Jack Ryan 4???
Fra : Dan

Dato : 11-01-03 16:52

Hejsa,

Ja, med "Sum Of All Fears" har vi så endelig fået sat gang igen i historierne med Tom Clancy's morderne "James Bond", Jack Ryan (Dog fra CIA og ikke fra BSS
Jeg var lige en overgang ved at tro, at vi havde set den sidste i serien.

Anyway, nu er der dog en bekendt, som forsøger, at overbevise mig om at "Sum Of All Fears" i virkeligheden er nummer 5 i rækken!
Nummer 4 skulle i virkeligheden (og ifølge romanerne) være "Air Force One" - forøvrigt også med Harrison Ford, der jo som bekendt spiller Jack Ryan i nummer 2 og 3.

Historien skulle være følgende: Efter at Jack Ryan er skyld i præsidentens fald i "Dødens Karteller", bliver han spurgt, om han ikke vil være vicepræsident af den nye præsident, og det siger Jack Ryan 'ja' til - uheldigvis død den nye præsident, og vupti, er Jack Ryan nu præsident, og kan nu være hovedperson i "Air Force One".

Problemet var, at alt forhistorien med, hvordan Jack Ryan bliver præsident var alt for langtrukken til filmen, og derfor valgte man at skære det væk.
Men nu stod man så overfor problemet med, at det pludselig var Jack Ryan, der var præsident i "Air Force One" - det frygtede man, at folk ikke kunne forstå, da det er de færreste, der har læst romanerne (inkl. mig selv
Derfor valgte man helt at give ham et nyt navn, James Marshall, og lade filmen stå alene, i stedet for som en i Jack Ryan serien.

Umiddelbart passer det meget godt med nogle af detaljerne i "Air Force One": Præsidenten er ex-soldat, har kone og en datter, o.s.v..

Men, er der nogle, der har læst romanerne, som umiddelbart kan af- eller bekræfte, at "Air Force One" i virkeligheden er en Jack Ryan historie?

TIA,
Dan

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 11-01-03 17:44

"Dan" <me@surfmail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Men, er der nogle, der har læst romanerne, som umiddelbart kan af- eller
bekræfte, at "Air Force One" i >virkeligheden er en Jack Ryan historie?

Hejsa.

Ikke for at være en bastard, men det havde taget dig kortere tid at checke
imdb.com, og hermed se at Air Force One ikke er en Tom Clancy historie - end
det tog dig at skrive din besked :)

http://us.imdb.com/Title?0118571

Mvh, Dennis

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 11-01-03 17:47

> [...]
> imdb.com, og hermed se at Air Force One ikke er en Tom Clancy historie -

Men iøvrigt bliver Jack Ryan vistnok præsident i en af bøgerne. Ved dog ikke
hvilken en. Rækkefølgen af bøgerne har jeg ikke helt styr på.
Men det har ikke noget med Air Force One at gøre !

Mvh, Dennis

Fra : Dan

Dato : 11-01-03 18:03

> Men iøvrigt bliver Jack Ryan vistnok præsident i en af bøgerne. Ved dog ikke
> hvilken en. Rækkefølgen af bøgerne har jeg ikke helt styr på.
> Men det har ikke noget med Air Force One at gøre !

Jo, netop - men Air Force One blev altså taget ud af Jack Ryan filmene, af de nævnte årsager!
Men oprindelig var det en Jack Ryan historie, men det blev det altså ikke til da filmen blev lavet.

mvh.,
Dan

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-01-03 18:31

Dan <No_Sp@m.Net> skrev:

> Jo, netop - men Air Force One blev altså taget ud af Jack Ryan
> filmene, af de nævnte årsager!

Det giver ikke mening. Der er ikke noget Ryan historie, der bare minder en
lille smule om Air Force One.

> Men oprindelig var det en Jack Ryan historie, men det blev det
> altså ikke til da filmen blev lavet.

Så valgte de bare at lave en anden film med Harrison Ford.

--
Mark
Er du film buff? Vi kan altid bruge en ny skribent.

Fra : Dan

Dato : 11-01-03 18:02

> Ikke for at være en bastard, men det havde taget dig kortere tid at checke
> imdb.com, og hermed se at Air Force One ikke er en Tom Clancy historie - end
> det tog dig at skrive din besked :)

Det er jeg udemærket klar over - jeg skrev jo også, at man valgte at give han et helt andet navn, og så lade filmen stå alene!
Mit spørgsmål gik på, om ikke det oprindeligt var en Jack Ryan historie (i romanerne), men altså ikke blev det i filmen, af nævnte årsager?

TIA,
Dan

Fra : KNL DtP

Dato : 11-01-03 18:00

"Dan" <me@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Umiddelbart passer det meget godt med nogle af detaljerne i
> "Air Force One": Præsidenten er ex-soldat, har kone og en datter, o.s.v..

I slutningen af Patrioternes Spil får Jack Ryan en søn (dette kommer lige nøjagtig
ikke med i filmen, men står altså i bogen) - og skulle derfor have haft to børn med
ombord på Air Force One foruden konen.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 11-01-03 18:24

Dan <me@surfmail.dk> skrev:

[Snip: en masse sludder om Jack Ryan og Air Force One]

Lad mig starte med at sige, at Air Force intet har at gøre med Tom Clancy
eller Jack Ryan.

Ryanversets kronologi, men *ikke* romanernes udgivelsesrækkefølge:

Patriot Games (Filmatiseret med Harrison Ford)
Hunt for Red October (Filmatiseret med Alec Baldwin)
Cardinal of the Kremlin
Clear and Present Danger (Filmatiseret med Harrison Ford)
The Sum of All Fears (Filmatiseret med Ben Affleck)
Debt of Honor (Ryan bliver vicepræsident og ender med at blive præsident gr.
flyattentat på Capitol Hill,
hvor præsidenten dør. I øvrigt skrevet længe før 9/11-2001)
Executive Orders
Rainbow Six (John Clark er hovedpersonen i romanen)
The Bear and the Dragon

Sådan ser det ud. Ryan er en relativt ung fyr i starten og er i slutningen
af fyrrerne i den sidste roman.

Fra : Dan

Dato : 11-01-03 18:40

Okey - Tak for en fyldigt svar

mvh.,
Dan

Fra : Mr.Vertigo

Dato : 12-01-03 03:30

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Dan <me@surfmail.dk> skrev:

> Ryanversets kronologi, men *ikke* romanernes udgivelsesrækkefølge:
Hvis det skal være HELT komplet er du næsten nødt til at tage "Without
Remorse" med som den allerførste roman. Den nævner godt nok ikke Jack Ryan,
men den fortæller hele forhistorien om John Kelly AKA John Clark, inklusiv
hans tilknytning til Admiral Greer.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 12-01-03 04:03

Mr.Vertigo <virker@ikke.dk> skrev:

> [...]
> Ryan, men den fortæller hele forhistorien om John Kelly AKA John
> Clark, inklusiv hans tilknytning til Admiral Greer.

Det er selvfølgelig rigtig nok. Emmett Ryan (Jacks far) er også med, og det
samme er Manuel "Portagee" Oreza, der er med i Without Remorse og Clear and
Present Danger, samt Debt of Honor.

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 12-01-03 15:09

Der mangler også den nyeste (Red Rabbit), som foregår mellem Without Remorse
og Patriot Games. I øvrigt den midst gode af alle hans børe (IMHO)
/mikkel

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 12-01-03 16:55

Mikkel Andreasen <news@mikkelandreasen.com> skrev:

> Der mangler også den nyeste (Red Rabbit), som foregår mellem Without
> Remorse og Patriot Games. I øvrigt den midst gode af alle hans børe
> (IMHO) /mikkel

Den har slet ikke læst. Jeg er nok lidt påvirket af den dårlige omtale, og
vil hellere læse en Jack Ryan sequel end en Jack Ryan prequel.

Fra : Devast8or

Dato : 11-01-03 23:29

Er det ikke MI5 Bond arbejder for? (og hvad er BSS? British Secret Service?)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Dan

Dato : 11-01-03 23:38

(og hvad er BSS? British Secret Service?)

Yep