Glasfilt på gipsplader
Fra : Michael Reiche

Dato : 10-01-03 23:33

I en trappeopgang har jeg et forsænket loft der måler ca. 1x2m. Der vil
jeg gerne sætte noget glasvæv op. Men da loftet består af nogle
gipsplader på ca. 40x50cm er der nogle huller der skal fyldes før
glasvæven kan komme på.

Kan man slippe nemt om det, ved at lime masoniteplader på
gipsen, og derefter klæbe glasvæven derpå?

/Reiche

Fra : Per H

Dato : 10-01-03 23:52

On Fri, 10 Jan 2003 23:33:25 +0100, "Michael Reiche"
<reicheREMOVE@THISimage.dk> skrev:

> [...]
>glasvæven kan komme på.
>
>Kan man slippe nemt om det, ved at lime masoniteplader på
>gipsen, og derefter klæbe glasvæven derpå?

drop det.
og spartel gipspladerne, men de skal nok spartles en del gange med en
bred stpartel. Glasvæv/ filt. dækker ikke hullerne

Vh Per

Fra : Michael Reiche

Dato : 10-01-03 23:58

On Fri, 10 Jan 2003 23:51:34 +0100, Per H wrote:

> drop det.
> og spartel gipspladerne, men de skal nok spartles en del gange med en
> bred stpartel. Glasvæv/ filt. dækker ikke hullerne
>
> Vh Per

Ja jeg ved det, deraf ideén med masonitepladen! Men det var netop lige
den detalje med spartling, spartling og spartling, som jeg gerne ville
springe over.

Falder pladen ned?

/Reiche

Fra : Per H

Dato : 11-01-03 00:04

On Fri, 10 Jan 2003 23:57:35 +0100, "Michael Reiche"
> [...]

>Ja jeg ved det, deraf ideén med masonitepladen! Men det var netop lige
>den detalje med spartling, spartling og spartling, som jeg gerne ville

Det er vel ikke helt til at vide, ville du så sætte 1 hel plade op, og
så kun spartle ude i siderne?

men det kan da godt være at kontaktlim kan holde.

Vh Per

Fra : Michael Reiche

Dato : 11-01-03 00:13

On Sat, 11 Jan 2003 00:04:16 +0100, Per H wrote:

> Det er vel ikke helt til at vide, ville du så sætte 1 hel plade op, og
> så kun spartle ude i siderne?

Ja jeg ville netop sætte 1 stk plade op der dækker det hele. Og så enten
sætte lister på i siderne, eller spartle....

> men det kan da godt være at kontaktlim kan holde.
>

> Vh Per

/Reiche

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-01-03 01:04

"Michael Reiche" <reicheREMOVE@THISimage.dk> skrev i en meddelelse

> Ja jeg ville netop sætte 1 stk plade op der dækker det hele. Og så enten
> sætte lister på i siderne, eller spartle....

En masonitplade vil højst sandsynligt komme til at bule både når du limer,
og især når du efterfølgende kommer klæber og maling på. Hvis du skal bruge
en plade så bør det være f.eks. en 12 mm MDF. Kan du ikke skrue en sådan
op..?

Mvh - Martin

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-01-03 01:03

Hejsa!

> [...]
> jeg gerne sætte noget glasvæv op. Men da loftet består af nogle
> gipsplader på ca. 40x50cm er der nogle huller der skal fyldes før

Hvad med at hive de der små gipsplader af, og sætte et nyt stykke gips på i
et stykke. Med det mål du nævner vil du helt slippe for at spartle

Mvh. Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Calle.

Dato : 11-01-03 01:37

Michael Reiche wrote:
> [...]
> glasvæven kan komme på.
>
> Kan man slippe nemt om det, ved at lime masoniteplader på
> gipsen, og derefter klæbe glasvæven derpå?

det kan beskrives med 1 ord SJUSK.
Lav det ordentligt. Pil de gamle plader ned, køb en gipsplade og tilpas den
og så op med den. Det er næsten hurtigere end at bøvle med det andet

--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Keld

Dato : 11-01-03 09:32

"Calle." <Calle@jyde.dk> wrote in message news:<3e1f6803$0$83375$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> det kan beskrives med 1 ord SJUSK.
> Lav det ordentligt. Pil de gamle plader ned, køb en gipsplade og tilpas den
> og så op med den. Det er næsten hurtigere end at bøvle med det andet

Hvis han skruer en ny gipsplade udenpå de gamle spares en arbejdsgang
(nedrivningen). Han skal bare sørge for ikke at bruge den side, hvor
der normalt skal spartles i (fordybningerne).

Keld

Fra : Calle.

Dato : 11-01-03 10:56

Keld wrote:
> [...]
> (nedrivningen). Han skal bare sørge for ikke at bruge den side, hvor
> der normalt skal spartles i (fordybningerne).

det er kun de smalle vægplader der er fordybning i, de store kan fås uden.
Men hvorfor have det gamle "lort" siddende inden under.
De små plader er kun limet på en liste, som så sømmes på loftet.
skruer man den store plade i dem, er der store chancer for den kommer igen
en dag, da listerne løsner sig fra pladerne. Hvis de tages ned, kan man se
lægtene man skal skrue op i, og er sikker på det holder.

--
Automatik Mekaniker
Calle