Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
FD objektiv på canon eos300
Fra : NPS

Dato : 11-01-03 11:41

kan dette lade sig gøre.

Hvis ja, kan man så stadig bruge lysmålingen og automatikken der foreslår
lukketid og blænde, jeg ved godt at der ingen autofokus er.

MVH

NPS

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 11-01-03 12:08

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> kan dette lade sig gøre.

Nej, Canon har brændt broen bag sig.

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 11-01-03 12:44

"Johan Gadegaard" <foto-fjern-best@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, Canon har brændt broen bag sig.

Jeg mener der er samme muligheder med en FD optik på et EOS hus, som der er
med en manuel Nikonoptik på en AF hus !

Hvad med Nikons F, Ai, Ais, AF, og AFD, de kan bruges, men alle med
reducerede muligheder !

Men lad os nu ikke starte krigen !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : NPS

Dato : 11-01-03 12:43

og hvad er disse muligheder.

NPS

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 11-01-03 13:24

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> og hvad er disse muligheder.

Hvis der monteres en gammel F optik fra 70erne på et AF-hus, er det jo klart
at der ikke er blitzautomatik, der er koblet til afstanden (AFD), da der
ikke er elektronisk overførsel mellem kamerahus og optik.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : NPS

Dato : 11-01-03 13:26

ok, gælder det samme for canon, det jeg egentlig mest har brug er
blændepriotet.

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 11-01-03 13:47

> ok, gælder det samme for canon, det jeg egentlig mest har brug er
> blændepriotet.

Problemet er, at du ikke kan montere objektivet. Det er to forskellige
fatninger, der er ingen arm til blænden, alle kontakter sidder forskelligt.
Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 12-01-03 00:25

> [...]

> fatninger, der er ingen arm til blænden, alle kontakter sidder
forskelligt.
> Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.

Hej

Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre uden en adaptor !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 12-01-03 00:37

> Hej
>
> Det kan selvfølgelig ikke lade sig gøre uden en adaptor !

Nej, og jeg har lige lært, at der faktisk laves en sådan. Jeg var sikker på,
at det ikke var tilfældet. Derfor min skråsikkerhed.

Johan Gadegaard

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 11-01-03 13:25

> Jeg mener der er samme muligheder med en FD optik på et EOS hus, som der
er
> med en manuel Nikonoptik på en AF hus !

Ej! Jeg er bange for, at du kommer til at smadre spejlet. Det er lige før,
du kan proppe hele FD objektivet ind i et EOS kamerahus. Det er to vidt
forskellige fatninger.

> Men lad os nu ikke starte krigen !

Canon er bare bedre end Nikon, æv bæv....den krig? Nej, bare rolig, den
gider jeg heller ikke deltage i!

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : NPS

Dato : 11-01-03 13:45

kan man ikke få en konverterings ring/lense at sætte imellem.

MVH

NPS

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 11-01-03 13:56

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> kan man ikke få en konverterings ring/lense at sætte imellem.

Nej, problemet er blandt andet, at blænden styres elektronisk i EOS
objektiver, og mekanisk i gamle FD-objektiver. Du vil endvidere få det
problem, at en konverter sikkert vil ændre afstanden fra filmplanet ud til
objektivet. Ligesom mellemringe til næroptagelser. Det er ikke alle
objektiver, der har det så godt med det.

Der var en del diskussion og mumlen i krogene, da Canon lod nyheden springe,
at FD-objektivernes dage var talte. Men det ændrede ikke noget, og i dag må
vi købe brugte kamerahuse for at bruge FD-objektiver.

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 11-01-03 14:24

Hej
Det kan godt lade sig gøre. Jeg har set det i et engelsk blad (EOS Magazine)
og det er en Lens Mount Converter FD-EOS man skal have fat i. I bladet
koster den 209 pund.
Peter

Fra : Lars

Dato : 11-01-03 15:12

Peter Hyldrup wrote:
> [...]
> Det kan godt lade sig gøre. Jeg har set det i et engelsk blad (EOS
> Magazine) og det er en Lens Mount Converter FD-EOS man skal have fat

Hej
Jeps
se denne søgestreng:
http://www.google.com/search?q=%22Lens+Mount+Converter+FD-EOS%22&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&lr= ( det hele skal med - også
lighedstegnet)

eller denne: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/fdeos.htm

Mvh / Gruß

- Lars

--
Visit my Photo-links homepage: http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm
Besuchen Sie meine Foto-link webpage: http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm

Fra : Leif Elsborg

Dato : 11-01-03 15:57

"Lars" <lars9999@NOSPAMexcite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
¨
Klip

Hej

Det tyske firma Brenner har en sådan adpater

Link: www.alles-foto.de

Vælg menuen "artikelsuche" til venstre

Herefter vælges emnet: fotozubehør - adapter - objektivadapter

De har en adpater til en EOS så man kan anvende et FD objektiv, det koster
94,95 euro

mvh.
--
Leif Elsborg
www.elsborg1.dk

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 11-01-03 16:08

"Peter Hyldrup" <hyldrup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Magazine)
> og det er en Lens Mount Converter FD-EOS man skal have fat i. I bladet

Se, det var interessant! Jeg har stadig nogle perler fra FD-serien, som jeg
ind imellem går og ærgrer mig lidt over ikke at bruge til noget.

Tak for den oplysning!

Mvh.
Johan Gadegaard

Fra : NPS

Dato : 11-01-03 23:32

er der nogen der så ved om den virker på et canon eos 300, og om lysmålingen
virker igennem et fd objektiv.

Fra : Leif Elsborg

Dato : 12-01-03 14:05

> er der nogen der så ved om den virker på et canon eos 300, og om
lysmålingen
> virker igennem et fd objektiv.
>
> MVH
>
> NPS

Hej

Ifølge kataloget fra Brenner foto så skal man selvfølgelig indstille blænde
og fokusering manuelt mens lysmålingen foregår automatisk

I kataloget har de vist et billede af en EOS 3000 så mon det ikke passer til
alle EOS kameraer.

Hvis du køber et, kunne du evt. give en tilbagemelding i gruppen.

mvh.

Leif Elsborg

Leif@elsborg1.dk
www.elsborg1.dk

Fra : NPS

Dato : 12-01-03 14:12

tak til alle for de gode svar og kommentarer.
Jeg har endnu ikke besluttet mig helt om jeg skal købe en, men hvis jeg gør
skal jeg nok det her.

MVH

NPS

Fra : Tom Dissing

Dato : 12-01-03 14:55

Er der nogen der ved hvor meget brændvidden bliver forandret !?
Altså er der en "fast regel", ala x1,2 eller mere !?
Tom

On 12/01/03 14:04, in article avrp3m$ma4$1@sunsite.dk, "Leif Elsborg"

Fra : Peter Hyldrup

Dato : 12-01-03 15:18

26 % har jeg læst...

Peter

Fra : John

Dato : 12-01-03 15:17

"Peter Hyldrup" <hyldrup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> 26 % har jeg læst...

Virkelig? Hvorfor?
--
MVH
John K Hansen

Fra : Tom Dissing

Dato : 12-01-03 15:34

Fordi optikken fysisk kommer længere væk fra fokusplanet
Tom

Fra : Johan Gadegaard

Dato : 12-01-03 15:45

Under svaret fra Lars er det link til en side, der omtaler, hvilke
objektiver adapteren kan bruges til. Og der står bl.a. også, at brændvidden
skal ganges med 1,26.

Adapteren kan altså også kun bruges til visse objektiver.

Mvh
Johan Gadegaard

Fra : John

Dato : 12-01-03 15:15

"Tom Dissing" <tom@mir.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved hvor meget brændvidden bliver forandret !?
> Altså er der en "fast regel", ala x1,2 eller mere !?
> Tom

Brændvidden burde ikke ændre sig.