<iFrame>
Fra : Peter Wissing

Dato : 10-01-03 22:16

Hej alle.

Er der nogen der kan forklare mig teorien bag <iFrame> og hvordan det
virker?

Ville også lige vide hvilket sprog dette tag hørte til?

Peter Wissing

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 10-01-03 23:16

> Er der nogen der kan forklare mig teorien bag <iFrame> og hvordan det
> virker?
>
> Ville også lige vide hvilket sprog dette tag hørte til?
>
> Peter Wissing

Hej Peter

En iframe er et element hvori du har mulighed for at åbne et anden webside,
eksempelvis inde i en tabel.

Koden kan skrives således
<iframe src="den_de_vil_åbne.html" width="100%" Height="100%"
frameBorder="0" name="main"></iframe>

Du bør dog nok være opmærksom at at <iframe> ikke validerer, så det er ikke
noget du kan være sikker på fungerer ud over i IE.

VH Tobias

Fra : Peter Wissing

Dato : 10-01-03 23:29

Tobias Nielsen <tobias@tach.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1f463f$0$11032$edfadb0f@news.tele.dk...

> Koden kan skrives således
> <iframe src="den_de_vil_åbne.html" width="100%" Height="100%"
> frameBorder="0" name="main"></iframe>

Jeg kan ikke få width til at passe. Det html dokument jeg sætter ind, bliver
der kun vist en lille del af, selvom jeg sætter width til 100%. Hvis jeg
derimod sætter den til 650px kan man se hele siden. Hvordan kan det være?

> Du bør dog nok være opmærksom at at <iframe> ikke validerer, så det er
ikke
> noget du kan være sikker på fungerer ud over i IE.

ok, det er meget rart at vide. Kender du så en metode der virker i andre
browsers. Jeg bruger css, med 4 forudbestemte "rammer", hvor jeg indsætter
mine html dokumenter. Jeg ønsker nemlig ikke at bruge frames, men vil gerne
have en opdeling, med en udskiftelig midterside, som reagerer på links på
venstreside...

Tak.

Peter Wissing

Fra : benny larsen

Dato : 10-01-03 23:51

hej peter

prøv dette link

http://www.joerand.dk/index_galleri.htm

dette er lavet med iframe, du kan bare højreklik og vis kilde

benny

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Astrup - HTML.~

Dato : 10-01-03 23:55

Tobias Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du bør dog nok være opmærksom at at <iframe> ikke validerer,
> så det er ikke noget du kan være sikker på fungerer ud over i IE.

Det er nu ikke helt rigtigt.

<iframe> er en del af både HTML 4.01 og XHTML 1.0
http://www.w3.org/TR/html4/present/frames.html#h-16.5

<iframe> understøttes af IE, Netscape (>4), Opera, Mozilla, etc. etc.

<iframe> (Inline Frame) kan beskrives som et HTML element, der indsætter et
vindue i et web-dokument, hvori et andet web-dokument kan vises.

Se eventuelt også http://html.dk/dokumentation/html4/tags/iframe/

Mvh
Jonas Astrup

Fra : Peter Wissing

Dato : 11-01-03 00:16

Tak for svarene. der er noget at tænke over.

Men jeg har nu stadig lidt spørgsmål...

jeg har lavet en style.css, som indholder information om "rammerne", så som:

#midten {
position: absolute;
margin-right: 15%;
margin-left: 15%;
background: "#AA0000";
}

men med 4 rammer (top, venstre, midt og højre), har jeg svært ved at placere
dem i forhold til hinanden, når jeg bruger %. px går det fint med, men jeg
ønsker at rammernes bredde skal være relativ. Samtidig oplever jeg at height
ikke rigtig kan defineres, og det kun er noget at dokumentet der bliver
vist, mens det hele bliver vist hvis jeg sætter height="650px", men det er
jo en lidt kunstig benævnelse, da jeg på nogle sider har brug for meget
plads, og på andre mindre plads.

