En lækker kage....
Fra : zcully

Dato : 10-01-03 16:12

Uuuuuhm jeg fik en dag en kage på arbejde som smagt afsindigt godt og bad
køkkenet om opskriften på den. Nu er problemet bare at jeg arbejder på et
hospital, så doseringerne er helt kolonormt store. Er der en der kan hjælpe
med at få det ned på en bare nogenlunde normal størrelse. Til en 4-6
mennesker eller lign.?

Her er opskriften:

Birtes Orange-nødde-chokoladekage

A: ½ Portion
B: 1 Portion

Røremargarine 3,75kg
7 kg

Sukker
3,5 kg
7 kg

Æg
45 stk.
90 stk.

Hvedemel
4 kg
8 kg

Bagepulver
150 g
300 g

Vanillesukker
125 g
250 g

Chokoladedrys
750 g
1,5 kg

Hakkede hasselnødder
750 g
1,5 kg

Letmælk
1,5 L
3 L

Appelsinkoncentrat
7,5 dl
1,5 L

Metodebeskrivelse:

På dagen:

Kagedejen rører af 2 gange, en portion i hver rørebeholder.

1. Margarine røres sammen med sukker på trin 3.

2. Æggene tilsættes lidt efter lidt indenfor de næste 5 min

3. Vanillesukker og bagepulver sigtes hvorefter det blandes i melet.

4. Melblandingen, chokoladedrys, hakkede hasselnødder, mælken og
appelsinkoncentrat tilsættes og røres godt sammen.

5. Dejen opøses i runde folieforme (ca. ¾ fyldte).

6. Kagen drysses med nøddeflager og perlesukker.

7. Kagen bages ved 130 °C grill i ca. 50 min.

På forhånde tak

/Zcully

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-01-03 16:23

"zcully" <zcully@hotmail.com> writes:

> [...]
> hospital, så doseringerne er helt kolonormt store. Er der en der kan hjælpe
> med at få det ned på en bare nogenlunde normal størrelse. Til en 4-6

Hvis nu vi tager udgangspunkt i mængden af mel, og så deler den halve
opskrift med 10, så tror jeg det kommer til at passe nogenlunde. Altså
lyder opskriften:

375 g margarine
350 g sukker
4 1/2 æg, lidt upraktisk, så brug enten 5 små eller 4 store.
400 g hvedemel
1 spsk bagepulver (15 g)
1 spsk vanillesukker (12 g)
75 g chokoladedrys
75 g hasselnødder
1,5 dl letmælk
3/4 dl appelsinkoncentrat

Appelsinkoncentratet er måske ikke det nemmeste at få fat på, men
måske køkkenet på hospitalet er samarbejdsvillige?

> [...]
>
> 5. Dejen opøses i runde folieforme (ca. ¾ fyldte).
>
> 6. Kagen drysses med nøddeflager og perlesukker.

Jeg tror bare man skal gøre, sådan som man nu plejer at gøre til den
slags kager.

> 7. Kagen bages ved 130 °C grill i ca. 50 min.

Her må man så prøve sig lidt frem, jeg vil tro at den skal i ovnen ved
160-180 grader, og så skal den have indtil dejen ikke længere sidder
fast på en strikkepind.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.triane.dk, juletræer, dekorationsmateriale og julebutik

Fra : Dorthe

Dato : 10-01-03 16:50

On 10 Jan 2003 16:23:17 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Hvis nu vi tager udgangspunkt i mængden af mel, og så deler den halve
>opskrift med 10, så tror jeg det kommer til at passe nogenlunde. Altså
>lyder opskriften:

Tror denne variant rammer tættere på det endelige resultat fra
storkøkkenet

Margarine 450 gr
Sukker 450 gr.
Æg 6 stk. (små eller mellem))
Hvedemel 500 gr
Bagepulver 20 g
Vanillesukker 20 gr
Chokoladedrys 100 gr
Hakkede hasselnødder 100 gr
Letmælk 2 dl .
Appelsinkoncentrat 1 dl

Kærligst Dorthe

Fra : zcully

Dato : 10-01-03 23:30

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
>
> Mvh Trine
>
> --
> Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!

Tusind tak skal i have begge 2.
Opskrifterne ligner meget hinanden. Jeg vil straks (så snart jeg får købt
produkterne) gå i gang.
Prøv at lav den. Det vil i ikke fortryde

/Zcully

Fra : Ove Kristensen

Dato : 11-01-03 00:52

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 5. Dejen opøses i runde folieforme (ca. ¾ fyldte).
>
> 6. Kagen drysses med nøddeflager og perlesukker.
>
> 7. Kagen bages ved 130 °C grill i ca. 50 min.

Hej !

Dette er mit bud på omformulering af opskriften.

Med venlig hilsen
fra
Ove.

Fra : A.And

Dato : 11-01-03 12:53

> [...]
hjælpe
> med at få det ned på en bare nogenlunde normal størrelse. Til en 4-6

-- SNIP en stor kage --

> På forhånde tak
>

> /Zcully

Hej.
Her er en opskrift på min bedstemors orange chokoladekage. Den ligner vist
meget den som du har fået. Jeg plejer ikke komme mandler i men min mor
bruger bare en pose mandelsplitter.
Formen jeg bruger er 22*30 cm men den oprindelige form er en springform.

Kim

Orange Chokoladekage.

300 gr. Margarine

500 gr. Sukker

4 stk. Æg

350 gr. Mel

75 gr. Kakao

4 tsk. Bagepulver

2 tsk. Vanille sukker

1½ dl. Mælk

1 dl. Kogende vand

Saft og evt lidt af appelsinskalen (uden det hvide) fra 1 appelsin.

Evt. hakkede mandler. 1 pose mandelsplitter.

Ovnen sættes til 170 grader.

Margarine og sukker røres hvidt. Æg tilsættes 1 af gangen.

Mel vanille bagepulver kakao sigtes sammen og tilsættes skiftevis med
mælken. Mandler kommes i. Saft og appelsinskal tilsættes og det kogende
vand.

Op i en form og i ovnen i en time. Prøv med en pind om den er bagt færdig.

Kom glasur og krymmel på.