Hæveskab
El-dåseåbner
El-køkkenvægt

Ting jeg overhovedet ikke kunne forestille mig at jeg vil kunne
få brug for:

Æggekoger

Hermann Holm

--
Giv dig altid 100 % på arbejdet
12 % mandag, 23 % tirsdag, 40 % onsdag, 20 % torsdag og 5 % fredag

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 12-01-03 16:26

> Kaffekværn ( til bl.a. at lave flormelis i )
> Pitaovn

Disse to ting må du hellere uddybe! Kaffekværn til flormelis? Det lyder
interessant... Hvorfor køber du det ikke bare? Er det fordi du bruger en
bestemt slags sukker? Eller hvad er årsagen?

Og mht. til pitaovn... Jge annede ikke engang at der var en sådan ting på
markedet. Jeg kan regne ud at den bruges til pitabrød - men hvorfor ikke
bare en alm. ovn? Og hvor i alverden skaffer man sig en pitaovn??? :)

Ja, undskyld at jeg så'en går i detaljerne. Jeg synes bare det kunne være
sjovt at høre...

Bjarke

Fra : Hermann Holm

Dato : 12-01-03 17:36

> Disse to ting må du hellere uddybe! Kaffekværn til flormelis?
> Det lyder interessant... Hvorfor køber du det ikke bare? Er det
> fordi du bruger en bestemt slags sukker? Eller hvad er årsagen?

Så slipper jeg bl.a. for at glemme at købe det når konen finder ud af
at hun har lyst til at bage kage m.m.
Flormelis er jo ike andet end sukker der er meget findelt.
Kaffekværnen bliver også brugt til kanel og andet.

Det eneste den i hvert fald ikke bliver brugt til er kaffe. Der er
ingen af os der kan lide kaffe.

> [...]
> skaffer man sig en pitaovn??? :)
>
> Ja, undskyld at jeg så'en går i detaljerne. Jeg synes bare det

Jeg har købt den hos en grønthandler på H. C. Ørstedsvej (ved Danas
Vej)

Det er alt for besværligt med en alm. ovn når man skal lave pitabrød.
Pitaovnen er åben (du kan se den på
http://www.itimatmakina.com.tr/html/urun05.html ), så man kan lave
dem "løbende", man skal ikke vente på at en pladefuld pitabrød bliver
færdig og nogle bliver for mørke eller lyse.

Hermann Holm

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 12-01-03 17:42

> [...]
> dem "løbende", man skal ikke vente på at en pladefuld pitabrød bliver
> færdig og nogle bliver for mørke eller lyse.

Ser meget interessant ud ;) Men man skal vist være inkaneret pitabrødsbager
før den er berettiget økonomisk og pladsmæssigt. Med mindre den også kan
bruges til chapatis og lignende indiske brød? Ved du om den kan det?

Bjarke

Fra : Hermann Holm

Dato : 12-01-03 18:05

> [...]
> pitabrødsbager før den er berettiget økonomisk og pladsmæssigt.
> Med mindre den også kan bruges til chapatis og lignende indiske

Den er velegnet til næsten alle slags fladbrød.

Når jeg laver pitabrød skal der laves en del, vi har 3 hjemmeboende
børn.

Den er hurtigere opvarmet end en alm. ovn.

Hermann Holm

Fra : L & P Nielsen

Dato : 12-01-03 16:24

> [...]
Og
> er der noget jeg klart kan sætte på listen over hadegaver?

Kaffemaskine
Kaffekværn
Foodprocessor
Elkedel
Stavblender m. hakker
Toastmaskine
Brødrister
El-køkkenvægt
El-pisker/røremaskine
Ur
Opvaskemaskine
Kummefryser (står dog ikke i køkkenet)

Og så naturligvis:
Ovn, komfur og køleskab

Hvor vigtige der er? Hmmm... nogle kunne jeg da godt undvære. Mikroovn har
vi haft, men da den gik i stykker gad vi ikke købe en ny og vi har aldrig
savnet den. Foodprocessor villle vi til gængæld ikke undvære, den bruges
næsten dagligt. Opvaskemaskinen kunne vi måske også undvære - nå nej, Peter
ser "lidt" vild ud så det må jeg ikke skrive *G*.

