Overspændt banjokobling hvad nu ?
Fra : Morten Juel

Dato : 09-01-03 20:44

Jeg har samlet lidt mere af min DR350 SET motor idag, men ak ak den ene
banjo kobling's gevind døede før den nåede de 18Nm, ud af de 24Nm ;o((

jeg har nu følgende ideer:

1. at gi den noget locktight der kan klare olie (vi har det på work), og så
spænde den lige før den kammer over..

2. at gi den det der hvide locktight noget man også bruger til at samle VVS
rør med..

3. at Alulodde det hele sammen ))

hvilken en af dem skal jeg vælge ?

og nej jeg skiller ikke HELE motoren ad igen, for at bore gevinnet op og
sætte en anden banjo på, da det er et specielrør ;o((

Morten
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://golf2.dk
DR350SET - http://StarChild.dk **smart samlet igen **
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : Henning

Dato : 09-01-03 21:16

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse news:avkjb5$8s$1@sunsite.dk...

> 2. at gi den det der hvide locktight noget man også bruger til at samle VVS rør med..

Jeg har set det brugt med godt resultat i hydraulik installationer. Om det er præcist det samme der bruges til vandrør ved jeg ikke.

Alm locktite tror jeg ikke bliver godt.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : armand

Dato : 10-01-03 01:30

Henning <henning@see.sig> skrev i en

VVS

> Jeg har set det brugt med godt resultat i hydraulik installationer. Om det
er
> præcist det samme der bruges til vandrør ved jeg ikke.

Vandrør såvel som hudraulikforskruninger med rørgevind har begge konisk
gevind der tætner sig selv når det sammenskrues til fast spænding. Helt
tryktæt er samlingen ikke hvorfor man må bruge pakgarn (v: vandrør) eller
teflon-tape som "mellemlag".
Banjobolte tætner ved at sammenpresse de to kobberskiver der er på hver sin
side af "banjo'en", så dér hjælper paktape ikke en døjt :-|

> Alm locktite tror jeg ikke bliver godt.

Nix!
Eftersom at sagerne er dimensioneret til at pakke ved sammenpresning under
det definerede tilspændingsmoment vil det aldrig blive tæt med blot lid
mindre tilspændingsmoment, og selv med locktite låser man jo kun gevindet
ved det højest opnåelige tilspændingsmoment, som i dette tilfælde altså ikke
er tilstrækkeligt!

Der er kun the hard way, selvom jeg efterhånden aner at det ikke lige er din
stil Morten :-|

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 10-01-03 11:00

> Der er kun the hard way, selvom jeg efterhånden aner at det ikke lige er
din
> stil Morten :-|

Argh ;o(

http://www.sayjes.dk/tools.html <-- kan jeg ikke bare bruge det loddesæt
der, til at tætne banjoen med ??

eller hvad hvis man tager og renser gevinet helt op, og så giver bolten en
smule kemisk metal, og drejer den i, og så drejer den op igen, burde man så
ikke ha et normalt gevind igen når det hærder ??

hehe jeg er fuld af ideer )

Mvh
Morten

Fra : armand

Dato : 10-01-03 15:58

> [...]
> smule kemisk metal, og drejer den i, og så drejer den op igen, burde man

> ikke ha et normalt gevind igen når det hærder ??

Det er altsammen noget der "limer" sagerne sammen, så man ikke kan
efterspænde, så det duer ikke :-|

Alu lodde-midlet er perfekt til renovering af gevind i alu - Man skal bare
bruge det til at fylde hullet op og derefter bore/skære gevind påny!

Der ér ingen vej udenom :-|

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 10-01-03 17:00

> Det er altsammen noget der "limer" sagerne sammen, så man ikke kan
> efterspænde, så det duer ikke :-|
huh ??

Hvad skal jeg efterspænde når jeg har loddet banjoen fast ??, så den bare
sidder der permanent

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-01-03 17:47

> Hvad skal jeg efterspænde når jeg har loddet banjoen fast ??, så den
> bare sidder der permanent

Der er jo ofte en grund til at det skal spændes til et bestemt moment.

Det er heller ikke fedt at stå med en forskruet model der ikke kan skilles
ad på normal vis, bare fordi det var nemmere at svejse skidtet sammen i sin
tid..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 10-01-03 18:49

> Der er jo ofte en grund til at det skal spændes til et bestemt moment.
øhh ja at det skal være tæt !! det bliver det jo også..

> [...]
> ad på normal vis, bare fordi det var nemmere at svejse skidtet sammen i
nej, man man kan sagtens skille motoren ad selv om den olieslange sidder der

Fra : armand

Dato : 10-01-03 19:46

Morten Juel <MP@stofanet.invalid> skrev i en news:avmqi2$rp5$1@sunsite.dk...
> huh ??
>
> Hvad skal jeg efterspænde når jeg har loddet banjoen fast ??, så den bare
> sidder der permanent

Hvordan vil du lodde den fast så den klemmer tilstrækkeligt om pakskiverne
til at holde tæt??

