KTM LC-8
Fra : Søren Dahl

Dato : 12-01-03 13:22

Hej NG

Jeg tror jeg lader den XT 250 være XT 250, og måske se efter noget
andet. Hvad med en LC-8 - så skal det naturligvis ikke være en
vintercykel hehe (f*ck den er dyr) men primærmaskine, med dertil salg
af min nuværende Bandit etc...

Men er der nogen her i gruppen som har kendskab til en LC 8? Vi kan jo
se, at den jo egentlig er en udemærket maskine i Dakar, nåja, lige
bortset fra i går, da Meonis LC-8 satte ud på den ene cylinder, men
det ville jo kunne ske på hvilken som helst V-2

MVH Søren
- Bandit 600

Fra : Morten Juel

Dato : 12-01-03 14:55

> [...]
> andet. Hvad med en LC-8 - så skal det naturligvis ikke være en
> vintercykel hehe (f*ck den er dyr) men primærmaskine, med dertil salg
hehe sikken et spring )

Morten
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 12-01-03 16:27

LC-8... er du sikker på det ikke er "950 Adventure" de kører på i Dakar?

Mvh. Morten
"NX650 Ad-skilt"

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-01-03 20:36

"M. G. Nielsen." <test@test.dk> skrev i en meddelelse
> LC-8... er du sikker på det ikke er "950 Adventure" de kører på i Dakar?

Det er vel sådan set bare en gradbøjning, ikke?

Jeg er sikker på at den er rå-fed, men hvis økonomien trykker, er der mange
her i DK der har erfaring med KTM 660 Adventure - og dem er der RIGTIG mange
af med i Paris-Dakar. En lækker sag med masser af power.

Vær lige opmærksom på at KTM er en gammel fabrik som stort set altid (og
stadig) hovedsageligt ernærer sig ved at lave motorcykler til motorsport.
Det er derfor de kalder sig KTM - Sport Motorcycles.
Honda var også engang med i PD, og det kom der Africa Twin (650cc - 750cc)
ud af. Men Honda kørte PD med en lækker 780cc prototype, og gadeversionen af
NegerTvillingen var kraftigt tillempet touringbrug. Den er ikke nogen særlig
god cykel til off-road brug, og SLET ikke nogen racer - til gengæld er den
behagelig at køre på til hverdag. Der har da været Africa Twins med i PD,
men der skal bygges voldsomt om på dem før de bliver konkurrencedygtige - og
det blev de egentlig aldrig rigtig. Samme historie kunne fortælles om
Yamaha. Jeg har haft den store fornøjelse at sammenligne en Yamaha 750cc
Super Tenere med Peterhansel's Yamaha PD racer, og der er ikke så meget som
to skruer der er ens på de to. Og historien kunne fortælles om Suzuki DR
750 - 800 Big også, den har jeg haft fornøjelsen af at prøve off-road -
adwr.

Nu er der så bare lige det med KTM at de laver motorcykler til motorsport -
og så sælger de nogle af dem til indregistrering. Hvis du er vant til
japanere: Prøv en KTM før du køber. Der er selvfølgelig forskel fra model
til model, men generelt er en KTM ikke poleret. Den er rå og ubehandlet. Den
er ganske vist typisk cremen af motorcykelindustriens formåen, men "komfort"
er typisk ikke det højst prioriterede designkriterie, det er derimod
"performance".

Rittig
(som har 2 KTM'er, men de er begge 2-takt)

Fra : Søren Dahl

Dato : 12-01-03 21:45

Jeg siger tak for det udemærkede indlæg

Jeg er lidt i vildrede, skal jeg købe KTM eller Africa Twin eller GS
1100 -1150 - eller noget hetl andet. Jeg har jo selv kørt TransAlp,
den var jeg utrolig glad for. Jeg har også prøvekørt en GS 1100, den
var jeg også godt tilfredt med, men den var temmelig dyr, det var nok
det eneste minus den havde. Jeg har værken prøvet KTM lc 4 -lc 8 eller
Africa Twin. Men håber det kan lade sig gøre i år!

MVH Søren
- Bandit 600

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-01-03 23:48

"Søren Dahl" <sorenbadhansen@mail.net4you.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg siger tak for det udemærkede indlæg

The ramblings of a madman...

> [...]
> det eneste minus den havde. Jeg har værken prøvet KTM lc 4 -lc 8 eller
> Africa Twin. Men håber det kan lade sig gøre i år!

