Køb af ny mac
Fra : Henrik

Dato : 09-03-01 08:28

Hej folkens.

Jeg står overfor at skulle købe en ny mac, og er brand-irriteret på en
manglende dansk Apple Store.

Altså hvor det er muligt at tilpasse en maskine lidt inden køb - eller vælge
modeller der slet ikke findes herhjemme.

Hvad går man? Er der nogen der har en løsning på dette?

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Jan Richardy

Dato : 09-03-01 08:44

"Henrik" <I.dont@like.spam> wrote in message
> [...]
vælge
> modeller der slet ikke findes herhjemme.
> Hvad går man? Er der nogen der har en løsning på dette?

Jeg går selv med samme tanker, og er lidt pissed (undskyld sproget) på Apple
Danmark, fordi de ikke har en Applestore ELLER sælger den nye G4 dual 533
mhz gennem andre kanaler. Jeg vil simpelthen have den maskine.

Er der i den forbindelse nogen som ved om jeg kan købe en dual 533 mhz i
f.eks. US, sverige eller England og få den dækket af en Apple Protections
Plan som efterfølgende købes herhjemme ?

Og mht. strøm, skal der så en ny strømforsyning i, hvis den købes i f.eks.
US ? eller kan man nøjes med et nyt strømkabel ? Jeg mener at have læst at
den nye TiBook sluger det meste, så i dens tilfælde skal man bare have en ny
adapter/strømkabel.

Anyways, så siger rygtet jo at der kommer en applestore herhjemme engang i
dette år, men jeg kan personligt ikke vente så længe (jeg kan ikke engang
vente til at der introduceres dual 677/733 mhz modeller engang sidst i
april/først i maj).

Sidstnævnte er selvfølgelig også kun et rygte, som dog ikke lyder så langt
hen i vejret endda, når man ser at Apple allerede har overskud af 733mhz i
forhold til deres superdrives, og sælger dem for $3000 med et CD-RW istedet.
Det kunne tyde på at Motorola så småt er begyndt at spytte 7450 processorer
ud i et ordentligt tempo.

pyyh ... Me out ... 8)

/ JanR

Fra : Henrik

Dato : 09-03-01 09:34

On 09/03/01 8:43, in article 7P%p6.225$gp5.15156@news101.telia.com, "Jan
Richardy" <jan@awake.dk> wrote:

> Jeg går selv med samme tanker, og er lidt pissed (undskyld sproget) på Apple
> Danmark, fordi de ikke har en Applestore ELLER sælger den nye G4 dual 533
> mhz gennem andre kanaler. Jeg vil simpelthen have den maskine.

Det er lige præcis den maskine jeg også er lun på.

[snip] ting jeg ikke kender svar på

> [...]
> dette år, men jeg kan personligt ikke vente så længe (jeg kan ikke engang
> vente til at der introduceres dual 677/733 mhz modeller engang sidst i

Det lyder da dejligt hvis det (begge for den sags skyld) rygte virkeligt er
sandt. Men jeg kan altså heller ikke vente - specielt ikke på et rygte

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe?

Måske kan man tage til Sverige og selv hente maskinen? I Sverige koster
maskinen 25.795 svenske kroner = ca. 21.152 DKR. En single 533 i Danmark
koster ca. 19.990 - så det er kun en stor tusse mere! Man kan jo altid købe
et løst dansk keyboard til ca. 500 kr, hvis det ikke kan leveres i Sverige?

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Jan Richardy

Dato : 09-03-01 10:22

> [...]

købe
> et løst dansk keyboard til ca. 500 kr, hvis det ikke kan leveres i

HEY ! Måske vi skulle slå os sammen ? og finde nogle flere. Det kan være vi
kan overtale Apple Sverige til at sende dem til os ?

I den forbindelse har jeg ret gode nyheder, da jeg efter at have snakket med
Officeline DK, har fundet ud af at vi faktisk kan købe computeren i udlandet
og efterfølgende købe en Apple Care Protection Plan her i Danmark, og så 3
års fuld reperation mv. i DK. Det er jo FOR FEDT !!! Det var sådan set den
eneste hage (ud over keyboard'et) jeg kunne se ved projektet. Det ville være
trælst at skulle køre til sverige hvis der skete noget med maskinen (især da
jeg bor i Århus).

