Cache størrelsen på en HD.
Fra : Peter

Dato : 09-01-03 16:47

Hvilken betydning har cache størrelsen på en HD?
Hvordan kan man mærke forskel på en med 2 Mb og en med 8 Mb?

mvh
Peter

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-01-03 18:05

Peter <kragen1st@hotmail.com> writes:

> Hvilken betydning har cache størrelsen på en HD?

I teorien gør en større cache at harddisken opleves som hurtigere,
idet controlleren kan cache data inden de skrives ned på disk.

> Hvordan kan man mærke forskel på en med 2 Mb og en med 8 Mb?

http://www.tomshardware.com/storage/20020305/index.html
Som altid, tag benchmarks med et gran salt...

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewssNOSPAM200211@gen-v.net - ICQ:11413721
Al email sendt til denne adresse kan blive offentligtgjort.

Fra : Morten Lind

Dato : 09-01-03 18:10

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> [...]
>
> http://www.tomshardware.com/storage/20020305/index.html
> Som altid, tag benchmarks med et gran salt...

Og så håber jeg, du engang kommer til at arbejde med en level3 cache.
Jeg har sådan én på 1MB og det rykker....
Hej fra
Morten
--
Hverken enten eller, blot både og....(ML)
Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst...(ML)

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-01-03 19:10

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Og så håber jeg, du engang kommer til at arbejde med en level3 cache.
> Jeg har sådan én på 1MB og det rykker....

Jeg sad lige og kiggede på mine eksamensnotater. Jeg har en gang
arbejdet på en maskine med 4 MB level 2 cache. DET rykkede

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-01-03 22:40

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> Jeg sad lige og kiggede på mine eksamensnotater. Jeg har en gang
> arbejdet på en maskine med 4 MB level 2 cache. DET rykkede

Nysgerrigheden vil ingen ende tage! Hvilken maskine var det?

Jeg mindes dengang jeg fik nuslet Photoshop paa SGI'en til at bruge
en paen del af de 2 Gb ram og 24 processorer til at behandle billeder
med. Et 80 Mb scan var noproblemos... Det er 7 aar siden nu...

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-01-03 23:39

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> Nysgerrigheden vil ingen ende tage! Hvilken maskine var det?

Olsen hos Uni-C. 16-vejs SGI Origin 2000. Jeg kan se, at vi målte
vores program til 800 MFLOPS ved 8 CPU'er, det var inklusiv overhead
til OS og kommunikation. Hvis jeg stadig havde koden kunne det være
sjovt at se hvad 800 MHz G4 enkelt-CPU kunne klare.

SGI's Fuel arbejdsstationer har i øvrigt også mellem 2 og 4 MB L2
cache, ligesom en del Alpha maskiner.

I dag er er en del arbejdsstationer, bl.a. SunBlade 1000, der har op
til 8 MB L2 cache.

> Jeg mindes dengang jeg fik nuslet Photoshop paa SGI'en til at bruge
> en paen del af de 2 Gb ram og 24 processorer til at behandle billeder
> med. Et 80 Mb scan var noproblemos... Det er 7 aar siden nu...

Wow. Jeg mindes da jeg fik startet en Photoshop på en Indy med 32 MB
ram. Ikke just nogen success

Fra : Peter Kiil

Dato : 09-01-03 23:44

in article m37kdeuewe.fsf@dogbert.gen-v.net, Thomas Bjorn Andersen at
tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net wrote on 09/01/03 23:39:

> [...]
> til 8 MB L2 cache.

> Wow. Jeg mindes da jeg fik startet en Photoshop på en Indy med 32 MB

Nørder

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-01-03 08:39

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Nørder

Takes one to know one :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-01-03 10:30

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> writes:

> til OS og kommunikation. Hvis jeg stadig havde koden kunne det være
> sjovt at se hvad 800 MHz G4 enkelt-CPU kunne klare.

Jovist, både med og uden AltiVec.

SGI har nu lavet nogen dejlige maskiner. Bare synd Irix er så
skrækkeligt skruet sammen.

> I dag er er en del arbejdsstationer, bl.a. SunBlade 1000, der har op
> til 8 MB L2 cache.

Blade? Er det det seneste hit? SunRays er søde, men det er vist
arbejdsstationer de der blades.

> Wow. Jeg mindes da jeg fik startet en Photoshop på en Indy med 32 MB
> ram. Ikke just nogen success

Må minde lidt om her forleden hvor jeg havde en komplet JBoss i luften
samtidig med at jeg havde JDeveloper oppe (den vil gerne have 512 Mb
ram), da jeg skulle debugge en Oraclefejlmeddelelse. Det gik ikke
stærkt. Der overvejes om maskinen skal have 1Gb!

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-01-03 18:47

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> writes:

> SGI har nu lavet nogen dejlige maskiner. Bare synd Irix er så
> skrækkeligt skruet sammen.

Har du set den nye SGI Altix 3000? Baseret på Itanium2 og kan kun
køre Linux.

> Blade? Er det det seneste hit? SunRays er søde, men det er vist
> arbejdsstationer de der blades.

Jovist. Jeg har en SunBlade 100. Hurtig er den ikke, men det er da
en ægte Solaris maskine.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-01-03 12:22

> Har du set den nye SGI Altix 3000? Baseret på Itanium2 og kan kun
> køre Linux.

Der var en notits et sted. Nuttet dims. Noget med at de konsistent
kan hive 1 Gb/s rundt i systemet.

> Jovist. Jeg har en SunBlade 100. Hurtig er den ikke, men det er da
> en ægte Solaris maskine.

Tøf.

Efter at X11 er kommet til at fungere godt under MacOS har jeg
overvejet at starte med at bruge Solaris som Java platform med GUI
ting.

Men jeg har også bestilt 1 Gb RAM. Nu får vi se hvad der kører bedst
:)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter

Dato : 10-01-03 17:42

Morten Lind wrote:

> Og så håber jeg, du engang kommer til at arbejde med en level3 cache.
> Jeg har sådan én på 1MB og det rykker....
> Hej fra
> Morten

Forvir ikke CPU-bufferen (Level 1-2-3) med den cache der sidder i
harddisken. De har intet med hinanden at gøre.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-01-03 19:58

Hej Peter

Forvirre CPU-bufferen? - du må hellere sige 'forvir ikke brugeren'...

CPU'ens buffer er fuldt ud så nødvendig ved datatransmission både ved
interne arbejder og ved overførsler. Her er L3 cachen meget mere
væsentlig, end hvis det 'kun' var en L2. - Des større overskud af kraft,
der er, des hurtigere vil den også kunne spytte data igennem.

Du kan roligt regne med at en maskine med en L3 cache vil være ca. 25-30%
hurtigere i overførselshastigheder til en hurtig HD med fx 8mb
buffercache. Jeg har 'kun' L2 cache i mine maskiner (endnu), men jeg kan
tydelig mærke forskel på, om der er 512kb eller 1mb L2 cache ved
overførsel af mange / store filer.

mvh. Erik Richard

Fra : Den Anden Peter

Dato : 10-01-03 20:30

Erik Richard Sørensen wrote:
> Hej Peter
>
> Forvirre CPU-bufferen? - du må hellere sige 'forvir ikke brugeren'...

Ha, godt lille ordspil =)

> CPU'ens buffer er fuldt ud så nødvendig ved datatransmission både ved
> interne arbejder og ved overførsler.

Jeg vil sige at den er vigtigst ved "interne arbejder", specielt ved
udførsel af algoritmer, hvor hele programkoden kan ligge i instruktions
cachen. Det betyder at CPuen ikek behøver vente på RAM'en for at hente
instruktioner. Det kan betyde at et program afvikles op til 10x
hurtigere end hvad programinstruktionerne skulel hentes fra RAMmen.

Dataoverførsler har derimod i moderne maskiner ringe betydning i
CPu-cacherne, da computere i dag i kraft af Busmaster DMA kan gå helt
uden om CPuen når data skal overføres. (fx. fra disk til RAM).

(definition: DMA = Direct Memory Access - direkte hukommelsesadgang, ved
direkte forstås at CPuen ikke involveres).

Her er L3 cachen meget mere
> væsentlig, end hvis det 'kun' var en L2.

Uenig. Størrelsen er det eneste der tæller og en L3 cache er en
designmæssig dumdristighed, som var helt unødvendig hvis chipdesignerne
nøjs med at gøre L1 og L2 cacherne større. I dag spilder Motorola
unødvendige transistorer i PPC processorerne ved at inkludere L3 tags på
CPu'ens areal.

Havde vi i stedet 2x 64 KB L1 cache, og 2 MB L2 cache, så behøvede vi
ikke L3 cache på G4'erne.

> [...]
>
> Du kan roligt regne med at en maskine med en L3 cache vil være ca. 25-30%
> hurtigere i overførselshastigheder til en hurtig HD med fx 8mb

Ikke hvis DMA'en på harddiskbussen (forvir ej med systembussen) funker
som den skal. Overførselshastigheden bestemmes i DMA systemer,
udelukkende af harddiskens hastigheder, harddiskbussen og systembussen,
smat ditto for den modtagende enhed.

Jeg har 'kun' L2 cache i mine maskiner (endnu), men jeg kan
> tydelig mærke forskel på, om der er 512kb eller 1mb L2 cache ved
> overførsel af mange / store filer.

Hvilket gansk fint beviser at der funktionsmæssigt ingen forskel er på
L2 og L3 cacher =)

Man skal ikke gå efter ny hardware bare fordi der prales med store tal
eller nye buzzwords (såsom Level3 cache).

DAP

Fra : Morten Lind

Dato : 11-01-03 16:27

Den Anden Peter <nospam@ftc.gov> wrote:

> [...]
>
> Man skal ikke gå efter ny hardware bare fordi der prales med store tal
> eller nye buzzwords (såsom Level3 cache).

Hej til både Den Anden Peter & til Erik
Må en helt almindelig bruger blande sig? Jeg har nemlig ikke forstand på
alle de tekniske udredninger, og kan kun bidrage med eksempler fra den
virkelige virkelighed.
Min lillebror har købt den nye iMac med den store skærm & superdrive.
Dens konfiguration er mage til min "gamle" G4, som er fra 2001, bortset
fra, at han har INGEN level 3 cache og IKKE gigabit ethernet, som min
har.

Vi bruger begge Photoshop 7, og én af de lidt mere kraftslugende
features er den nye filebrowser.

Og laver vi en test med en billedmappe, der fylder 300MB, så kommer jeg
først i mål, selvom han har 800MHz & jeg har 733MHz.

Dét vil jeg tillade mig at tilskrive min L3-cache?

Men jeg tager ofte fejl, så det er selvfølgelig en allestedsnærværende
mulighed

God Weekend fra
Morten Lind

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 20:47

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hej til både Den Anden Peter & til Erik
> Må en helt almindelig bruger blande sig?

Ja kom og få en KB Juleøl...

Jeg har nemlig ikke forstand på
> alle de tekniske udredninger, og kan kun bidrage med eksempler fra den
> virkelige virkelighed.

For 99% procents vedkommende er det også nok, husk nu på at vi er
nørder =)

> Min lillebror har købt den nye iMac med den store skærm & superdrive.

mam. Ønsk ham tilllykke med den.

> [...]
> først i mål, selvom han har 800MHz & jeg har 733MHz.
>
> Dét vil jeg tillade mig at tilskrive min L3-cache?

Det kan være en faktor. Men hvad også er vigtigt SPECIELT for
Photoshop, er RAM og en hurtig harddisk. Hvor meget RAM har jeres
computere? Hvor store &hurtige er harddiskene?

Har du fx. 512 MB RAM og en 7200 rpm harddisk mos din lillebrors 256 +
5400 rpm HD, er det intet under at du vinder væddeløbet.

> Men jeg tager ofte fejl, så det er selvfølgelig en allestedsnærværende
> mulighed

lad os nu se ;)

--
regards, Peter - +45 5192 3981
http://haxor.dk/about.html

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-03 17:16

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> [...]
>
> Har du fx. 512 MB RAM og en 7200 rpm harddisk mos din lillebrors 256 +
> 5400 rpm HD, er det intet under at du vinder væddeløbet.

Hej Pjotr

Ja, det er selvfølgelig rigtigt - Min bror har 512MB i sin nye iMac og
en 80GB Maxor(?)HD/7200rpm

Jeg har 768MB RAM og en 60GB IBM/7200rpm

Så véd jeg ikke om det kan influere på resultatet?
Hej fra
Morten

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-01-03 19:14

> [...]

> en 80GB Maxor(?)HD/7200rpm
>
> Jeg har 768MB RAM og en 60GB IBM/7200rpm
>
> Så véd jeg ikke om det kan influere på resultatet?

Hm... Med de RAmmængder skal vi op på store billeder før det gør
udslag...

Jeg vil så sige at det er en kombi af din L3 cache og mere RAm, der gør
at du vinde væddeløbet! =)

Fra : Morten Lind

Dato : 11-01-03 16:14

> [...]
> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hej Erik.....
Det var lige dét, der var min pointe, oprindeligt
Den L3 cache på 1MB, jeg har i min G4, vil jeg ikke undvære, og jeg tror
aldrig, jeg kommer til at købe en ny maskine uden.
Hej fra
Morten

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-01-03 21:31

> [...]

> Den L3 cache på 1MB, jeg har i min G4, vil jeg ikke undvære, og jeg tror
> aldrig, jeg kommer til at købe en ny maskine uden.

Til den tid du skal have en ny maskine taler vi mindst om 4 MB L3 cache.

Fra : Morten Lind

Dato : 12-01-03 17:17

Peter Bjørn Perlsø <no_spam@invalid_email.com> wrote:

> Til den tid du skal have en ny maskine taler vi mindst om 4 MB L3 cache.

Hæ, hæ......Hvor pokker véd du det fra?......
Mortenw

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-01-03 19:14

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> Hæ, hæ......Hvor pokker véd du det fra?......
> Mortenw

Det er en prognose jeg giver udfra den hidtidige udvikling i
CPU-industrien.

Se evt. min artikel om de kommende Intel-processorer på titancity.com.
Indenfor få år bryder Intel 10-megabyte grænsen mht. L3 cache.

Motorola og IBM kan kun forventes at følge trop.

Fra : Peter

Dato : 10-01-03 17:41

Peter wrote:
> Hvilken betydning har cache størrelsen på en HD?
> Hvordan kan man mærke forskel på en med 2 Mb og en med 8 Mb?
>
> mvh
> Peter

I almindelig brug meget lidt.

Cachen er det midlertidige lager, som data læst fra (og data der skal
skrives til) HD'en havner i før det smides på ATA/SCSi bussen.

Jo mere, jo bedre i teorien, men det er kun kendere og folk der kører
fx. store databasesøgninger o.l. der har gavn af 8 MB cache (eller 16 MB
som der er på de store SCSi diske).

- Den anden Peter