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 10-01-03 22:02

> Hvordan vil du lodde den fast så den klemmer tilstrækkeligt om pakskiverne
> til at holde tæt??
øhh jeg lodder hele vejen rundt, fra motorblok op til bolt, så bliver den da
automatisk tæt

Fra : Orla Pedersen

Dato : 10-01-03 22:32

Morten Juel skrev i meddelelsen ...
>bare

>øhh jeg lodder hele vejen rundt, fra motorblok op til bolt, så bliver den
da
>automatisk tæt

Op til bolten som er af stål ?? Aluminium binder ikke på stål, så desværre.
Hvordan tror Du motoren har det med at blive opvarmet så meget på et punkt i
samlet tilstand ??

Gummiprop i hullet under gevindet, gevindskæring til helicoil udføres med
motoren placeret så det foregår under op, støvsugning og udvaskning af det
nye gevind, helicoil i med loctite og gummiprop fjernes ved at skrue en tynd
træskrue i proppen og træk ud. OG DET ER FUSK AF VÆRSTE KLASSE, men motoren
vil være brugbar bagefter, det vil den ikke efter din foreslåede behandling
!

mvh
Orla, som aldrig nogensinde vil overtage et køretøj der har været i dine
hænder

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-01-03 23:02

On Fri, 10 Jan 2003 22:32:29 +0100, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>vil være brugbar bagefter, det vil den ikke efter din foreslåede behandling
Den er helt rigtig - hvis man da kan få HeliCoil til det fine gevind
der normalt er i banjobolte.
Nu ved jeg ikke hvor meget gods der rundt om hullet, men hvis der er
nok til at bore det op og skære et overstørrelse gevind, kan man
fremstille en bøsning med det originale gevind inderst og det nye i
overstørrelse yderst.
Det vil kunne holde, og kan skiftes næste gang Morten giver rollen som
mekaniker
Det er forresten også noget klamp, men ligesom HeliCoil kan det være
sidste udvej.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Morten Juel

Dato : 10-01-03 23:58

[snip en masse ideer]

hmm jeg har fået en god ide tror jeg...

hvis jeg smider en gummiprop/klud i hullet, hvad skal jeg så fylde det op
med for at kunne lave et nyt hul ?
skal det være det lodde fætter der eller kemisk metal ?? fordi med en klud i
hullet kan jeg jo bare suge alle de spåner op der har lagt sig oven på
kluden, når jeg har lavet nyt gevind ) og så er det jo ikke engang fusk !
) har jeg ret eller er jeg stadigt ude og skide ? Altså mit spørgsmål:
hvad er bedst at fylde et aluhul ud med hvis det er for at lave nyt
gevind... jeg har besluttet mig til at det er det jeg vil.. men hvad skal
jeg fylde med ?? er kemisk metal hårdt nok ??

Fra : armand

Dato : 11-01-03 03:42

Morten Juel <MP@stofanet.invalid> skrev i en news:avnj1e$9s9$1@sunsite.dk...
> [...]
!
> ) har jeg ret eller er jeg stadigt ude og skide ?

Betænk lige hvor du er i motorkonstruktionen!
Det er jo ikke bare et hul ind til gearkassen; men derimod en smørekanal du
arbejder på: Hvad vil der ske med den mindste efterladte spån??
Ja - Rigtigt!!!!! =

> [...]
> gevind... jeg har besluttet mig til at det er det jeg vil.. men hvad skal
> jeg fylde med ?? er kemisk metal hårdt nok ??

Aluloddetråden var specielt god dertil; men kræver nok et bundhul :-/
Kemisk metal tror jeg ikke duer, og ifald så skal der bores et gevaldigt
stort hul forinden, således at man arbejder alene i "proppen"!

--
Armand.
(faglært smed med nyligt aflagt svejseprøve i alu, og som derfor ville vælge

Fra : Morten Juel

Dato : 11-01-03 12:23

> [...]
du
> arbejder på: Hvad vil der ske med den mindste efterladte spån??
ja det er jo min største bekymring.. men jeg har luret det, og olien der
kommer derigennem, bliver presset direkte over i oliefilteret, så lidt godt
er det da

> Aluloddetråden var specielt god dertil; men kræver nok et bundhul :-/
> Kemisk metal tror jeg ikke duer, og ifald så skal der bores et gevaldigt
> stort hul forinden, således at man arbejder alene i "proppen"!
hmm ok, så det er det alutråd eller en hellicoil, hvor hulen køber man dem
?? altså helicoils

Fra : armand

Dato : 11-01-03 19:56

Morten Juel <MP@stofanet.invalid> skrev i en news:avoumk$bk6$1@sunsite.dk...
> kommer derigennem, bliver presset direkte over i oliefilteret, så lidt
godt
> er det da

Det tror jeg li'godt ikke på!
Det MÅ være fra(!) oliefilteret og formodentlig til topstykket :-/

> hmm ok, så det er det alutråd eller en hellicoil, hvor hulen køber man dem
> ?? altså helicoils

Før du finder købsmulighed vil det være smart at finde ud af hvilket gevind
at det drejer sig om (diameter x stigning) !

