Andet multimedie
bentjuul 3670
PSP - Farvelæg med gennemsigtig
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 09-01-03 10:13

PSP 5/7. Jeg har en figur med et indrammet grønt område som jeg
ønsker at gøre gennemsigtigt ved at "farvelægge" det med en
transparent "farve". Dog kan jeg ikke vælge en "farve", der er
gennemsigtig, så findes der en anden måde som jeg ikke kan
gennemskue?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

NB: Beklager at mine indlæg en time foran - serveren har skylden
og jeg *kan* ikke rette det.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 09-01-03 13:12

"Lars Thomsen Nielsen" skrev:
> [...]
> farvelægge" det med en transparent "farve". Dog kan
> jeg ikke vælge en "farve", der er gennemsigtig, så
> findes der en anden måde som jeg ikke kan

Der findes ingen gennemsigtige farver.

Du skal istedet arbejde med layers. Hvis dit billede ikke allerede består af
lag, så vælg "promote to layer" i menuen "layer". Når du arbejder i lag, vil
det der ikke er malet på være gennemsigtigt.

Du kan nu markere det grønne område, f.eks. med tryllestaven (magic wand) og
trykke DEL for at slette det, ligesom du kan male transparent ved at slette
vha. viskelæderet (eraser).

Mvh, Lars

En god hjælp til PSP: http://www.pspgrafik.dk/

Fra : ha

Dato : 09-01-03 14:00

> Du kan nu markere det grønne område, f.eks. med tryllestaven (magic
> wand) og trykke DEL for at slette det, ligesom du kan male
> transparent ved at slette vha. viskelæderet (eraser).

.... eller måske endnu lettere, højreklik på layeret i layerpaletten
gå ind i layer properties, og sæt opacity til f.eks. 50, eller hvor
gennemsigtig du nu ønsker det.

mvh
ha

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 11-01-03 00:48

"ha" <not-me@dot.com> skrev:
> ... eller måske endnu lettere, højreklik på layeret i
> layerpaletten gå ind i layer properties, og sæt
> opacity til f.eks. 50, eller hvor gennemsigtig du
> nu ønsker det.

Nej, for det gør hele laget gennemsigtigt.

Mvh, Lars

Fra : ha

Dato : 11-01-03 12:56

> Nej, for det gør hele laget gennemsigtigt.

Ja det gør det da, men hvis han kun "maler" på det område
af layeret han vil have grønt, opnår han det ønskede resultat.

mvh
ha

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 11-01-03 00:48