El Choker
Fra : M. Cruusberg

Dato : 08-01-03 22:54

Hej

Er der nogen der kan forklare mig hvordan en elektirsk choker virker....

MVH

Michael
Piaggio Zip 30

Fra : TEAS

Dato : 09-01-03 00:03

"M. Cruusberg" skrev d. 08-01-03 22:54 dette indlæg :
> Hej
>
> Er der nogen der kan forklare mig hvordan en elektirsk choker
virker....

> MVH
>
> Michael
> Piaggio Zip 30
> _________________________
>
> En elektrisk choker virker ved at et stykke bimetal der udvider sig i
varmen
giver mere plads og til sidst frit løb for luften.
Hvis den hænger lidt får motoren alt for fed blanding.
ww var førhen meget plaget af at schokeren hang og kørte med alt for fed
blanding.
Skift den med det samme hvis den hænger.
mvh
TEAS

http://www.kandu.dk/

Fra : Calle.

Dato : 09-01-03 06:13

TEAS wrote:

> virker....

> varmen

vrøvl! bimetal er mekanisk, og hvor skulle varmen komme fra, chokeren bruges
jo fordi motoren er kold.
En elektrisk choker er en magnetspole der hiver i stangen, ligesom man gør
ved alm. choker.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : BSJ

Dato : 09-01-03 07:57

"TEAS" <TEAS.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blanding.
> Skift den med det samme hvis den hænger.

Uden jeg på nogen måde skal gøre mig klog på det - På min Suzuki ap50
(Mikuni 12 sh karb.) sidder el-chokeren i et spjæld med nål. Spjæld med nål
styres af et lille stempel der går op i en messing cylinder. I toppen af
chokerhuset sidder der et lille elektrisk varmelegeme som varmer
messingcylinderen op. Herved skubbes stemplet ned og nålen lukker for den
ekstra benzintilførsel. Jeg har haft det skilt ad, da knallerten starter
perfekt men døjer med at gå i tomgang når den er varm - den går lige så
stille ned i omdrejninger for til sidst at dø helt - hvilket må betyde at
den kører med en fed blanding (tændrør sodet). Hvis jeg regulere gasspjældet
op - så den kan gå ordentlig i tomgang når den er varm - vil den ikke starte
når den er kold. Jeg har mistanke til at det lille stempel ikke er tæt - er
der nogen der ved hvordan man renoverer sådan en choker??

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Kasper

Dato : 09-01-03 17:40

Hej..
Kan en hængende choker også være skyld i at jeg ikke kan dreje gashåndtaget
mere en ca. 1cm rundt. Jeg skal ikk anden drejet det ca 1cm rundt og den
kører med fuld gas. Drejer jeg det mere, begynder scotteren at lyde som om
den 4takter og går til sidst ud.
Kan chokeren være skyld i det, eller??

Kasper

Fra : Holger Danske

Dato : 09-01-03 17:40

Kasper wrote:
> [...]
> 1cm rundt og den kører med fuld gas. Drejer jeg det mere, begynder
> scotteren at lyde som om den 4takter og går til sidst ud.

Yup, og/eller din strålespids er for stor, den for for meget at æde !

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Kasper

Dato : 09-01-03 17:49

Oki...
Prøver..
Tak..

Kasper

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 10-01-03 00:10

> Er der nogen der kan forklare mig hvordan en elektirsk choker virker....

Der findes forskellige modeller som BSJ skriver, så er det på bl.a.
AP50, en "dims" der udvider sig når det varmes op, varmen kommer fra et
lille varmelegme der aktiveres når motoren startes. Opvarmningen (og
dermed udvidelsen) sker relativt langsomt, så det passer med den tid det
tager for motoren at blive varm. Stillingen af chockeren afhænger atlså
af tid, og ikke motorens temperatur (der er dog en ganske god sammenhæng
mellem disse faktorer)

Andre modeller virker ved at der sidder en varmefølsom modstand, der er
skruet fast på køleribberne oppe i toppen af cylideren. Chockeren
justeres derefter at motorens temperatur. Jeg ved ikke lige hvordan
chockeren justeres, men det er en mekanisme der reagere noget hurtigere
end den på AP50.

Jeg vil ikke udelukke, at der også findes modeller baseret på bi-metal,
det deformeres(revesebilt) jo af varme, og burde som sådan også kunne
bruges.

M.v.h.
Thomas