Hvad du skal købe, kan jeg ikke hjælpe dig med.
Jeg er ikke i tvivl om at Africa Twin er en fremragende motorcykel - jeg har
haft æren af at køre en masse off-road sammen med nogle glade NegerTvilling
ejere, og den er faktisk intet mindre end fremragende på grusveje og på
stranden. Jeg har haft den fornøjelse at blive overhalet af en Neger der
kørte 180 på grusvej. Jeg kørte 140. Hold da kæft, hvor sådan en smider med
sten!
Jeg har også kørt en smule off-road med en GS1000 der var ombygget til
off-road brug, den med den gamle boksermotor, også en særdeles ferm cykel.
Er du glad for en transalp, vil du elske negeren - der er bare mere af det
hele. BMW er jo nok noget højere kvalitet, men byder nok på ca. de samme
egenskaber som Negeren, blot er der intet der giver bundtræk som kubik. Regn
med at LC8'en er state-of-the-art og nok ikke så komfortabel som de to andre
kandidater. Jeg har ikke prøvet den, men jeg ville forvente at den er
brølstærk og lettere end Negeren og Bokseren, for de to er ihvertfald
sværvægtere. Ogøh... Vægt er altså ret vigtigt hvis man vil køre lidt
terræn! LC4 motoren er gammel gennemprøvet teknik, den er faktisk lige så
stærk som Negeren, men da det er en single trækker den lidt anderledes og
vibrerer mere - men cyklerne (fx 660 Adventure) er en del lettere.

Stol ikke på de vægtopgivelser du læser, de er det rene opspind! Jeg kender
ingen der har kontrolvejet de nævnte cykler, så bedste måling må blive
prøveture. Vi har kontrolvejet en Yam YZ426F til 115kg og en KTM SX520 til
107kg, og det er ikke just det de er opgivet til - men det illustrerer
forholdene omkring vægtopgivelser. Fabrikkerne ved godt at vi tillægger vægt
stor betydning, især på motocross cykler som YZ og SX. Yamaha har gjort sig
store - STORE - anstrengelser for at prøve at overbevise os motocross købere
om at deres 4-takt racer er fuldt ud konkurrencedygtig i 250cc klassen,
meeen... Den er stadig for tung. Det er SX'en også, men den brølstærke
4-takt motor kompenserer nu fint for den ekstra vægt, og så bliver
cykelvalget et smagsspørgsmål.
Hvordan afgør du om en cykel er DIN smag?

Rittig

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 13-01-03 07:25

> [...]
>
> Jeg er lidt i vildrede, skal jeg købe KTM eller Africa Twin eller GS
> 1100 -1150 - eller noget hetl andet. Jeg har jo selv kørt TransAlp,

Hvad med en Suzuki DL 1000 V-Strom, jeg har selv prøvet en til et
åbent hus arrangement,er du gal, det var en der trak smil, helt op til
begge ører,og muskler er der altså nok af 0-100 3,3 sek, og lige
over 100Nm v.6400 omd.
Men den er måske lige knap så "crosset" som de andre du har kik på.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jens Didriksen

Dato : 13-01-03 14:01

Jeg tror man groft sagt kan sige, at en KTM OGSÅ kan køre på asfalt, mens at
en Honda A.T. OGSÅ kan køre på grus.

Underforstået at hvis du skal have noget som du har mest glæde af til
hverdag er det nok Hondaen der vinder.

Synd at skamride en hard-core ørkenracer som en KTM på asfalt dag ud og dag
ind - du udnytter simpelthen ikke potentialet i maskinen, mens du sagtens
kan få møj glæde af en Honda i rimelig grov terræn.

Hilsen

Didrik

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-01-03 19:39

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ind - du udnytter simpelthen ikke potentialet i maskinen, mens du sagtens
> kan få møj glæde af en Honda i rimelig grov terræn.

Jeg mener ikke at det du siger er forkert, jeg synes bare heller ikke det er
helt rigtigt...

Dette:
> Jeg tror man groft sagt kan sige, at en KTM OGSÅ kan køre på asfalt, mens
at
> en Honda A.T. OGSÅ kan køre på grus.
er jeg dog helt enig i. Måske er det en anelse overdrevet, men essensen er
det vigtigste.

Afhængig af hvordan man definerer "møj glæde" og "grov terræn" kan din
bedømmelse af Hondaen efter min mening være lige i øjet, eller noget ved
siden af. JEG ville ikke køre terræn på en NegerTvilling (AT). Grusvej og
strand, javel kaptejn, men en tur i skoven? Jeg ville kede mig ihjel.
Og KTM'en - tjah, hvordan "skamrider" man en ørkenracer på asfalt? På med et
par Metzeler Sahara og ud på de små snoede, så skal der nok være nogle
knæskrabere der bliver sat på plads, og det tager en LC8 nok ikke skade af.
Argumentet med at man ikke udnytter potentialet i maskinen... Hvis det
skulle være et krav, så ville der blive solgt ret få motorcykler i Danmark,
tror jeg.
Man køber ikke motorcykel for at pine dem til grænsen, men køber med
hjertet - efter ønsker og drømme, sguda ikke efter behov, så ville vi jo
alle sammen køre GS500E. (Okay, nogle få køber nok af og til med fornuften,
men det er klart ikke den sjoveste måde at købe ind på. Tro mig, jeg er
erfaren på området).

Rittig
GS500E

Fra : Jens Didriksen

Dato : 14-01-03 11:50

> Jeg mener ikke at det du siger er forkert, jeg synes bare heller ikke
> det er helt rigtigt...

Jow, jow - det er helt Rittig...

> Og KTM'en - tjah, hvordan "skamrider" man en ørkenracer på
> asfalt?

Lad mig give et par eksempler:

1) man KAN godt køre på sin 650.000,- fuld forkromet custom Harley i
regnvejr - men det giver ikke ret meget mening...
2) man KAN godt køre til bageren på sin Gold Wing (og ikke bruge den til
andet), men det giver ingen mening...
3) man KAN godt bare bruge en KTM til asfaltlir, men det giver ikke ret
meget mening...

Selvfølgelig har man da LOV til at gøre som man vil - helt sikkert. Og er
det en KTM man VIL have (fuldstændig som jeg vil have en stivstellet og
total upraktisk HD) så for min skyld ingen alarm.

MEN: uheldigvis har mennesker en utrolig tendens til meget hurtigt at
fokuserer på hvad deres maskiner ikke kan i stedet for hvad de er bygget
til. Og her er det at jeg blot tillader mig at konkluderer, at glæden over
en hard-core KTM (hårdt sæde, langbenet affjedring så man ikke kan nå
jorden, voldsomme dæk der ikke står ordentlig fast på regnvåd asfalt osv. )
kan blive kort hvis man ikke anvender den til det den er skabt til.

Jeg læste engang en test af en Lamborgini Countach (hvordan det så end
staves...). Den var simpelthen RÆDSELFUL i bytrafik: tung i styringen, tung
i pedalerne, intet udsyn bagud, alt for lav til at man føler sig sikker og
ikke til at køre med med de hastigheder som man er påtvunget i en by. Men på
motorvejen... he, he he )

Moralen er her, at selv den mest entusiastiske Countach ejer kan få grå hår
i hovedet hvis han blot anvender sit køretøj i et område den godt KAN
anvendes i, men som den ikke er SKABT til.

Capice?

Didrik

Fra : Peter Christiansen

Dato : 14-01-03 12:06

> [...]
> andet), men det giver ingen mening...
> 3) man KAN godt bare bruge en KTM til asfaltlir, men det giver ikke ret
En KTM med et motard kit er da fin til asfaltlir...
Når man så vil på grus kan den da konverteres.

Peter (der godt kunne se sig selv på en motard)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 14-01-03 12:20

"Peter Christiansen" <peter.c@oncable.dk> writes:

> "Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse

> En KTM med et motard kit er da fin til asfaltlir...
> Når man så vil på grus kan den da konverteres.

Jah, det skulle jeg også til at nævne. Motard er rendyrket hooliganisme

--
Mikkel
motortosse.dk - Save the Whales -- Harpoon a Honda.

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-01-03 18:08

"Peter Christiansen" <peter.c@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> En KTM med et motard kit er da fin til asfaltlir...
> Når man så vil på grus kan den da konverteres.

Jeps. Jeg har fx. en KTM EXC380 med motard-hjul. Bruger den primært til
enduro (altså ren race) som er "det den er beregnet til", men den er nu
totalt fed på asfalt med motard-hjulene på. Det tager jo kun et kvarter at
skifte hjulene, så det er ikke nogen hindring. Komfortabel, DET er den ikke,
men den er nu ret sjov alligevel.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-01-03 17:26

"Jens Didriksen" <jens@didriksen.dk> skrev i en meddelelse

> Capice?

Ork, ja. Jeg tror endda vi er enige.
Men havde jeg pengene, så købte jeg helt klart KTM'en! (Og Countach'en).

Rittig

Fra : Søren Dahl

Dato : 14-01-03 21:55

Jeg siger mange tak for de mange kloge ord

Jeg tror dog jeg starter 2003 sæsonen stille og roligt på min Bandit,
så må vi se, hvad tiden bringer, men inden længe vil jeg igen kunne
køre på grusveje, strande, skovveje og mors køkkenhave.

MVH Søren
Bandit 600

Fra : Brian Østergaard

Dato : 16-01-03 09:32

Hej Søren

Jeg har ikke set en KTM LC-8, men jeg har kørt en KTM Adventure LC 4 gennem
Afrika(læse Østereroupa, Mellemøsten og så ellers ned gennem den østligedel
af Afrika til Capa town) og jeg kan varmt anbefale motorcyklen. Den er lavet
af de allebedste matrialer og kan tåle næsten alt. Det virker som om at den
er lavet til at kunne klare at vælte. Eneste skade er et par ridser på
håndtagsbeskydelsen og måske et ødelagt spejl. Den er meget behalig at køre
på, selv når man køre 10 timer offroad(har sidet over 500 timer på den). På
motorvejen er man i læg af den store tank og den lille kåbe. Motorcyklen er
lavet til folk over 180 og ikke som mange japaner som lave motorcykler til
folk på 165(er selv 190). Dens køreegenskaber kommer meget sjældent til sin
rette i Danmark. Det skulle da live være når der er vejsikaner, almindelige
bump tager affejringen uden problemmer mm.

Hvis ikke man nyder at køre en motorcykel der som standart kan gå bedre ind
i et Paris-Dakar end motificeret Honda mf. og vide at motorcyklen at lavet
for perfektion, så er der ingen grund til at købe den.

Du vil aldrig være hurtigst i et sving med en frihøjde på over 30 cm. og et
sædehøjde på 94 cm (prøv at mål hvor lange dine ben er), det skulle da lige
være hvis det ligger en træstamme med en diameter på under 30 cm., for den
klare du unden problemmer!

--
Med Venlig Hilsen

Brian Østergaard

Fra : Jens Didriksen

Dato : 16-01-03 16:02

> [...]
> bedre ind i et Paris-Dakar end motificeret Honda mf. og vide at
> motorcyklen at lavet for perfektion, så er der ingen grund til at

Exactly my point

Tak for din kommentar. Selvfølgelig skal man da købe en KTM hvis man er ved
at dø for at eje den, man jeg mener at man skal være 100% afklaret med hvad
den er designet til og derfor ikke klynke når man opdager de begrænsninger
som som den trods alt har ved normalt brug i DK.

Hygge fra Didrik

- og Søren: skal jeg ikke prøve din Bandit en dag inden du sælger den? Jeg
nåede aldrig at prøve din Trans alp

Fra : Søren Dahl

Dato : 16-01-03 19:25

Hej Brian.

Mange tak for din gode analyse, af KTM' jeg tror jeg efter hånden, ved
hvad jeg skal købe, og det bliver nok en Africa Twin vil jeg tro. Jeg
har kørt TransAlp, og den var jeg utrolig glad for. Jeg kan forså, at
en AT bare er merer af samme skuffe, på en federe måde. Den modsvarer
nok også mere mit behov, jeg kommer til at køre off-road - JA, men
ikke noget der tilnærmelsvis kan forsvarer, at købe noget som er født
til off-road i den grad, som jeg kan forstå på dig, at en KTM er. Man
må sige, at du ved hvad du taler om, med den tur du har taget

Mange tak for et rigtig godt svar...

MVH Søren
- Bandit 600

Fra : Søren Dahl

Dato : 16-01-03 19:29

Hej Jens

Jov selvfølgelig skal vi ud og køre sammen, men jeg troede blot, at du
helt havde mistet interessen, da jeg havde solgt min TA - jeg sidder
stadig og græder HULK HULK (og det er altså ikke ham den grønne fyr
jeg tænker på).

Jeg beholder min Bandit lidt endnu - jeg starter i hvert fald sæsonnen
på den, så må vi se, hvad der så sker. Man jeg synes, vi skal finde en
dag hvor vi kan fyre Banditten af, og JA - jeg vil stadig gerne prøve
at starte nogle bilalarmer med din HD

MHV Søren
- Bandit 600

On Thu, 16 Jan 2003 16:02:26 +0100, "Jens Didriksen"

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-01-03 00:03

Claus Rittig wrote:
> ...Africa Twin (650cc - 750cc)...og gadeversionen af NegerTvillingen

*lol* Du burde jo næsten at hedde Claus Vittig
....det er sikkert ikke første gang du hører den
--
mvh Jes Vestervang