Aldi har friske Thüringer Wurst (på frost)~
Fra : Iggy

Dato : 09-01-03 12:52

Hejsa

Så er det tid til at ta' indkøbskurven under armen og styrte ned til Aldi.
De har specialimporteret Thüringerwurst krydret med kommen! Sammen med en
ven spiste jeg dem med dijon sennep og rugbrød. Til at skylle efter med,
købte vi os et par franziskaner kristall weissbier. Fantastisk! Det er som
om kristall weissbier og sennep komplementere hinanden perfekt. Og pølserne
var superb. Danish Crown & Carlsberg kunne godt lære noget af tyskerne! Man
skulle ha' en Turbo Diesel og en Trailer - så ville jeg hente delikatesserne
til København i stor stil...

Iggy

Fra : news.tele.dk

Dato : 09-01-03 13:43

nå ja, i Tyskland er det jo lovligt at bruge "So-kød" i pølser - velbekommen
.... og nej tak.

mvh. René

Fra : ottesen

Dato : 09-01-03 13:47

"news.tele.dk" <rene@gammon.dk> wrote in message
> nå ja, i Tyskland er det jo lovligt at bruge "So-kød" i pølser -
velbekommen
> ... og nej tak.

So-kød? Og hvorfor nej tak? Uddyb venligst..

/ottesen

Fra : Iggy

Dato : 09-01-03 14:07

So-kød? Altså kød fra en so? Eller hvad mener du? Jeg er oprindeligt udlært
butiksslagter og ved godt hvad der proppes i danske pølser - derfor kan ikke
lige se at tyske pølse på nogen måde skulle være dårligere...

Næææ..... gi' mig Nürnberger wurst, Müncherner weiswurst i lange baner,
Regensburger Knacker - også den fra Thüringen, Thüringer rostbratwurst,
bockwurst, wienerwurst, Thüringer Knackwurst, Wiener würstchen, og kom sågar
med en go' karrywurst fra café fodkold. Bare kom med hele.. Hele sortimentet
af 'so-pølser'!!!!....

Hellere det end en skiden industri pølle fyldt med vand, brusk-kød og mel,
der giver mindelser om Gullasch baronerne under 1.verdenskrig. Vi er
kvalitetsbevidste forbrugere - ikke udsultede soldater i en skyttegrav

Iggy

Fra : Fru Hof

Dato : 09-01-03 14:52

"news.tele.dk" <rene@gammon.dk> skrev i en meddelelse
> nå ja, i Tyskland er det jo lovligt at bruge "So-kød" i pølser -
velbekommen
> ... og nej tak.
>
> mvh. René

Hvorfor nu det René? Er det fordi du slet ikke spiser svinekød, eller er det
bare tanken om so-kød? Spiser du f.eks. salami? og ved du så, at man deri
putter ornekød?

Selv foretrækker jeg så langt en tysk pølse, Thüringer, Nürnberger og hvad
de allesammen hedder - men heldigvis er smag og behag forskellig.

mvh
Tove

Fra : Peter M.

Dato : 09-01-03 22:52

Hej NG!
Som ung var jeg elev i en skotøjsbutik. Som led i uddannelsen skulle jeg
besøge en fabrik, der lavede kohuder om til læder til sko og andet skindtøj.
Først blev huderne saltet og kølet ned. Når de så skulle videre i
produktionen, blev de halet gennem et stort kar med læsket kalk for at
opløse den side af skindet, som sidder ind mod koen. Skindet blev herefter
trukket gennem en rulle med hønsenet på begge ruller. Den nederste rulle
kørte modsat, så den kunne trække det opløste bindevæv og andet
overskudsmateriale af huden.
Huden/skindet blev sendt til videre behandling.
Fabrikken skrabede bunden af karet og rullen, og det
bindevæv/fedt/knoglerester/osv man fik samlet, blev sendt til
pølsefabrikkerne for at indgå i en god dansk pølse.
Jeg spiste ikke pølser i mange år efter og gør det stadig helst ikke.
Stanken på fabrikken var meget svær at glemme.
Med venlig hilsen og velbekommen
Peter

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 10-01-03 10:49

Aggemam!

Det bekræfter mine værste anelser.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Keld

Dato : 11-01-03 06:21

"Peter M." <pm@pm.dk> wrote in message news:<3e1def07$0$207$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]

> .....Jeg spiste ikke pølser i mange år efter og gør det stadig helst ikke.
> Stanken på fabrikken var meget svær at glemme.

Det må være i meget gamle dage. Eller mere sandsynligt: De har bundet
dig en historie på ærmet. Sendte de dig også ned til smeden efter en
spand kørnerprikker )

vh
Keld

PS: Jeg havde en skolekammerat i "gamle dage", som påstod, at hans far
arbejdede på den fabrik, hvor de puttede hesteblod i blodappelsiner.
Jeg troede på ham lige indtil den dag, hvor han påstod, at han havde
lært at danse af Elvis....

