Humus
Fra : LR

Dato : 10-01-03 22:56

Hej Ng!

Er der nogen der har en opskrift på Humus og nogle forslag til hvor jeg kan
købe de forskellige ingredienser som skal bruges.

Venlig hilsen
Lena

Fra : ram2

Dato : 10-01-03 23:53

"LR" skrev d. 10-01-03 22:56 dette indlæg :

> Er der nogen der har en opskrift på Humus og nogle forslag til hvor
jeg kan
> købe de forskellige ingredienser som skal bruges.
----------------
Hej Lena -,Værsgo.
Det hele kan købes i alm. forretninger samt indvandrer-grønthandlare

Fra:
http://www.stjerneportalen.dk/vegetarmad/Opskriftamling/humus.htm

Ingredienser

100 g. kikærter
1 fed hvidløg
2 spsk. citron
2 spsk. oliven olie
1/2 tsk salt

Fremgangsmåde
Sæt kikærterne i blød
i ca. 10 timer i rigeligt vand
Kog dem med salt i 40 min
Blend dem sammen med de
resterende ingredienser

http://www.kandu.dk/

Fra : Queenie

Dato : 11-01-03 00:16

"ram2" skrev d. 10-01-03 23:53 dette indlæg :
> Ingredienser
>
> 100 g. kikærter
> 1 fed hvidløg
> 2 spsk. citron
> 2 spsk. oliven olie
> 1/2 tsk salt
>
> Fremgangsmåde
> Sæt kikærterne i blød
> i ca. 10 timer i rigeligt vand
> Kog dem med salt i 40 min
> Blend dem sammen med de
> resterende ingredienser

Jeg troede, at der skulle Tahin i humus? Men det er måske kun nogle
opskrifter?

http://www.kandu.dk/

Fra : ottesen

Dato : 11-01-03 00:21

"Queenie" <Queenie.news@kandu.dk> wrote in message
> "ram2" skrev d. 10-01-03 23:53 dette indlæg :
>
> Jeg troede, at der skulle Tahin i humus? Men det er måske kun nogle
> opskrifter?

Har set _mange_ forskellige opskrifter på humus.. Jeg plejer også at bruge
tahin, samt bredbladet persille, samt mere olie. Ved ikke om der findes en
"klassisk" opskrift...

/ottesen

Fra : Christina G

Dato : 11-01-03 18:58

> Er der nogen der har en opskrift på Humus

Min humus består af følgende indgredienser:

Kikærter, sat i blød aftenen i forvejen, kogt i ca. en time _uden_ salt (jeg
koger det gerne med laurbærblade eller hel kommen), gem kogevandet
Hvidløg, meget
Citronsaft, friskpresset
Olivenolie, god
Spidskommen (stødt)
Koriander (stødt)
Salt, gerne urtesalt
Paprika (stødt)
lidt Chili

Det hele kommer ned i blenderen, tilsæt kogevand, hvis det er for tørt og
kør det til det har en blød konsistens.
Tja, jeg kan ikke komme tættere på en opskrift, men det er skønt at
prøvesmage undervejs og til sidst plejer den altid at blive god.
Hvis det er i huset, så tilsætter jeg nogle gange hakket bredbladet
persille, korianderblade og lign.
Jeg ved godt, at de fleste kommer tahin i deres humus, men jeg bryder mig
ikke særlig meget om smagen.

Med venlig hilsen,
Christina

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-01-03 19:42

Christina G wrote:
> [...]

....vil lige sige, at jeg har lært at smide det vand væk, som kikærterne
har stået i blød i, og koge dem i noget friskt, da der trækker
et-eller-andet ubehageligt ud af ærterne...

....det samme gør sig muligvis gældende for kogevandet?
Hans

Fra : Christina G

Dato : 11-01-03 22:16

> [...]
> et-eller-andet ubehageligt ud af ærterne...
>
> ...det samme gør sig muligvis gældende for kogevandet?

Jeg har kun hørt, at man ikke må bruge det vand, som kikærterne har stået i
blød i,
det anden har jeg aldrig hørt om. I nogle opskrifter skal man bare koge
kikærterne
sammmen med de andre indgredienser, så jeg tror ikke, at det er farligt.

Mvh, Christina

Fra : Hans Paulin

Dato : 11-01-03 22:33

Christina G wrote:
> jeg tror ikke, at det er
> farligt.

....er osse kun 100% sikker på iblødsætningsvandet...
Hans

Fra : Peter Westh

Dato : 13-01-03 14:01

"Christina G" <christina-g@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> kikærterne
> sammmen med de andre indgredienser, så jeg tror ikke, at det er farligt.

Det "et eller andet", som en del vegetar-helse kogebogsforfatterinnder siger
er så ubehageligt, er puriner. Jeg ved ikke, om det er et relt problem, men
i hvert fald spiser millioner af mennesker verden over kogevandet fra
bønner.

Jeg plejer selv at hælde det ud fordi jeg synes min mave tåler bønnerne
bedre, når vandet bliver kasseret. Om det skyldes puriner aner jeg ikke.

/P

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-01-03 14:16

Peter Westh wrote:
> bønnerne bedre, når vandet bliver kasseret.

....en god holdning...
Hans

Fra : torup bachmann

Dato : 11-01-03 19:45

"LR" <eros@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Venlig hilsen
> Lena
>
> Hommus består af kikærter, som du kan købe i supermarkedet, citroner,
hvidløg, persille og olivenolie, altsammen noget du også kan finde i
supermarkedet.
Hvis du søger på google groups finder du masser af opskrifter på hommus.
MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 13-01-03 14:13

"LR" <eros@mail.dk> wrote in message
> Hej Ng!
>
> Er der nogen der har en opskrift på Humus og nogle forslag til hvor jeg
kan
> købe de forskellige ingredienser som skal bruges.

Der er mange måder at lave hummus på. Forleden var der en udsendelse fra en
palæstinensisk flygtningelejr på DR. En dreng snakkede om, hvilken mad han
kunne lide, og lbev spurgt, om han kunne lide hummus.

"Ja", svarede han. "Jeg får Hummus til morgenmad, hummus til frokost og
hummus til aftensmad. Min fars mellemnavn er Hummus". Så man forstår,a at
der er brug for lidt variation.

Hummis bi Tahina, Hummus med Tahina (sesampasta) er den mest almindelige, og
den du typisk får på grillbarer her i landet. Jeg laver den sådan her. Det
er en stor portion. Hummus kan ikek fryses, men du kan udmærket fryse de
blendede kikærter, før du kommer krydderier og tahin i.

1/2 kilo kikærter - udblødes, koges godt møre, afkøles
4 fed hvidløg
1 tsk chili eller cayennepeber
1 tsk salt
2 tsk stødt spidskommen
Saft af 2 citroner
3 dl Tahina

Blend kikærter og krydderier med så meget vand, at det kører rundt. Rør
tahina i til sidst, det gør den meget tykkere. Smag til.

Du skulle knune få det hele hos en etnisk grønthandler. Tahin fås i glas
eller plasticbøtter med 300 gram eller 1 kilo. Vær opmærksom på, at den
"tahin" du kan få i helsekostbutikker ikke er helt det samme - den er lavet
af uafskallede frø, er meget mørkere og stærkere i smagen. Mellemøstlig
tahin er helt lys og ret flydende. Bruger du bruge helse-tahin skal du bruge
mindre, ca 1 dl.

En god variation er at stege nogle pinjekerner i smør, og hælde dem over ved
serveringen. Meget lækkert.

Du kan også lave hummus uden tahin, du bruger så mindre vand og tilsætter ca
1 dl god olivenolie i stedet. Udelad også spidskommen og måske chili, men
smag til med masser af sort peber. Drys med persille.

Endelig kan du tilsætte youghurt. Lav osm olie-hummusen, men blend
kikærterne med youghurt i stedet for vand. Kan smages til med mynte.

MVH

Peter

Fra : Peter Westh

Dato : 13-01-03 19:29

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> wrote in message
> "LR" <eros@mail.dk> wrote in message

> En god variation er at stege nogle pinjekerner i smør, og hælde dem over
ved
> serveringen. Meget lækkert.

En anden delikat variation er at smage hummusen til med en blanding af
tørret sar, Timian, sumakpulver, ristede sesamfrø og salt, i stedet for
spidskommen og chili.

Denne krydderblanding - cirka - hedder Zataar. Drys lidt ekstra ovenpå ved
serveringen.

Zataar er også god til at drysse på brød.

Sar og Sumak kan også fås hos de fleste mellemøstlige grønthandlere. Sar er
en tørret urt der ligner timian, Sumak er et rødt pulver, lavet af et bær
(ikke den samme plante som haveejere dyrker herhjemme)

MVH

Peter

Fra : LR

Dato : 13-01-03 21:34

> [...]
kan
> købe de forskellige ingredienser som skal bruges.

Mange tak for jeres svar.
Så skal der laves humus i weekenden

Venlig hilsen Lena

Fra : Harry Lund

Dato : 01-02-03 11:19

Den måde du staver det på giver mindelser fra barndommens moser.
venlig hilsen
Harry