Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tao Lytzen
Fra : JJ

Dato : 09-01-03 13:04

Tao Lytzen har gang i et spændende fotoprojekt for Berlingske Tidende.
Nemlig at tage et billede hver dag, som "indfanger den danske identitet".
Ret spændende og allerede nu nogle interessante billeder. Så hvis du kan
lide reportage foto, så følg med hver dag på:
http://www.berlingske.dk/artikel:fid=100053508

og lidt om baggrunden:
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=243122:fid=100053508/

Mvh
Jan

Fra : Pico

Dato : 09-01-03 16:16

JJ wrote:
> [...]
> identitet". Ret spændende og allerede nu nogle interessante billeder.
> Så hvis du kan lide reportage foto, så følg med hver dag på:

Der er de også i sort/hvid som vi ser dem hver dag i tanten.
Pico

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-01-03 16:52

JJ wrote:

> [...]
> Ret spændende og allerede nu nogle interessante billeder. Så hvis du kan
> lide reportage foto, så følg med hver dag på:

Hvorfor linker du ikke direkte til billedet, på flg. måde
http://www.berlingske.dk/grafik/redaktion/3E1C8C0C:000066D3:C6-large-0901.jpg
der er jo ikke nogen grund til, at vi her i gruppen skal ha'
reklamer for div. blade og aviser, blot fordi der er billeder
i dem....!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-01-03 09:34

Niels Ebbesen wrote:

> Hvorfor linker du ikke direkte til billedet, på flg. måde
> http://www.berlingske.dk/grafik/redaktion/3E1C8C0C:000066D3:C6-large-0901.jpg

Det kunne skyldes at han godt vil overholde Berlingskes regler for brug
af deres materialer, som hedder at man ikke må linke dybt.

Det mener de at de har opbakning til i lovgivningen (jeg synes ikke at
det er hverkan sandt eller smart, men hvad)

Er det ikke dig der plejer at være ret obs på ophavsret osv?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-01-03 09:42

Jesper Brunholm wrote:

> Er det ikke dig der plejer at være ret obs på ophavsret osv?

Et dybt link har intet med ophavsret at gøre, og i denne
sammenhæng handler det kun om, at gruppen slipper for en
masse reklamer....!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : JJ

Dato : 10-01-03 09:38

> [...]
> der er jo ikke nogen grund til, at vi her i gruppen skal ha'
> reklamer for div. blade og aviser, blot fordi der er billeder

Nåh, jeg synes nu at det var dejligt at der var en avis som stadig
prioriterede billeder af høj fotografisk kvalitet.

Hvis jeg havde linket direkte til billedet, så man jo kun det ene billede og
ikke selve ideén bag projektet. Nemlig at bruge foto til dokumentation af de
små ting i hverdagen. En god idé synes jeg men ok. (Ja jeg ved også at det
er gjort før)

Niels du er stadigvæk den mavesure gamle mand her i gruppen kan jeg se. Her
kommer man med et emne der handler om fotografi i modsætning til 90% af de
andre tråde som efterhånden kun handler om software og hardware - og straks
skal der brokkes......

Er der egentlig forskel på mit oprindelige indlæg og så
news:3DC53179.AD69A3B6@niels-ebbesen.net hvor du bl.a. skriver:

" Jeg har netop opdateret med nye billeder på Photo-Gallery.dk,
der er 3 preview-ark / 36 billeder, ta' selv et kik:
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_1of3.html"

Her er der en side, godt nok med preview og links til dine billeder, men
links til billeder det var der da også i Berlingske arktiklen.

Nu har jeg jo prøvet dit link, men får at følgende at vide: "Du har kaldt en
fil der ikke eksisterer, det kan evt skyldes at den er blevet flyttet, du
kan gå til forsiden ved at klikke her WWW.PHOTO.GALLERY.DK "

Smart Niels. På den måde tvinger du mig til at kigge på din hjemmesides
forside i stedet for at linke direkte til et enkelt billede. God reklame.
Tja man kunne næsten fristes til at citere dig:

"der er jo ikke nogen grund til, at vi her i gruppen skal ha'
reklamer for div. blade og aviser, blot fordi der er billeder
i dem....!"

Men hjemmesider hvor du reklamerer og som du tjener penge på er i orden at
vise her? Hmmmm

/Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-01-03 10:15

JJ wrote:

> Nåh, jeg synes nu at det var dejligt at der var en avis som stadig
> prioriterede billeder af høj fotografisk kvalitet.

Og med den undskyldning, skal vi så acceptere at der dagligt
postes henvisninger til aviser og ugeblade, der er jo billeder
i dem alle sammen...:(

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : JJ

Dato : 10-01-03 10:29

> Og med den undskyldning, skal vi så acceptere at der dagligt
> postes henvisninger til aviser og ugeblade, der er jo billeder
> i dem alle sammen...:(

Tja Niels, den bemærkning kan du jo selv tænke lidt over.
Jeg synes stadig at mit indlæg var relevant for gruppen. Arktiklen i
Berlingske handler om en fotograf og hans syn og evner til at dokumentere
hverdagen ved hjælp af hans fotografiske kunnen. Ja der er da masser af
billeder i aviserne, men det er jo ikke det er pointen her. Det må selv du
da indrømme.
Og som en vistnok engang sagde: "It is possible that yours is bigger than
ours, but who cares"

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 10-01-03 14:21

og blablabla....

Snak dog om det, det handler om, nemlig Taos projekt (hvis i kan?!). Alt det
andet fnidder næsten OT for denne string!
Personligt undrer jeg mig en del over hans valg af S/H, læser man hans
indgangsvinkel til projektet, synes jeg ikke at det er det rette valg.
Det kan jo være han senere skyder i farve også, så begge udtryk kommer til
bordet, hvem ved?
Alternativt bliver det 365 billeder kun i S/H over det valgte emne...
Har nogen i NG en holdning til dette?
MVH
Rune Feldt

Fra : JJ

Dato : 10-01-03 14:42

"Rune Feldt-Rasmussen" <feldt@adr.dk> wrote in message
> og blablabla....
>
> Snak dog om det, det handler om, nemlig Taos projekt (hvis i kan?!).

Jamen det er da det vi kan.

> [...]
> bordet, hvem ved?
> Alternativt bliver det 365 billeder kun i S/H over det valgte emne...

Personligt synes jeg det er fint med S/H. Det giver en helt speciel stemning
som jeg godt kan lide. F.eks ville billedet fra den 5/1 ikke have samme
effekt hvis det var i farve. Men S/H virker også mere tidsløs. Og det er jo
ikke helt i harmoni med idéen om at "at skabe et historisk dokument i
billeder over Danmark år 2003". Men lad os nu se om han skifter - f.eks.
til foråret.

Mvh
Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-01-03 19:13

JJ wrote:

> [...]
> billeder i aviserne, men det er jo ikke det er pointen her. Det må selv du

Hva' er det du vil ha' mig til at indrømme, for mig at se, så
er dit oprindlige indlæg i denne tråd blot en reklame/link til
"tante Berlingske", du forholder dig slet ikke til noget, og
du spiller heller ikke ud med et synspunkt eller en mening, som
kunne danne grundlag for en debat....!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 10-01-03 19:53

> [...]
> "tante Berlingske", du forholder dig slet ikke til noget, og
> du spiller heller ikke ud med et synspunkt eller en mening, som

Klap nu i Ebbesen!!
Du påstår altid, at du "ihh og åhh så gerne" vil snakke fotografi - så gør
det dog (just for once?!) i stedet for at belaste os dine ligegyldige
meninger om hin og hisset....

JJ
Det er skam ikke fordi jeg har noget imod S/H, og du har ganske ret i, at
nogle billeder vinder meget ved netop at være i S/H - det "skræller ind til
benet", hvor farver ofte kan forstyrre, hvis ikke der arbejdet bevidst med
dem.
Men som du også giver mig ret i, er det lidt mærkeligt, at han har vælger
netop S/H til dette projekt - hvis han har tænkt sig at holde stilen året
ud, tror jeg, jeg får nok ret hurtigt?!
Personligt håber jeg det modsatte, at han også teknisk vil brede sig ud -
farve, 6X6 og andet godt, men som du skriver, vi får se...
MVH
RF-R

Fra : Lars

Dato : 10-01-03 20:09

"Rune Feldt-Rasmussen" <feldt@adr.dk> wrote in message

<klip>
> Klap nu i Ebbesen!!
> Du påstår altid, at du "ihh og åhh så gerne" vil snakke fotografi - så gør
> det dog (just for once?!) i stedet for at belaste os dine ligegyldige
> meninger om hin og hisset....
<klip>

Kan ikke siges bedre!

Og tak fordi du postede det oprindelige indlæg - så vi andre der ellers
aldrig læser københavneraviser også får en chance for at se hvad der foregår
mht foto. (ikke ironisk ment ) Læser ellers kun Hamburger Abendblatt , JP og
Stiften.

Så det var en god information!

Og nu har jeg fået en signatur! Hvis ikke der er fejl i den igen.

Er der nogen der kan sige mig om NE tror han er "Diktator af Guds nåde og
enevældig hersker over sjat-land!"
(Fra http://www.usenet.dk/oss/dk.snak/ )

Med venlig hilsen - Lars Hill-Billy
(Titel jeg har fået af NE i dk.admin.netikette)
Jeg troede jeg var en bonderøv. :))

--
Besøg Foto links - hjemmeside http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm
Mail: lars9999@NOSPAMexcite.com - FJERN NOSPAM FØRST!

Fra : JJ

Dato : 10-01-03 22:27

> [...]
> "tante Berlingske", du forholder dig slet ikke til noget, og
> du spiller heller ikke ud med et synspunkt eller en mening, som

Jamen så siger vi det Niels. (Jeg kommer pludselig i tanke om hvorfor jeg
har holdt en længere pause her fra gruppen)

Men de tråde du starter med henvisning til billeder taget i en given uge på
din hjemmeside - hvad er så meningen med dem? Giver de udtryk for et
synspunkt eller noget grundlag for debat? Eller er det for at reklamere? Du
giver sjældent et direkte link til et billede fra dit galleri som du har
lyst til at diskutere.

Jeg kan se i dine mange indlæg vedr. teknik at du har dit bagland i orden.
Og du er en af de mest aktive her i gruppen og gider at bruge tid på at
hjælpe andre. Jeg har selv nydt godt af det. Så derfor er det helt i orden,
efter min mening, at du reklamerer for din forretning. Det har du fortjent.
Men det ville det være rart hvis du ikke hele tiden skulle lege overdommer.
Og nej, jeg har intet med ovennævnte avis at gøre. Jeg syntes bare at det
måske kunne være interessant for gruppen at følge med i dette foto-projekt.
Men man kommer jo hurtigt galt af sted her.

Ikke mere fra min side.
Mvh
Jan