Fra : Peter M.

Dato : 12-01-03 17:57

Det er muligt du har ret, men vi var en klasse med ca. 25 elever + lærere.
Din appelsin-historie stammer sikkert fra dengang du var 7 år eller
deromkring (håber jeg ). Vi var trods alt 19-20 år, men man kan aldrig
vide.
I dag er jeg 35 1/2 og du kan sikkert godt sende mig ned efter kørnerprikker
hos smeden. Jeg har ingen anelse om hvad kørner er.
Jeg arbejder med radare, og vi sender de "nye" ned til teknikkerne efter
sweep-forlængere og anti-clutter-væske. Ved du hvad det er?
Mvh
Peter

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 13-01-03 10:15

"Peter M." <pm@pm.dk> wrote in

> anti-clutter-væske. Ved du hvad det er?

Det bruger man, når flyvelederen/radaroperatøren har siddet og grattet med
sin leverpostejmad på skærmen

GCA rules!

--
Venligst Lars
Hovedaftalen for gravhunde:

Fra : news.tele.dk

Dato : 12-01-03 18:42

> [...]
>
> Selv foretrækker jeg så langt en tysk pølse, Thüringer, Nürnberger og hvad
> de allesammen hedder - men heldigvis er smag og behag forskellig.

Hej Tove (og andre)

Ja, jeg ved godt at der benyttes ornekød, men ingen af jer ved åbenbart
af hvilken beskaffenhed kød fra en "moderne" so er i. Jeg skal spare jer for
detaljerne, men henlede jeres opmærksom på hvad en so er i et moderne
landbrug .... det er en fødedygtig gris... dvs. hoveddelsen af en so's liv
består i at "amme" ... altså ligge på siden med bylder og liggesår til
følge.

Endnu engang velbekomne til dem der har lyst.

mvh. René

Fra : Jørgen Hess

Dato : 13-01-03 23:47

> [...]
til
> følge.
>

> Endnu engang velbekomne til dem der har lyst.

Ja - Dansk Husmoder Leksikon er jo fra før man indførte bolle aa. Så
der er jo nok, i tidens løb, sket en "justering" i måden at have
grisebrug på.
I leksikaet skal begrebet so-kød i pølseproduktion jo nok betragtes
som en fin anbefaling.
Som Søren Ryge sagde om kyllingeproduktionen: "Vi skulle skamme os".
mvh
Jørgen

Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-01-03 23:47

"news.tele.dk" <rene@gammon.dk> skrev i en meddelelse
> nå ja, i Tyskland er det jo lovligt at bruge "So-kød" i pølser -
> [...]
Ja altså, hvis man tager Dansk Husmoder Leksikon for at læse lidt om
f.eks spegepølser, vil man kunne se at leksikon faktisk anbefaler
so-kød. Faktisk er det også i orden at bruge orne-kød.

Årsagen til det, er at kødet skal være tørt og fiberrigt. Kødet skal
skæres i store tern og saltes og lægges i en kasse med hullet bund så
kødsaften fra saltningen kan drænes væk. Under denne proces vil
orne-kød miste ornesmagen.

Det er måske derfor der er svært at få ordentlige danske pølser fordi
de er lavet af "baby-kød"?

mvh
Jørgen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-01-03 00:20

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er måske derfor der er svært at få ordentlige danske pølser fordi
> de er lavet af "baby-kød"?

Hvor tror du, man får baby-grise fra? Og hvad tror du så, man bruger
"forældrene" til?
Efter brug bliver de altså også slagtet her til lands.
Og ja: kødet smager af mere fra voksne dyr, men det er også grovere og mere
sejt: ergo hakker man det.
Baby-gris er forholdsvis dyrere, fordi man har mere bøvl (= omkostninger) i
forhold til en mindre slagtevægt.
Men der er jo stadig det maskin-udbenede kød...?

Hilsen Inger

Fra : Bjarke Bundgaard

Dato : 09-01-03 20:37

"Iggy" <sbjoern@NOSPAMglocalbeer.dk> wrote in message
> [...]
Man
> skulle ha' en Turbo Diesel og en Trailer - så ville jeg hente

Hmm... du siger Franziskaner Kristall Weissbier? Var det et bevidst valg
eller blot hvad der var i køleskabet? Kunne man forestille sig en
hefe-weissbier der havde samme effekt? Eller hvad med en belgisk Wit? Og
hvad er det i weissbier, der komplementere sennep?

PS. Jeg er gået på jagt efter pølserne. Jeg glæder mig allerede! ;)

Bjarke

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-01-03 09:49

> [...]

> skulle ha' en Turbo Diesel og en Trailer - så ville jeg hente delikatesserne

Hvordan tilberedte du dem ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Iggy

Dato : 11-01-03 15:52

Jeg stegte dem på en pande 15 min direkte fra fryseren.

Iggy