Anyways, som jeg ser problemet nu er det, at butikkerne i Sverige højst
sandsynligt ikke sælger dual 533 modellen, da den (så vidt jeg ved) kun er
tilgængelig via Applestore. Og jeg har uheldigvis ikke nogen gode
venner/slægtninge i Sverige, som man kan få den sendt til. 8(

Jeg har dog fundet ud af, at Outpost.com i USA sælger dem via postordre, og
sælger til udlandet. Maskinen koster ca. 19.000,- og så kommer der godt
1300,- oveni for fragten. Det er faktisk stadig omkring det kaskinen koster
i sverige. Og jeg mener at have hørt, at hvis man sender med DHL, slipper
man for moms/told ? (nu er jeg dog momsregistreret, så det gør ikke så
meget, men alligevel). Jeg er dog mere tændt på at få en fra Sverige, da det
virker mere overkommeligt + at de sikkert også har et strømnet lignende
vores ?!

Men det kunne være vi skulle prøve at mailes ved omkring det, og så måske
skaffe nogle flere interesserede ? Som sagt kunne vi jo være heldige at
Apple Sverige ville sende dem til Danmark, hvis der var tale om en lille
håndfuld maskiner ?

---

Vi snakkes...
Jan Richardy

jan@richardy.dk
www.richardy.dk

Fra : Jan Richardy

Dato : 09-03-01 10:42

"Jan Richardy" <jan@richardy.dk> wrote in message
> [...]
vi
> kan overtale Apple Sverige til at sende dem til os ?

[Og jeg bliver lige ved med at spamme løs]

Jeg har lige snakket med Officeline igen, og det viser sig, at Apple
Protection Plan gælder i hele Europa, dvs. at USA nok ikke er nogen
mulighed.

DOG snakkede jeg med dem omkring muligheden for at Officeline kontaktede
Apple Sverige og købte maskinerne hjem til Danmark. Det lød de ret positive
overfor. Dog skulle jeg finde finde ud af hvor mange maskiner der reelt er
tale om, da de ikke vil sætte et stort maskineri igang for en enkelt
maskine.

SÅ ! Lad os starte en kampagne og finde ud af hvor mange der reelt er
interesserede i at købe den pt. SEJESTE Photoshop/OS X maskine på markedet
(og billigste!). [reklame start] Den sparker 667/733 modellerne tilbage til
1980 når det kommer til multiprocessor applikationer som Photoshop, Maya, OS
X mv. ! [reklame slut]

Jeg ved ikke hvor mange maskiner som der skal til, men mon ikke en 5-6
stykker og et smil kan gøre det ?

---

Vi snakkes...
Jan Richardy

jan@richardy.dk
www.richardy.dk

Fra : Henrik

Dato : 09-03-01 11:53

On 09/03/01 10:41, in article 98a8g6$luk$1@news.inet.tele.dk, "Jan Richardy"
<jan@richardy.dk> wrote:

> [...]
> X mv. ! [reklame slut]
>
> Jeg ved ikke hvor mange maskiner som der skal til, men mon ikke en 5-6

Ja, jeg skal bruge én, så nu er vi oppe på to... Men det afhænger
selvfølgelig af den endelige pris i DKK...

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-01 13:47

Jan Richardy <jan@richardy.dk> wrote:

> Og jeg mener at have hørt, at hvis man sender med DHL, slipper
> man for moms/told ?

De to gange jeg har købt hos Outpost, har jeg begge gange måtte slippe
slanterne for moms og told. Første gang lod jeg DHL ordne papiene,
hvilket de også skulle have penge for, anden gang ordnede jeg dem selv.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-03-01 20:34

> i sverige. Og jeg mener at have hørt, at hvis man sender med DHL, slipper
> man for moms/told ? (nu er jeg dog momsregistreret, så det gør ikke så

Det kan sige meget kort: Det gør man ikke!!!

2-3 gange har jeg bestilt i USA og hver gang er det sendt med DHL. De
forlanger ovenikøbet et temmeligt stort gebyr for at sørge for
betalingen af told/moms.

