/ Forside / Teknologi / Udvikling / Delphi/Pascal / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Delphi/Pascal
#NavnPoint
oldwiking 603
jrossing 525
rpje 520
EXTERMINA.. 500
gandalf 460
gubi 270
DJ_Puden 250
PARKENSS 230
technet 210
10  jdjespers.. 200
Computernavn
Fra : Peder Hanghøj


Dato : 10-01-03 17:57

Et simpelt spørgsmål!
Hvordan får jeg computerens navn?

På forhånd tak.
Peder




 
 
Lars B. Dybdahl (10-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars B. Dybdahl


Dato : 10-01-03 18:12

Der er mange computernavne... hvilken slags pascal bruger du? Delphi?
Windows? Linux? Mener du computerens hostnavn, DNS navn, NT Domain computer
navn, Active Directory computer navn eller hvad?

Hilsen,

Lars.

--
Freelance programmør
Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/


Peder Hanghøj (10-01-2003)
Kommentar
Fra : Peder Hanghøj


Dato : 10-01-03 19:09

Jeg benytter Delphi.
Jeg mener Hostname.

venlig hilsen
Peder

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1efec8$0$11048$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Der er mange computernavne... hvilken slags pascal bruger du? Delphi?
> Windows? Linux? Mener du computerens hostnavn, DNS navn, NT Domain
computer
> navn, Active Directory computer navn eller hvad?
>
> Hilsen,
>
> Lars.
>
> --
> Freelance programmør
> Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/
> Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/
>



Lars B. Dybdahl (10-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars B. Dybdahl


Dato : 10-01-03 23:10

Nu er jeg lidt i tvivl... hostname begrebet findes ikke rigtigt i Windows og
Delphi kaldes normalt Kylix i Linux verdenen. Derfor får du begge
forklaring:

Linux: Benyt gethostname() fra Libc unit.
Windows: Benyt gethostname() fra Windows unit.

Vær opmærksom på, at på Windows er gethostname() kun er tilstede, hvis
maskinen har TCP/IP installeret, da gethostname ligger i winsock dll'en.

Hvis du programmerer på Windows platformen, så vær opmærksom på, at hverken
Microsoft eller Windows systemadministratorer generelt aldrig anvender
hostname til noget som helst, og at computerens hostname derfor ofte er
forskellig fra den samme computers navn på et Windows netværk.

Hilsen,

Lars.

Peder Hanghøj wrote:
> Jeg benytter Delphi.
> Jeg mener Hostname.
>
> venlig hilsen
> Peder

--
Freelance programmør
Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/


Peder Hanghøj (10-01-2003)
Kommentar
Fra : Peder Hanghøj


Dato : 10-01-03 23:21

Tak.

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1f44a4$0$10969$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nu er jeg lidt i tvivl... hostname begrebet findes ikke rigtigt i Windows
og
> Delphi kaldes normalt Kylix i Linux verdenen. Derfor får du begge
> forklaring:
>
> Linux: Benyt gethostname() fra Libc unit.
> Windows: Benyt gethostname() fra Windows unit.
>
> Vær opmærksom på, at på Windows er gethostname() kun er tilstede, hvis
> maskinen har TCP/IP installeret, da gethostname ligger i winsock dll'en.
>
> Hvis du programmerer på Windows platformen, så vær opmærksom på, at
hverken
> Microsoft eller Windows systemadministratorer generelt aldrig anvender
> hostname til noget som helst, og at computerens hostname derfor ofte er
> forskellig fra den samme computers navn på et Windows netværk.
>
> Hilsen,
>
> Lars.
>
> Peder Hanghøj wrote:
> > Jeg benytter Delphi.
> > Jeg mener Hostname.
> >
> > venlig hilsen
> > Peder
>
> --
> Freelance programmør
> Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/
> Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/
>



David A. D. Konrad (11-01-2003)
Kommentar
Fra : David A. D. Konrad


Dato : 11-01-03 17:46

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1f44a4$0$10969

> Vær opmærksom på, at på Windows er gethostname() kun er tilstede, hvis
> maskinen har TCP/IP installeret, da gethostname ligger i winsock dll'en.

