OS 9.2.2 på gamel PowerMac...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-03 20:53

Hejsa...

For ca. en måneds tid siden, blev der frigivet et lille
installationsprogram - 'OS 9 Helper 1.0b7', som man kan bruge til at
installere OS 9.2.1 og 9.2.2 på fx. de gamle grå PCI baserede PowerMacs.

Jeg har købt en PM 9600/350mhz. Den er ret hurtig og den er drønstabil
med OS 9.1DK, men jeg ville gerne have den op på 9.2.2, da den er endnu
bedre og mere stabil end 9.1. På en gl. PM 7200 har jeg eksperimenteret
med at overføre systemdelene fra 9.2.x direkte vha. TomeViewer - altså
trække de enkelte nye dele fra 9.2.x ud og lægge dem ind i systemet. Det
er et hestearbejde, hvis man skal have alt med, og hvis man fx. skulle
bruge InstallAnywhereNow, så ville det være et krav, at man har ret
meget kendskab til både hvor og hvordan man flytter og åbner
resourcearkiver. Det lykkedes på 7200'eren at få de fleste og vigtigste
dele implementeret i 9.1, så den viste sig som og på de fleste områder
reagerede som en 9.2.2.

Da jeg så fik fat i 'OS 9 Helper 1.0b7' har jeg nu installeret Mac OS
9.2.2US på den 9600/350, og der er så markante forbedringer i både
ydelse og hastighed, at jeg kun kan anbefale, at dem, der har de hurtige
og lidt ældre maskiner at opgradere til 9.2.2. Det eneste lille 'MEN'
er, at 'OS 9 Helper 1.0b7' kun kan håndtere engelske, tyske og franske
systemversioner.

Så til alle, der kører engelske, franske og tyske systemer, kan jeg kun
anbefale at opgradere selv deres gamle maskiner, hvis hastigheden på
CPU'en er på mere end 120mhz. Det giver hurtigere start, hurtigere
åbning af programmer, og først og fremmest meget, meget høj stabilitet.

Her er link til download:
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=OS+9+Helper>.
Jeg tror ikke I vil fortryde det...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 10-01-03 21:52

> [...]
> CPU'en er på mere end 120mhz. Det giver hurtigere start, hurtigere
> åbning af programmer, og først og fremmest meget, meget høj stabilitet.

Hvad med en 60 MHz 6100 med 72 M RAM? Den kører i dag 9.1 uden
problemer.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Peter B P

Dato : 10-01-03 22:27

Per Rønne <per.ronne@invalid.dk> wrote:

> Hvad med en 60 MHz 6100 med 72 M RAM? Den kører i dag 9.1 uden
> problemer.

Knækker ikke tal nær så hurtigt som en 350 Mhz 604ev Mach5.

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://haxor.dk/about.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 02:50

Hej Per

RAM-mæssigt er der nok, - du kører jo allerede 9.1. En 9.2.2 vil faktisk
bruge en smule mindre RAM end 9.1. På den her 9600/350 bruger 9.1 ca. 45mb
RAM og 9.2.2 ca. 38mb RAM med VM slået fra.

Det, der er problemerne på maskiner under 120mhz, er, at opstartstiden vil
vokse både med 9.1 og 9.2.x i forhold til fx. en 8.1/8.5.1, - men det véd du
jo allerede. Internt arbejdsmæssigt, så tror jeg ikke du vil få en synderlig
mærkbar hastighedsforbedring, - måske et par sek. eller 3 ved åbning af fx.
en Word 98 eller AppleWorks 5.x

Men stabilitetsmæssigt, vil du kunne mærke meget. Problemet med at tømme
'tempfolders' og andre temporære cachefiler og mapper er helt væk i 9.2.2.
Mapper og vinduer åbner noget hurtigere end i 9.1.

Det er også muligt, at en 6100 vil reagere noget hurtigere, vhis den er i
netværk, men det véd jeg ikke, - jeg har endnu ikke fået mit op at stå, -
selvom switchen er købt....

Grunden til, at jeg har valgt 120mhz som nedre grænse, er, at med en 120mhz
maskine kan man faktisk køre Office 2001 i endda rimelig hastighed. Jeg vil
også antage, at med en AWKS 6.2.x vil det gå noget stærkere og mere flydende
end på maskiner med lavere CPU frekvens.

Hvis du ellers har plads nok på disken, så kan du jo gøre et forsøg ved at
dublere din nuværende systemmappe og så opdatere dubletten. For at undgå
problemer bør du nok trække den originale i papirkurven uden at tømme den og
så opgradere på kopien. Så kan du jo bagefter trække den orig. op igen og
tilføje '9.1' til navnet, så der ingen tvivl er om, hvilken, der er
original Med begge systemer på, kan du jo selv vælge hvilken, der skal være
startsystem, og på den måde vil du kunne 'måle' dig frem til, hvilken der
kører bedst og hurtigst. og da begge systemmapper er identiske ved en
dublering, er der ikke noget, der skal flyttes fra den ene til den anden.

Husk blot ved en opg. at alle de ting, der er 'disabled' skal være slået
til, ellers vil de ikke blive opg. ved en opgradering.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-03 03:51

> Det er også muligt, at en 6100 vil reagere noget hurtigere, vhis den er i
> netværk, men det véd jeg ikke, - jeg har endnu ikke fået mit op at stå, -
> selvom switchen er købt....

Hvordan kan det dog være? Den virker da helt automatisk på intra- og
internet når jeg installerer systemet [dhcp-server].

> Grunden til, at jeg har valgt 120mhz som nedre grænse, er, at med en 120mhz
> maskine kan man faktisk køre Office 2001 i endda rimelig hastighed.

Jeg kan ikke lige huske hvilken Office den kører. Jeg har fra 4.2.1 og
op ...

> Hvis du ellers har plads nok på disken, så kan du jo gøre et forsøg ved at
> dublere din nuværende systemmappe og så opdatere dubletten.

Der er tre scsi-harddiske på, et cd-rom drev, en cd-rom brænder og et
scsi zip-drev.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 04:42

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Hvordan kan det dog være? Den virker da helt automatisk på intra- og
> internet når jeg installerer systemet [dhcp-server].

Netværksdelene i 9.2.2 er væsentlig forbedrede i både instrukstilgang og
hastigheder. Jeg kom ved et 'uheld' til at starte for 'Network Browser', og den
reagerede så hurtig, at jeg end ikke nåede at opfatte, at jeg havde
dobbeltklikket på den. I løbet af mindre end _2_ sek. så havde den startet
'Filesharing'! - Jeg har sat den 9600/350 op, så den er helt klar til at kunne
gå på netværket, når jeg får det sat sammen.

> Jeg kan ikke lige huske hvilken Office den kører. Jeg har fra 4.2.1 og
> op ...

Jeg prøvede kun med MSO 98 og 2001. Kunden, som jeg solgte den her 7600/120 til
ville have 2001 for at være helt kompatibelt med Office 2000, som han bruger på
arbejde. Men da han ville have dansksproget system, så kunne jeg jo kun lægge
9.1 på den. Jeg har haft både en 7.6.1 og en 8.5.1 på den, og må konstatere, at
9.1, - når først den er startet op, - er væsentlig hurtigere end de to andre. Og
med den forskel, jeg kan se på 96'eren med både 9.1 og 9.2.2 i interne
hastigheder, så vil jeg gå ud fra, at det samme gør sig gældende på en 120mhz
maskine.

> Der er tre scsi-harddiske på, et cd-rom drev, en cd-rom brænder og et
> scsi zip-drev.

Du skal nødvendigvis bruge en intern disk til forsøget, da selve SCSI
controlleren er en 'flaskehals', så du kan ikke sammenligne, hvis du fx. har en
9.1 på en intern og 9.2.2 på en ekstern disk. Her vil SCSI controllerens lave
hastigheder endda nedsætte ydelsen i en ekstern installeret 9.2.2. - Så skulle
ud fx. have begge systemer på en ekstern disk, så vil der være de samme
begrænsninger for begge systemer i en test.

mvh. Erik Richrd

Fra : Per Rønne

Dato : 11-01-03 06:21

> Jeg prøvede kun med MSO 98 og 2001.

Det viste sig at det var 98 der var installeret på maskinen. Men
generelt er det vel også et spørgsmål om hvor megen energi man skal
lægge i en eventuel opgradering fra 9.1 til 9.2, på en maskine man stort
set aldrig benytter.

I øvrigt kører den 9.1 DK, så det ville være noget besværligt at
opgradere den til 9.2.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 20:03

Hej Per

Per Rønne wrote:

> [...]
> generelt er det vel også et spørgsmål om hvor megen energi man skal
> lægge i en eventuel opgradering fra 9.1 til 9.2, på en maskine man stort

Hvis du ikke bruger maskinen, så er der heller ikke grund til at gøre noget
ved en evt. opgradering.

