/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
K&N Filter og Luftfilter kasse mod ???
Fra : jesper_m_h


Dato : 11-01-03 21:07

Nogle tanker vedrørende luftfilter kasse !!!

Der sidder 4 Karbs hver på 40+ mm. og der er KUN et hul ind i kassen på
40+ mm.

Større hul = mindere modstand = mere luft = mere træk i raketten ??

Der er kun 1 aktiv Karb ad gangen og det er derfor ikke nødigt at hullet
ind er større end en Karb ???

Hvorfor er der nogle der bruger et filter pr Karb ???

Hvor vigtig er "kassen" Balance resonans modtræk Osv. ???
Hvad kan der modificeres på en støbt kasse der er jo kun et filter i ???

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


 
 
armand (12-01-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 12-01-03 14:53


jesper_m_h <jesper_m_h.news@kandu.dk> skrev i en
news:2P_T9.33730$Hl6.3647346@news010.worldonline.dk...
> Nogle tanker vedrørende luftfilter kasse !!!
>
> Der sidder 4 Karbs hver på 40+ mm. og der er KUN et hul ind i kassen på
> 40+ mm.
> Større hul = mindere modstand = mere luft = mere træk i raketten ??
> Der er kun 1 aktiv Karb ad gangen og det er derfor ikke nødigt at hullet
> ind er større end en Karb ???

I og for sig rigtigt tænkt!
Som gældende for bilers udstødning og karburering, er det heller ikke her et
gode at "manifolden" imellem karb. og kasse medfører uens og lange
rørforbindelser.
Det er dog meget længe siden at jeg (af samme grund?) har set andet end
direkte forbindelse mellem den enkelte karburator og luftfilterkassen,
hvorfor Jeg savner at vide hvilken model dette her drejer sig om!?
Ved direkte 4-4 forbindelse kan man tillige kombinere med en tragt af given
længde indvendigt i luftfilter-kassen (indsugnings-tragte er en videnskab
for sig!)

> Hvorfor er der nogle der bruger et filter pr Karb ???

Sikkert fordi det er den eneste måde at få et uoriginalt vaskbart K&N-filter
:-/
I tilfælde at man monterer karburatorer af uoriginale størrelse (f.eks.
"flatslides" eller "smoothbore's"), er enkeltfiltre sikkert også den enest
mulighed for at få filtre på!

> Hvor vigtig er "kassen" Balance resonans modtræk Osv. ???
> Hvad kan der modificeres på en støbt kasse der er jo kun et filter i ???

Enkelt-filtre på C.V. karburatorer, er dog ikke noget der hænger sammen: Alt
for meget turbolens slår igennem de frit liggende filtre og påvirker
vacuum-styringen af spjældet - Hér er det tydeligt at der er en vis "læ" i
luftfilterkassen!

Luftfilterkassen er dog også konstrueret med henblik på indsugnings-støj,
hvilket kan afstedkomme bedre gennemtræk ved fjernelse deraf :-/

Og som altid er fabrikken nødt til at konstruere efter det bedste kompromis
imellem topydelse og bundtræk. Igennem modificeringer kan man måske nok
vinde flere kræfter; men det vil samtidig betyde indskrænkninger i bund og
mellem -området!!

Endelig er gearkasseudluftningen originalt ført op til luftfilterkassen, for
derved at forbruge de kulbrinteholdige oliedampe som gearkassen indeholder.
Hvis man helt dropper at bruge luftfilterkassen, står man med det (i en vis
grad overskuelige) problem at udluftningsslangen skal føres væk hvor
oliedampene ikke sviner motor og bagsvinger (=> kosmetisk) til såvel som
bagdæk og bremse ( => IKKE kun kosmetisk = )

--
Armand.







GERT BO THORGERSEN (13-01-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 13-01-03 01:41


armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:avrrot$1i6$1@news.cybercity.dk...
>
> jesper_m_h <jesper_m_h.news@kandu.dk> skrev i en
> news:2P_T9.33730$Hl6.3647346@news010.worldonline.dk...
> > Nogle tanker vedrørende luftfilter kasse !!!
> >
> > Der sidder 4 Karbs hver på 40+ mm. og der er KUN et hul ind i kassen på
> > 40+ mm.
> > Større hul = mindere modstand = mere luft = mere træk i raketten ??
>
Hvis der er ment et hul ind i kassen pr. karburator, og det blivr det jo
nærmest nødt til at være,
så må røret (indsugningsrøret) fra karburatoren i i kassen ikke pludselig
blive større i diameter.
Det er det samme som gælder for udregning af indsugningskanater og tragte,
altså gennemgående kun langsom/gradvis stigning/sænkning i diametre, og uden
pludseligekanter; altså rundkantet tragtåbning. Ved pludselige diameter
ændringer i et rør sker der pludselige ændringer af hastigheden for den
gennemstrømmende luft, resulterede i svingningsfrekvenser, som bremser
luft/benzin indsugningen
>
> > Der er kun 1 aktiv Karb ad gangen og det er derfor ikke nødigt at hullet
> > ind er større end en Karb ???
>
> I og for sig rigtigt tænkt!
> Som gældende for bilers udstødning og karburering, er det heller ikke her
et
> gode at "manifolden" imellem karb. og kasse medfører uens og lange
> rørforbindelser.
>
Når man læser om/studerer tuning af kørertøjer, altså biler og motorcykler,
ser man at til tider benyttes forskellige indsugningslænger på samme motor,
og at det så er for at få nogle cylindre til
at trække ved et vist omdrejningstal og andre ved et andet omdrejningstal;
altså derved et bredere felt. Vi kan jo også se det samme for
udstødningssystemer. Jeg finder det nu bedre med variabel indsugningslængde
systemet.
>
> Det er dog meget længe siden at jeg (af samme grund?) har set andet end
> direkte forbindelse mellem den enkelte karburator og luftfilterkassen,
> hvorfor Jeg savner at vide hvilken model dette her drejer sig om!?
> Ved direkte 4-4 forbindelse kan man tillige kombinere med en tragt af
given
> længde indvendigt i luftfilter-kassen (indsugnings-tragte er en videnskab
> for sig!)
>
> > Hvorfor er der nogle der bruger et filter pr Karb ???
>
> Sikkert fordi det er den eneste måde at få et uoriginalt vaskbart
K&N-filter
> :-/
> I tilfælde at man monterer karburatorer af uoriginale størrelse (f.eks.
> "flatslides" eller "smoothbore's"), er enkeltfiltre sikkert også den enest
> mulighed for at få filtre på!
>
> > Hvor vigtig er "kassen" Balance resonans modtræk Osv. ???
> > Hvad kan der modificeres på en støbt kasse der er jo kun et filter i ???
>
> Enkelt-filtre på C.V. karburatorer, er dog ikke noget der hænger sammen:
Alt
> for meget turbolens slår igennem de frit liggende filtre og påvirker
> vacuum-styringen af spjældet - Hér er det tydeligt at der er en vis "læ" i
> luftfilterkassen!
>
Luftfilterkasserne er jo meget store på de nyeste motorcykler fordi man har
fundet ud af hvilken
"delvis resonseffekt" dette har jeg kan ikke huske omman nu snakker om
luffilterkasser på 15 gange samlet cylindervolumen; det er ihverfald stort i
forhold til for 20- 30 år siden.
>
> Luftfilterkassen er dog også konstrueret med henblik på indsugnings-støj,
> hvilket kan afstedkomme bedre gennemtræk ved fjernelse deraf :-/
>
> Og som altid er fabrikken nødt til at konstruere efter det bedste
kompromis
> imellem topydelse og bundtræk. Igennem modificeringer kan man måske nok
> vinde flere kræfter; men det vil samtidig betyde indskrænkninger i bund og
> mellem -området!!
>
> Endelig er gearkasseudluftningen originalt ført op til luftfilterkassen,
for
> derved at forbruge de kulbrinteholdige oliedampe som gearkassen
indeholder.
> Hvis man helt dropper at bruge luftfilterkassen, står man med det (i en
vis
> grad overskuelige) problem at udluftningsslangen skal føres væk hvor
> oliedampene ikke sviner motor og bagsvinger (=> kosmetisk) til såvel som
> bagdæk og bremse ( => IKKE kun kosmetisk = )
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>
>



armand (13-01-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 13-01-03 11:19


GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:avt20e$pr6$2@news.loxinfo.co.th...
>
> armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
> news:avrrot$1i6$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Som gældende for bilers udstødning og karburering, er det heller ikke
her
> >et gode at "manifolden" imellem karb. og kasse medfører uens og lange
> > rørforbindelser.
> >
> Når man læser om/studerer tuning af kørertøjer, altså biler og
motorcykler,
> ser man at til tider benyttes forskellige indsugningslænger på samme
motor,
> og at det så er for at få nogle cylindre til
> at trække ved et vist omdrejningstal og andre ved et andet omdrejningstal;
> altså derved et bredere felt. Vi kan jo også se det samme for
> udstødningssystemer. Jeg finder det nu bedre med variabel
> indsugningslængde systemet.

Mnjaeh :-/
Ved lanceringen af GPZ 900R beskrev MOTORRAD hvilke faktorer der gjorde at
Kawa'en kunne have 115Hk imod de 35 Hk der er i en Opel Kadett motor på
samme størrelse:
Derfra husker jeg at manifoldenes forskellige rørlængder medførte en forskel
i fyldningsgrad på hele 35% imellem de midterste hhv. de yderste cylindre

Umiddelbart anskuet må det ene sæt cylindre derfor fødes 35% for fedt for at
det andet sæt ikke skal gå for magert, og dét giver umiddelbart ingen
gevinst!
Tilfældet viser også hvor man vinder mereffektem i den klassiske biltuning
á: dobbelt Weber og banan manifold til udstødningen, og dét trick tror jeg
ikke giver nogte hul i bunden - Ergo den forskellige indsugningslængde er
ikke fordelagtig andet end at den gælder alle indsugningsporte (á: variabel)
:-|

> >
> Luftfilterkasserne er jo meget store på de nyeste motorcykler fordi man
har
> fundet ud af hvilken
> "delvis resonseffekt" dette har jeg kan ikke huske omman nu snakker om
> luffilterkasser på 15 gange samlet cylindervolumen; det er ihverfald stort
i
> forhold til for 20- 30 år siden.

Jup!
"Helmholz-resonator" er navnet på princippet vist, ikke?
Men det er da fortrinsvis beregnet på tocylindrede :-/

--
Armand.




GERT BO THORGERSEN (13-01-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 13-01-03 13:47


armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
news:avu4go$2p81$1@news.cybercity.dk...
>
> GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> news:avt20e$pr6$2@news.loxinfo.co.th...
> >
> > armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
> > news:avrrot$1i6$1@news.cybercity.dk...
> > >
> > > Som gældende for bilers udstødning og karburering, er det heller ikke
> her
> > >et gode at "manifolden" imellem karb. og kasse medfører uens og lange
> > > rørforbindelser.
> > >
> > Når man læser om/studerer tuning af kørertøjer, altså biler og
> motorcykler,
> > ser man at til tider benyttes forskellige indsugningslænger på samme
> motor,
> > og at det så er for at få nogle cylindre til
> > at trække ved et vist omdrejningstal og andre ved et andet
omdrejningstal;
> > altså derved et bredere felt. Vi kan jo også se det samme for
> > udstødningssystemer. Jeg finder det nu bedre med variabel
> > indsugningslængde systemet.
>
> Mnjaeh :-/
> Ved lanceringen af GPZ 900R beskrev MOTORRAD hvilke faktorer der gjorde at
> Kawa'en kunne have 115Hk imod de 35 Hk der er i en Opel Kadett motor på
> samme størrelse:
> Derfra husker jeg at manifoldenes forskellige rørlængder medførte en
forskel
> i fyldningsgrad på hele 35% imellem de midterste hhv. de yderste cylindre
>
Dette står jo bl.a. i en af Weber bøgerne som jeg købte da jeg i 1976 - 79
baksede med
dobbelt Weber på min Honda CB750, købt hos Russ Colins i USA. Men fejlen på
den,Opel Kadeten, er som på de fleste biler fra den gang, at de kun havde en
kaburator til de 4 cylindre, og at manifoldet så var lavet dårligt, så der
nemlig blev forskellig fyldning af cylindrene; altså forskellen på den i
forvejen lave fyldning, som f.eks. 75 % contra at man kan opnå op til
omkring 120%. Til disse standard dårlige manifold, har man altid kunnet købe
bedre manifold til at bruge istedet, og som straks gav bedre/mere ens
fyldning. Problemet i datidensdårlige manifold var den dårlige indre
udforming. Når køretøjer skal have gavn af forskellige
indsugningslængder/tragte er det altid hvor hver cylinder har sin kaburator
(benzinindsprøjning) og det så er rette indsugningstragte med 2 sæt længder.
I sig selv er er jo gov. 15 % forskel i hvilken effekt fra den bedste til
den dårligste tragt. Det med indsugningen er jo bl.a. beskrevet i især den
af David Wizard bøger der blev lavet med forskningen i det engelsk
universitet.