hjælp!!! :)

Peter

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-01-03 00:22

Jonas Astrup - HTML.dk wrote:

> <iframe> er en del af både HTML 4.01 og XHTML 1.0
> http://www.w3.org/TR/html4/present/frames.html#h-16.5
>
> <iframe> understøttes af IE, Netscape (>4), Opera, Mozilla, etc. etc.

og dermed være også sagt at det overhovedet ikke virker i Netscape 4,
det kan man så tage stilling til om er et problem jf. de øvrige debatter
her i gruppen om den browser (i vote: det gør ikke noget).

> <iframe> (Inline Frame) kan beskrives som et HTML element, der indsætter et
> vindue i et web-dokument, hvori et andet web-dokument kan vises.

Bemærk at det ikke er ret let at få søgemaskinerne til at indeksere det
som hentes ind i iframen, så det er smartere at lægge indhold ind på
siden, og så lægge menuen (som ikke behøver at blive indekseret) i en
iframe.

Hvis det er fordi du gerne vil have scroll-i-vinduet kan du bruge en div
med overflow: auto.

Vi har snakket (skrevet) en del om det her for nylig, se på trådene
"frames eller ikke" 3/1 i den her gruppe, og "Menu på alle sider" - 7/1
i dk.edb.internet.webdesign for uddybning.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-01-03 01:08

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev:

> Bemærk at det ikke er ret let at få søgemaskinerne til at
> indeksere det som hentes ind i iframen

Det vigtigste er da at få siden der henter din <iframe> indekseret?

Indholdet i din <iframe> vil du helst ikke have indekseret, for her
mangler du den menu på siden der bliver indekseret.

Det er den samme problematik som med frames - hvad er det
søgemaskinerne skal finde - og hvad skal de ikke finde?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Peter Wissing

Dato : 11-01-03 01:19

Allan Vebel <nospam@vebel.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:avnnag$s5h$1@sunsite.dk...

Jeg er egentligt også lidt ligeglad hvad søgemaskinerne finder, og hvor folk
havner, bare de havner et sted på min side :)

> Det vigtigste er da at få siden der henter din <iframe> indekseret?

Jeg er ikke helt pro til det her endnu...du mener?

> Indholdet i din <iframe> vil du helst ikke have indekseret, for her
> mangler du den menu på siden der bliver indekseret.

Ja, det er muligt. jeg vil bare have min menu ude til venstre og så en side
i midten som reagerer efter venstresidens links.

> Det er den samme problematik som med frames - hvad er det
> søgemaskinerne skal finde - og hvad skal de ikke finde?

ja til dels. Men et andet problem med frameset og frames er når, som jeg,
havde 4 frames, og det skulle ses i 800*600. Det gave 4 scrollbars, hvilket
ikke var særlig pænt eller hensigtsmæssigt. Derfor ville jeg prøve noget
andet. så nu prøver jeg med css og iframes.

Tak for alle indlæggene :D

Peter

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-01-03 13:14

Peter Wissing wrote:

> Jeg er egentligt også lidt ligeglad hvad søgemaskinerne finder, og hvor folk
> havner, bare de havner et sted på min side :)

Ja - men hvis du lægger indholdet på din side i en iframe så er der stor
risiko for at din side ikke bliver fundet :(.

> Jeg er ikke helt pro til det her endnu...du mener?

Jeg tror bestemt at Allan mener at der ikke er noget formål med at få
indekseret noget indhold som så bliver vist uden de tilhørende menuer
m.m., men at det omvendt er vigtigt at indholdet _bliver_ indekseret.
Derfor skal indholdet ligge på siden og ikke i iframen

> Ja, det er muligt. jeg vil bare have min menu ude til venstre og så en side
> i midten som reagerer efter venstresidens links.

Ja - så lav siderne og includer menuen (og evt standard-udseende i
toppen af hver side) med iframe (eller, endnu bedre, med
serverside-include), og læg indholdet direkte på siden. Så skulle du få
præcis den effekt uden grimme problemer med manglende indeksering

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-01-03 13:08

Allan Vebel wrote:

> Det vigtigste er da at få siden der henter din <iframe> indekseret?

Ja - og at spørgeren forstår at han skal lægge _indholdet_ på siden og
ikke i iframen, så indholdet bliver indekseret :)

> Indholdet i din <iframe> vil du helst ikke have indekseret, for her
> mangler du den menu på siden der bliver indekseret.

Det er der en pointe i - endnu en grund til ikke at bruge iframe til at
lægge indhold i :)

> Det er den samme problematik som med frames - hvad er det
> søgemaskinerne skal finde - og hvad skal de ikke finde?

ja

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Peter Wissing

Dato : 11-01-03 14:58

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e20091d@news.wineasy.se...

<Hvis det er fordi du gerne vil have scroll-i-vinduet kan du bruge en div
<med overflow: auto.

ja. det jeg ønsker er når man ser min side i 800'600 bliver der vist 4
scrollbars, fordi jeg har 4 frames. Jeg ønsker kun at der skal være 1
scrollbar helt ude til højre som "styrer" hele siden med alle frames. Skal
jeg så på den enkelte html sider skrive scrollbar="NO" eller "auto", og hvad
skal jeg skrive på index.html?

Kan du forklare det med overflow.auto lidt mere detaljeret så en noob også
kan forstå :)

Peter Wissing

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-01-03 13:20

Peter Wissing wrote:
> [...]

> jeg så på den enkelte html sider skrive scrollbar="NO" eller "auto", og hvad

Så skal du ikke have overflow:auto på en div som du angiver størrelsen
på, men i stedet for lægge tingene ind i div'er som får lov til at have
den længde som teksten har, ved at undlade at sætte height.

> Kan du forklare det med overflow.auto lidt mere detaljeret så en noob også
> kan forstå :)

det går ud på at man angiver højde og bredde op en div, og så giver den
lov til at oprette scrollbars når teksten fylder mere end højden.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-03 00:31

Peter Wissing skrev:

> [...]

Det er ikke rigtigt. Iframe er præcis lige så gyldig som de andre
frame-elementer (frame og frameset).
Frameelementer kan ikke validere i Strict-dokumenttyper, fordi
frames er på vej ud af html-definitionen, men iframe er fint
understøttet og altså stadig valid kode.

> ok, det er meget rart at vide. Kender du så en metode der
> virker i andre browsers. Jeg bruger css, med 4 forudbestemte
> "rammer", hvor jeg indsætter mine html dokumenter.

Hvis du vil indsætte hele dokumenter (html-filer) på en side er det
frames du skal bruge. Man kan muligvis benytte <object> til noget
lignende, men det er næppe så udbredt endnu. Et hurtigt tjek blandt
de browsere jeg har til rådighed viser at Opera 6 og 7 forstår
object-inkludering, mens hverken Mozilla 1.2 eller IE6 viser den
inkluderede side.

> Jeg ønsker nemlig ikke at bruge frames, men vil gerne have en
> opdeling, med en udskiftelig midterside, som reagerer på links på
> venstreside...

Selve strukturen kan klares med SSI (serverside includes) - hvor
menuer og andre faste elementer ligger i separate filer som trækkes
ind i hver enkelt fil når den kaldes.
Med CSS kan man få en menu til at blive hængende et fast sted på
siden. Træerne vokser dog ikke ind i himlen - der er store
forskelle på hvor meget css forskellige browsere forstår, og det
kan være et større projekt at sikre udseendet i mere end et par
stykker.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-01-03 10:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> frames er på vej ud af html-definitionen, men iframe er fint
> understøttet og altså stadig valid kode.

Ja, hvis man ikke bruger XHTML 1.0 Strict eller XHTML 1.1. Det er ikke kun
almindelige frames, der er på vej ud - også iframes. Med XHTML 2.0 vil man
dog kunne bruge noget, der hedder XFrames, men det understøttes ikke af
browserne endnu.

Til Tobias Nielsen: Iframe virker i alle moderne browsere, deriblandt
Mozilla, Netscape 6+, Konqueror, Opera, Galeon, Safari, Chimera, IE osv.
osv.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-01-03 13:05

Jonas Koch Bentzen wrote:
> [...]
> dog kunne bruge noget, der hedder XFrames, men det understøttes ikke af

Et hastigt check viser at der også er store problemer med validering af
iframe i html 4.01 strict, til trods for at der ikke står noget som
helst på <http://www.w3.org/TR/html401/present/frames.html#h-16.5> om at
det ikke er legalt under strict. Er det fordi der findes en anden
version af html4.01-recommendation'en til strict, eller er det blot
fordi den ikke er så udkommenteret så man kan forvente advarsler om at
elementer ikke er legale i alle versioner af html 4.01?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Dino

Dato : 11-01-03 10:01

Den 11-1 2003 skrev Jens Gyldenkærne Clausen i
dk.edb.internet.webdesign.html:

[iframes]

> Et hurtigt tjek blandt
> de browsere jeg har til rådighed viser at Opera 6 og 7 forstår
> object-inkludering, mens hverken Mozilla 1.2 eller IE6 viser den
> inkluderede side.

Mozilla 1.2.1 og IE5.5 viser den inkluderede side.
Er der sat en height (i px, ikke %) på din iframe?

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren

<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-01-03 10:09

> [...]
> de browsere jeg har til rådighed viser at Opera 6 og 7 forstår
> object-inkludering, mens hverken Mozilla 1.2 eller IE6 viser den

Jeg har testet det før, og jeg er 100% sikker på, at jeg har fået det til at
virke i bl.a. Internet Explorer 6 og Mozilla. Er du sikker på, du har
skrevet koden rigtig?

Det, der er besværligt mht. object, er at *udskifte* indholdet vha.
JavaScript. Hvis man har indlæst én side i object og gerne vil have den
udskiftet med en anden side, når brugeren klikker på et link, kan det være
svært. Jeg har beskrevet problematikken på
http://groups.google.com/groups?q=contentDocument+author:jonas+koch+bentzen&hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3DB42E68.3060702%40eksempel.dk&rnum=1

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : jopa

Dato : 11-01-03 10:36

"Tobias Nielsen" skrev bla..
> Du bør dog nok være opmærksom at at <iframe> ikke validerer, så det er
ikke
> noget du kan være sikker på fungerer ud over i IE.

Passer ikke Tobias
Kommer helt an på hvorledes du skriver koden.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-03 11:53

Dino skrev:

> [iframes]

Nej - tjekket gjaldt <object type="text/html"> som alternativ til
iframe.

> Mozilla 1.2.1 og IE5.5 viser den inkluderede side.
> Er der sat en height (i px, ikke %) på din iframe?

Der er ingen problemer med iframes i moderne browsere. Jeg beklager
at min tekst tilsyneladende kunne misforstås (også af Jonas Koch
Bentzen).

I kan se min testside her: <http://damu.dk/jc/usenet/align.html>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Dino

Dato : 11-01-03 15:21

Den 11-1 2003 skrev Jens Gyldenkærne Clausen i
dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nej - tjekket gjaldt <object type="text/html"> som alternativ til
> iframe.

Min fejl, jeg mente også object. Undskyld! :0(

Fra : Dino

Dato : 11-01-03 15:33

Den 11-1 2003 skrev Jens Gyldenkærne Clausen i
dk.edb.internet.webdesign.html:

> I kan se min testside her: <http://damu.dk/jc/usenet/align.html>.

Siden det er en html-fil, så skal Mimetype være "text/html", og brug px
til height så objectet får en højde.

Så prøv med
<object data="centrer.html" type="text/html" width="50%" height="100px" border="1">
så virker det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-03 11:57

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Ja, hvis man ikke bruger XHTML 1.0 Strict eller XHTML 1.1.

Det var vel ca. det jeg skrev . XHTML1.1 findes kun i én udgave
der (nogenlunde?) svarer til XHTML1.0 Strict - der er i hvert fald
ikke ældre elementer med.

Hverken HTML4.01 Strict eller XHTML 1.x Strict tillader brug af
frames.

> Det er ikke kun almindelige frames, der er på vej ud - også
> iframes.

En iframe er vel også en form for frame? På den anden side opdagede
jeg for nylig at iframe godt kan bruges i Transitional - det kan de
"rigtige" frame-elementer formentlig ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-03 12:33

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Jeg har testet det før, og jeg er 100% sikker på, at jeg har
> fået det til at virke i bl.a. Internet Explorer 6 og Mozilla.
> Er du sikker på, du har skrevet koden rigtig?

Har du testet inkludering af html-filer med <object...>? Jeg har
ikke brugt lang tid på det, så det er muligt at der er noget jeg
gør galt, men jeg har ikke kunnet finde nogen præcis vejledning til
hvad der skal stå.

Min testside (<http://damu.dk/jc/usenet/align.html>) validerer i
Transitional, men viser kun indhold i Opera.

Jeg har prøvet at lave en inkludering præcis som du har gjort det i
det useneteksempel du henviste til - nu virker det i Mozilla, men
det virker stadig ikke i IE6.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-03 12:48

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Der er ingen problemer med iframes i moderne browsere. Jeg
> beklager at min tekst tilsyneladende kunne misforstås (også af
> Jonas Koch Bentzen).

.... og efter at have genlæst Jonas' indlæg kan jeg se at han
alligevel ikke havde misforstået mig. Jeg har bare stadig til gode
at få object-inkludering til at fungere i IE.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-03 12:51

> Har du testet inkludering af html-filer med <object...>?

Sorry - jeg havde ikke læst dit indlæg til ende i første omgang
(jeg troede du misforstod hvad det var jeg havde testet).

> [...]
> det i det useneteksempel du henviste til - nu virker det i
> Mozilla, men det virker stadig ikke i IE6.

Begge eksempler ligger på ovennævnte side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-01-03 18:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Begge eksempler ligger på ovennævnte side.

Jeg har lige prøvet i Mozilla, Opera og Konqueror til Linux, og filen bliver
inkluderet i alle tilfælde. Jeg prøver med IE senere, når jeg har fået
bootet en Windows-maskine.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 11-01-03 22:09

Jonas Koch Bentzen wrote:

> Jeg har lige prøvet i Mozilla, Opera og Konqueror til Linux, og filen
> bliver inkluderet i alle tilfælde. Jeg prøver med IE senere, når jeg har
> fået bootet en Windows-maskine.

Som du vist selv fandt ud af, Jens, virker det også i IE, når man husker at
angive højde og bredde.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-01-03 18:20

Dino skrev:

> Siden det er en html-fil, så skal Mimetype være "text/html",
> og brug px til height så objectet får en højde.

Et par tests afslører at IE godt kan undvære type="text/html"
(sålænge der ikke står en anden type), men ikke kan klare sig uden
højde og bredde - de er simpelthen 0 hvis man ikke eksplicit
definerer en anden værdi.

> Så prøv med
> <object data="centrer.html" type="text/html" width="50%"
> height="100px" border="1"> så virker det.

Jep - der var den.
Så er spørgsmålet blot hvor godt eller skidt det virker i ældre
browsere. Jeg fandt en oversigt over object-understøttelse fra
1999: <http://www.student.oulu.fi/~sairwas/object-test/results/>.
Selv om oversigten - og dermed de undersøgte browsere - er gammel,
så er den bagvedliggende test-skabelon godt lavet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen