Koncertlængde
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 08-03-01 21:56

Er det bare mig, eller er de fleste koncerter alt for
korte. Forleden havde jeg lagt 145 på bordet for en
koncert, og blev spist af med 80 minutter. Er det ikke
for tyndt? Koncerten er jo knap kommet igang før den
er slut igen.

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 08-03-01 22:10

"Jesper Lauridsen" <rorschak@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> koncert, og blev spist af med 80 minutter. Er det ikke
> for tyndt? Koncerten er jo knap kommet igang før den

Jeg har oplevet det samme ved en Prince koncert tilbage i 1996...
Den lille mand leverede en ellers fremragende koncert på 65 minutter! Ingen
ekstranumre eller noget som helst. Wam Bam Thank You Mam!
Jeg kan trøste mig med at der var hele 2 opvarmningsband før Prince, for
ellers var billetprisen (på ca. 300,- kr.) da noget høj!
Måske burde man på forhånd reklamere for koncertens forventede varighed?
Ellers kan man jo nemt blive snydt!
På den anden side har jeg også oplevet koncerter der varede i 2-3 timer,
hvor jeg havde forventet ca. 1,5 time!

- Michael

Fra : nikolaj borg

Dato : 08-03-01 23:05

> [...]
> koncert, og blev spist af med 80 minutter. Er det ikke
> for tyndt? Koncerten er jo knap kommet igang før den

Jeg var inde at høre Bang Gang (islandsk band) i Voxhall for nogen tid
siden. Når man regner ekstranummer med spillede de sammenlagt 45 minutter -
og der var ikke noget opvarmingsband. Fremmødet var mildest talt begrænset,
hvilket kan forklare deres temmelig arrogante og korte optræden. Når det så
er sagt skal det til publikums forsvar siget at bandet var temmeligt ukendt,
og at koncerten fandt sted på en fredag, lige efter en landskamp i fodbold,
og i eksamenstiden.

Det var iøvrigt 45 glimrende minutter; bandet spillede glimrende. Jeg har
senere hørt pladen, og den er helt klart på listen over sager, jeg som
minimum skal se nærmere på.

/Nikolaj

Fra : Arvid Gregersen

Dato : 08-03-01 23:23

er de i stil med de andre delikate elektroniske sager som sigur ros og mum
eller er det noget helt tredie?

Arvid

nikolaj borg <nikolSPAM@jborg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:988vm9$br3$1@news.inet.tele.dk...

Fra : nikolaj borg

Dato : 08-03-01 23:24

"Arvid Gregersen" <arvid@nospamplayrec.dk> skrev i en meddelelse
> er de i stil med de andre delikate elektroniske sager som sigur ros og mum
> eller er det noget helt tredie?

Tjoh, det smager da lidt af fisk, selvom bang gang SVJH er noget mere
pop-rockede et eller andet sted. Det skal lige siges, at det er ½ års tid
siden jeg hørte pladen, så jeg er ikke helt sikker

/Nikolaj

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 08-03-01 23:22

"Jesper Lauridsen" skrev i en meddelelse

> [...]
> koncert, og blev spist af med 80 minutter. Er det ikke
> for tyndt? Koncerten er jo knap kommet igang før den

Jeg hørte John Fogety på Roskilde i 1999 eller 1997 det kan jeg faktisk ikke
lige huske.....men i hvert fald spillede han næsten 2½ time altså laaaaangt
over det forventede og langt over hvad Roskilde tillader. Jeg mener ikke
engang han var sidst. Det var en forrygende3 koncert. Først spillede han en
del fra hans den gang nye plade Blue Moon Swamp, men folk ville jo høre alle
Creedence hitsne så dem fik vi i den forlængede spilletid...

Jeg har også hørt Green Day spille skallede 40 minutter o Vejlby Risskov
hallen for nogle år siden. Og opvarmnings bandet var det mest larmende lort
jeg har hørt.

I min øjne så er en koncert på under 1½ time ikke god stil - og slet ikke
hvis billetten koster ret meget over 150 kroner.

Kåre

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-03-01 23:36

Kåre Weng Madsen skrev:

> I min øjne så er en koncert på under 1½ time ikke god stil

Hvad med debutbands, der kun har én CD at trække på? De har lige de ti
numre, og så har de måske et cover eller en sang, der blev frasorteret
til CD'en. Det bliver svært at fylde 1½ time med det.

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 08-03-01 23:41

"Jonas Koch Bentzen" skrev i en meddelelse

> Hvad med debutbands, der kun har én CD at trække på? De har lige de ti
> numre, og så har de måske et cover eller en sang, der blev frasorteret
> til CD'en. Det bliver svært at fylde 1½ time med det.

Godt set - det havde jeg ikke lige tænkt på - min udtalelse dækker vist kun
etablerede bands. Men, på den anden side, så tror jeg det er et forholdsvist
nyt fænomæn, at bands "kun" har numre fra en CD at trække på. Jeg tror ikke
vi skal ret langt tilbage, hvor det var uhørt, at bands ikke havde spillet i
flere år før de fik en pladekontrakt. Idag kan du jo komme ind fra gaden
(stort set) og lave en plade - så kommer erfaringen senere. De skal da have
lov til kun at spille 45 minutter hvis ikke de har mere....

Kåre

Fra : Arvid Gregersen

Dato : 09-03-01 00:01

> [...]
> flere år før de fik en pladekontrakt. Idag kan du jo komme ind fra gaden
> (stort set) og lave en plade - så kommer erfaringen senere.

Tjah nåh deeeeet ved jeg nu ikke rigtigt... Det kommer lidt an på hvilken
scene man er på tror jeg. Jeg tror det er de færreste musikere der vil nikke
genkendende til at "man kan komme lige ind fra gaden og lave en plade". Men
ok. Hvis markedsføringen er god nok så går det sikkert nok, men skal det
komme an på musikken så vil den ikke blive solgt med mindre der er en eller
anden form for musikalsk muscle i det. Sagen er at det idag med brændbare
medier og internet blot er blevet nemmere at blive hørt. Om alle bands(med
eller uden den stagnerede og visionsløse pladeindustri i ryggen) så
fortjener at blive hørt kan så diskuteres...

Arvid

Fra : Hanne

Dato : 09-03-01 07:48

Kåre Weng Madsen <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en

> [...]
have
> lov til kun at spille 45 minutter hvis ikke de har mere....

På den anden side skal bandmedlemmerne lige introduceres, der snakkes
lidt mellem numrene, soloer, evt pause osv.

Hanne

Hanne

Fra : nikolaj borg

Dato : 08-03-01 23:49

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med debutbands, der kun har én CD at trække på? De har lige de ti
> numre, og så har de måske et cover eller en sang, der blev frasorteret
> til CD'en. Det bliver svært at fylde 1½ time med det.

Det er mit indtryk, at Kashmirs koncerter er blevet kortere og kortere, jo
flere plader de har udgivet. I gode, gamle dage kunne en koncert godt vare
2½-3 timer. Dette skyldtes for det første en række mere eller mindre
improviserede forlængelser af numrene, en række covernumre (f.eks.
Ghostbusters), tv-temaer, snak, og stagediving en masse. Masser af skæg og
ballade for pengene :)

/Nikolaj

Fra : Staalanden

Dato : 09-03-01 00:28

On Thu, 8 Mar 2001 23:49:29 +0100, "nikolaj borg" <nikolSPAM@jborg.dk>
wrote:

Jeg er enig i at det er et genrelt problem - især med de priser vi har
idag.
Var nogen til Guns'n'roses tilbage i '93 (så vidt jeg husker) - sølle
1 time og kvarter! Eller Suede i festugen for ca. 4 år siden 45 min!?
Omvendt gav jeg 50,- for 2 timers koncert med Baal for en måned siden.
Man føler sig snydt oftere og oftere

Fra : Niles

Dato : 09-03-01 00:02

Kåre Weng Madsen <kwma00@hum.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0CTp6.365$lk1.16556@twister.sunsite.dk...

> [...]
laaaaangt
> over det forventede og langt over hvad Roskilde tillader.
<snip>

....eller da Metallica spillede ca. 3 timer på Roskilde i 1999 - det blev til
hele 6 ekstranumre. Flere gange var vi ved at gå, for nu _måtte_ det da være
færdigt, men nej! Det var en FED koncert!!

mvh Niles

PS: Tror i øvrigt ikke Fogerty spillede på Roskilde i 1999, men kan ikke
sige det med sikkerhed

Fra : raekon

Dato : 09-03-01 11:48

On Thu, 08 Mar 2001 23:01:35 GMT, "Niles" <@nielsn99@civil.auc.dk>
wrote:

>...eller da Metallica spillede ca. 3 timer på Roskilde i 1999 - det blev til
>hele 6 ekstranumre. Flere gange var vi ved at gå, for nu _måtte_ det da være
>færdigt, men nej! Det var en FED koncert!!

Hørt !!!

Metallica har i mange år været leveringsdygtige i tre-timers
koncerter.

Jeg havde i går den glæde at være til Hedningarna koncert i
Pumpehuset, og der spillede de i en time, hvorefter de spillede
ekstranumre i 3 kvarter ca.
tre fremkaldelser blev det til.
Så det er altså ikke alle bands der kører på minimumsniveau.

-Morten

Fra : Anne

Dato : 09-03-01 12:06

I 2000 var jeg til koncert med Nikolaj og piloterne i Aalborg. De gav en
totalt fed koncert med 2 sæt begge af en varighed på 50 minutter og derefter
blev de kaldt frem til ekstranumre tre gange. Det var en forrygende
oplevelse og jeg kan kun glæde mig til, at successen bliver gentaget i
slutningen af marts
Anne