/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
Bodil-nomineringer 2003
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 11-01-03 18:15

De fleste har nok opdaget det, men nomineringerne til Bodil-
prisfesten 2003 er ude. Her er de med lidt kommentarer. Bodil
er Danmarks kritikerfilmpris. Prisfesten afholdes den 2. marts.

Bedste danske film:
At kende sandheden
Okay
Elsker dig for evigt
Små Ulykker
Wilbur begår selvmord

Arhjj, hvor er Gamle mænd i nye biler!? (Eller: Ikke overraskende
liste, men ganske god.)

Bedste mandlige hovedrolle:
Jørgen Kiil (Små ulykker)
Mads Mikkelsen (Elsker dig for evigt)
Ole Ernst (Okay)
Jens Albinus (At kende sandheden)

Kiil var mere ét med sin rolle end Mikkelsen og Ernst, men jeg har
intet imod nogle af de tre nominerede, jeg har set.

Bedste kvindelige hovedrolle:
Maria Würgler Rich (Små ulykker)
Paprika Steen (Okay)
Marie Bonnevie (Jeg er Dina)
Sonja Richter (Elsker dig for evigt)

Bedste mandlige bi-rolle:
Jesper Christensen (Okay)
Jesper Christensen (Små ulykker)
Nikolaj Lie Kaas (Elsker dig for evigt)
Henrik Pripp (Små Ulykker)

Bedste kvindelige bi-rolle:
Julia Davis (Wilbur begår selvmord)
Jannie Faurschou (Små ulykker)
Birthe Neumann (Elsker dig for evig)
Paprika Steen (Elsker dig for evigt)

Julia Davis er oversygeplejersken i Wilbur, hvilket er et mindre
naturligt valg for mig. Faurschou må meget gerne vinde.

Bedste amerikanske film:
In the Bedroom
Gosford Park
The Man Who Wasn't There
Mulholland Dr.
The Royal Tennenbaums

Ikke noget Ringenes Herre her, men alligevel en vis spredning. Jeg
holder selv på Gosford Park

Bedste ikke-amerikanske film:
Manden uden fortid
Yi Yi
....Og din mor!
Tal til hende
Pianisten

Ikke nogen Amélie her, hvilket er mere besynderligt. Af de to, jeg
har set, ville jeg tage Og din mor!

http://www.filmkritik.dk/.


--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk


 
 
Peter Bjerre Rosa (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 12-01-03 14:04

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Bedste danske film:
> At kende sandheden
> Okay
> Elsker dig for evigt
> Små Ulykker
> Wilbur begår selvmord
>
> Arhjj, hvor er Gamle mænd i nye biler!?

Hehe!

> Bedste mandlige hovedrolle:
> Jørgen Kiil (Små ulykker)
> Mads Mikkelsen (Elsker dig for evigt)
> Ole Ernst (Okay)
> Jens Albinus (At kende sandheden)
>
> Kiil var mere ét med sin rolle end Mikkelsen og Ernst, men jeg har
> intet imod nogle af de tre nominerede, jeg har set.

Jeg så gerne Ernst vinde, men nu har jeg (grrr) heller ikke fået set
'Små ulykker' endnu.

> Bedste mandlige bi-rolle:
> Jesper Christensen (Okay)
> Jesper Christensen (Små ulykker)
> Nikolaj Lie Kaas (Elsker dig for evigt)
> Henrik Pripp (Små Ulykker)

Jesper Christensen var fremragende i Okay, og generelt får han for lidt
opmærksomhed for sine præstationer. Lad ham vinde!

> Bedste amerikanske film:
> In the Bedroom
> Gosford Park
> The Man Who Wasn't There
> Mulholland Dr.
> The Royal Tennenbaums
>
> Ikke noget Ringenes Herre her,

Gudskelov!

> men alligevel en vis spredning. Jeg
> holder selv på Gosford Park

Jeg følte mig i særdeles godt selskab med "The Man Who Wasn't There",
men jeg tvivler alligevel på, at den render med sejren. Jeg forstår til
gengæld ikke, hvad den dræbeligt kedelige "Royal Tennembaums" laver i
dét selskab.

> Bedste ikke-amerikanske film:
> Manden uden fortid
> Yi Yi
> ...Og din mor!
> Tal til hende
> Pianisten

> Ikke nogen Amélie her, hvilket er mere besynderligt.

Ja, øv.

--
Mvh. Peter
"God help us. We're in the hands of engineers."



Peter Brandt Nielsen (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 12-01-03 17:46

Peter Bjerre Rosa skrev:
>> Ikke noget Ringenes Herre her,
>
> Gudskelov!

Det synes jeg jo er noget vås, men det skal du selvfølgelig ikke
tage dig af.

> Jeg følte mig i særdeles godt selskab med "The Man Who Wasn't
> There", men jeg tvivler alligevel på, at den render med sejren.
> Jeg forstår til gengæld ikke, hvad den dræbeligt kedelige
> "Royal Tennembaums" laver i dét selskab.

Jeg havde det lidt omvendt med netop de to film, men jeg er nok
enig i, at RT under alle omstændigheder ikke er blandt årets
allerbedste.


--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk


Peter Bjerre Rosa (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 12-01-03 17:57

Peter Brandt Nielsen skrev:

>>> Ikke noget Ringenes Herre her,

>> Gudskelov!

> Det synes jeg jo er noget vås, men det skal du selvfølgelig ikke
> tage dig af.

Jo, jeg tager mig selvfølgelig af, hvad andre (og især du) mener, men
forbeholder mig retten til at synes, at Ringenes Herre højst hører
hjemme på TV 3 søndag eftermiddag sammen med Xena - Warrior Princess og
andre beslægtede lad-os-slås-med-monstre-serier.

>> Jeg følte mig i særdeles godt selskab med "The Man Who Wasn't
>> There", men jeg tvivler alligevel på, at den render med sejren.
>> Jeg forstår til gengæld ikke, hvad den dræbeligt kedelige
>> "Royal Tennembaums" laver i dét selskab.

> Jeg havde det lidt omvendt med netop de to film, men jeg er nok
> enig i, at RT under alle omstændigheder ikke er blandt årets
> allerbedste.


Nu var jeg også topmotiveret for at se The Man Who Wasn't There, mens
Royal Tenenbaums bare blev smækket på videoen en eftermiddag, hvor jeg
alligevel var for træt til at lave noget meningsfuldt.

The Man Who Wasn't There var efter min mening en fremragende
noir-pastiche, som faktisk gav mig lyst til at finde nogle af de gamle
klassikere frem igen. Dermed ikke sagt, at jeg synes, det er årets
bedste film, og det er da også af samme grund, at jeg tvivler på, den
vinder. Dit bud, Gosford Park, lyder fornuftigt.

Og hvad mon egentlig "dræbeligt" betyder ...?

--
Mvh. Peter
"I've been shot, stabbed, electricuted, hung, ran over, and burnt....I
am a god."



Peter Brandt Nielsen (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Nielsen


Dato : 12-01-03 18:23

Peter Bjerre Rosa skrev:
> Jo, jeg tager mig selvfølgelig af, hvad andre (og især du)
> mener, men forbeholder mig retten til at synes, at Ringenes
> Herre højst hører hjemme på TV 3 søndag eftermiddag
> sammen med Xena - Warrior Princess og andre beslægtede
> lad-os-slås-med-monstre-serier.

Du tager absolut fejl. Ringenes Herre varer i fuld længde mindst
ni timer, og det er derfor slet ikke muligt at vise både dem og
Xena - Warrior Princes på en søndag eftermiddag.

> The Man Who Wasn't There var efter min mening en fremragende
> noir-pastiche, som faktisk gav mig lyst til at finde nogle af
> de gamle klassikere frem igen.

Jeg var også fascineret af dens stil, men som enkeltstående
filmoplevelse synes jeg ikke, jeg fik så meget ud af den. Den var
endda lidt for stillestående til at være rigtig underholdende.


--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk


Peter Bjerre Rosa (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 12-01-03 18:33

Peter Brandt Nielsen skrev:

> Du tager absolut fejl. Ringenes Herre varer i fuld længde mindst
> ni timer, og det er derfor slet ikke muligt at vise både dem og
> Xena - Warrior Princes på en søndag eftermiddag.

De kunne bare klippe den op i bidder af 30 minutter. Så er der også en
chance for, at man ikke når at falde i søvn under de opslidende krige
....

> Jeg var også fascineret af dens stil, men som enkeltstående
> filmoplevelse synes jeg ikke, jeg fik så meget ud af den. Den var
> endda lidt for stillestående til at være rigtig underholdende.

Tja, jeg synes, det var dens charme. Den levede op til alle genrens
kendetegn. Og så selvfølgelig pragtpræstationer af Billy Bob og ham
advokaten (der før har spillet med i så forskelligt som Men in Black og
tv-serien Wings).

--
Mvh. Peter
"Nothing I do is my fault."


rhexis (12-01-2003)
Kommentar
Fra : rhexis


Dato : 12-01-03 20:42

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> wrote in
message news:avs6ob$lin$1@sunsite.dk...

