fast lås link
Fra : Lennart Grantland

Dato : 10-01-03 13:49

hvordan låser man et link så den ikke køre med når man køre op og
ned på siden????

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-01-03 13:54

Lennart Grantland wrote in <avmffn$e0n$1@sunsite.dk>:
> hvordan låser man et link så den ikke køre med når man køre op og
> ned på siden????

Med "position:fixed" kan du sætte positionen i forhold til browserens
kanter, i stedet for til dokumentets kanter med "position: absolute".

Virker dog ikke i IE, men det kan du omgå med noget kode herfra:
http://www.mark.ac/help/sticky.html

Linket vil godt nok hoppe op og ned mens man scroller, men ellers bliver det
hvor det er. :)

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 10-01-03 14:12

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Med "position:fixed" kan du sætte positionen i forhold til browserens
> kanter, i stedet for til dokumentets kanter med "position: absolute".

Position: absolute forskyder et element ift. til dets containing-block. Ikke
ift. til dokumentets kanter.

Venlig hilsen Joachim, HTML.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-01-03 14:18

Joachim Cohn Jacobsen - HTML.dk wrote in <avmgrn$kdc$1@sunsite.dk>:
> Position: absolute forskyder et element ift. til dets containing-block.
> Ikke ift. til dokumentets kanter.

Det er selvfølgelig korrekt. Jeg gik bare ud fra at elementet havde body som
parent. :)

Fra : Joachim Cohn Jacobse~

Dato : 10-01-03 14:31

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Det er selvfølgelig korrekt. Jeg gik bare ud fra at elementet havde body som
> parent. :)

Det tænkte jeg nok, og egenskaben anvendes også ofte med body som parent, men da
det er en udbredt misforståelse at egenskaben altid refererer til body, så jeg
her mit snit til at rette op på denne misforståelse

Venligst, Joachim

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-01-03 14:15

Niels Andersen skrev:

> Virker dog ikke i IE, men det kan du omgå med noget kode
> herfra: http://www.mark.ac/help/sticky.html

> Linket vil godt nok hoppe op og ned mens man scroller, men
> ellers bliver det hvor det er. :)

Prøv at kigge her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/> - det hopper
ikke, og virker såvel i IE som i standardoverholdende browsere.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-01-03 14:22

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
<Xns92FF90F3E7E95jcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk>:
> Prøv at kigge her: <http://devnull.tagsoup.com/fixed/> - det hopper
> ikke, og virker såvel i IE som i standardoverholdende browsere.

Hmm... Det er da vist et ganske brugbart alternativ, til ære for IE6
brugere. Så vidt jeg lige kan se, så vil IE 5.x-brugere så den som absolut
positionering. Har dog ikke mulighed for at teste, men hvis nogen vil
prøve, så vil jeg da gerne høre hvordan det går. :)