Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Q/K:[Lensmate, Objektiver/linser + adapter~
Fra : ElGaliNero

Dato : 09-01-03 08:40

Søges:
Objektiver/linser + adapter til Canon G1,
har set nogle fra Lensmate, men ved ikke om de
handles herhjemme.
De er billigere end Canons egne, og muligvis også bedre.

Jeg skal evt. bruge adapteren og et UV filter
evt. også en vidvinkel.

Filterne skal være 49 mm. så passer de på Lensmate adapteren.
hvis jeg skulle være heldig at få fat i sådan en.

Nogle bud ?

Hvad er det for et filter der skal bruge for at undgå
skarpe lyskilder, som lysstofrør, bliver en stor
plamage på billedet ? Diffus-filter eller ?????

Venligst
Peter

Fra : Jakob Birk Hansen

Dato : 09-01-03 19:48

"ElGaliNero" <ElGali@Nero.nl> wrote in message
> Søges:
> Objektiver/linser + adapter til Canon G1,
> har set nogle fra Lensmate, men ved ikke om de
> handles herhjemme.
> De er billigere end Canons egne, og muligvis også bedre.

Jeg har ikke erfaring med andre adaptere end den lensmate som jeg har til
mit G2 på www.lensmateonline.com . Men det virker også ganske fortrinligt,
og skulle efter sigende være lidt mindre end canon original adapter (har
betydning for den indbyggede blitz og afstandsmåling). Min Lensmate er til
49mm, som standard.

Jeg købte mit fra usa via nettet, ingen problemer i det. Blev dog nød til at
oprette Paypal konto til betalingen, men det var nemt nok.

De forhandler samtidig nogle Hoya-filtre, så måske kan du spare lidt penge,
når du alligevel skal ha' forsendelsen igang.

Jakob Birk

Fra : Peter

Dato : 10-01-03 21:58

"Jakob Birk Hansen" <jbh@genieware.spamoff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
penge,
> når du alligevel skal ha' forsendelsen igang.

Hej Jakob, mange tak....

Jeg har været ind på Lensmate hjemmeside, og
det er fint at vide at det fungerer med at bestille defra.

Hvad med told, moms mm, når det kommer fra udlandet,
erd er nogle uforudsete udgifter i forbindelse med det?

Mit problem er måske også at jeg ikke rigtig ved hvilke filtre jeg
har brug for, men adapteren skal jeg jo bruge under alle omstændigheder.

Og kunne også godt tænke mig prøve en vidvinkel.

MVH.
Peter

Fra : Jakob Birk Hansen

Dato : 12-01-03 11:08

> Hvad med told, moms mm, når det kommer fra udlandet,
> erd er nogle uforudsete udgifter i forbindelse med det?

Tja, det kommer jo efter sigende nogle gange på. Ved ikke helt hvad regler
og praksis der er. Måske nogle andre har kommentar?

> Mit problem er måske også at jeg ikke rigtig ved hvilke filtre jeg
> har brug for, men adapteren skal jeg jo bruge under alle omstændigheder.

Der står nogle gode artikler her http://www.cliffshade.com/dpfwiw/

Mange starter med et UV filter for at beskytte kameraets linse. Nogle mener
dog at det forringer billedet pga. mindre lys til linsen.
Som jeg bruger mit kamera, kommer der let børn i nærkontakt med det, så jeg
synes det er meget rart at have på.

Næst efter UV er min opfattelse at et pol filter er det mest benyttede. Men
igen, det kommer jo helt an på hvad du vil med dine billeder.

Der var forresten én der havde taget et billede af sin datter med himlen som
baggrund. Han havde brugt pol filter og fået end rigtig flot dramatisk
effekt. Nogen der har linket dertil?

Jakob

Fra : John

Dato : 12-01-03 11:55

> Mange starter med et UV filter for at beskytte kameraets linse. Nogle
mener
> dog at det forringer billedet pga. mindre lys til linsen.

Der burde være minimalt lystab. Derimod kan man sommetider opnå bedre
kvalitet med UV filter. Det har en svag evne til at reducere dis. Værd at
tænke på, hvis det netop er morgendisen man vil fotografere

> Der var forresten én der havde taget et billede af sin datter med himlen
som
> baggrund. Han havde brugt pol filter og fået end rigtig flot dramatisk
> effekt. Nogen der har linket dertil?

Jeg tror du mener mit billede:

http://www.jkhansen.dk/galleri.htm

De første to billeder under "Portrætter" er taget i modlys, med polfilter og
flash som fill-in. Jeg eksponerede efter himlen.

Vær opmærksom på, at effekten er polfilteret er størst med solen i ret ind
fra siden. Og vær så ligeledes opmærksom på, at himlen i så fald (ved
vidvinkel-optagelser) vil være uensartet blå. En effekt man enten elsker
eller hader. Og ihvertfald bør bruge med måde.

En anden effekt ved polfilteret, er evnen til at fjerne reflektioner. Samme
link under "Effekt af polfilter". Her ses hvorledes filteret fjerner
reflektionen i en havedam.

Man kan også bruge det til at opnå helt fantastisk mættede farver. Især ved
samtidigt brug af film med "stærke" farver. Prøv at se det første billeder
under "Natur". Her er brugt en billig Agfa negativ film.

Man kan dog også overdrive. Alle tre billeder under "teknik", er taget med
en Fuji dias film, der i forvejen har ret dramatiske farver. Ikke
realistiske farver. Men meget dramatisk. Og jeg synes det er flot
--
MVH
John K Hansen

Fra : Jakob Birk Hansen

Dato : 12-01-03 16:19

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> wrote in message
> Jeg tror du mener mit billede:
>
> http://www.jkhansen.dk/galleri.htm

Lige nøjagtigt!

Jakob

Fra : Tom Christensen

Dato : 12-01-03 21:16

Hej Jakob

"Jakob Birk Hansen" <jbh@genieware.spamoff.dk> skrev i en meddelelse
<snip>
> [...]
> dog at det forringer billedet pga. mindre lys til linsen.
> Som jeg bruger mit kamera, kommer der let børn i nærkontakt med det, så

Jeg har også et G1, og jeg kunne godt tænke mig at sætte et UV-filter på -
mest som
beskyttelse. Men jeg er vel nødt til at købe en eller anden stiv lensadapter
(rør)?
Eller har du fundet en løsning, så filteret sættes direkte på linsen?

--
venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)