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 11-01-03 10:14

Morten Juel wrote:

> [snip en masse ideer]

Ja, fantasien fejler da ikke noget.

> hmm jeg har fået en god ide tror jeg...

Lad os sige du har tænkt over tingene.

> [...]
> gevind... jeg har besluttet mig til at det er det jeg vil.. men hvad skal
> jeg fylde med ?? er kemisk metal hårdt nok ??

Jeg ville, med 25 års erfaring indenfor brancen, gøre som flere andre har
foreslået. Indsætte en bøsning. Smut på apoteket og køb en sprøjte med den
største kanyle de har. Fyld den med fedt. Pump det ned i bunden af hullet.
Tilpas en lille prop af det skumgummi, som bruges ved transportbeskyttelse. Ned
i bunden af hullet med den. Lav en nyt gevind noget større end banjobolten. Få
en med en drejebænk til at lave en forskruning, der passer til både motor og
banjobolt. Lav den med sekskant, så den kan skrues i blokken. Lim den evt. med
Locktite 275. Nu kan du montere banjobolten med to nye udgløede kobberskiver.
Bon appetit.

Ib Jakobsen

Fra : armand

Dato : 11-01-03 03:35

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en

> [...]
> nok til at bore det op og skære et overstørrelse gevind, kan man
> fremstille en bøsning med det originale gevind inderst og det nye i

Sådanne findes som færdigfremstillet rep.kit, endda med fine små stifter til
at slå i på langs af bøsningen til låsning imod udskruning!!
Keen-serts hed et produkt jeg havde i hænderne på en tidligere arbejdsplads!

--
Armand.

Fra : armand

Dato : 11-01-03 03:31

Morten Juel <MP@stofanet.invalid> skrev i en news:avnc8l$mpj$1@sunsite.dk...
> bare

> øhh jeg lodder hele vejen rundt, fra motorblok op til bolt, så bliver den
da
> automatisk tæt

Det er godt at du fik smileyen med, for dér er du ude på dybt vand!!

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 10-01-03 16:12

"armand" <cfs29307@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:avl50r$7h2$2@news.cybercity.dk...

> [...]
> Banjobolte tætner ved at sammenpresse de to kobberskiver der er på hver sin
> side af "banjo'en", så dér hjælper paktape ikke en døjt :-|

Det skulle jeg jo selv have skrevet. Selvfølgelig er det fusk, men:

Det tætningsvæske, jeg har været belemret med, har været svær at skille igen. Også når der har været gab.
Jeg antager det er smøreolie på en rulleleje motor: Lavt tryk.

Alternativerne jeg ville overveje:

Ny komponent. Opsvejsning. Overstørrelse gevind. Helicoil el.l.

--
Who, what, where: http://move.to/henning

Fra : armand

Dato : 10-01-03 19:53

> Det tætningsvæske, jeg har været belemret med, har været svær at skille
igen. > Også når der har været gab.
> Jeg antager det er smøreolie på en rulleleje motor: Lavt tryk.

Ér DR'eren da med rulningslejret krumtap?

Anyhow: Den vibrerer nok til at man ikke bør risikere at skidtet falder af
igen =

> Alternativerne jeg ville overveje:
> Ny komponent. Opsvejsning. Overstørrelse gevind. Helicoil el.l.

Jup!
Helicoil, eller evt. overstørrelse for at benytte en alternativ
hydrulik-fitting, hvis ikke opsvejsning og genetablering af originalt
gevind!

--
Armand.

Fra : Morten Juel

Dato : 13-01-03 18:36

til dem der har fulgt tråden, så har jeg idag snakket med byens cylinder
cervice, og de kan lave det med en helicoil uden problemer sagde de, så det
er bare ned til dem med den )

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-01-03 18:44

> til dem der har fulgt tråden, så har jeg idag snakket med byens
> cylinder cervice, og de kan lave det med en helicoil uden problemer
> sagde de, så det er bare ned til dem med den )

Se, det gjorde slet ikke ondt, vel?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 13-01-03 19:03

> Se, det gjorde slet ikke ondt, vel?
hehe det kommer det til når jeg ser regningen ))

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-01-03 23:14

> hehe det kommer det til når jeg ser regningen ))
> Morten

Hvorfor fyldte du ikke hullet fedt og konsistens fedt? Det virkede (næsten)
i M/S Martha

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Morten Juel

Dato : 13-01-03 23:43

> Hvorfor fyldte du ikke hullet fedt og konsistens fedt? Det virkede
(næsten)
> i M/S Martha
hehe mester fusk ))

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-01-03 00:06

On Mon, 13 Jan 2003 23:43:21 +0100, "Morten Juel"
<MP@stofanet.invalid> wrote:

Hvaeh Morten --------- !!!!!

>hehe mester fusk ))

Er du ved at lære noget