Andet multimedie
bentjuul 3670
Adobe Acrobat
Fra : Michael Trolle Søren~

Dato : 12-01-03 04:31

Hej...

Jeg mener at jeg engang har set at der i en PDF fil var sådan så man kunne
trykke på et link på den første side og så fx hoppe hen til side 10... Kan
det passe..? Hvis ja, hvordan laves det i Acrobat 5.0?

Hilsen
Michael

Fra : Anders Rehhoff

Dato : 12-01-03 10:04

Hej Michael

Du skal bruge det værktøj som hedder hyperlink. Ikonet er de 2 ringe som er
sat sammen. Med hyperlink værktøjet laver du en ramme som du placerer over
den tekst hvor linket skal aktiveres. Så kommer der en popup hvor du har
forskellige muligheder. Vælg derefter den side som du vil linke til (brug
miniature billederne til at udvælge siden) (tryk på siden med musen) Tryk
derefter på Angiv Hyperlink. Det var såmend bare det, nemt ik.

Mvh
Anders

Fra : Michael Trolle Søren~

Dato : 12-01-03 10:40

"Anders Rehhoff" <artryk@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> miniature billederne til at udvælge siden) (tryk på siden med musen) Tryk
> derefter på Angiv Hyperlink. Det var såmend bare det, nemt ik.

Hej Anders

Tusinde tak for hjælpen....

Hilsen
Michael

Fra : Madsen

Dato : 12-01-03 17:38

Michael Trolle Sørensen skrev:

> Jeg mener at jeg engang har set at der i en PDF fil var sådan så
> man kunne trykke på et link på den første side og så fx hoppe hen
> til side 10... Kan det passe..?

Ja, det kan sagtens passe og i den sammenhæng kunne jeg godt tænke
mig at høre om der er nogen her fra gruppen som var til Adobe
seminar angående Acrobat her engang før jul? Der blev nævnt noget
om et plugin som skulle være utrolig god til at oprette links i
et PDF-dokument bestående af _mange_ sider. Jeg husker ikke navnet
på det, men smart så det ud. Da jeg kom hjem skrev jeg adressen op
og det skulle være denne her: <http://www.integration-x.com/>

Problemet er bare at jeg ikke kan finde det plugin på siden.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 12-01-03 20:53

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> <http://www.integration-x.com/>
>
> Problemet er bare at jeg ikke kan finde det plugin på siden.

Kender det desværre ikke.
Men er du opmærksom på, at hvis du bruger forms til at sætte en action i
en pdf, f.eks gå til index, eller gå til næste/forrige side, så kan du,
når du har din form aktiv, gå i forms - fields - dublicate og vælge
hvilke sider linket skal gælde på. Kræver selvfølgelig at det ligger
samme sted på siderne.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 12-01-03 21:14

Storm skrev:

> Kender det desværre ikke.

Fandens at man ikke lige kan huske det navn, men det kommer måske
frem til overfladen på et tidspunkt.

> [...]
> dublicate og vælge hvilke sider linket skal gælde på. Kræver
> selvfølgelig at det ligger samme sted på siderne.

Næ, det vidste jeg ikke så tak for det tip. :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 12-01-03 22:00

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Fandens at man ikke lige kan huske det navn, men det kommer måske
> frem til overfladen på et tidspunkt.

Ja, det må du gerne højlydt komme i tanke om (hurtigt - nå ja, man kan
vel bare sende dem en mail), jeg har en bunke store pdf-dokumenter der
skal i"nteraktiveres" i denne uge.
Som nævnt er det ikke noget problem med links der er generelle for mange
sider, men jeg kunne godt bruge en funktion hvor man nemmere kunne lave
et link til side xx, uden at skulle gå ind på selve siden via link
værktøjets menu, det er lidt omstændigt. Mon det bl.a. var det der var
nemmere med den glemte plug-in?

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 12-01-03 22:20

Storm skrev:

> Mon det bl.a. var det der var nemmere med den glemte plug-in?

Ja, det var noget i den stil. Det var dog en meget kort gennemgang
i de sidste minutter af seminaret, så det var ikke ret detaljeret
forklaret og koncentrationen var lav på det tidspunkt, men man så
en demonstration hvor der helt automatisk blev lavet en indholds-
fortegnelse med links til de forskellige sider og forklaringen var
at det var et fremragende plugin til at lave links i PDF-filer med.
Hvor meget forarbejde der så har været for at få den til at lave
den indholdsfortegnelse, ved jeg ikke. Det meldte historien ikke
noget om.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 12-01-03 23:20

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i

> [...]
> Hvor meget forarbejde der så har været for at få den til at lave
> den indholdsfortegnelse, ved jeg ikke. Det meldte historien ikke

Kunne det være:

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=1161

der findes et patch til de problemer der nævnes, men ej til Mac.

Eller er accessibility mere noget med tilpasning til wab o.lign.?

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Henrik Torp

Dato : 13-01-03 21:52

> [...]
> Hvor meget forarbejde der så har været for at få den til at lave
> den indholdsfortegnelse, ved jeg ikke. Det meldte historien ikke

Hvis det drejer sig om at lave en indholdsfortegnelse, skal man normalt
angive overskrifter og underoverskrifter med bestemte typografier, hvorefter
programmet så automatisk laver en indholdsfortegnelse. Programmer som Word
og InDesign kan klare denne opgave. Jeg kan ikke umiddelbart finde
funktionen i Acrobat, hvorfor det nævnte plugin nok er nødvendig.

Det kan måske være en ide at hente filen ind i InDesign, hvis det er muligt.
Lave indholdsfortegnelsen og så eksportere tilbage til pdf-programmet.
Indholdsfortegnelsen oversættes til links eller bookmarks i Acrobat, hvis
jeg ikke husker helt forkert.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 12-01-03 23:32

Storm skrev:

> Kunne det være:
>
> http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=1161

Den har jeg også ramlet ind i for lidt siden, men jeg mener ikke at
det er den. Den der kommer tættest på indtil videre er denne her:
<http://www.pdfsoft.com/VPDFSoft/Products/plugins/Favorites.html>
- og så alligevel ikke, for jeg mener med næsten 100 % sikkerhed at
det var <http://www.integration-x.com/> de nævnede på det seminar
og jeg kan umiddelbart ikke se at det har nogen sammenhæng med
pdfsoft.com

> der findes et patch til de problemer der nævnes, men ej til Mac.
>
> Eller er accessibility mere noget med tilpasning til wab o.lign.?

Det tror jeg.
De viste også noget med document reflow på det seminar. Også ret
smart hvis PDF'en skal vises på palmpiloter, eller hvad hulen de
nu hedder.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-01-03 22:46

Henrik Torp skrev:

> Programmer som Word og InDesign kan klare denne opgave. Jeg kan
> ikke umiddelbart finde funktionen i Acrobat, hvorfor det nævnte
> plugin nok er nødvendig.

Ja, det sagde de i hvert tilfælde på det seminar, men jeg er ikke
kommet et skridt nærmere navnet på det plugin, desværre.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 15-01-03 21:45

> Ja, det sagde de i hvert tilfælde på det seminar, men jeg er ikke
> kommet et skridt nærmere navnet på det plugin, desværre.

Det skulle vel aldrig være Compose:
http://www.actino.com/pluginsh_int/compose_int.htm, der desværre er ret
dyrt.

Venlig hilsen
Henrik Torp

Fra : Storm

Dato : 16-01-03 20:49

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev

> Det skulle vel aldrig være Compose:
> http://www.actino.com/pluginsh_int/compose_int.htm, der desværre er ret
> dyrt.

Tak for det link.
De har et stort udvalg af plug-ins til Acrobat må jeg sige.
http://www.actino.com/home_int.htm

Composer fås tilsyneladende ikke til Mac, og er overkill i
min sammenhæng. Men det gør flere af deres knap så dyre løsninger,
som også gør linkning nemmere på forskellig vis.
Denne gang blev mine nu håndsyede.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Henrik Torp

Dato : 16-01-03 21:57

"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for det link.

Velbekom.

> [...]
> min sammenhæng. Men det gør flere af deres knap så dyre løsninger,
> som også gør linkning nemmere på forskellig vis.

Gælder det også links inde i pdf-dokumenter, som f.eks. i adobes
hjælpefiler?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Storm

Dato : 17-01-03 09:25

Henrik Torp <henriktorp@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Gælder det også links inde i pdf-dokumenter, som f.eks. i adobes
> hjælpefiler?

Jeg er ikke helt med på dit spørgsmål.
Men ja, jeg spottede lige de lidt billigere løsninger (prisniveau 3-400
Euro) det lyder som de kan den slags, Composer indeholdt hvis både
ditten og datten og lidt til.
Man kan jo lave det i hånden, men jeg tror da gerne pengene kunne tjenes
ind forholdsvis hurtigt, hvis det er en meget vigtig del af ens
produktion. Foreløbelig hygger jeg mig med lidt håndarbejde

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Torp

Dato : 18-01-03 21:45

> Jeg er ikke helt med på dit spørgsmål.

På cd'erne ligger der en stor pdf-fil, som i realiteten er det samme som
hjælpefilen, bare meget at slå op i efter min mening. I den fil er der mange
links til andre steder i pdf-dokumentet. Det ville tage meget lang tid at
lave dem manuelt.

Derfor forestiller jeg mig, at der må være en bedre mulighed. Det kunne
f.eks. være som når man skal lave indeks i word. Det gør man ved at lave en
tabel med opslagsord, hvorefter word så automatisk finder ud af, hvilke
sider ordet forekommer på.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Storm

Dato : 18-01-03 22:36

> [...]

> tabel med opslagsord, hvorefter word så automatisk finder ud af, hvilke

Ja, som jeg læser det om de plug-in der er på actinos site, så er det
præcis hvad det drejer sig om for nogle, andre lidt mer simpelt.
Composer kunne vist gøre tricket, men det er for dyrt til mit brug.

--
Venlig hilsen
Nina Storm

Fra : Henrik Torp

Dato : 19-01-03 16:54

> Ja, som jeg læser det om de plug-in der er på actinos site, så er det
> præcis hvad det drejer sig om for nogle, andre lidt mer simpelt.
> Composer kunne vist gøre tricket, men det er for dyrt til mit brug.

Også til mit. Håbede på der var en mulighed i Acrobat, som jeg havde
overset. Eller et gratis plug-in eller lignende.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Madsen

Dato : 16-01-03 21:21

Henrik Torp skrev:

> Det skulle vel aldrig være Compose:
> http://www.actino.com/pluginsh_int/compose_int.htm, der desværre
> er ret dyrt.

Hov, dette indlæg havde jeg overset. Undskyld.

Det kunne være Compose, men umiddelbart så siger navnet mig ikke noget
og jeg plejer at kunne huske navne når jeg får dem genopfrisket, men
det er muligt at det var Compose. Prisen snakkede de nemlig ikke noget
om på det seminar.

Madsen.

Fra : Henrik Torp

Dato : 16-01-03 21:55

> Hov, dette indlæg havde jeg overset. Undskyld.

Det gør da ikke noget. Der kan af og til gå et par dage, hvor jeg ikke får
tjekket nye indlæg, så det har jeg fuld forståelse for.

> [...]
> og jeg plejer at kunne huske navne når jeg får dem genopfrisket, men
> det er muligt at det var Compose. Prisen snakkede de nemlig ikke noget

Det er vist også en taktik, der står i alle sælgeres bibel. Med hensyn til
prisen, så må det vist siges at være i overkanten, når et plug-in koster
mere end programmet - specielt fordi indholdsfortegnelse kan klares fra
dtp-programmer.

Hvordan man på en snedig måde laver links inde i pdf-dokumenter, som det
f.eks. er tilfældet i adobes hjælpefiler, kunne jeg godt tænke mig at vide.

Venlig hilsen
Henrik