Men hvorfor motorcycler som den nævte Kawa harflere Hk end biler af samme
størrelse og jeg
i sig selv en helt anden sag. For det ovenfor nævnte tilfælde var blot en
del af det altså et dårligt manifold.

>
> Umiddelbart anskuet må det ene sæt cylindre derfor fødes 35% for fedt for
at
> det andet sæt ikke skal gå for magert, og dét giver umiddelbart ingen
> gevinst!
> Tilfældet viser også hvor man vinder mereffektem i den klassiske biltuning
> á: dobbelt Weber og banan manifold til udstødningen, og dét trick tror jeg
> ikke giver nogte hul i bunden - Ergo den forskellige indsugningslængde er
> ikke fordelagtig andet end at den gælder alle indsugningsporte (á:
variabel)
> :-|
For øvrigt så var sammenligningstesten mellem benzin indsprøjtning og DCOE
Weberne i
Racecar Engineering for et par år siden jo interessant. Her blev man nødt
til at dyse Weberne
på en måde for at få dem til at virke i det nedre felt, og på en anden måden
til det øvre felt, for at
de gav flest opnåelige Hk over heleomdrejningstallet. Dette var jo ikke så
godt for den mest eksklusive karburator.
>
> > >
> > Luftfilterkasserne er jo meget store på de nyeste motorcykler fordi man
> har
> > fundet ud af hvilken
> > "delvis resonseffekt" dette har jeg kan ikke huske omman nu snakker om
> > luffilterkasser på 15 gange samlet cylindervolumen; det er ihverfald
stort
> i
> > forhold til for 20- 30 år siden.
>
> Jup!
> "Helmholz-resonator" er navnet på princippet vist, ikke?
> Men det er da fortrinsvis beregnet på tocylindrede :-/
>
Helmholz-resonansen gælder da både for 2 og firtaktere.
Gert
> --
> Armand.
>
>



armand (13-01-2003)
Kommentar
Fra : armand


Dato : 13-01-03 15:50


GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
news:avuf28$ttt$1@news.loxinfo.co.th...
>
> armand <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en
> news:avu4go$2p81$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Helmholz-resonator" er navnet på princippet vist, ikke?
> > Men det er da fortrinsvis beregnet på tocylindrede :-/
> >
> Helmholz-resonansen gælder da både for 2 og firtaktere.

Fir-cylindrede(!) forsøgte du vel at skrive!?

Måske nok; men tocylindredes lavere frekvens vi afstedkomme et behov for
større resonator end en højt drejende firecylindret vil, hvilket kan vendes
til at en alm luftfilterkasse-str. vil kunne udgør en resonator for en
mindre højt-drejende firecylindret, hvorimod en større langsomtgående
to-cylindret vil behøve en noget voldsommere størrelse :-/

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste