kopisikrede cdér
Fra : allan

Dato : 10-01-03 23:03

for at lave en krølle på et emne der sikkert har været oppe før. men, disse
nye kopi sikringssystemer er designet til at få cdromdrev oma til gå i ged
når de bliver aktiveret.(apple brugerrer bliver advaret om at det kan ende
med at computeren skal til rep. hvis det sker.).
problemet er bare at såkaldte highend produkter cd/dvd også kan være bygget
over et cdrom drev. og nu kommer mit spørgsmål? hvem skal betale for en evt
rep. hvis det ødelækkes pga en kopisikret cd. der står på cd at de ikke må
anvendes i mac computer men det er vel ikke nok?

(aktuelt fordi en bruger i en anden diskutionsgruppe mener at hans dvd er
blevet ødelagt af en robbie williams kopisikret cd)

mvh allan

Fra : Claus P.

Dato : 10-01-03 23:58

"allan" <1804616(cagiva)@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

klip

>hvem skal betale for en evt
> rep. hvis det ødelækkes pga en kopisikret cd. der står på cd at de
ikke må
> anvendes i mac computer men det er vel ikke nok?

Tjahh, producenten/forhandleren af afspilleren vil jo nok mene
at kunden har prøvet at afspille en cd-lignende genstand som
ikke overholder standarden for cd'er.

Omvendt vil pladeselskabet påstå at deres produkt kan afspilles
i de fleste afspillere og at det derfor er kunden der har et problem
med sin afspiller.

Der er svv ingen domstolsafgørelser vedr. dette endnu.

MVH CP

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-01-03 13:17

"Claus P." <ewarp@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med sin afspiller.
>
> Der er svv ingen domstolsafgørelser vedr. dette endnu.

Umiddelbart er det pladeselskabernes problem, da de sælger en vare, der
opforderes forsøgt afspillet i en CDafspiller, der overholder standarden for
Compact Disc.
Hensigten med produktet er, at det skal afspilles i en CD-afspiller.
En CD-afspiller er pr. definition et apparat, der bærer compact Disc
prædikatet.

Ødelægges en CD-afspiller under korrekt anvendelse af en kopisikret
afspilningsskive, tilhører erstatningsansvaret alene producenten af skiven.

Det er egentligt enkelt nok!

Producenten af CDafspilleren har ikke gjort noget galt. - Deres afspiller
fungerer fint med alle medier, der overholder Compact Disc-standarden!

Brugeren har ikke gjort noget galt. Han har købt en skive, der opfordrer til
at blive afspillet i en CDafspiller.

Pladeselskabet har derimod begået fejlen. Det har bevidst solgt et medie,
der ikke overholder standarden for Compact Disc, og uagtet det sælges skiven
som et produkt, der skal afspilles i en standard CDafspiller.
Og det er selvom, at Compact Disc logoet er fjernet fra skiven.

Pladeselskabet kan ikke "forbeholde" sig ud af erstatningsansvaret med
generelle vendinger!

Det skal tydelig gøre opmærksom på hvilke afspillere, deres skive ikke må
afspilles i, hvis selskabet skal undgå erstatningsansvar og flytte skyld
over på brugeren.

Brugeren vil derfor stå godt i en retsag, hvis han kan bevise, at defekten i
apperatet skyldes forsøget på at afspille en kopibeskyttet Cd-lignende
skive.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-01-03 14:13

"Jesper Nielsen" <jni@stoptdcadsl.dk> wrote:

>Ødelægges en CD-afspiller under korrekt anvendelse af en kopisikret
>afspilningsskive, tilhører erstatningsansvaret alene producenten af skiven.
>
>Det er egentligt enkelt nok!

Er det?

For mig ligner det en ansvarspaadragende dumhed at lave en
CD-afspiller, der begaar selvmord over en fejlfyldt CD i stedet
for bare at spytte den ud igen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : bem

Dato : 11-01-03 14:22

Allan Olesen wrote:
> For mig ligner det en ansvarspaadragende dumhed at lave en
> CD-afspiller, der begaar selvmord over en fejlfyldt CD i stedet
> for bare at spytte den ud igen.

Det er med din logik altså også ansvarspådragende dumhed at lave en hvilken
som helst (anden) computer, hvis soft- eller firmware kan ødelægges med
inkorrekt software (også kaldet virus)?

/Bo

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-01-03 16:58

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:

>Det er med din logik altså også ansvarspådragende dumhed at lave en hvilken
>som helst (anden) computer, hvis soft- eller firmware kan ødelægges med
>inkorrekt software (også kaldet virus)?

Det er ikke sammenligneligt. Der er ikke nogen som helst grund
til, at en CD-afspiller behoever vaere varigt paavirkelig af de
CD'er, man putter i.

Der er derimod masser af grunde til, at man gerne vil have
indholdet af en program-CD til at foraarsage varige aendringer
paa sin computer. Det er f.eks. saadan man ofte installerer
programmer.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : bem

Dato : 11-01-03 18:08

Allan Olesen wrote:

> Det er ikke sammenligneligt. Der er ikke nogen som helst grund
> til, at en CD-afspiller behoever vaere varigt paavirkelig af de
> CD'er, man putter i.

Jeg ved ikke nok om kopisikring til at jeg kender årsagen til miseren, men
en computer CD-afspiller er jo nødt til at kunne læse data og CD
afspillerens firmware kan vel opgraderes ved at skrive til eproms. Dermed er
det jo muligt at ødelægge en afspiller hvis man gør sig den nødvendige
anstrengelse, idet jeg går ud fra, at det er kopisikringssoftwaren på
ikke-cd'en, som fortæller CD-afspilleren at den ikke må læse data fra
ikke-cd'en Det er vel også derfor at problemet åbenbart til en vis grad
er Mac relateret - man har vel ikke gidet sætte sig ind i, hvordan MacOS
håndterer kopisikrings instruktionerne.

> Der er derimod masser af grunde til, at man gerne vil have
> indholdet af en program-CD til at foraarsage varige aendringer
> paa sin computer. Det er f.eks. saadan man ofte installerer
> programmer.

Joh, men hvis du installerer et program som fortæller din computer, at den
ikke må læse den del af harddisken, som programmet ligger på, så har man vel
ret beset også et potentielt problem....

/Bo

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-01-03 17:32

In article <3e20184d$0$71673$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:
> For mig ligner det en ansvarspaadragende dumhed at lave en
> CD-afspiller, der begaar selvmord over en fejlfyldt CD i stedet
> for bare at spytte den ud igen.

Eller at lave et styresystem der crasher hvis et program eller
en driver er skrevet dårligt ....

Der findes en standard de hedder Compact Disc, og såfremt
producenten af plasticskiver med musik opfordrer til at man behandler
dem som en Compact Disc, og afspiller dem i en sådan, så må det
klar være ansvarspådragende.

Hvis de ikke ønskede kopiering, så kunne de har lave en helt
anden type disk og få folk til at købe nye afspillere. Disser kunne
eksempelvis være bagudkompatible.

Fra : Kurt Lund

Dato : 11-01-03 17:51

Allan Olesen skrev:

> For mig ligner det en ansvarspaadragende dumhed at lave en
> CD-afspiller, der begaar selvmord over en fejlfyldt CD i stedet
> for bare at spytte den ud igen.

Du mener altså, at CD-afspillerfabrikanter skal tage hensyn til samtlige
fremtidige metoder indenfor kopibeskyttelse?

En teknologi der ikke er forudset kan sagtens snyde CD-spilleren til at
tro, det er en korrekt kodet CD.

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-01-03 21:39

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote:

>Du mener altså, at CD-afspillerfabrikanter skal tage hensyn til samtlige
>fremtidige metoder indenfor kopibeskyttelse?

Jeg mener ikke, at en CD-afspiller overhovedet skal designes, saa
den kan paavirkes blivende af en CD, man laegger i. Det kraever
ikke nogen viden om fremtidige kopibeskyttelse at lade vaere med
det.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-01-03 22:21

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den kan paavirkes blivende af en CD, man laegger i. Det kraever
> ikke nogen viden om fremtidige kopibeskyttelse at lade vaere med

Men det er sagen irrelevant!
Sagen er, at afspilleren ikke vil tage skade af en Compact Disc, altså en
skive, der overholder standarden.

Plade-producenten derimod har produceret en skive, der ikke overholder
standarden, med det formål at skiven skal afspilles i en maskine, der
overholder standarden.

Da brugeren ikke på forhånd kan vide, at hans apparat kan lide skade, er det
pladeproducentens ansvar, at apparatet ødelægges.

Kun hvis selskabet skriver klart og tydeligt at afspiller mærke xxxxxx model
xxxxx kan lide overlast ved forsøg på afspilning af skiven, kan ansvaret
overdrages til brugeren, hvis han alligevel forsøger afspilning i det
pågældende apparat.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-03 23:20

Allan Olesen skrev:

>Jeg mener ikke, at en CD-afspiller overhovedet skal designes, saa
>den kan paavirkes blivende af en CD, man laegger i.

Hvis man putter en pandekage i en cd-spiller, så bliver den
ødelagt ligegyldigt hvor veldesignet den er. Hvis fidus-cd-skiven
er udstyret med en tap der fræser spilleren i stykker, hjælper et
fornuftigt design heller ikke. Man kunne godt ved udformningen
have taget højde for at der muligvis ville blive lavet en
cd-skive med en tap på, men hvorfor skulle man det?

Nu er problemet (så vidt jeg ved) frembragt af software, men jeg
kan ikke se at det ændrer noget principielt.

--
Bertel
http://hjem.get2net.dk/bertel.lund.hansen/dailymirror.jpg

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 12-01-03 02:10

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> den kan paavirkes blivende af en CD, man laegger i. Det kraever
> ikke nogen viden om fremtidige kopibeskyttelse at lade vaere med

Jo da! De kopibeskyttelser, som har resulteret i ødelagte maskiner blev jo
opfundet efter maskinerne blev fremstillet. I dag findes der faktisk
computerspil, hvor cd'erne er perforerede - hullede - for at vanskelliggøre
kopiering. Det er umuligt at forudse den fremtidige form af discene.

Det kan da aldrig blive hardwareproducentens ansvar at tage højde for dette.
Heller ikke selvom CD standarden måske om to år - rent hypotetisk - tillader
CD'er i halv størrelse.

--
mvh Kasper Grevsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-01-03 13:37

"Kasper Vibe Grevsen" <kaspervg@mail1.NOCAPSstofanet.dENMARk>
wrote in news:avqf94$p3g$1@sunsite.dk

> Heller ikke selvom CD standarden måske om to år - rent
> hypotetisk - tillader CD'er i halv størrelse.

Halv størrelse ? - de findes da allerede og har gjort det længe

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 12-01-03 15:19

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> "Kasper Vibe Grevsen" <kaspervg@mail1.NOCAPSstofanet.dENMARk>
> wrote in news:avqf94$p3g$1@sunsite.dk

> Halv størrelse ? - de findes da allerede og har gjort det længe

Nå ja, men hvad så med trekantede cd'er? (de findes faktisk også
allerede...)

--
mvh / k.r.
Kasper Grevsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 12-01-03 17:41

"Kasper Vibe Grevsen" <kaspervg@mail1.NOCAPSstofanet.dENMARk> wrote
in news:avrtft$dce$1@sunsite.dk

> Nå ja, men hvad så med trekantede cd'er? (de findes faktisk også
> allerede...)

Ja, og hjerteformede osv :)
Tricket i dem er at den størst mulige "cirkel" udnyttes til at lagre
data på, resten er bare "spildplads". Skiven afbalanceres så således
at der er balance i den så den netop *ikke* ødelægger
drevet/afspilleren.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...