> Jo, jeg tager mig selvfølgelig af, hvad andre (og især du) mener, men
> forbeholder mig retten til at synes, at Ringenes Herre højst hører
> hjemme på TV 3 søndag eftermiddag sammen med Xena - Warrior Princess
> og andre beslægtede lad-os-slås-med-monstre-serier.

Du vil da ikke for alvor sammenligne LOTR med middelmådige
skrammelserier som Xena? Bevares, du har da ret i at Ringenes
Herre i bund og grund kan koges ned til en gang slåssen-med-uhyre,
men der hører enhver lighed da også op imellem de to.

--
rhexis

Amazing improvised electric violin. Free
mp3s available. - http://solostring.com/

Peter Bjerre Rosa (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 12-01-03 21:22

rhexis skrev:

> Bevares, du har da ret i at Ringenes Herre i bund og grund
> kan koges ned til en gang slåssen-med-uhyre, men der hører
> enhver lighed da også op imellem de to.

Ja, helt enig, men shh - jeg er lige ved at øve mig som trold.

--
Mvh. Peter
"I hope you're all happy. You've succeeded in convincing me that life
is worth living by showing how bad my funeral will suck!"


David T. Metz (24-01-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 24-01-03 13:00

rhexis skriblede:
> Bevares, du har da ret i at Ringenes
> Herre i bund og grund kan koges ned til en gang slåssen-med-uhyre,

Blasfemi!

At andre senere har nasset på Tolkiens ufatteligt gennemtænkte univers skal
vel ikke gå ud over originalen? Hvis man skal indvende noget mod filmen
(TTT) er det at elverne dukker op i Helms Kløft - det gør de svjh ikke i
bogen og det ændrer jo ved deres rolle i universet. Fidusen er at det ikke
blot er en skildring af "det gode mod det onde" - det er også en skildring
af hvad der får folk til at vælge side og grad af involvering i en konflikt
(derfor er filmens forklaring på enternes involvering måske også lidt
skæv).

David


Stefan Holm (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Stefan Holm


Dato : 12-01-03 18:15

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> writes:

> Jo, jeg tager mig selvfølgelig af, hvad andre (og især du) mener, men
> forbeholder mig retten til at synes, at Ringenes Herre højst hører
> hjemme på TV 3 søndag eftermiddag sammen med Xena - Warrior Princess

Den var under bæltestedet.

> og andre beslægtede lad-os-slås-med-monstre-serier.

Der er skam osse kvalitet under den etikette.

--
"Be sure to dress warm on those other planes of existence!"

Peter Bjerre Rosa (12-01-2003)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 12-01-03 18:27

Stefan Holm skrev:

>> Ringenes Herre højst hører hjemme på TV 3 søndag eftermiddag
>> sammen med Xena - Warrior Princess

> Den var under bæltestedet.

Ja. Når argumenter ikke bider på jeres fanklub, må jeg jo ty til at
rykke jer i rottehalerne.

>> og andre beslægtede lad-os-slås-med-monstre-serier.

> Der er skam osse kvalitet under den etikette.

Ja, fx en serie som Buffy, der fungerer på mange planer. TTT er for mig
kun den ene slåskamp afløst af den anden. Stort set humorforladt og i al
fald uden selvironi eller den glimt i øjet, der kunne gøre filmen
tålelig, og som fx Buffy besidder i så rige mængder.

TTT er hamrende selvhøjtidelig, og det samme er dens tilhængere. Men lad
os nu ikke tage den diskussion igen. Jeg får bare klø ...

--
Mvh. Peter
"I am the man with no name, Zap Brannigan at your service."


David T. Metz (24-01-2003)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 24-01-03 12:54

Peter Bjerre Rosa skriblede:
> Stefan Holm skrev:
>
>>> Ringenes Herre højst hører hjemme på TV 3 søndag eftermiddag
>>> sammen med Xena - Warrior Princess
>
>> Den var under bæltestedet.
>
> Ja. Når argumenter ikke bider på jeres fanklub, må jeg jo ty til at
> rykke jer i rottehalerne.

Enhver må jo tale som han har forstand til ...

> Ja, fx en serie som Buffy, der fungerer på mange planer. TTT er for
> mig kun den ene slåskamp afløst af den anden. Stort set humorforladt
> og i al fald uden selvironi eller den glimt i øjet, der kunne gøre
> filmen tålelig, og som fx Buffy besidder i så rige mængder.

Ahem, der da en del selvironiske brandere som mange iøvrigt har brokket sig
over (Gimli).

> TTT er hamrende selvhøjtidelig, og det samme er dens tilhængere.

Er det ikke lidt af et boomerang-argument?

> Men
> lad os nu ikke tage den diskussion igen. Jeg får bare klø ...

Hvis du ikke vil diskutere må du jo tie ...

David


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste