Cube og en 75gb harddisk fra IBM
Fra : Ronty

Dato : 08-03-01 22:16

Hejsa... jeg overvejer at sætte en 75gb IBM harddisk i min cube. Kan det
lade sig gøre? Her tænker jeg på varmeudvikling osv...

pft

Ronty

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-01 22:43

Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:

> Hejsa... jeg overvejer at sætte en 75gb IBM harddisk i min cube. Kan det
> lade sig gøre? Her tænker jeg på varmeudvikling osv...

Det skulle nok kunne lade sig gøre, i og med Apple selv leverer den med
en 7200rpm disk via deres online butik

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-01 22:58

Hej Ronty

Det turde jeg ikke gøre! Der er alt for stor varmeudvikling på de diske!

Hvis du alligevl gør det, og der sker noget med den, så bortfalder
garantien på den, hvis der stadig er garanti på Cuben.

En løsning, når garantien er udløbet, - kunne være, at du gik ned til en
elektronikforretning og fandt en af de her små mini-ventilatorer på ca.
2.5cm i diameter og en tykkelse på ca. 2 cm og monterede den i bunden
indvendigt i kabinettet på en lille bøjle.

Jeg har ikke stået med en Cube, så jeg aner faktisk ikke, om der er
ventilationshuller i bagstykket eller bunden, men det går jeg ud fra, - der
skal jo være et sted, hvor den smule varme, der udvikles kan komme ud. De
her miniventilatorer er så lydløse, at de nærmest ikke larmer mere end
selve strømforsyningen. De kører typisk med en omdrejningshastighed på
500-800omkr. pr min. og de koster 2-300kr.

- Men vent til garantien er udløbet....

Alternativt kunne du købe en ekstern Firewire disk af samme størrelse. - så
slipper du for problemerne.

mvh. Erik Richard

Ronty wrote:

> Hejsa... jeg overvejer at sætte en 75gb IBM harddisk i min cube. Kan det
> lade sig gøre? Her tænker jeg på varmeudvikling osv...

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Mikael Kern

Dato : 11-03-01 12:59

Har du hørt om nogen, som har praktisk erfaring i form af, at noget er
brændt af? Eller at en HD er ødelagt p.gr. af varme?
Indtil jeg hører om et konkret tilfælde, vil jeg katagorisere denne
advarsel sammen med advarsler om ikke at bruge for store RAM-klodser,
ikke skifte RAM uden at stå på specielt antistatisk underlag og være
forbundet til jord og stel og hvad har vi, ikke at fjerne den ene el.
begge blæsere i kabinettet, ikke anvende EDB udstyr uden jordforbindelse
(altså i strømforsyningen - ikke brugeren)... der er 117 ting man ikke
må, og 117.000 mennesker, der straks prøver, om det mon ikke går
alligevel. Og det gør det jo som regel. Når det ikke går, så hører vi jo
om det her i gruppen...
Indtil da - prøv det!

mvh Mikael Kern

Erik Richard Sørensen wrote:

> Det turde jeg ikke gøre! Der er alt for stor varmeudvikling på de diske!

--
----------
Mikael Kern - EFP/ENG/OB - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-03-01 17:53

FHej Michael

Det er jo selvfølgelig op til dig, om du vil rette dig / tro på det, jeg
siger. Men som jeg skrev i et andet indlæg, så er det fuldt på din egen
risiko, hvis du gør det, og det så går galt. - OG - hvis der stadig er
garanti på computeren, hvis/når det går galt, mister du garantien. - Sådan er
Købelovens bestemmelser omkring garantibestemmelser.

Jeg har ikke set en Cube brænde af på den måde, men jeg har til gengæld set
indtil flere PM 6100 gøre det, når der blev puttet både DOS-kort, en stor
ekstra HD samt AV-kort i dem. - Og jeg kan garantere dig for, at detlugter
ikke godt, og det ser heller ikke særlig godt ud bagefter, når man åbner for
kabinettet.

Jeg er ikke ude på at fraråde opgraderinger, men jeg vil helst se, at det
bliver gjort forsvarligt, så det ikke får fatale konsekvenser.

Hvis jeg nu tilrådede dig at opgradere så meget som muligt, og der så
bagefter skete noget, så vil mit renomé som rådgiver og supporter være
ødelagt, fordi jeg havde tilrådet noget, der fik de katastrofale
konsekvenser, de fik, - og det vil jeg ikke lægge navn til! - Jeg vil ikke
have min troværdighed ødelagt ved at tilråde noget, der så senere viser sig
at være helt ad h... til. - Så hvis du - og andre - gør det, er det fuldt ud
jeres egen risiko!

- Og glem så ikke lige det her med garantibestemmelserne. Vi taler her ikke
om et par hundrede kroner, men om adskillige tusinde kroner, hvis det går
galt!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-03-01 21:35

In article <3AABAD57.B3788836@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> garanti på computeren, hvis/når det går galt, mister du garantien. - Sådan er
> Købelovens bestemmelser omkring garantibestemmelser.

Harddisken er en "user replaceable item", så medmindre harddisken
kortslutter computeren, gælder garantien stadigvæk.

Desuden sysnes jeg det er lidt fjollet at rådgive folk om noget man ikke
har forstand på - du har ikke fundet ud af hvordan kubens kølesystem
fungerer endnu, vel?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Mikael Kern

Dato : 17-03-01 20:43

Hej Erik,
jeg kender købeloven og garantibestemmelserne. Jeg ved også at man skal
passe på. Men jeg kan ikke la´ være med at pille/prøve/skille...

> [...]
> garanti på computeren, hvis/når det går galt, mister du garantien. - Sådan er
> Købelovens bestemmelser omkring garantibestemmelser.

Gad vide om PM 6100 er en uheldig konstruktion i det hele taget.

> Jeg har ikke set en Cube brænde af på den måde, men jeg har til gengæld set
> indtil flere PM 6100 gøre det

De fleste ting, jeg skiller ad og skruer i og bygger om, koster over 400.000,-!!!
Det plejer at gå - men jeg ved godt at jeg kan komme slemt ud at skide...

Derfor er jeg klar med en standardremse om at:

Ham der brugte den sidst/solgte den/anbefalede xxxxx/reparerede den, er
vist ikke helt kompetent (udtales: STOR IDIOT).
Den er også helt fejlkonstrueret!
Der var en, der skubbede/distraherede/forstyrrede...
Der er ikke mere kaffe! (Trick, som får alle til lede efter
kaffe/penge/yngste bud - og giver mig tid til at tænke på hvem der bedst
kan beskyldes for at være den egentlige synder.)
Manualen?
Manualen er forældet/til en helt anden version.
Det er også ham Bill Gates!

--
----------

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-03-01 19:46

Mikael Kern <kern@kern.dk> wrote:

> ikke anvende EDB udstyr uden jordforbindelse
> (altså i strømforsyningen - ikke brugeren)...

Pr. erfaring vil jeg sige, at brugeren også bør have jordforbindelse,
ellers er de utroligt belastende at kommunikere med

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

You'll get two operating systems in one! (Kommende reklame slogan)

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-03-01 21:42

In article <1eq4ce5.1t8b285gb9t1cN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> Pr. erfaring vil jeg sige, at brugeren også bør have jordforbindelse,
> ellers er de utroligt belastende at kommunikere med

Bruger != Jordforbindelse

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Ronty

Dato : 11-03-01 22:48

Da jeg spurgte om man kunne sætte en 75 gb harddisk i min Cube havde jeg
ingen anelse om at det ville udvikle sig på denne måde... Jeg ved egentlig
ikke hvorfor jeg overhovedet var i tvivl... Jeg tror at det var lidt pga
ERS's historier... Men jeg vil sige tak for svarene... Jeg har nu bestilt en
75 gb 75GXP IBM 7200RPM harddisk og vil så snart jeg har fået den
installeret skrive og svare på om det er muligt at gøre det uden at ens Cube
sprænger i luften...

mvh

Ronty

Fra : N/A

Dato : 11-03-01 19:22

Fra : Pete

Dato : 11-03-01 19:22

in article 3AABAD57.B3788836@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 11/03/01 17:53:

> [...]
> at være helt ad h... til. - Så hvis du - og andre - gør det, er det fuldt ud

For at få dig tilbage til den vikelige verden! Du glemmer stadig at Apple
selv leverer Cubes med 7200RPM diske! Hvad skulle der så være galt med at
eftermontere en selv? Nu vil du så sikkert påstå at det er nogle
specialdiske Apple bruger til disse modeller, men det kan jeg så på forhånd
fortælle dig det er det ikke! Det er fuldstændig standard 7200RPM diske fra
Quantum, Maxtor eller IBM. Stop nu inden dit "renomé" som "rådgiver" og
"supporter" bliver skadet!

Mvh.

Peter

--
Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-03-01 01:19

Hej Pete

Jeg er langt fra sikker på, at Apple bruger IBM og Maxtor som standardvarer i
Cuben. De specs, jeg har set taler kun om Quantum diske, og der er pokker til
forskel på teknologien i de tre mærker. Og som det står i den spec (PDF fil), man
kan hente hos Apple er det kun den største af modellerne, der som std. leveres
med en 7200rpm disk mens alle andre kun leveres med 5400rpm diske. - Og hvis jeg
ellers kan læse indenad, så er det kun i "Service To Build" programmet, at man
kan få de store 7200rpm diske med.

På de tegninger / billeder jeg har set, kunne det godt se ud til, at
køleprofilerne er anderledes i STB modellerne, så det kan godt være forklaringen
på, at Apple sætter 7200rpm diske i dér.

mvh. Erik Richard

Fra : Ronty

Dato : 14-03-01 23:08

Så er det sket... jeg har fået min harddisk og den er sat i Cuben... Jeg må
desværre meddele Hr. ERS om at hans gætterier ikke holdt stik... Cuben
funker upåklageligt(udover at den nye harddisk larmer mere end den gamle,
men det er jo luksusproblemer)... nogle små hastigshedsforøgelser, men ingen
nedsmeltet Cube.

Ronty

in article 3AAC15EE.718C474E@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 14:29

Fra : Ronty

Dato : 17-03-01 14:29

det er faktisk en meget lille forskel... Man lægger ikke rigtig mærke til
det når du bare sidder og arejder, men hvis der er stor diskaktivitet så kan
du mærke det.

Ronty

in article 1eqeoyi.1k2mmbc1vyq6dwN%mb@talent.dk, Martin Bredthauer at

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 14:32

Fra : N/A

Dato : 17-03-01 14:32

Fra : Ronty

Dato : 17-03-01 14:32

Jeg har faktisk haft den tændt i flere dage... ingen problemer der... Og nej
den har ikke været på vågeblus. Den har kørt upåklageligt... Jeg skal nok
prøve Jeremy's CSM...

Ronty

in article 3AB2E89C.71915254@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at

Fra : Allan N. Pedersen

Dato : 17-03-01 13:51

Hej Erik
Hvilken måleusikkerhed er der på denne måling du foretager?
Hvis den er +- 12 grader som nogle cpu-målinger er på, kan egentlig ikke bruges til
noget!
Mvh.
MacAllan

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-03-01 18:09

Hej Allan

Svjh, er det +/- 4 grader, så det er ikke ret meget.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-03-01 19:22

> Svjh, er det +/- 4 grader, så det er ikke ret meget.

Det er da ikke videre interessant, idet det er temperaturen i CPU'en der
måles - ikke temeraturen i kabinetet omkring HD'en.

Fra : N/A

Dato : 14-03-01 23:43

Fra : Pete

Dato : 14-03-01 23:43

in article B6D5AA62.18D4%ronty@samfundsnasser.dk, Ronty at
ronty@samfundsnasser.dk wrote on 14/03/01 23:08:

> [...]
> men det er jo luksusproblemer)... nogle små hastigshedsforøgelser, men ingen

Suprise surprise! Hvem ville have troet at det skulle gå godt?

/peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 08-03-01 23:17

In article <B6CDB523.14EE%ronty@samfundsnasser.dk>,
Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:

> Her tænker jeg på varmeudvikling osv...

Undskyld, men hvor fanden kommer al den uro om varmeudvikling i
harddiske pludselig fra?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper

Dato : 08-03-01 23:29

> Undskyld, men hvor fanden kommer al den uro om varmeudvikling i
> harddiske pludselig fra?

Lige mine ord! Så længe der ikke er noget at finde på SITET
(xlr8your...) - er der ikke noget om det.

OK?

- I der er bekymrede for varmeudvikling risikerer bare at gå glip af en
masse 'fede' sager ... det er jo svært ærgerligt - ik'?

)

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-01 23:45

Hej Martin

Fra motoren selvfølgelig! - I og med at IBMs - og også visse andre mærker -
har en meget hurtig opstartstid, vil motoren i HD'en udvikle forholdsvis
megen varme i forhold til de diske, som Apple bruger som standard i Cuben.

Det ville være endnu værre, hvis han - eller andre - påtænker at sætte en af
de nye 10.000rpm diske i. En af mine venner, der arbejdede på Tagarno i
Horsens skulle montere de her nye IBM diske i deres helt ny højhastigheds
udviklingsmaskiner. For sjovs skyld monterede han den for at se, hvordan den
reagerede, før han monterede den i kabinettet. Dvs., der var ingen blæser
til at aflede varmen. Efter blot _2_ min. drift var den så varm, at han fik
en brandvable på en finger, da han havde slukket og ville sætte den ned i
skinnen!

Så des højere spin-up tid, - des mere varme udvikler de diske!

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-03-01 00:25

In article <3AA80B4B.F6CEEA3B@mail1.stofanet.dk>,

> Fra motoren selvfølgelig!

Så burde de justere lejerne, der burde ikke komme meget uro fra motoren.

> - I og med at IBMs - og også visse andre mærker -
> har en meget hurtig opstartstid, vil motoren i HD'en udvikle forholdsvis
> megen varme i forhold til de diske, som Apple bruger som standard i Cuben.

Og hvad er det så for disk der sidder som standard i kuben?

> Det ville være endnu værre, hvis han - eller andre - påtænker at sætte en af
> de nye 10.000rpm diske i.

Sig mig, har du nogen som helst anelse om hvor effektiv
konvektionskøling kan være?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-01 01:02

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Så burde de justere lejerne, der burde ikke komme meget uro fra motoren.

Den varme, der vil komme fra lejerne er minimal, men til gengæld er den varme,
der udvikles i motorens spolevindinger langt større, - og det uanset hvor fint
lejerne er justeret.

> Og hvad er det så for disk der sidder som standard i kuben?

Fra deres data sheet for standard konfiguration:
Storage: 20GB 5400rpm Ultra ATA/66 hard disk drive.

Fra deres PDF Data Sheet - Order to Build Service
Hard disk drives: 20GB Ultra ATA/66 (5400 rpm), 40GB Ultra ATA/66 (5400 rpm), or
60GB Ultra ATA/66 (7200 rpm)

Der står intet om mærke, men fra hvad jeg tidligere har fået at vide skulle det
være en disk, der er produceret hos Quantum.

> Sig mig, har du nogen som helst anelse om hvor effektiv
> konvektionskøling kan være?

Selvfølgelig véd jeg det, men når en sådan disk blot ligger på en jævn flade uden
for kabinettet, så kan jeg garantere dig for, at den bliver varm!

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-03-01 01:49

In article <3AA81D3C.D0EBD555@mail1.stofanet.dk>,

> Den varme, der vil komme fra lejerne er minimal, men til gengæld er
> den varme, der udvikles i motorens spolevindinger langt større, - og
> det uanset hvor fint lejerne er justeret.

Gider du ikke lige at forklare mig hvad uro har med varme at gøre?

> Fra deres PDF Data Sheet - Order to Build Service
> 60GB Ultra ATA/66 (7200 rpm)

Hvilket må betyde at man sagtens kan sætte en 7200rpm disk i kuben,

> Selvfølgelig véd jeg det, men når en sådan disk blot ligger på en
> jævn flade uden for kabinettet, så kan jeg garantere dig for, at den
> bliver varm!

Hvilket stadigvæk ikke har nogen betydning, sålænge der er køling nok i
kabinettet.

Har du prøvet at mærke hvor varm CPU'en bliver uden køling?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 09-03-01 01:58

Martin Edlich <newsspam2@mail.edlich.dk> writes:

> In article <3AA81D3C.D0EBD555@mail1.stofanet.dk>,
> Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

[varmeudvikling fra harddiske]

Inden det bliver til mudderkastning, gider I ikke lige ridse op, hvad
det er, I er uenige om?

I følge de oplysninger ERS postede, sælger Apple cuben BTO med en 7200
rpm disk. Det svarer vel nærmest på spørgsmålet om, hvorvidt man kan
sætte en 7200 rpm disk i maskinen.

I øvrigt er en 10.000 rpm disk vil spildt, da man formodenligt købte
cuben for at få fred og ro på skrivebordet?

--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-01 13:47

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:

> I øvrigt er en 10.000 rpm disk vil spildt, da man formodenligt købte
> cuben for at få fred og ro på skrivebordet?

Det sgu også svært at få plads til det nødvendige SCSI kort i Cuben.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-03-01 15:34

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Det sgu også svært at få plads til det nødvendige SCSI kort i Cuben.

For ikke at tale om hvor meget varme et sådant kort udvikler! :)

Spøj til side. Hvis man kigger ind i en grå G3 vil man kunne konstatere,
at i drev afdelingen er der faktisk ingen luft cirkulation. Luften suges
ind fra siden i bunden af kabinettet, ledes ind over hovedkortet og ud
gennem strømforsyningen. Hardisken er faktisk placeret ovenpå
strømforsyningen aller øvert i kabinettet. Der er knap luft omkring, så
kølingen er nærmest minimal, hvis der er nogen. At tale om at moderne
harddiske behøver køling er vist en and, vil jeg mene!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-01 15:26

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> Gider du ikke lige at forklare mig hvad uro har med varme at gøre?

- Så må du lige forklare, hvad _du_ mener me 'uro'....

> Hvilket må betyde at man sagtens kan sætte en 7200rpm disk i kuben,

Ja, hvis varmeudviklingen ikke er større, end kølesystemet kan kalre.

> Hvilket stadigvæk ikke har nogen betydning, sålænge der er køling nok i
> kabinettet.
>
> Har du prøvet at mærke hvor varm CPU'en bliver uden køling?

Nej, men jeg har haft en hånd i nærheden af en, der blot var åben med alle
køleprofiler installeret, så jeg véd godt, hvor varmt en CPU kan blive. Men
der er en kæmpeforskel på hvor tæt tingene ligger pakket i kabinettet. Der
er uhyre stor forskel på, om der er det samme pakket ned i et kabinet på
22x22x22cm og i et kabinet på 43x18x46cm.

Her er der ingen forskel på om det er en computer eller fx. en stor
forstærker. Prøv blot at se på kølesystemet i en miniforstærker og i en alm.
19", - så vil du rent faktisk opdage, at overfladen på køleprofilerne i en
miniforstærker er ca. 10x større end de tilsvarende i en 19" forstærker. -
Jeg arbejder jo trods alt prof med de ting, så jeg véd, at køling er
altafgørende for, om det kan holde til belastningen eller ej.

- Og her hører Cuben til i 'mini'-klassen, og man kan da se med det blotte
øje, at overfladen på kølesystemet er langt mindre end tilsvarende i andre
elektriske komponenter. Fx. har køleprofilerne på en Marantz Monolith 200
monokanals forstærker en overflade på ca. 1kvm! - Mens Cuben har en
overflade på mindre end 300kvcm.

Og så er jeg meget spændt på at se den nye 'Service to Build' model med
indbygget CD-RW, om der er ændret på kølingen. - Hvis der ikke er det, så
kan jeg garanterer, at der bliver problemer med at holde temperaturen under
de 58 gr.cel. som Apple tilråder.

mvh. Erik richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-03-01 17:02

In article <3AA8E7DC.DA38FB5F@mail1.stofanet.dk>,

> Hej Martin

> - Så må du lige forklare, hvad du mener me 'uro'....

Jeg skrev: "Undskyld, men hvor fanden kommer al den uro om
varmeudvikling i harddiske pludselig fra?"

Jeg spurgte ikke om hvor varmen kom fra, men om hvor bekymringen om
varmen kom fra. På det sidste har der været adskillige indlæg fra folk
der var bekymrede (eller uro-lige) over varmeudviklingen i harddiske, og
jeg undrede mig såmænd bare over den pludselige uro.

Hvis det var pga en eller anden misinformation, så syntes jeg lige så
godt at den kunne blive manet i jorden.

> Ja, hvis varmeudviklingen ikke er større, end kølesystemet kan kalre.

Hmm, Apple bruger 7200rpm diske i kuben, tror du så ikke også at man kan
eftermontere en?

> Der er uhyre stor forskel på, om der er det samme pakket ned i et
> kabinet på 22x22x22cm og i et kabinet på 43x18x46cm.

Du mener altså at elektronikken bliver mindre varmt stort kabinet uden
køling, end i et lille kabinet med effektiv køling?

> [...]
> miniforstærker er ca. 10x større end de tilsvarende i en 19" forstærker.

Undskyld, men jeg tror altså ikke at du kan få plads til køleprofilerne
fra mine monoblokke i en miniforstærker.

> Jeg arbejder jo trods alt prof med de ting, så jeg véd, at køling er
> altafgørende for, om det kan holde til belastningen eller ej.

Det tager jeg absolut ikke som nogen garanti.

> - Og her hører Cuben til i 'mini'-klassen, og man kan da se med det blotte
> øje, at overfladen på kølesystemet er langt mindre end tilsvarende i andre
> elektriske komponenter.

Du har altså haft en kube åben?

> Mens Cuben har en overflade på mindre end 300kvcm.

Du har alstå ikke haft en kube åben!

> [...]
> kan jeg garanterer, at der bliver problemer med at holde temperaturen under

Har du lyst til at regne lidt på effektiviteten af kubens kølesystem?

Har du prøvet at have en kube tændt i et stykke tid, for så at åbne den
og mærke på hvor (lidt) varm den er indeni?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-01 02:19

Hej Martin

Martin Edlich wrote:

> [...]
> jeg undrede mig såmænd bare over den pludselige uro.
>
> Hvis det var pga en eller anden misinformation, så syntes jeg lige så

Det er frigtig, - _hvis_ der er kommet misinformationer ud, ja, så skal de manes
i jorden, som du siger, men hvis nu tilfældigvis, der er noget om snakken, så er
det med at folk bliver klar over, at de skal passe en smule på med hvad de putter
i den.

> Hmm, Apple bruger 7200rpm diske i kuben, tror du så ikke også at man kan
> eftermontere en?

Kun i den ene version, - den som man kan bestille som 'samlesæt', hvor man selv
bestemmer indholdet. I de to andre udgaver er det kun 5400rpm diske.

> Du mener altså at elektronikken bliver mindre varmt stort kabinet uden
> køling, end i et lille kabinet med effektiv køling?

Det er jo rent faktisk ikke det, jeg skriver, men OK, det kan nok misforstås. -
Det jeg mener er, at hvis der er pakket det samme i en Cube som i en std. kabinet
_med_ samme kølesystem, vil komponenterne i std. kabinettet jo selvfølgelig være
bedre afkølet, da der jo er større muligheder for at varmen kan trække fra, -
fordi der er mere luft omkring komponenterne.

> Undskyld, men jeg tror altså ikke at du kan få plads til køleprofilerne
> fra mine monoblokke i en miniforstærker.

Jeg kender ikke dine monoblokke. - Jeg taler om standard. Jeg har også nogle
særdeles store køleribber i min forstærker....

Det er faktisk ikke uden grund, at du yderst sjælden ser miniforstærkere med mere
en 75-90w/4ohm/IEC norm. Kommer du op på højere effekt vil det kræve så store
køleprofiler, at der ikke længere er tale om 'mini' men nærmere om 'maxi'
forstærkere.

Nu véd jeg jo ikke, om du er så gammel, at du kan huske fx. B&Os gamle Beolab
5000 forstærker (120w/4ohmDIN45500). For at gøre den så lille som muligt havde de
reduceret køleprofilerne, så de ikke var større end de tilsvarende i dees
Beomaster 3000 receiver på 60w/4ohmDIN45500. Resultatet blev, at over halvdelen
af forstærkerne brændte af ved lydniveau på normal stuestyrke, hvis den kørte i
mere end 5 timer ad gangen.

Det, jeg vil sige med det her, er, at uanset størrelsen på et kabinet _skal_
kølesystemet være dimensioneret til at tåle _maksimal_ belastning - og ikke bare
en eller anden form for gennemsnitsudregning.

Jeg tror faktisk, at Cuben meget let kan gå hen og blive vores årtis svar på en
gddigen og meget solgt og meget brugt kontorcomputer, - netop pga. den store
force i minimal str., støjsvaghed og alligevel med en megen høj ydelse i forhold
til dens størrelse.

> Det tager jeg absolut ikke som nogen garanti.

> Du har altså haft en kube åben?

> Du har alstå ikke haft en kube åben!

Nej, jeg har ikke haft en Cube åbnet, men jeg har set 1:1 tegninger og billeder
af samtlige dele i den.

> Har du lyst til at regne lidt på effektiviteten af kubens kølesystem?
>
> Har du prøvet at have en kube tændt i et stykke tid, for så at åbne den
> og mærke på hvor (lidt) varm den er indeni?

Jeg antager, at du ikke har ændret ved din ved at sætte fx. en anden disk i den.
- Og hvis det er tilfældet, så har du en HD på 5400rpm, og ja, der kan
kølesystemet sagtens følge med. Men hvad nu, hvis det var den store STB version
med både en 7200rpm disk og CD-RW? - vel at mærke med samme kølesystem, så kan
jeg garantere dig for, at den vil være noget varmere.... - Og hvor længe vil den
så holde?

Jeg er ikke ude på at fraråde folk at købe en Cube, tværtimod synes jeg det er en
aldeles lækker Mac, og jeg vil hellere end gerne have et par stykker af dem. Det,
jeg vil, er, at man skal tænke sig godt og grundigt om, _før_ man begynder at
udbygge / ændre på noget - som fx. at sætte hurtigere og større diske i, - eller
udskifte CDdrevet med en CD-RW.

Jeg har en LaCie CD-R (Panasonic) og jeg véd hvor varm, den bliver blot efter
nogle ganske få brændinger, - og den har endda såkaldt 'gennemsugningskøling',
hvor den kolde luft bliver suget ind gennem den på fronten og en lille men meget
kraftig (og larmende) blæser blæser den varme luft bagud. I starten havde jeg den
stående nederst i en d2 stack, men den er nu flyttet op øverst, så også selve
kabinettet kan virke som afkølong. Det har hjulpet gevaldigt på den.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-03-01 03:24

In article <3AA980FA.A2A05356@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> er noget om snakken, så er det med at folk bliver klar over, at de
> skal passe en smule på med hvad de putter i den.

Det er jo ikke noegt om snakken, det er ligesom der jeg vil hen.

> Kun i den ene version, - den som man kan bestille som 'samlesæt',
> hvor man selv bestemmer indholdet. I de to andre udgaver er det kun
> 5400rpm diske.

Tror du selv der er forskel på kølesystemerne i de forskellige versioner?

> [...]
> kabinettet jo selvfølgelig være bedre afkølet, da der jo er større
> muligheder for at varmen kan trække fra, - fordi der er mere luft

Nu skal komponenterne i kuben ikke komme af med varmen selv. De kommer
af med varmen gennem køleelementerne. Kølesystemet er endvidere
udformet, så det har samme funktion som en skorsten, dvs den hiver kold
luft ind nedefra og smider varm luft ud foroven. Ganske snedigt, og
særdeles effektivt.

> [...]
> højere effekt vil det kræve så store køleprofiler, at der ikke
> længere er tale om 'mini' men nærmere om 'maxi' forstærkere.

Det er nu ikke så meget pga varme, men fordi strømforsyningen der skal
til at give effekten kræver en del plads.

> Det, jeg vil sige med det her, er, at uanset størrelsen på et kabinet
> skal kølesystemet være dimensioneret til at tåle maksimal
> belastning - og ikke bare en eller anden form for
> gennemsnitsudregning.

Og det mener du ikke kubens kølesystem er dimensioneret til?

> [...]
> netop pga. den store force i minimal str., støjsvaghed og alligevel
> med en megen høj ydelse i forhold til dens størrelse.

Sgu først hvis den kommer gevaldigt ned i pris.

> Nej, jeg har ikke haft en Cube åbnet, men jeg har set 1:1 tegninger
> og billeder af samtlige dele i den.

Så synes jeg du skal tage og kigge lidt på de tegninger og billeder igen.

> Jeg antager, at du ikke har ændret ved din ved at sætte fx. en anden
> disk i den.

Hov, jeg har ikke en kube selv - jeg får penge for at rode med andres
computere.

> [...]
> mærke med samme kølesystem, så kan jeg garantere dig for, at den vil
> være noget varmere.... - Og hvor længe vil den så holde?

Du har ikke forstået hvordan kølesystemet fungerer. Jo mere varme du
smider ind i en skorsten, desto større bliver luftgennemstrømningen og
dermed kølingen.

Og holdbarheden - tror du Apple har råd til flere computere der smelter
eller brænder? Jeg går meget stærkt ud fra at Apple har haft en med lidt
forstand på thermodynamik til at regne på kølesystemet.

> Det, jeg vil, er, at man skal tænke sig godt og grundigt om, før
> man begynder at udbygge / ændre på noget - som fx. at sætte hurtigere
> og større diske i, - eller udskifte CDdrevet med en CD-RW.

Sæt dig ind i hvordan kølesystemet fungerer, før du begynder at rådgive
om hvilke komponenter man kan montere i kuben.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-03-01 10:25

> [...]
> blev, at over halvdelen af forstærkerne brændte af ved lydniveau på normal
> stuestyrke, hvis den kørte i mere end 5 timer ad gangen.

Hvis du mener den kantede, som de producerede i firserne, så er
jeg gammel nok til at huske den. Den havde en lille blæser i bunden,
hvilket tyder på, at der var problemer med kølingen. Jeg har nu aldrig
hørt blæseren køre, så enten var den meget lydsvag, eller også gik den
kun i gang ved sjældne lejligheder.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-03-01 16:43

Hej Henrik

Nej, ikke den. Den du nævner var bygget på principperne fra deres gamle model
fra 1973-74, som var en yderst elegant frontbetjent sag i nøddetræskabinet. Det
er den fra 70'erne, jeg mener.

Men den du nævner, brugte faktisk en del af teknikken fra den gamle model, og
det var derfor, der blev indbygget en blæser for at undgå, at den brændte af.
Fx. var der brugt de samme køleprofiler som i den gamle......- Og blæseren i
den 'nye' 5000 _var_ meget lydløs, så det undrer mig ikke, du ikke har lagt
mærke til den....

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 09-03-01 00:34

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-03-01 00:34

in article newsspam2-2334CF.00251009032001@nntp117.netscum.dk, Martin Edlich
at newsspam2@mail.edlich.dk wrote on 09/03/01 0:25:

> Og hvad er det så for disk der sidder som standard i kuben?

Alle de Cubes jeg har set er leveret med 5400 RPM Maxtor diske. Sjovt nok et
mærke som ifølge ERS skulle afgive meget varme!

/peter

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-03-01 01:22

In article <B6CDD564.3DD1%peterkiil@hotmail.com>,
Peter Kiil <peterkiil@hotmail.com> wrote:

> Alle de Cubes jeg har set er leveret med 5400 RPM Maxtor diske. Sjovt nok et
> mærke som ifølge ERS skulle afgive meget varme!

OK, jeg kiggede ikke lige på HD'en da jeg i mandags åbnede min
(firmaets) første kube

Jeg kan også oplyse at den 20Gb Seagate Barracuda 7200rpm disk jeg har
siddende i min 4400 (uden låg, og derfor ingen blæserkøling) ikke bliver
andet end smålun.

Kigger man lidt på xlr8yourmac, så er der da også adskillige der har
monteret IBM 75 GXP diske i deres kuber uden problemer - det er dælme
også noget af et kølelegeme der sidder i kuben.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : N/A

Dato : 09-03-01 15:34

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-03-01 15:34

Peter Kiil <peterkiil@hotmail.com> wrote:

> in article newsspam2-FC7D6E.23171108032001@nntp117.netscum.dk, Martin Edlich

> Jeg mener at kunne huske at Hr. ERS før har udtalt sig om varmeudvikling. I
> den forbindelse blev det svjh nævnt at især Plextors diske skulle være nogle
> af dem der blev meget varme. Men det er nok fortrængt........

Det er nok ikke andet end varm luft!
--
Michael Tysk-Andersen