--
René

Fra : Christian Høj

Dato : 09-03-01 15:01

In article <B6CE5406.B6F%I.dont@like.spam>, Henrik <I.dont@like.spam>
wrote:

> [...]

<Forkortet>

> [...]
> et løst dansk keyboard til ca. 500 kr, hvis det ikke kan leveres i Sverige?

Jeg går også selv og overvejer en ny Mac, og ved ikke rigtigt om jeg
skal vælge en G4/533DP eller en G4/667... Uanset hvad jeg vælger, så
lyder det som om maskinerne er lidt billigere i Sverige?

Du siger, at det eneste man skal have ud "på dansk" er et tastatur, men
hvad med Mac OS? Der kommer sikkert en svensk 9.1 på disse maskiner, og
jeg agter ikke at køre med svensk system. Hvis jeg kender Apple ret, så
er det ikke en gang muligt at installere et dansk eller US system på de
nye maskiner - der er altid et eller andet specielt ved maskinerne, der
gør at de kun kan køre med en lettere modificeret udgave af
standard-distributionen...

Christian

Fra : Henrik

Dato : 09-03-01 15:11

On 09/03/01 15:00, in article cbh-F3B91B.15004709032001@dalen.uni2.net,
"Christian Høj" <cbh@saxotech.com> wrote:

> Jeg går også selv og overvejer en ny Mac, og ved ikke rigtigt om jeg
> skal vælge en G4/533DP eller en G4/667... Uanset hvad jeg vælger, så
> lyder det som om maskinerne er lidt billigere i Sverige?

Det lyder godt! Jo flere vi er jo bedre. Hvis du mener det seriøst så svar
på den mail jeg sender dig privat.

Hvis der er andre så kom ud af busken - vi er lige nu i gang med at
forhandle med forskellige leverandører.

Jeg er personligt mest hooked på dual 533 - se bl.a.
http://www.barefeats.com/G4733.htm - men også fordi jeg synes princippet er
så fedt og det klæ'r Mac OS X (som er mit hovedformål).

> [...]
> nye maskiner - der er altid et eller andet specielt ved maskinerne, der
> gør at de kun kan køre med en lettere modificeret udgave af

Du skal selvfølgelig bruge et dansk eller internationalt OS hvis det er det
du vil. Der er ingen problemer med at installere andre OS lokaliteter -
hardwaren er svjv den samme over hele verden. F.eks. Kører jeg med selv med
US-intl. Versioner på alle mine maskiner.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Jan Richardy

Dato : 09-03-01 15:25

"Christian Høj" <cbh@saxotech.com> wrote in message
> In article <B6CE5406.B6F%I.dont@like.spam>, Henrik <I.dont@like.spam>
> wrote:
[SNIP]
> Jeg går også selv og overvejer en ny Mac, og ved ikke rigtigt om jeg
> skal vælge en G4/533DP eller en G4/667... Uanset hvad jeg vælger, så
> lyder det som om maskinerne er lidt billigere i Sverige?

Lidt billigere i Sverige, men vi satser dog på at få en dansk leverandør til
at købe en håndfuld hjem til os ...

Se de test's, som Henrik linker til i forrige indlæg. Det er simpelt. Hvis
du bruger programmer under OS9.1, som er multiprocessor-forberedte
(Photoshop og diverse film-redigeringsprogrammer er dem jeg umiddelbart
kender) er dual 533'eren MEGET hurtigere.

Hvis vi snakker OS X så som jo er bygget til Multiprocessor-systemer er
DP533'eren også klart at foretrække (i de fleste tilfælde).

Sådan som de stiller det op på diverse forum's i USA er, at hvis du bruger
din Mac til spil, så er en single-processor at foretrække, da spil (på nær
Q3 og det kommende Doom 3 vistnok) ikke er MP-forberedte. Men hvis du bruger
seriøse App's, så er MP vejen frem. Selv hvis de ikke er MP-forberedte er
der klart fordele under OS X, da systemet kan fordele resourcerne på de 2
processorer, f.eks. kan den ene koncentrere sig 100% om at komprimere en
quicktime video, mens den anden pløjer filtre i Photoshop ... cool !!

Man skal jo selvfølgelig ikke glemme at 667'eren er en ny generation af
Motorola chips (7450), hvorimod 533'eren "kun" er en 7010'er ... Men indtil
man kan købe dual 667/733 vil jeg sætte mine penge på dual 533 til enhver
tid ....

---

JanR

Fra : Henrik

Dato : 09-03-01 18:32

in article 98ap3b$fpj$1@news.inet.tele.dk, Jan Richardy at jan@richardy.dk
wrote on 09/03/01 15:24:

> [...]
> (Photoshop og diverse film-redigeringsprogrammer er dem jeg umiddelbart
> kender) er dual 533'eren MEGET hurtigere.

I retfærdighedens tegn, må jeg lige poste dette link, som er Apples svar på
den test jeg postede tidligere:

http://www.xlr8yourmac.com/G4ZONE/G4_733mhz_review/apple_G4_733_tests.html

Det er som altid godt at få flere vinkler på samme historie.

Herlige hilsner,
Henrik.

Fra : Emil Jelstrup

Dato : 09-03-01 20:19

"Christian Høj" wrote:

> [...]
> nye maskiner - der er altid et eller andet specielt ved maskinerne, der
> gør at de kun kan køre med en lettere modificeret udgave af

Dansk tastatur er vel ikke nødvendigt, det handler jo bare om ä/æ og ö/ø. Så går
man ind i "tastatur" kontrolpanelet og vælger norsk (da de jo bruger samme tegn som
her, men har rækkefølgen ø, æ ligesom i Sverige (og Tyskland forøvrigt), modsat
det danske æ, ø. Så handler det bare om at blive vant til den omvendte rækkefølge,
og at der står ä og ö på tastaturet.

//Emil Jelstrup

Fra : Karl Antz

Dato : 09-03-01 21:07

På min forhenværende Mac havde jeg et tysk tastatur, på min nuværende et
dansk ditto. Jeg skifter konstant mellem dansk og tysk tastaturlayout -
og det tog mig ca 3 dage at vænne mig til at nu skulle det altså være
omvendt, da jeg skiftede fra det tyske til det danske tastatur. Det ER
altså ikke så frygteligt vanskeligt at huske flere forskellige layouts i
fingrene - det kræver bare lidt tilvænning. Husk f.eks. violinister - de
kan også spille samme tone på flere forskellige strenge

hilsen ka'l

Emil Jelstrup <emj@postkasse.net> wrote:

> [...]
> Tyskland forøvrigt), modsat det danske æ, ø. Så handler det bare om at
> blive vant til den omvendte rækkefølge, og at der står ä og ö på

-- Karl Antz Albaniensgade 4,1th 2300 København S +45 3258 1630

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 09-03-01 22:35

Emil Jelstrup <emj@postkasse.net> wrote: > Dansk tastatur er vel ikke
[...]

Det er meget let at øndre tastaturlayout. F.eks. det norske, så
bogstaverne opfærer sig ordentligt vha. resedit.

Her er en test på de tre sidste bogstaver i alfabetet(ifælge tasterne)
på modificeret norsk layout: ø æ å

MVH ANR

"You're damned if you do, and you're damned if you don't!" - Bart
Simpson

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-03-01 22:50

In article <1eq0x90.jhvc1ufg1du8N%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,
anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote:

> [...]
> bogstaverne opfærer sig ordentligt vha. resedit.
>
> Her er en test på de tre sidste bogstaver i alfabetet(ifælge tasterne)

Er "øndre" og "ifælge" med vilje?

Hvorfor egentlig ikke bare vælge dansk tastaturlayout?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-01 00:19

> Er "øndre" og "ifælge" med vilje?

ROTFLMAO 8-D

> Hvorfor egentlig ikke bare vælge dansk tastaturlayout?

Hvorfor gøre det simpelt, når man kan bruge ResEdit?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 10-03-01 20:21

> Er "øndre" og "ifælge" med vilje?

Well obviously

> Hvorfor egentlig ikke bare vælge dansk tastaturlayout?

Det må du snakke med Emil Jelstrup om. Jeg kommenterede bare at det ikke
var nødvendigt at vende sig til at rækkefølgen var forkert med Norsk
tastatur-layout.

Fra : Alex Sobocki

Dato : 11-03-01 08:15

Hej Henrik