Mothman Profecies (lille spoiler)
Fra : MP Jakobsen

Dato : 09-01-03 23:51

Jeg har lige set filmen på VHS, og er temmelig skuffet. Havde fået
indtrykket at det var en ok film. Det synes jeg nu ikke den var. At en film
er simpel er ok, og at det ikke er til at finde et eller andet guddommeligt
kunsterisk budskab kan også være tilgiveligt. Men i denne film hænger
idéerne jo knap nok sammen...

Hvorfor skal der være en fysisk Mothman?
Hvorfor skulle han vise sig i 'forskellige skikkelser alt efter hvem der så
ham', hvis han ofte bliver set som 'Mothman'.
Hvorfor kan vi ikke få at vide hvorfor 'Mothman' er, eller hvad motivet er?

Jeg fik ganske enkelt intet ud af filmen. Det eneste jeg syntes der var ok
ved filmen var den måde bilstyrtet i starten af filmen var lavet på. Meget
gode montage-effekter efter min mening.

Er der nogen der har nogen idéer til hvordan filmen hænger sammen? Hvorfor
den ifølge nogen er god? Eller hvad man evt. kan få ud af den?

MVH
MP

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 10-01-03 00:12

On Thu, 9 Jan 2003 23:50:38 +0100, "MP Jakobsen" <mpej@ruc.dk> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen der har nogen idéer til hvordan filmen hænger sammen? Hvorfor
>den ifølge nogen er god? Eller hvad man evt. kan få ud af den?

De trækker den for længe imo.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : John Schneider

Dato : 14-01-03 23:06

Nu er det efterhånden ved at være et stykke tid siden jeg så filmen, men jeg
kiggede på en del hjemmesider på det tidspunkt for at høre lidt mere om den
"rigtige mothman". Mothman myten skulle vist være rigtig nok (hvis myter kan
være "rigtige").

Et kig på en af de bøger der findes om myten (f.eks
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0765341972/104-7323099-7885533
?vi=glance ) så er første udgave af denne bog fra 1975. Så min opfattelse er
at da ingen ved hvad der er rigtig, vil filmen heller ikke prøve at besvare
det (og det er jo en film så den overdriver nok en hel del for at gøre det
mere spændende ...).

Jeg mener at kunne huske at Mothman er kendt for at dukke op lige inden
større katastrofer f.eks i starten af 1900 talles i Kina inden en
oversvømmelse,. i tyskland spærrede den indgangen til en mine så
minearbejderne ikke kunne komme på arbejde hvorefter der skete et uheld om
eftermiddagen (mener der udbrød brand), Mothman skulle vist også være set
før Tjernobyl og før den bro-ulykke som filmen handler om (bro-ulykken skete
dog vist 25 år før en hvad filmen skildrer.)

Jeg kan huske på den officielle hjemme side kunne der også ses nogle
dokumentar programmer (aner ikke om det bare var Blair Wicth markedsføring).
Men der var der historier og interviews med folk som angiveligt skulle have
set Mothman før ulykken ved den rigtige bro ... enkelte blev så mærket at
det at de ikke turde bo alene længere og flyttede hjem til deres forældre

Ikke at noget af det svarer på dine spørgsmål .... men som sagt så er min
opfattelse at filmen blot prøver at skildre at det måske er noget som vi
ikke har svar på ....