Statistik over dødsfald
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-01-03 22:45

Har nogen en statistik over antallet af dødsfald under dykning i DK de
sidste 10 år?

PFT

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-01-03 13:19

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen en statistik over antallet af dødsfald under dykning i DK de
> sidste 10 år?

Det er blevet efterlyst mange gange og jeg tror ikke der findes en. De gange
jeg har prøvet at få fat i en har de ikke været fuldt dækkende eller også
ikke officielle.

DSF har lavet det på et tidspunkt, men kun over deres egne medlemmer og hvor
det frivilligt blev indberettet til forbundet.

Det samme gælder også dykkerulykker.

--
Henrik Manley
http://bends.dk, m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-01-03 13:49

Henrik Manley:

> Det er blevet efterlyst mange gange og jeg tror ikke der findes
> en. De gange jeg har prøvet at få fat i en har de ikke været fuldt
> dækkende eller også ikke officielle.

OK. Tak.

Fra : Andersen

Dato : 12-01-03 13:38

Davs Peter.....

> Har nogen en statistik over antallet af dødsfald under dykning i DK de
> sidste 10 år?

Ved godt det ikke er dansk, med måske det kan hjælpe til at finde de kilder
der ved noget......
Der var for noget tid siden, på den Norske nyhedsgruppe, et indlæg om det du
efterlyser.

Har lige kigget, men synes ikke lige jeg kunne finde det.

Leif Andersen

Fra : Rune Henssel

Dato : 12-01-03 14:41

Andersen wrote:
> [...]
> det du efterlyser.
>
> Har lige kigget, men synes ikke lige jeg kunne finde det.

Indlægget dækker desværre kun ulykker i Norge i 2001,
men det er stadig interessant læsning.

en kopi kan findes her
http://dyk.henssel.dk/articles/Fakta.Doedsulykker.2001.asp

--
Mvh.

Rune Henssel
diver@fjerndette.henssel.dk
CMAS**

SPAM beskyttelse: remove "fjerndette." before replying

Fra : Allan Hansen

Dato : 12-01-03 14:22

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen en statistik over antallet af dødsfald under dykning i DK de
> sidste 10 år?

Måske har jeg noget liggende på arbejde. Det er et ulykkesforedrag af en
dykkerlæge. Jeg kan ikke lige huske om der var tal 10 år tilbage men jeg kan
prøve at finde det i morgen.

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 12-01-03 14:55

Allan Hansen:

> Måske har jeg noget liggende på arbejde. Det er et ulykkesforedrag
> af en dykkerlæge. Jeg kan ikke lige huske om der var tal 10 år
> tilbage men jeg kan prøve at finde det i morgen.

Måske kunne du poste det i gruppen - så har vi da noget til vores
kollektive hukommelse?

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-01-03 10:18

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns930197D0F80ADfjelsten@194.255.237.194...
> Måske kunne du poste det i gruppen - så har vi da noget til vores
> kollektive hukommelse?

Desværre er der ingen tal for døde. Kun tal for antal dykkere i
trykkammerbehandling fordelt på certifikater.

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-01-03 10:32

Problemet er vel også at man ikke skal indrettige den slags og så er det kun
dem der kommer i pressen der kommer frem.

Vi kan jo lave vores egen her i gruppen, hver gang der sker noget lige
skrive det på en siden, kunne være i forbindelses med FAQet.

Henrik Manley.

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-01-03 12:01

Fra : Henning

Dato : 12-01-03 17:40

On 11 Jan 2003 21:44:30 GMT, Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

>Har nogen en statistik over antallet af dødsfald under dykning i DK de
>sidste 10 år?

Hvis du finder den, så husk lige at sammenholde med antallet af
dykkere!
Var der for 10 pr siden ex. 1 ulykke og i dag 10, er det er
ti-dobling. Det kunne Ekstra Bladet o.a. få meget ud af. Men når du
samtidig ved, at der for 10 år siden var 100 aktive dykkere mod 5000 i
dag - så er antallet af ulykker faldet (Tallene er grebet ud af den
blå luft.)

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-01-03 10:49

Peter Fjelsten wrote:
> Har nogen en statistik over antallet af dødsfald under dykning i DK de
> sidste 10 år?

Hvis du har lyst til at arbejde lidt for sagen ville jeg kontakte SOK og
rigshospitalet for at høre, de må næsten have noget data om hvor mange der
er døde.. og ellers søfarts styrelsen. Problemet er bare at de efter sigende
ikke altid er lige gode til at tale sammen.

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 13-01-03 12:57

på søfartsstyrelsens hjemmeside ligger der rapporter over ulykker ved
vandet... herunder også sportsdykkerulykker....
de er relativt længe om at udgive rapporterne... (op til 1 år tror jeg )....
men de kommer med tiden....

nøj

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-01-03 20:22

> [...]
sigende
> ikke altid er lige gode til at tale sammen.

Det problem har jeg da aldrig hørt om. 24 timer i døgnet året rundt
sammarbejder SOK og Rigshospitalet om bl.a. hyperbar behandling, flyvende
patientoverflyttelser i DK, Færørerne og Grønland. Problemet for os er vel
at hverken SOK eller Rigshospitalet er steder hvor man udarbejder
ulykkesstatestik for dykkere. Søsportens Sikkerheds Råd eller Danmarks
Statestik er vel relevante steder. Der er også noget der hedder Ulykkes
Analyse Gruppen på Odense Universitets Hospital. Måske her de noget
materiale.

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-01-03 10:33

Allan Hansen wrote:
> [...]
> eller Danmarks Statestik er vel relevante steder. Der er også noget
> der hedder Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitets Hospital.

Jeg var ude og hører et foredrag med en læge på holmen som fortalte om de
problemer jeg har beskrevet..

Fra : A M J

Dato : 14-01-03 23:19

> [...]
sigende
> ikke altid er lige gode til at tale sammen.

Kunne det tænkes at dyksik lå inde med en statistik?

Mvh Anders M J

Fra : Allan Norsk

Dato : 13-01-03 19:44

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen en statistik over antallet af dødsfald under dykning i DK de
> sidste 10 år?

Det britiske BSAC laver hvert år en rapport over hændelser og ulykker. Den
nyeste findes på

http://www.bsac.org/techserv/increp02/intro.htm

Her finder du også gamle rapporter.

En opsummering af tidligere rapporter findes på

http://www.cam.ac.uk/societies/cuueg/safety.htm#annex3

/Allan