Privat ejendomsret
Fra : Tjinca

Dato : 10-01-03 22:07

Da jeg skal til eksamen i komparativ ret, og i et øjebliks vanvid har valgt
at tale om den private ejendomsret, vil jeg høre om der er en venlig sjæl
som kunne hjælpe med henvisninger til sider på internettet.

Det drejer sig om den private ejendomsret i Danmark. Eksisterer der anden
lovgivning udover at der i grundloven står at den er ukrænkelig? Jeg tænker
bl.a. på køb og salg af fast ejendom, og om hvornår ejendonsretten evt.
overgår til køber.

Jeg har formået at finde en stor del omkring emnet i Russisk og Tysk
lovgivning ...men desværre ikke i Dansk!

Håber nogen kan være behjælplig

Fra : David Bouch

Dato : 11-01-03 00:59

> [...]
> at tale om den private ejendomsret, vil jeg høre om der er en venlig sjæl
> som kunne hjælpe med henvisninger til sider på internettet.

Stakkels dig. Ejendomsret er et helt fag for sig selv på Københavns
Universitet. Og den mest frygtet af de studerende. Og faget med den laveste
gennemsnit. Puha du har valgt en skidt opgave. Ikke alene er der hensyn til
Pant og
tinglysning men så er der alt mulige andre forvaltningsregler at tage hensyn
til. I det hele tager er der mystiske ting som sælgerpantebreve og nye
regler om sælgeransvar.

Kan ikke rigtig hjælpe desværre. Er kun midtvejsigennem faget. Her er en
link til faget på københavns universitet hvis det hjælper.
http://www.jur.ku.dk/ejendomsret/

> [...]
tænker
> bl.a. på køb og salg af fast ejendom, og om hvornår ejendonsretten evt.

Antager fra dit spørgsmål at du ikk er ikke stud. jur. i danmark.

Held og lykke.

mvh

David

Fra : Tjinca

Dato : 11-01-03 08:13

> Kan ikke rigtig hjælpe desværre. Er kun midtvejsigennem faget. Her er en
> link til faget på københavns universitet hvis det hjælper.
> http://www.jur.ku.dk/ejendomsret/

Mange tak for linket

> Antager fra dit spørgsmål at du ikk er ikke stud. jur. i danmark.

Det er korrekt. Det er i forbindelse med studiet i EU-studier på
Handelshøjskolen at jeg har faget. I øvrigt et ganske spændende, men meget
omfattende fag, og ifølge en af lektorerne på det juridiske fakultet, er det
en skam at det ikke er en integreret del af det juridiske studium her i
disse globaliserne tider. ...men om påstanden er korrekt, er vel en
individuel vurdering