[VB6] Disable ATL+TAB og CTRL+ALT+DELETE
Fra : Johnny E Jensen

Dato : 09-01-03 12:21

Hej Ng

Er ovenstående muligt?

Mvh - Johnny

Fra : Martin Wiboe

Dato : 09-01-03 17:49

Ja, det er muligt.
Kom følgende i en form med to knapper: Command1 (Lås) og Command2 (Lås op):

Option Explicit

Private Sub Command1_Click()
Form_Load
End Sub

Private Sub Command2_Click()
Dim lReturn As Long
Dim lBool As Long
lReturn = SystemParametersInfo(SPI_SCREENSAVERRUNNING, False, lBool,
vbNull)
End Sub

Private Sub Form_Load()
Dim lReturn As Long
Dim lBool As Long
lReturn = SystemParametersInfo(SPI_SCREENSAVERRUNNING, True, lBool,
vbNull)
End Sub

*****************************
Kom derefter følgende i et modul:
*****************************
[...]

Det skulle virke på Win98, men ikke 2000 (har ikke prøvet XP)
Koden fik jeg fra en anden på denne NG for 1-2 år siden, alle credits til
ham/hende

Martin

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-01-03 22:02

Martin Wiboe skrev:
> Det skulle virke på Win98, men ikke 2000 (har ikke prøvet XP)

Det vil virke på Win 95+98 (og måske Me?).
Det vil ikke virke på Win NT+2K+XP+formentlig alle fremtidige
versioner af Windows.

Man må derfor sige at denne metode har begrænset anvendelse...

-------
Tomas

Fra : Martin Wiboe

Dato : 10-01-03 16:03

Helt rigtigt! Meeen, jeg kunne ikke finde noget bedre... Har nogen et andet
og muligvis bedre forslag?

Martin

Fra : Michael K. Therkilds~

Dato : 10-01-03 16:36

Næ jeg har i længere tid forløgt at disable disse funktioner, samt
windows-tasterne under WinXP, men uden held... Jeg vil også gerne høre hvis
der er nogen som kan!

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 10-01-03 23:16

Michael K. Therkildsen skrev:
> Næ jeg har i længere tid forløgt at disable disse funktioner, samt
> windows-tasterne under WinXP, men uden held... Jeg vil også gerne
høre hvis
> der er nogen som kan!

Jamen, altså. Når vi taler om Ctrl-Alt-Del, er svaret: Det KAN man
ikke!

Det er én af de helt store ting, som Microsoft slog på, da Windows NT
i sin tid blev lanceret, nemlig: sikkerhed.

Man skulle have sikkerhed for at det var operativsystemet, som man gav
sit kodeord til og ikke en trojansk hest, og derfor skal man trykke
Ctrl-Alt-Del, for at kunne logge maskinen, og det KAN IKKE DISABLES
(for så ville hele sikkerhedsgevinsten jo være væk).

Jeg ved ikke om der findes en måde at disable Alt-Tab på.

Til sidst skal lige nævnes at man selvfølgelig ved at omskrive de dele
af operativsystemet, som tager sig af dens slags ting, jo man fjerne
Ctrl-Alt-Del og alt muligt andet, men så er der jo reelt ikke længere
tale om Windows (obs: det _kan_ lade sig gøre på Windows NT ved at
udskifte et enkelt modul, men den går ikke i Windows 2000, og
formentlig slet ikke i Windows XP eller fremtidige Windows-versioner).

-------
Tomas

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 11-01-03 00:14

Hej Thomas

Den er jeg med på (CTRL+ALT+DELETE) klart at sikkerheden vil ryge sig en
tur. Men hvad så med ALT+TAB (Windows 2000 / ME / NT) maskiner især

Jeg har lavet et pgm der (efter at 'administrator' har logget sig ind på en
maskine) starter og viser et billede der fylder hele skærmen. Computeren kan
ikke benyttes til noget som helst før der indtastes et password... Men det
er ubrugeligt hvis jeg ikke kan slå ALT+TAB fra - måske ubrugeligt
alligevel....

/Johnny

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 11-01-03 00:30

Johnny E Jensen skrev:
> [...]
Men det
> er ubrugeligt hvis jeg ikke kan slå ALT+TAB fra - måske ubrugeligt

Tja... der findes andre måder at skifte mellem programmer end Alt-Tab
(prøv f.eks. Alt-Esc), og TaskManager kan man få frem på en hel del
forskellige måder (f.eks. Ctrl-Shift-Esc).

Man kan jo også starte en kør/run boks (f.eks. med Windows-tasten og
R).

Rigtig mange rettigheder kan dog fratages v.hj.a. "Policies".

-------
Tomas

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 16-01-03 12:23

Opfølning:

Jeg har fundet en mindre løsning:

I WINNT/System32/ ligger der et program gpedit.msc hvor det er muligt at
disable forskellige ting. (IKKE CTRL-ALT-DEL) men flere af de funktioner der
vises på dialogen der fremkommer via CTRL+ALT+DEL også virker det jo
alligevel.

Jeg tænkte så at jeg måske kunne implementere dette i VB - altså at disable
nogle af de funktioner i denne dialog (f.eks task manager) men fandt ud af
at data fra gpedit.msc placeres i mappen 'GroupPolicy' under machine eller
user der ligger en Registry.pol men filen er naturligvis krypteret
(forståligt nok.....)

Er der nogen der ved om data fra dette program (gpedit.msc) placeres andre
steder en i Registry.pol filen???

!!!!ADVARSEL: ROD IKKE MED DEN GPEDIT.MSC MEDMINDRE DU VED HVAD DU

Mvh - Johnny