sus i iBooken
Fra : Martin Petersen

Dato : 09-01-03 09:18

Helt ærligt, er der ingen her der har oplevet at iTunes-lyden får sus og
lidt forvrængning når mac'en bliver varm? (En iBook her.)
Det sker nu og da efter fx. et par timers arbejde med musikken på hele
tiden ...
Men er aldrig et problem lige efter boot, og det er uafhængingt af X el.
9.
MartinP

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-01-03 11:56

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> [...]
> tiden ...
> Men er aldrig et problem lige efter boot, og det er uafhængingt af X el.
Prøv at søge på www.deja.com i dk.edb.mac efter ibook og sus/støj/brus
eller lignende, jeg mener der var en der nævnte en nødvendig opdatering.

Formentlig kan du også nedsætte problemet ved ikke at have en skive i
cd-skuffen, og en konstant roterende harddisk.

Derudover kan du prøve at sætte ferritkerner omkring strømadapterstikket
helt tæt på computeren. Det fjerner de radiobølger der inducerer noget
af den magnetisme der ender med at give støj i højtaleren.

Det kan du med fordel gøre hvor der er "antenner" der går ind i
computeren. Ikke så væsentligt hvor der kun løber strøm ud.

Det fintfølende øre kan høre der kommer mere ambience og klarhed.

Nu har du lidt at arbejde med.

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-01-03 12:22

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> sætte ferritkerner omkring strømadapterstikket
> helt tæt på computeren

Hej Flemming
Tak for de gode råd. Der var endda rigtigt meget at arbejde med.
Men hvad er en "ferritkerne" for en fyr, hvordan ser den ud, hvor stor
er den, hvad koster den å' så'n??
Har nok hørt ordet, men mindes ikke at have set én
v.h
Martin

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-01-03 12:36

> [...]

> er den, hvad koster den å' så'n??
> Har nok hørt ordet, men mindes ikke at have set én
Ferritkerner er små plastikæsker med en blok ferrit ("jernkoksklump"),
der er skåret over således at man kan omslutte et kabel.
Købes i fx HIFI-klubben.
Følger dog ofte med diverse elektroniske udstyr der er følsomt for støj
fx ADSL-adapteren.
Den klump der sidder på mange skærmkabler er en indkapslet ferritkerne.

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-01-03 13:06

> [...]

> fx ADSL-adapteren.
> Den klump der sidder på mange skærmkabler er en indkapslet ferritkerne.

Tak skal du have.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-01-03 02:03

Flemming Rubini <flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk> wrote:

> Den klump der sidder på mange skærmkabler er en indkapslet ferritkerne.

Jeg har godt nok også altid undret mig over, hvad det er fer en fætter,
der sidder på mange kabler.
--
Henrik Münster
Esbjerg