Hvordan sætter man RAM i?
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-01 19:48

Macbruger har sendt medlemmerne et favørtilbud på køb af RAM. Så nu skal
jeg sætte en blok i den sidste ledige plads på min grå G3. Det har jeg
ikke prøvet før. Men jeg kan forstå, at det er ganske let, når man bare
ved hvordan. Er der nogen, der vil være så venlige at give opskriften? I
vil ikke blive holdt ansvarlige, hvis jeg alligevel kommer til at lave
ulykker.

--
Ove Steen Smidt

Fra : Birgitte Behrendt

Dato : 08-03-01 20:41

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> ved hvordan. Er der nogen, der vil være så venlige at give opskriften? I
> vil ikke blive holdt ansvarlige, hvis jeg alligevel kommer til at lave

Hvis det er en desktop model, så lukker du Mac'en ned, fjerner alle stik
og ledninger, sætter den på en godt sted med ordentligt lys, trykker de
små tapper op, der sidder lige under fronten, trækker låget ca. 3 cm mod
dig selv (du står foran Mac'en), løfter låget op forsigtigt.

Nu har du adgang til lækkerierne og i venstre side sidder der 2 grå
tapper, der kan skydes frem og tilbage. De skal begge skydes ca. 1 cm
mod centrum af Mac'en, og du kan nu med lidt fingerspitz gefühl åbne
låget i venstre side. Du kan nu også vippe hele låget i højre side op,
som indeholder CD og diskette drev. Der er sådan en smart klods som du
lige vipper rundt, så låget kan stå af sig selv i lodret position.

Nu har du adgang til HD, RAM og så videre. Der er garanteret ligeså
beskidt som Bill Gates tankegang, så fat støvsugeren (det er den din
kone jævnligt render rundt med i hele huset - en lille tyk sag med en
lang slange). Rengør alt i Mac'en - støv er noget af det værste at have
i sin elskede computer.

Fyld dyret op med nogle 256 klodser og så skulle du være klar til at
sparke r.. !

Saml det hele igen i modsat rækkefølge og skulle du mod forventning ende
op med nogle tilovers blevne skruer og ledninger, så åbn den igen og
smid det ned til motherboardet - et eller andet sted må det jo mangle ?!

God fornøjelse.

Birgitte Behrendt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-01 22:27

Birgitte Behrendt <birgitte@behrendt.dk> wrote:

> [...]
> op med nogle tilovers blevne skruer og ledninger, så åbn den igen og
> smid det ned til motherboardet - et eller andet sted må det jo mangle ?!

Mange tak. Det lyder netop så enkelt, som jeg forestillede mig. Desværre
har jeg ikke nogen kone. Men det problem hører vel ikke hjemme i denne
NG.
--
Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-03-01 20:56

> [...]

> Mange tak. Det lyder netop så enkelt, som jeg forestillede mig. Desværre
> har jeg ikke nogen kone. Men det problem hører vel ikke hjemme i denne

Nu er RAM-en sat i. Det var nemt nok at åbne kassen og sætte klodsen på
plads. Så jeg æregrer mig over de penge, jeg tidligere har brugt på at
lade professionelle gøre det. - Forresten var der næsten ingen
nullermænd derinde.
Men at lukke den igen igen - Vorherre bevares. Låget burde glide på
plads med et blidt og exclusivt klik. Det vil det bare ikke. Muligvis er
G3 særligt slem. Der var et hjørne, der ikke ville glide helt på plads,
og imens gik der nogle stumper blik løs, som sidder inde bag forkanten
omkring indgangen til CD- og diskettedrevene. Dem fik jeg bakset
tåleligt på plads. Men det ene bageste hjørne gaber en kvart milimeter.
Sådan burde det ikke være. Det noble design er en distanceblænder. Grå
G3 er en ædelsten indfattet i tarveligt blik og plastic. - Jeg håber, at
det er gåety fremad på de nye modeller.
--
Ove Steen Smidt

Fra : Jesper

Dato : 19-03-01 21:07

> [...]

> og imens gik der nogle stumper blik løs, som sidder inde bag forkanten
> omkring indgangen til CD- og diskettedrevene.

Jeg tror det hjørne er en genganger på alle beige G3 desktop. I hvert
har alle de beige dt'er jeg set et "hul" på et par mm. i hjørnet over
pci-pladserne. Jeg kan ikke finde ud af hvorfor - i hvert fald er det
ikke tilfældet med min gamle 7200 og 7600 der har samme kabinet.

Nogen der ved hvorfor?

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Simon T

Dato : 19-03-01 23:08

On Mon, 19 Mar 2001 21:07:20 +0100, Jesper wrote
(in message <1eqjbvk.l3f92qot2jg0N%jmfink@mac.com>):

> [...]
> pci-pladserne. Jeg kan ikke finde ud af hvorfor - i hvert fald er det
> ikke tilfældet med min gamle 7200 og 7600 der har samme kabinet.

I bagerste højre hjørne af kabinettet er der et lille indbuk på metaldelen
af kabinettet, der skal passe ind i et indhak i plastiken. Hvis de to ting
ikke sidder rigtigt sammen, vil det være svært at få kabinettet til at sidde
ordentligt.
Håber det hjælper...

Med Venlig Hilsen

Simon T

Fra : Jesper

Dato : 19-03-01 23:10

Simon T <mac@fjerndette.rhk.dk> wrote:

> [...]
> ikke sidder rigtigt sammen, vil det være svært at få kabinettet til at sidde

ok - det tjekker jeg lige i morgen! Tak!

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-03-01 00:19

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> ok - det tjekker jeg lige i morgen! Tak!

Det glæder mig, at andre har haft den samme oplevelse med denne model.
Det kan Apple ikke være bekendt. Sidst, jeg skulle have RAM i, havde
jeg fornøjelsen at se 3 professionelle Apple-folk i Allerød tumle
omkring med min computer, fordi de ikke var sikre på, hverken de skulle
åbne eller lukke den.
Nu er maskinen sat på sin plads på en hylde, hvor alt andet end forsiden
dølger sig i mørket (men selvfølgelig med luft omkring). Og dér bliver
den stående.
--
Ove Steen Smidt

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-03-01 22:36

> [...]

> Sådan burde det ikke være. Det noble design er en distanceblænder. Grå
> G3 er en ædelsten indfattet i tarveligt blik og plastic. - Jeg håber, at

Hej Ove

Godt at du fik det fikset, men du har ikke samlet den rigtigt, for jeg
har prøvet det samme som dig. Den kan samles helt perfekt, men det er
rigtigt at du skal bakse lidt for at få den helt i vinkel.

Prøv at gøre det igen, så lykkedes det for dig.

--
Ciao Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-03-01 23:59

In article <1eqjg1m.48cml0j5poccN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Prøv at gøre det igen, så lykkedes det for dig.

Jeg kan anbefale at kigge sig over høje skulder for at se om kysten er
klar, og så smide metaldimserne fra fronten ad helvede til.

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 08-03-01 22:58

Birgitte Behrendt skrev:

> Hvis det er en desktop model, så lukker du Mac'en ned, fjerner alle stik
> og ledninger, sætter den på en godt sted med ordentligt lys,

Det er et rigtig godt råd, når man for første gang skal åbne sin Mac.
Men faktisk gik det op for mig, at man sagtens kan åbne den uden at tage
alle stik ud, bare man tager stikket til lysnettet ud.

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-01 13:47

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> Det er et rigtig godt råd, når man for første gang skal åbne sin Mac.
> Men faktisk gik det op for mig, at man sagtens kan åbne den uden at tage
> alle stik ud, bare man tager stikket til lysnettet ud.