Lisbeth
--
/Lisbeth & Peter Nielsen
http://www.sitecenter.dk/bess mail: fjern fjern

Fra : Fru Hof

Dato : 12-01-03 17:02

> På min positiv liste står følgende:

Røremaskine
Foodprocessor
el-vægt
el-koger
mikroovn
komfur med 2 ovne
håndmixer
brødrister
kaffekværn

> På negativ listen (dvs. ting jeg stort set ikke får brugt)

stavblender
mælkeskummer

og som det eneste ønsker jeg mig et stort mandolinjern (men det er ikke
elektrisk)

mvh
Tove

Fra : Annika Pedersen

Dato : 20-01-03 11:01

> mælkeskummer

Ja, har erfaret i en anden gruppe at nogle mælkeskummere er "farlige" ;)
(Sorry - men et godt grin er vel ikke af vejen)

http://www.lotte-m.dk/maelkeskummer.shtml
(der er et par pdf'ere)

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-01-03 20:32

"Annika Pedersen" <newsgroup@annika.dk> wrote in message

> Ja, har erfaret i en anden gruppe at nogle mælkeskummere er "farlige" ;)
> (Sorry - men et godt grin er vel ikke af vejen)
>
> http://www.lotte-m.dk/maelkeskummer.shtml
> (der er et par pdf'ere)

Ja - livet ER sgu smukt!

vh
Jan
- der stadig klukker over den vidunderlige pletrens.

Fra : Peter Weis

Dato : 12-01-03 16:52

> [...]
typer! ;)
> Tænk engang at de vågede at angribe mig for min dyrkelse af

Hmm, jeg synes nu også at der findes meget unyttigt og overflødigt
udstyr.

---

> [...]
haben ;) Og
> er der noget jeg klart kan sætte på listen over hadegaver?

Elkedel - bruges dagligt
Varmluftovn - bruges ofte
Kødhakker - bruges af og til
Blender - bruges af og til
Brødrister - bruges af og til
Stavblender - bruges aldrig.
Håndpisker - bruges aldrig, da jeg foretrækker hjulpiskeren

Jeg kunne aldrig drømme om at købe æggekogere, riskogere og
elfrituregryder. Jeg har både komfur og almindelige gryder som ikke
omtager ekstra plads.
Elknive er rædselsfulde. De er for tunge og de flår i stedet for at
skære.
Mikrobølgeovn, har vi endnu ikke haft behov for.
Elektrisk vaffeljern har vi heller ikke overvejet, da vi har et
glimrende et der kan bruges på gassen.
Elektrisk bordgrill heller ikke.

mvh
Peter

Fra : w e b w o m a n

Dato : 12-01-03 17:39

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> skrev i en meddelelse

> Tænk engang at de vågede at angribe mig for min dyrkelse af
køkkenudstyr...
> Meget må man ligge øre til... ;)

Ingen angreb DIG! Folk gik efter bolden, men du følte dig desværre angrebet,
fordi ikke alle jublede i kor med dig over dit valg af mærke

> Hvad gemme jeres skuffer og skabe af nødvendige/unødvendige
> elektriske/elektroniske køkkenredskaber?

Mine køkkenskabe (har ingen af dem p.t. fordi mit køkken ombygges) gemmer
ingen unødvendige maskiner. De unødvendige er smidt ud.

Kaffemaskinen er eksempelvis for længe siden erstattet af stempelkande og
kaffekværn, som bruges dagligt.

Derudover har jeg p.t. kun, hvad jeg bruger:

Elkedel (brugt dagligt men smides ud, når induktionskomfuret står der)
Foodprocessor (flere gange om ugen)
Stavblender (elsker smoothies om sommeren)
Håndmikser (bruges sjældent, men er nyttig af og til)
Mikrobølgeovn med grill og varmluft (bruger den dagligt)
Brødrister (bruger den jævnligt)
Lille elpisker til mælkeskum (bruger den dagligt)

Har længe haft gaskomfur - det erstattes snart af induktion
Ved samme lejlighed får jeg opvaskemaskine, som jeg ellers har levet uden
Og så er der køleskabet og fryseren.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 12-01-03 18:50

Hehehe... LOL!

