Lukrer på et navn
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-01-03 16:46

Case:
Peter opretter "debrugtecder.dk" hvor der sælges brugte cd'er fra
bruger til bruger. Poul ser ideen og synes egentlig den er god og
opretter derfor "dansk-brugt-cd-salg.dk" hvor samme aktivitet
foregår. For at booste sit sites besøgstal (Pouls side har nemlig
ikke så mange besøgende)opretter Poul også siden debrugtecder.com for
at fange dem der taster forkert endelse. Siden viderestilles så til
Pouls egen side.

Hva kan Peter gøre ? - og har det nogen som helst betydning at Poul
har kopieret ideen så direkte at tekst og lign. fra Peters side kan
genfindes på Pouls ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Incognito

Dato : 09-01-03 16:47

Jeg vil umiddelbart sige det er brud på varemærkeloven/loven om
navnebeskyttelse. Men jeg er ikke ligefrem jurist, så er ikke helt sikker

Fra : Holger Danske

Dato : 09-01-03 16:51

Incognito wrote:
> Jeg vil umiddelbart sige det er brud på varemærkeloven/loven om
> navnebeskyttelse. Men jeg er ikke ligefrem jurist, så er ikke helt
> sikker

Der er vidst ikke noget at gøre, der er så mange der gør det på nettet, så
det kan vel dårligt være ulovligt, derudover er com jo comercielt og globalt
navn og kan som sådan slet ikke sidestilles med dk. hierakiet
Men jeg er ikke jurist, jeg kan sagtens tage fejl..

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-01-03 17:36

"Incognito" <i_want@no_spam.de> wrote in

> Jeg vil umiddelbart sige det er brud på varemærkeloven/loven om
> navnebeskyttelse.

Og hvad kan Peter gøre når han ikke er registreret som firma, ikke
har navnet registreret nogen steder - men dog kan bevise at han kom
først ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-03 17:46

Scripsit Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk>
> "Incognito" <i_want@no_spam.de> wrote in

> Og hvad kan Peter gøre når han ikke er registreret som firma, ikke
> har navnet registreret nogen steder - men dog kan bevise at han kom
> først ?

Han kan klage gennem ICANNs UDRP-system og kræve at få overdraget
..com-domænenavnet. Ifølge UDRP kan et domænenavn overdrages hvis

1) klageren har rettigheder til det (og Peters varemærkerettighed er
opstået ved ibrugtagelse),

2) den indklagede ikke har tilsvarende rettigheder (Peters
ibrugtagelse forhindrer at Poul opnår ret ved at tage navnet i
brug), og

3) den indklagede har registreret og bruger navnet i ond tro

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-01-03 19:45

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> [...]
> overdraget .com-domænenavnet. Ifølge UDRP kan et domænenavn
> overdrages hvis
>
> 1) klageren har rettigheder til det (og Peters

Peters rettighed er opstået ved ibrugtagelse - det sker vel uanset om
det er en privatmand eller CVR registreret ikke ?

Er det noget man skal kæmpe længe med ICANN for at få dem til at
fatte eller ved det godt at der er sådanne regler ?

> 2) den indklagede ikke har tilsvarende rettigheder (Peters
> ibrugtagelse forhindrer at Poul opnår ret ved at tage navnet
> i brug), og

Hvordan skulle han få dem hvis han "er kommet sidst" til at bruge det
?

> 3) den indklagede har registreret og bruger navnet i ond tro

Hvordan beviser man det ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-03 20:21

Henrik Stidsen wrote:

> Er det noget man skal kæmpe længe med ICANN for at få dem til at
> fatte eller ved det godt at der er sådanne regler ?

Du kan vist få svar på alle dine spørgsmål og flere til hos WIPO på:
http://ecommerce.wipo.int/domains

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-01-03 22:52

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Du kan vist få svar på alle dine spørgsmål og flere til hos WIPO
> på: http://ecommerce.wipo.int/domains

Tak - den kigger jeg på.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...