Jeg véd bare, der stadig er temmelig mange af de der mellemstore PCI-PM
maskiner rundt omkring, og for de brugere kan det være en fordel, hvis fx.
en sådan maskine bruges som server af en eller anden slags.

> I øvrigt kører den 9.1 DK, så det ville være noget besværligt at
> opgradere den til 9.2.

Så længe den kører stabilt med en 9.1, så vil det være spild af tid. - Du
skal jo ikke blot skifte system, men også selve systemsproget - fra DK til
fx. US... For en del vil det tage nogen tid at sætte sig ind i et nyt
sprogs menuer osv., men det vil jo nok ikke være et problem for dig...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 12-01-03 05:42

> Hvis du ikke bruger maskinen, så er der heller ikke grund til at gøre noget
> ved en evt. opgradering.

Jeg bruger den stort set kun til:

• Erstatningsmaskine hvis min nye G4/867 er til reparation.
• Til at kontrollere netværket efter. Intranettet.

Men stort set er den bare for god til at smide ud .

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-01-03 13:30

> [...]
> så opgradere på kopien. Så kan du jo bagefter trække den orig. op igen og
> tilføje '9.1' til navnet, så der ingen tvivl er om, hvilken, der er

Fint nok, men...

> [...]
> kører bedst og hurtigst. og da begge systemmapper er identiske ved en
> dublering, er der ikke noget, der skal flyttes fra den ene til den anden.

Jeg kan IKKE anbefale at have 2 OS 9 systemmapper på samme
harddisk/partition. Farlig kilde til problemer. I øvrigt har jeg selv
haft 9.2.2 på maskinen med stor fornøjelse. De fleste små skavanker
forsvinder og alting går hurtigere.

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-01-03 22:04

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> Jeg kan IKKE anbefale at have 2 OS 9 systemmapper på samme
> harddisk/partition.

Hvorfor ikke? - Jeg har fx. både 9.1 og 9.2.2 på min G3/333AV. Det fungerer uden
problemer, - og det selv om begge systemer er DK. I starten havde jeg både en DK
og en US, men det blev ligesom lidt for meget igen, da de slet ikke var ens i
konfiguration. Men med de 2 systemer på, har det kørt nu i et år uden et eneste
nedbrud!

> Farlig kilde til problemer.

Hvilke?

> I øvrigt har jeg selv haft 9.2.2 på maskinen med stor
> fornøjelse. De fleste små skavanker forsvinder
> og alting går hurtigere.

På den 9600/350, jeg købte af dig? - Hvilket program brugte du så til
installering?

Den kører nu med både 9.1DK og 9.2.2US, og den kører langt hurtigere, end jeg
havde forventet med 9.2.2. Der er lige kommet en ny beta version af hjælpe- og
infoprogrammet 'Snitch'. En af de nye features i den, er at den laver en logfil
med angivelse af systemets starttidsforbrug, og med en nogenlunde clean 9.2.2
tager det nu kun ca. 17 sek. at starte med 9.2.2, hvor den bruger ca. 25 sek. til
9.1 i nogenlunde samme konfiguration.

mvh. Erik Richard

Fra : Mikael Kern

Dato : 12-01-03 17:44

> På den 9600/350, jeg købte af dig? - Hvilket program brugte du så til
> installering?

Old World 9.2.1 Patch
GestLab 1.2.2

http://www.os9forever.com/
http://www.os9forever.com/os92x.html

Det var bøvlet, men da 9.2.2 først var igang var det en fornøjelse.

mvh Mikael Kern

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-01-03 22:05

Hej Mikael

Mikael Kern wrote:

> Old World 9.2.1 Patch
> GestLab 1.2.2
>
> http://www.os9forever.com/
> http://www.os9forever.com/os92x.html

OK, har kigget på den... Den _er_ bøvlet at arbejde med.

> Det var bøvlet, men da 9.2.2 først var igang var det en fornøjelse.

Ja, så er 'OS 9 Helper' noget lettere. Den starter selv installeren og
vælger de arkiver, der skal bruges. Det er bare som et ganske alm.
installationsprogram.

Og der er virkelig kommet fart på den med 9.2.2!

mvh. Erik Richard