Der står rent faktisk i manualen at man _bør_ lade strømstikket side af
hensyn til jordforbindelsen. Jeg har dog aldrig gjort det, da jeg for
mange gange har fået en 220V rap over nallerne - bla da jeg afisolerede
en forlængerledning uden at tage den ud af stikontakten, kniv og kobber
blev svejset sammen på ganske elegant vis, er det det man kalder efor
elektrodesvejsning?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-03-01 15:34

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> [...]
> en forlængerledning uden at tage den ud af stikontakten, kniv og kobber
> blev svejset sammen på ganske elegant vis, er det det man kalder efor

Ikke til at vide, men mon ikke du skal til at afholde dig fra at bruge
køkkenredskaber fremover - Altså til slige gøremål! ;)
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-01 17:22

> Ikke til at vide, men mon ikke du skal til at afholde dig fra at bruge
> køkkenredskaber fremover - Altså til slige gøremål! ;)

Hvorfor, jeg vil da hellere svejse med en urtekniv til 20kr end et dyrt
stykke værktøj.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-03-01 18:08

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Hvorfor, jeg vil da hellere svejse med en urtekniv til 20kr end et dyrt
> stykke værktøj.

Ok, hvis resultatet er det samme er det jo billigere!

--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-01 22:37

Hej Ove

Øh, hvad er billigt? - Jeg har lige givet 1100 for 256mb Kingsont
PC100/10ns RAM, og det kører forrygende, så jeg lurer meget på at få en
mere.... Og hvor er det rart, at man ikke skal tænke på hele tiden, om man
nu har nok, eller at man pludselig får beskeden " der er ikk
hukommelse...." -)

PS. Du skal blot trække kabinettet af ved at løsne de to knapper, der
sidder under fronten, og et par ting mere, men det må en anden nok hellere
forklare. Jeg ser jo kun med et 'halvt' øje, så det var en af mine venner,
der satte den i for mig, og det tog 10min. så kørte den igen...

mvh. Erik Richard

Ove Steen Smidt wrote:

> [...]
> ved hvordan. Er der nogen, der vil være så venlige at give opskriften? I
> vil ikke blive holdt ansvarlige, hvis jeg alligevel kommer til at lave

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 08-03-01 23:21

> [...]
> - Nisus Email, A Revolution In Emailing - Visit: <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Den email, jeg fik i dag fra MacBruger, lød således:

Subject: 128 MB RAM = kr. 385,- / 256 MB RAM = 685,-.

Helt ekstraordinært har vi fået option på 2000 stk. PC133 RAM klodser
på 128 MB og 256 MB.

De passer i alle Power Macintosh G3'ere (også de grå), G4'ere, CUBEr
og de nye iMac-modeller.

Vi vil derfor, i bedste mening naturligvis, foreslå, at I benytter
optionen til at "fylde" maskinerne op med den optimale mængde RAM til
jeres arbejde.

Der bør være rigelig RAM til alle, så hvis du kender nogen der kunne
have glæde af dette tilbud, så må du gerne videresende dette tilbud.

Leveringstiden er ca. 5 - 10 dage. Alle priser er excl. moms og de
almindelige salgs- og leveringsbetingelser er gældende.

Tilbudet er p.t. gældende i dag og i morgen (8/3/01 - 09/03/01).

Michael Henneke

Good Guys' Graphics ApS
Assedrupvej 22, Assedrup
DK-8300 Odder

Telefon: 7023 2200
Fax: 7023 2201
Mobil: 4061 2207

E-mail: mh@3g.dk

--
Ove Steen Smidt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-03-01 23:54

Hej Ove

Hvor bestiller man så? - på den adresse, der står nederst?
mvh. Erik Richard

Fra : Ronty

Dato : 08-03-01 23:55

Jeg har lige set 256 mb SDRAM til 674 incl. moms.... kig på edbpriser.dk

Ronty

in article 3AA80D58.E5FD2D95@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-01 13:47

Ronty <ronty@samfundsnasser.dk> wrote:

> Jeg har lige set 256 mb SDRAM til 674 incl. moms.... kig på edbpriser.dk

der er _nu_ der skal købes priserne er på vej op!

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 09-03-01 15:10

Jeg brugte telefonen - ret fancy og gammeldags metode, men det virkede -
fik en flink mand i røret.

Venlig hilsen
Ove Steen

--