Græske frikadeller
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 09-01-03 22:42

Goddavs igen

Glemte og spørge, om der er nogen der har en opskrift på græske frikadeller?
Jeg har fundet én opskrift på nettet, men den er jeg ikke særlig "tilfreds"
med. Jeg har selv en gang tidliger prøvet at lave nogen, men kan
selvfølgelig ikke finde opskriften, men den var ikke som den på nettet kan
jeg se, så hvis du ligger inde med en opskrift på overnævnte, ville jeg bare
blive SÅ glad

På forhånd tak

Bolette

Fra : Nielsen

Dato : 09-01-03 23:08

Hej Bolette,

Nu ved jeg ikke om den opskrift du har fundet på nettet er fra min side
Men i hvert fald har jeg der en opskrift på græske frikadeller. De er
godtnok ikke helt efter de "ægte", da de normalt vist nok laves med
lammekød. Men det kan man jo bare skifte ud. Den ser således ud:

Græske frikadeller
8 soltørrede tomater (ca. 30 gr)
4 spsk koldt vand
300 g magert, hakket svinekød (ca. 6% fedt)
1/4 tsk groft salt
1 finthakket løg (ca. 75 g)
1 finthakket fed hvidløg
½ tsk tørret rosmarin
friskkværnet peber
75 g Cheasy Salat Tern 13%
2 tsk olivenolie

Kom tomaterne i det kolde vand og lad dem trække i ca. 1 time. Tag tomaterne
op og lad dem dryppe godt af. Gem udblødningsvandet. Hak tomaterne fint. Rør
det hakkede kød med salt i ca. 1 min. Kom løg, hvidløg, rosmarin og peber i.
Rør de hakkede tomater i farsen sammen med 2 spsk af udblødningsvandet.
Smuldr Cheasy Salatternene og vend osten i farsen. Lad farsen trække
tildækket i køleskabet i mindst 15 min.

Form farsen til 20 små, aflange frikadeller. Lad olien blive varm i en
pande. Steg frikadellerne på 3 sider ved jævn varme, ca. 7 min. i alt, eller
til de er gyldne og sprøde.

--
Nielsen

-------oooOOooo-------
http://outsearch.dk/opskrifter - velbekomme

Fra : mcloud

Dato : 09-01-03 23:24

"Bolette Nielsen" skrev d. 09-01-03 22:42 dette indlæg :
> [...]
kan
> jeg se, så hvis du ligger inde med en opskrift på overnævnte, ville

Her er min opskrift på græske frikadeller " Keftedes"

2 skiver franskbrød
1/2 kop mælk
1 stort løg
750 gram hakket (okse/lamme) kød
2 æg
1 1/2 spsk. hakket persille
1 spsk. citronsaft
1 spsk. olivenolie
100 gram revet Parmesan ost
Salt, peber og oregano
1 kop mel
Olivenolie til stegning

Tilberedning
Skær skorpen af brødskiverne og udblød dem i mælken. Pil løget og hak
det fint. Rør det hakkede kød med løg, æg og persille, citronsaft, 1
spsk olivenolie, parmesanosten, krydderierne og de udblødte brødskiver
til en smidig fars. Lad farsen hvile tildækket i 30 min. Form derefter
farsen til små aflange frikadeller - ca. 1 spsk fars pr. frikadelle -
vend dem i mel og steg dem sprøde i olivenolie - lige akkurat
gennemstegte, men stadig bløde og saftige indeni. Server dem gloende
varme med Ovnstegte Kartofler, Tzatziki og et godt brød.

mvh og velbekommen
Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 10-01-03 00:47

"mcloud" <mcloud.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> 2 skiver franskbrød
> 1/2 kop mælk
> 1 stort løg
....snip...

og så giver en smule kanel lige prikken over i'et... (efter min smag)

Mvh Lars

Fra : Lars Berg

Dato : 10-01-03 01:12

> 750 gram hakket (okse/lamme) kød

Et lille sidespørgsmål:

Hvorhenne i de københavnske supermarkeder kan man egentlig købe hakket
lammekød?
Jeg synes aldrig jeg kan finde noget når jeg skal bruge det.

Fra : Heidi

Dato : 10-01-03 08:01

Lars Berg wrote:

> Et lille sidespørgsmål:
>
> Hvorhenne i de københavnske supermarkeder kan man
> egentlig købe hakket lammekød?
> Jeg synes aldrig jeg kan finde noget når jeg skal bruge
> det.

Føtex plejer at have det i frosset tilstand til knap 30 kr.
pr. halve kilo - nogle gange et helt kilo for en halvtredser.

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : torup bachmann

Dato : 10-01-03 16:17

"Lars Berg" <mesterlarsREMOVETHIS@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Et lille sidespørgsmål:
>
> Hvorhenne i de københavnske supermarkeder kan man egentlig købe hakket
> lammekød?
> Jeg synes aldrig jeg kan finde noget når jeg skal bruge det.

Eller også er det ALT for dyrt, synes jeg
Prøv en halal slagter. Den på hjørnet af Enghavevej/Vesterbrogade er meget
berømt for sit lammekød.
MVH Rikke

Nye sider på:
www.rikkebachmann.webbyen.dk