Rent faktisk var det et par venner jeg refererede til. Det var dem der
'angreb' mig.
Vores tidligere diskussion var slet ikke årsag til mit nye indlæg.
Men jeg må have haft dig i tankerne, eftersom jeg med vilje ikke nævnte
mærket på min røremaskine ;) Jeg ville nødigt støde nogen - og jeg orker
ikke at blive hængt ud som snob igen igen...

Skal vi ikke begrave den gamle kiksede tråd? - én gang for alle? ;) Fru Hof
(Tove) har i hvert fald gjort det - og tak for det! :)

Bjarke

Fra : Jens

Dato : 16-01-03 16:19

"w e b w o m a n" <anaeitis_nospam @pc.dk> wrote in

<snip>
> Lille elpisker til mælkeskum (bruger den dagligt)

Hvorfor er det lige at den lille pisker kan piske mælk til skum ? Hvorfor
kan en håndmixer eller blender det ikke ?

Hvad bruger man mælkeskum til ?

Med venlig hilsen
/Jens

Fra : w e b w o m a n

Dato : 17-01-03 23:22

"Jens" <a.b.renner@gmx.de> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det lige at den lille pisker kan piske mælk til skum ?

Det kan den altså bare *S*
Sikkert fordi det er en hidsig lille satan *S*

> Hvorfor kan en håndmixer eller blender det ikke ?

Det er muligt, begge de nævnte maskiner kan. Jeg har ikke testet.

Men den lille mælkeskummer ligger på hylden ved min kaffe. Det tager få
sekunder at piske mælk til skum med den - og bagefter skal den lige piske
nogle få sekunder under den varme hane, så er den ren og kommer på hylden
igen.

Den er mindre, nemmere at håndtere - og mindre bøvlet at gøre ren - end både
håndmixer og blender.

> Hvad bruger man mælkeskum til ?

Jeg bruger det til cappucino, caffé latte eller chai cino.
Varmer mælken i mikrobølgeovnen, piske den til skum - og hælder kaffe eller
chai cino over. Og den metode bruger jeg uanset jeg skal bruge en eller to
kopper.

Men jeg er også typen, der ikke kan lide kaffe, medmindre der er MINDST lige
så meget mælk som kaffe i koppen/kruset/glasset.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 18-01-03 00:11

"Jens" wrote in message news:Xns9305A5C304A36jpjatnutsdotdk@130.227.3.84...
> Hvorfor er det lige at den lille pisker kan piske mælk til skum ? Hvorfor
> kan en håndmixer eller blender det ikke ?

Jo, eller et piskeris med rugbrødsmotor
Jeg selv bruger en kande, der ligner en stempelkande, hvor man først varmer
mælken i kanden på komfuret og bagefter lige trækker stangen op og ned
hurtigt nogle få gange.
Jeg har også en kaffemaskine, hvor man kan hælde vand i en lille beholder
ved siden af og via den lave mælkeskum, som de gør på cafeer. Det giver det
samme resultat.

> Hvad bruger man mælkeskum til ?

Jeg bruger det hver dag i kaffen. Det giver en meget bedre fylde end med
koldt tyndt mælk

Nette

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 12-01-03 18:47

Således skrev "Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Sun, 12 Jan 2003 14:55:14 +0100:

>hvilke elektriske køkkenmaskiner jeg har stående som jeg er glad for

Er jeg den eneste, der ville savne et vaffeljern?

Knud
--
1391407

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-01-03 18:49

Knud Winckelmann wrote:
> Således skrev "Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> i
> dk.kultur.mad+drikke Sun, 12 Jan 2003 14:55:14 +0100:

> Er jeg den eneste, der ville savne et vaffeljern?

næ da... jeg er sikker på at min søn vil give dig helt ret ;)

Fra : Karoline Larsen

Dato : 12-01-03 19:59

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> wrote in message

> På min positiv liste står følgende:

Brødrister
Foodprocessor
Elektrisk køkkenvægt
Vaffeljern
Microbølgeovn
Køle/fryseskab

> På negativ listen (dvs. ting jeg stort set ikke får brugt)

Ingenting, det ville jo være spild af plads

> Ting jeg har overvejet, men ikke købt

Kan ikke komme i tanke om noget

mvh Karoline

Fra : Nette

Dato : 12-01-03 15:52

"Bjarke Bundgaard" wrote in message news:avrs48$24t$1@news.cybercity.dk...
> Hvad gemme jeres skuffer og skabe af nødvendige/unødvendige
> elektriske/elektroniske køkkenredskaber? Og hvilke er de vigtigste?

Nemt nok, det er nu ikke alverden....

Elkoger: to gange dagligt.
Kaffe/mocca/cappucinomaksine: Aldrig, desværre for kanden er smadret. ( Skal
have fat i ny)
Ovn: ca. hver dag. ( Bager selv)
Brødrister: hver 2. dag
Stavblender m. hakker : Een gang ugentligt/een gang hver 2. måned
elpisker: een gang om måneden. ( Har gode håndkræfteret både til piskeis og
mælkeskummer)
Vaffeljern: Een gang årligt
Toastmaster: Een periode årligt
Saftpresser: Een gang årligt. ( Alt for meget opvask i forhold til udbytte)
Frituregryde: Een periode hvert 2. år

Aldrig brugt: En svendegave i form af en elektrisk kniv

Ønsker: En pastamaskine som HOLDER til noget samt en ordentlig røremaskine.
( Det sidste skulle dog også medføre mere køkkenbordsplads).

Har haft: en god foodprocessor, men som altså i sommers måtte forlade mit
køkken til fordel for stor skraldens glæde.

Nette

Fra : Anders

Dato : 12-01-03 20:21

Puha, den bliver svær at svare på lad os nu se.....

Jeg har følgende, som bliver brugt ofte:

1 stavblender
1 citruspresser
1 håndmixer
1 blender
1 ovn
2 espressomaskiner
2 kaffemøller, en med blade, en med "tandhjul"
1 popcornmaskine (til at riste kaffebønner i)
1 brødrister
1 elkedel

Ting som vi bruger sjældent:

1 æggekoger

Ting vi ikke vil have (hadeliste):

Foodprocessor (en skarp kniv og et rivejern kan gøre det samme, og er meget
hurtigere at gøre rene)
Elkniv
Kaffemaskine
Elektrisk dåseåbner
Elektrisk proptrækker

Anders

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-01-03 00:44

Bjarke Bundgaard skrev:

> Hvad gemme jeres skuffer og skabe af nødvendige/unødvendige
> elektriske/elektroniske køkkenredskaber? Og hvilke er de
> vigtigste?

Jeg bruger dagligt:

   · elkedel
   · kaffemølle
   · stavblender
   · mikrobølgeovn

Jeg bruger sjældnere:

   · elpisker
   · æggekoger

Jeg bruger stort set aldrig:

   · toastmaskine
   · brødrister
   · bagemaskine

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 13-01-03 05:46

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> skrev i en meddelelse...

> Hvad gemme jeres skuffer og skabe af nødvendige/unødvendige
> elektriske/elektroniske køkkenredskaber? Og hvilke er de vigtigste?

Hvad rager det mig??

...Hold da helt op - hvor folk dog keder sig!!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

I'm not afraid to die. I just don't want to be there when it happens.
- Woody Allen

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 13-01-03 08:12

> Hvad rager det mig??

Og alligevel vælger du at skrive et indlæg...?

Bjarke

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-01-03 18:11

> Og alligevel vælger du at skrive et indlæg...?

Det må man skam gerne - også uden at spørge om lov.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-01-03 18:10

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> wrote in message

> Hvad rager det mig??
>
> ..Hold da helt op - hvor folk dog keder sig!!

LOL

(og så har jeg oplevet at være helt enig med PWB)

vh
Jan

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-01-03 07:57

Bjarke Bundgaard <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> skrev:
> Hvad gemme jeres skuffer og skabe af nødvendige/unødvendige
> elektriske/elektroniske køkkenredskaber?

Foodprocessor
Stavblender med hakke-tilbehør
Kaffemaskine
Elkedel
Brødrister
Mikroovn m. varmluft og grill
Konfur/alm. ovn
Håndmixer
Elektrisk grill til bord eller stativ

Den eneste ting, som jeg stort set aldrig for brugt er min
foodprocessor. Den fylder næsten en hel hylde i mit skab, men af en
eller anden grund kan jeg ikke få mig selv til at smide den ud...
Desuden er brugen af den elektriske grill sæsonbestemt...

Bedste hilsner
Henriette Døssing

Fra : Annika Pedersen

Dato : 13-01-03 10:26

Mens jeg funderer over hvad vi ligger inde med.... - og imens tjekker I
andres lister ud, så der lige kommer tanke på andre ting..

Haves:
- Varmluftovn m. keramiske plader (utallige gange om ugen)
- Kombiovn (utallige gange om ugen - både micro og ovn-delen)
- Elkedel (fra sjældent til flere gange dgl)
- Håndmixer (fra sjældent til dgl)
- Vaffeljern (fået i bryllupsgave, men står hos giver indtil vi er flyttet,
så ikke brugt endnu)
- Brødrister (sjældent - perioder)
- Toaster (sjældent - perioder)
- Stavblender m. "kværn" mm (ofte)
- Stavblender m. "kværn" pisker mm (aldrig ca)
- Raclette (ca. 5-6 gange om året)
- Vægt (flere gange ugl.)
- Dåseåbner (op og ned)
- Opvaskemaskine (den er vist billigere end manden i drift ;) - mandens
opvask er 1) Afskylning, 2) Afvaskning, 3) Afskylning i rent (løbende) vand
og 4) Aftørring - alt for dyrt, langvarigt, og misbrug af vandet)
- Køleskab med frys (I kender dem - ungdomsbolig ;))
- Skabsfryser (lille og praktisk, og kummefryser er ikke til fra kørestol +
at opvaskemaskinen ikke er smart ovenpå kummeversionen ;))

Negativ (ønskes ikke):
- Frituregryde
- Riskoger
- Æggekoger (er vokset op med en i hjemmet, men gryden er lige så god)
- Brødkniv
- Kaffemaskine (overvejer stadig alternativer, så kaffedrikkende gæster kan
få tilbud om luxussmag, frem for år-gammelt kaffegrums i kogt vand)
- Bagemaskine (har ikke set lyset i den)
- Pitaovn (spiser sjældent fladbrød, og med 2 i hjemmet...)

Ønskes (måske):
- Kaffekværn (men overvejer om den bliver brugt)
- Foodprocessor (overvejer stadig hvad der er krav, behov mm - eller..)
- Røremaskine (der kan vel efterhånden også fåes alt i tilbehør)
- Mælkeskummer (elsker cappucchino mm. så måske det kunne være en ide at
lave luxus der)
- Saftpresser (men gider man bruge den...)

Et ikke el-ønske, er en god gammeldags lodvægt.
Dåseåbner og håndmixer er ganske enkelt nødvendigheder i mit køkken, da jeg
ikke har kræfter til at mosle med armene - og derfor kunne en god
røremaskine måske være et hit.

Uundværligt i mit køkken:
- Rivejern fra Börner (rugbrødsmotor)

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Anne Lindholt Ottose~

Dato : 13-01-03 12:00

> Ønskes (måske):
> - Foodprocessor (overvejer stadig hvad der er krav, behov mm - eller..)
> - Røremaskine (der kan vel efterhånden også fåes alt i tilbehør)

Hvis man har dårlige hænder eller arme, er en kraftig køkkenmaskine et hit.
Jeg har en, der kan ælte dej - det er vild luksus.

/Anne

Fra : Annika Pedersen

Dato : 13-01-03 19:58

> Hvis man har dårlige hænder eller arme, er en kraftig køkkenmaskine et
> hit. Jeg har en, der kan ælte dej - det er vild luksus.
>
> /Anne

Ja, selvom min håndmixer sagtens kan med dej til 2 franskbrød osv, så er
den anden lidt lettere at håndtere under brug ;)
- Glæder mig til vi får flyttet (og forhåbentligt et køkken af størrelse
;))

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-01-03 10:44

"Bjarke Bundgaard" <bjarkeb@SPAMSLUSEemail.dk> wrote in message news:<avrs48$24t$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Tænk engang at de vågede at angribe mig for min dyrkelse af køkkenudstyr...

Tsk, tsk..

> [...]
> hvilke elektriske køkkenmaskiner jeg har stående som jeg er glad for, og
> hvilke som jeg helt og aldeles ikke får brugt.

[Slette, slette...]

I vores køkken motioneres følgende jævnligt:

- Opvaskemaskine - den er over 15 år gammel og når den går, har vi
købt en ny inden for et par dage.
- Kaffemaskine - min kone elsker sin morgenkaffe.
- Kaffemølle - ... selvfølgelig lavet med friskkværnet kaffe.
- Brødrister - ... og et stykke ristet brød til.
- Foodprocessor - faktisk har vi to idet vi begge havde en da vi
flyttede sammen.
- Miniovn - den store kan godt være noget træg at få sparket igang.
- Elkedel - hvad gjorde vi egentlig før vi fik sådan en?

Og i skuffer/skabe har vi:

- Håndmikser - omend jeg nu savner min gamle Philips der kunne køre
rigtig langsomt.
- Toastmaskine - jeg kunne godt leve uden men min kone kan ikke

Og på ønskelisten:

- Mikroovn - det bliver nu først når vi bygger køkkenet om.
- En ordentlig røremaskine - med samme kommentar.

Til gengæld har smidt stavblenderen ud. Den sprøjtede helt vildt og
var alt for besværlig at gøre ren. Og vi skal heller ikke have
æggekoger eller frituregryde.

Ebbe

Fra : gerda

Dato : 13-01-03 18:01

Jeg har en svaghed for elektriske køkkenmaskiner, indrømmet.
Når vi har set reklame for en eller anden smart ting i TV har min mand
drillende ofte sagt: "Sådan en har du da vist ikke" .... ?

Nå...
hvorfor dog ikke prøve de nye ting, hvis det er sjovt og ja...nogle
har jeg brugt rigtig meget, mens andre er kommet til at stå og samle
støv og fylde op i skabe og skuffer.

Jeg ville nødig undvære:

Varmluftsovn indbygget i væggen i den rigtige arbejdshøjde
Microbølgeovn ligeledes i rigtig arbejdshøjde
El-kogeplader, glaskeramik, hvis man passer på overkogning.
Emhætte
En lille ovn på hjørnet af køkkenbordet. (bruges tit)
Fryseskab med køleskab ovenpå.
Kummefryseren står på værkstedet og er ikke i brug mere.
Opvaskemaskine
Kaffemaskine bruges flere gange dgl.
El-kedel bruges af og til.
Køkkenvægt bruges tit når jeg bager

Sjældnere bruges
Stavblænder med hakkefunktion
Frituregryde (klejner, berlinerpfankuchen, fiskefileter og oliebollen,
(min mand er hollænder. Han vil ha oliebollen nytårsaften)
El-kniv, men med gigtfingre er min
Krupp pålægsmaskine bedre også til brød.
Foodprocessor med blender og råkostmaskine
Jeg må dog indrømme at jeg savner min gamle Kenwood til dej, da
foodprocessoren er mere besværlig at gøre ren til det formål.
Jeg bager rugbrød og franskbrød selv.
Til Kenwood hørte også en kødhakkemaskine, som jeg af og til savner.

Jeg bruger næsten aldrig
Vaffeljernet. Om sommeren er det dog herligt udenfor med en lang
ledning og ungerne elsker vafler med is imellem.
Kaffekværn
Toastmaskine
Brødrister
Citruspreser. Dog lige nu hvor appelsinerne er såååå gode er
friskpresset juice det bedste man kan få.
Crepepande til tynde pandekager, hvor man dypper panden omvendt ned i
dejen. Har aldrig rigtig lært mig at bruge den.
Minipisker. Er fin til at piske flødeskum i en kop liiige nok til 2
"kondittolumskager" af 2 skiver sandkage med syltetøj på.

Jeg har dog næsten daglig gang i mit Börner rivejern, der ikke er
elektrisk. Man får løg i fine skiver på et øjeblik.

Hvad kunne jeg tænke mig at købe...
måske en bagemaskine, og dog... nej!!!
Heller prøve at gå den anden vej at forsøge med langtidshævet brød,
som den italienske panettonekage, jeg har efterlyst erfaring med at
bage i en tråd herom. Det er ikke den lette vej, men hvor er den altså
bare lækker. Metoden med at langtidshæve brød med kun meget lidt gær
duer ikke i en bagemaskine. Det vil jeg forsøge en dag.

Mvh
Gerda

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-01-03 18:00

g_nicolaisen@mail.tele.dk (gerda) writes:

> Jeg har dog næsten daglig gang i mit Börner rivejern, der ikke er
> elektrisk. Man får løg i fine skiver på et øjeblik.

Nu har jeg set sådan en ting nævnt flere gange. Hvad er det?

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Annika Pedersen

Dato : 13-01-03 20:42

> Nu har jeg set sådan en ting nævnt flere gange. Hvad er det?
>
> Mvh Trine

Det er et rivejern (manuelt vel at mærke) med holder.
Det er rimeligt dyrt at købe, men kvaliteten er der også frem for dem man
ellers køber i supermarkederne.
Jeg har til min
rivejern til tykke og tynde skiver, bølger (og drejer man så
kartoffel/gulerød mm, så får man sådanne fine nogle med huller imellem),
2 str (eller er der 3?!) hvor man river i stave, så er der til at rive
til mos, råkost osv. - Derudover en "fin" holder som jernet + 2 rive-ting
kan sidde i, en holder (så man ikke river fingrene), en "skål" hvor
jernet kan sættes fast i - så kan jeg ikke huske resten.
Man kan selv vælge hvilke af delene man ønsker, men synes som sagt at
kvaliteten er top.

Åh ja, min elskede "kartoffelskræller", som er til begge hænder, og efter
ca 6år med en del brug, stadig er fino (overvejer dog snart en ny)

Evt. brochure: Börner Import v/ H.C. Clausen, Mengevej 5, 6070
Christiansfeld, tlf. 74 56 63 78 (og så findes de i perioder i
indkøbscentrene)

Det sjove var at jeg læste på tænk og test, de har haft en test af
foodprocessorer som findes på http://taenk.dk/tt/2002/tt28/foodprocessor/

lidt om Börner og andre manuelle (som blev testet som alternativ til
foodprocessorne) http://taenk.dk/tt/2002/tt28/foodprocessor/doc/

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Padmé

Dato : 18-01-03 00:12

> [...]

Og
> er der noget jeg klart kan sætte på listen over hadegaver?

Tjah, lad mig nu se..

espressomaskine
kaffemaskine
køleskab/fryser
komfur med varmluft
mikroovn
el-kedel
blender (2 stk)
stavblender
køkkenvægt
el-pisker

ville egentlig helst ikke undvære noget af det....og kunne godt tænke mig at
supplere med en kenwood på et tidspunkt :)

Padmé

Fra : Erzsebet

Dato : 08-02-03 15:46

"Bjarke Bundgaard" skrev d. 12-01-03 14:55 dette indlæg :

> [...]
;) Og
> er der noget jeg klart kan sætte på listen over hadegaver?

Hej Bjarne.

Jeg kan se på mange af indlæggene, at ikke mange synes en riskoger
fornuftig i et køkken. Jeg kan fotælle, at jeg i lang tid gik og
overvejede, om jeg skulle investere i en sådan anordning (det var jo
mange penge ) Men for et par år siden, slog jeg til på udsalg 150,-
kr, som jeg i dag synes har været en rigtig god indvestering! I en
familie med børn og hvor der tit er gæster, samt temmelig travlt, kan
jeg ikke forestille mig, at vi skulle undvære riskogeren. Sæt risen
over, når man begynder at lave mad. Efter ca. 20 min er den spiseklar,
men den holder sig varm også selvom man måske først er klar med maden 2
timer senere.... Hurtigt, nemt og man spare et blus på komfuret. Og
risen er altid vellykket uanset typen.

Æggekogeren kan jeg give dig og alle de andre fuldstændig ret i, er
noget af det mest unødvendige i et køkken, hvis man ellers kender den
ufejlbarlige opskrift på et blødkogt æg Æggene lægges i en
kasserolle, dækkes lige med koldt vand, og når de koger, skruges ned,
låg på og så efter 3 min. er der de fineste blødkogte æg, der bare skal
en hurtig tur under den kolde hane, for at stoppe proccessen.

Hilsen Hanne

http://www.kandu.dk/