Rengøring af aluminium
Fra : Michael

Dato : 10-01-03 12:47

Jeg har netop adskildt min MC, og har nu en del aluminiumsstumper
(f.eks. bremsepedal) jeg gerne vil gøre rene, hvad bruger i ?????
Jeg ønsker ikke at blankpolere dem...jeg havde håbet at der findes et
vidundermiddel som jeg kan lade dem ligge i et par dage, måske et
sølvpudsemiddel eller noget i den stil.
Hvad bruger i ???

MVH/Michael
GSX-R 600

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-01-03 13:46

> Jeg har netop adskildt min MC, og har nu en del aluminiumsstumper
> (f.eks. bremsepedal) jeg gerne vil gøre rene, hvad bruger i ?????

En metode der helt sikkert virker er:
Adskil alt. Send det til glasblæsning (ikke SAND blæsning)
Få delene lakeret prof. hos en autolakerer med benzinfast klarlak. Det
bliver flot!

Det er måske lidt meget at gøre ved det, men jeg kender ikke andre metoder
der virker i det virkelige liv.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : bo-gsx-R

Dato : 10-01-03 16:58

> Adskil alt. Send det til glasblæsning
> Få delene lakeret prof. hos en autolakerer med benzinfast klarlak. Det
> bliver flot!

hvad koster sådan noget? er det ikk i nærheden
af en ½ bondegård??

bo-gsxR

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-03 17:32

"bo-gsx-R" <gsx-r@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> hvad koster sådan noget? er det ikk i nærheden
> af en ½ bondegård??
>
> bo-gsxR

Jeg har haft gode erfaringer med Stefano

http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/

Han kan lidt af hvert, har primært opgaver med veteran biler/ cykler, div
løsdele plejer at koste ca hund

Hilsen

Jesper
www.dynomet.dk

Fra : Claus Hauerslev

Dato : 13-01-03 21:07

På Sjælland er der glasblæsning hos Industrifinish v. Flemming Mysling,
Slagelse: 5886 9486 + mobil 2374 9486.

Selv om de arbejder for industrien, er de friske til et lille job for
private.

Hilsen

Claus

Fra : Hekto

Dato : 10-01-03 13:09

In article <24ffe4d.0301100347.3c626e33@posting.google.com>,
mjn@jubiipost.dk says...
> [...]
> Jeg ønsker ikke at blankpolere dem...jeg havde håbet at der findes et
> vidundermiddel som jeg kan lade dem ligge i et par dage, måske et

Glasblæsning!
Nogle små lette pust, og det fremtræder som nyt! Alt skidt er væk og
det yderste lag af iltet aluminium ligeledes.
Metoden kan kun bruges til aluminium uden overfaldebehandling som
f.eks. anodisering/eloxering.

Overfladen kan efterbehandles til det ønskede ved at lade den stå,
skrubbe den med en 3M-svamp/ståluld eller polering.
De glasblæste stumper fremstår som nye.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 10-01-03 19:29

"Michael" <mjn@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg ønsker ikke at blankpolere dem...jeg havde håbet at der findes et
> vidundermiddel som jeg kan lade dem ligge i et par dage, måske et

Hvis det ikke er så grelt, så kan noget så simpelt som autosol og twist gøre
underværker... og så koster en pose twist og en tube autosol kun lige under
30 kr ;)

skal det være lidt finere, kan man bruge slipoline

Er det store flader, har jeg gode erfaringer med en excentricsliber med en
skumgummi dims på. Den tager det meste af primærsiden på harleyen på 2½ min
og hvor den ellers kan komme til.

Dagens hint er er det skal vaskes først, så der ikke er sten, sand osv der
laver ridser.

Mikkel

http://nitten.dk/bike <--- BAM!

Fra : Jacob Deleuran Grunn~

Dato : 10-01-03 23:30

Michael wrote:
> [...]
> Jeg ønsker ikke at blankpolere dem...jeg havde håbet at der findes et
> vidundermiddel som jeg kan lade dem ligge i et par dage, måske et

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er der ikke den store pointe i at rense
aluminium med mindre man vil gøre det tit. Når man renser det fjerner man
det oxiderede lag, hvilket blotlægger "rå" aluminium som oxiderer og bliver
grimt på to dage.

Som jeg ser det kan man pudse aluminium til man bliver gammel og grå, hvis
man vil ha' det skinende og flot.

/Jacob
Honda Super Dream

Fra : Hekto

Dato : 11-01-03 02:01

In article <avnhi2$5bn$1@news.cybercity.dk>, jdgSSS@laxity.dk says...
> [...]
> det oxiderede lag, hvilket blotlægger "rå" aluminium som oxiderer og bliver

Glasblæsning fjerner alle småridser, og alt det skidt der sidder i
krogene. Gummi på fodhvilere m.m. bliver også pænt.
Man skal dog ikke køre ud i salttågerne, for så er det lige meget.

Overfladen holder sig rimeligt pæn, hvis man ellers vasker normalt.
En anden mulighed er lak, eller voks.
--
/Hekto

Suzuki LS650 - Kawasaki KR-1 - ?
http://dfm.divvy.dk/hekto
www.hekto.dk/speedfight

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 11-01-03 15:45

> [...]
> grimt på to dage.
>
> Som jeg ser det kan man pudse aluminium til man bliver gammel og grå, hvis

Vel ikke, hvis man herefter "pakker" metallet ind i en klarlak, så metallet
ikke kan "ånde" og derved ikke kan gå i reaktion med luften. Rent
synsmæssigt, der er oxideret aluminium jo (kedeligt) gråt, men oxydlaget
beskytter jo langt bedre, end den bedste lak!

Så man KAN jo også forsøge, at leve med: At aluminium normalt er gråt!

Hilsen
Lars

Fra : Michael

Dato : 11-01-03 13:49

Tak for hjælpen jeg tror jeg vil prøve glasblæsning

MVH/Michael

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-01-03 15:17

> Tak for hjælpen jeg tror jeg vil prøve glasblæsning

Hej Michael

Hvis ikke du behandler aluminiummen bagefter skal du pudser det evig og
altid. Især efter en tur i regnvejr. En lakering i ren klarlak burde være
billigt. Spørg dig lige omkring først. Ellers kan dine
glasblæsningsanstrengelser være spildte.

Hvis du er søndagskører og kun kører i solskin kan en løsning hvor du bare
giver emnet voks, og pudser det ind i mellem være aktuel.

Fra : Jacob

Dato : 15-01-03 07:47

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager1(--fjern--)@get2net.dk> wrote in message news:<do_T9.5586$O07.3758@news.get2net.dk>...

> [...]
>
> Hvis du er søndagskører og kun kører i solskin kan en løsning hvor du bare
> giver emnet voks, og pudser det ind i mellem være aktuel.

Og når man så har stået og pudset i sit ansigts fodsved og resultatet
er blevet 10-4, så kan man med fordel bruge prduktet PLEXUS til at
konservere/forsegle emnet.

http://www.motocom.dk/default.asp?Action=Details&Item=248

Hilsen Jacob