Hvilket vel egentlig kræver, at man som noget helt usædvanligt skulle have
slettet den manuelt, ikke sandt? [fraset man har valgt netværk fra under
installation af win95]




Lars B. Dybdahl (11-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars B. Dybdahl


Dato : 11-01-03 22:33

Nej. Winsock er en del af Windows's TCP/IP software, så den er i princippet
fraværende, hvis TCP/IP ikke er en del af netværksopsætningen. Hvis man gør
et program afhængigt af winsock, vil man få sig en gevaldig overraskelse,
hvis man udsender den til en masse kunder. Især standalone maskiner har en
tendens til ikke at have TCP/IP installeret, men det ses faktisk også ved
nogle computere, der er på netværk.

Hilsen,

Lars Dybdahl.

--
Freelance programmør
Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/


David A. D. Konrad (11-01-2003)
Kommentar
Fra : David A. D. Konrad


Dato : 11-01-03 23:12

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e208d8d$0$10992$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nej. Winsock er en del af Windows's TCP/IP software, så den er i
princippet
> fraværende, hvis TCP/IP ikke er en del af netværksopsætningen.

Og netværksopsætningen er uundgåelig - bliver installeret uanset hvad -
efter win95 og svjh også fra tidlige NT4'ere er det ikke engang længere
valgfrit. Det var sådan set det, jeg refererede til, fordi jeg undrede mig
over din indskudte sætning : "Vær opmærksom på...". Winsockproblemer
var/kunne være i øvrigt evigt tilbagevendende under win95...Ikke fordi den
manglede, men fordi MS/windows cyklede rundt i forskellige versioner.

> Hvis man gør
> et program afhængigt af winsock, vil man få sig en gevaldig overraskelse,
> hvis man udsender den til en masse kunder.

Tja - hvis man udsender via Internet har de den i hvert fald med garanti.

> Især standalone maskiner har en
> tendens til ikke at have TCP/IP installeret, men det ses faktisk også ved
> nogle computere, der er på netværk.

På arkaiske computere, og mht netværk i så ekstreme tilfælde at det ikke er
værd at bekymre sig om. Problemstillingen virker også lidt søgt : Hvad skal
man med hostname, hvis ikke computeren er på et netværk? Naturligvis vælger
nogle at køre *dele* af netværkstrafikken via en anden protokol, men TCP/IP
(dvs winsock-dll'en) findes i dag altid installeret. Jeg har set mange
netværk, men aldrig det problem du skitserer. Det ligger i hvert fald så
langt tilbage at jeg i så fald ikke erindrer det.

Bare lidt pedanteri fra min side...





Lars B. Dybdahl (11-01-2003)
Kommentar
Fra : Lars B. Dybdahl


Dato : 11-01-03 23:45

Jeg havde en kunde, der sendte den nye version af deres program ud, og fik
sig en MEGET grim overraskelse, da de fandt ud af, at deres program krævede
winsock... hvilket betød at der måtte kobles ekstra mandskab på support
linierne samt en ny CD produktion måtte iværksættes med en udgave, der ikke
krævede winsock.

Lars Dybdahl.

--
Freelance programmør
Dybdahl Engineering: http://dybdahl.dk/
Delphi brugergruppen DAPUG: http://dapug.dk/


David A. D. Konrad (12-01-2003)
Kommentar
Fra : David A. D. Konrad


Dato : 12-01-03 21:18

"Lars B. Dybdahl" <Lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse
news:3e209e62$0$11017$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg havde en kunde, der sendte den nye version af deres program ud, og fik
> sig en MEGET grim overraskelse, da de fandt ud af, at deres program
krævede
> winsock... hvilket betød at der måtte kobles ekstra mandskab på support
> linierne samt en ny CD produktion måtte iværksættes med en udgave, der
ikke
> krævede winsock.

Det lyder da også som et ualmindelig slet selvpåført problem, hvis det
kommer som en overraskelse at deres eget program kræver winsock, og at
kundernes maskiner ikke havde det installeret.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste