Så blev det min tur :-)
Fra : en kvinde

Dato : 08-01-03 19:37

Kære Nyhedsgruppe

Gennem et stykke tid har jeg fulgt med fra sidelinien og lært utrolig meget
på den vis.

Det er imponerende hvordan der altid er hjælpsomme mennesker som gerne vil
afhjælpe store som små problemer. Stor ros til alle jer hjælpsomme
mennesker.

Nu er det så blevet min tur til at bede om kvalificeret hjælp....

Jeg har på min side www.lib-online.dk oprettet en debat, den virker endda,
hviket jeg er ret stolt af ..... men..... når jeg åbner indlægget ser det
ud af pokkers til og jeg kan ikke finde ud af, hvordan og hvor jeg får
rettet skriften så fremtidige indlæg ikke ser ud af h til ?

Kan nogen hjælpe, så på forhånd mange tak.

Eva

Fra : Ulrik Friis

Dato : 08-01-03 20:40

"en kvinde" <enkvinde@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rettet skriften så fremtidige indlæg ikke ser ud af h til ?
>
> Kan nogen hjælpe, så på forhånd mange tak.

Du skal igang med at bruge typografiark (style sheet). Prøv at løbe
tutorialen igennem på www.html.dk. Mon ikke du så kan se "lyset"? Ellers må
du vende tilbage.

Men men men. Selve debatfunktionen er sat op som en ramme side (to rækker),
så du har faktisk rammer inden i rammer. Desværre er det sat sådan op, så
brugeren kun har en lillebitte sprække nederst på siden til formularen (jeg
bruger IE 6.0 SP1). Men det lykkedes mig også at få vist formularen i både
øverste og nederste frame i hovedrammen på samme tid. Det er nok ik' så
godt. Hvis du kan undgå rammer, så gør det! Og dit formandsindlæg ser ud til
at være en Word fil, der er lavet om til en html fil. Hvordan har du dog
fået den klemt ind som et indlæg?

Jeg vil faktisk foreslå dig, at du redesigner dit debatforum til en side
uden rammer - hvilket du får mulighed for at vælge i opsætnings wizarden. Og
når du så får fremstillet et typografiark, som styrer skrift mv., så får du
styr på det. Fx gentages dit baggrundsbillede (ny_sid4.gif) med irmapigerne.
Det kan du styre med typografiarket sådan, at det kun vises én gang.

mvh
Ulrik

Fra : en kvinde

Dato : 08-01-03 23:12

> [...]

irmapigerne.
> Det kan du styre med typografiarket sådan, at det kun vises én gang.

Hmm...... æv.... nu gik det hele ellers lige så godt. På siden du henviste
til, fandt jeg ikke lyset hvad angik typografiark, men..... suk.... Jeg vil
prøve en gang til, og denne gang ikke fra en rammeside, så må vi se om det
hjælper. Hvor jeg har fundet den Word fil, der er tryllet om til html kan
jeg ikke svare dig på.... den kom helt naturligt ..... jeg har nemlig ikke
pillet i noget .... men hvor har jeg dog ledt efter den allevegne for at få
den rettet

Jeg gør som de små hunde, prøver igen til det virker. Tak for den hurtige
respons og hjælpen.

Eva

Fra : Ulrik Friis

Dato : 09-01-03 20:26

> [...]

> den rettet
>
> Jeg gør som de små hunde, prøver igen til det virker. Tak for den hurtige

....eller køb et 49 kr.s hæfte om style sheets. Selvom man kan sætte et
perfekt typografiark/style sheet op i FrontPage uden at skrive en kode, så
skal man altså kende baggrunden for alt klikkeriet.

Læg ud med et simpelt formål, fx. at skriften skal være Verdana 8 pt som
standardstørrelse inden og uden for tabeller. Husk så på, når du forbinder
dit style sheet til html siden, at du skal have renset helt ud i skrifttype
angivelser på selve siden.

Det er ellers en stilren og velfungerende side du har lavet.

mvh

Ulrik

Fra : en kvinde

Dato : 09-01-03 20:54

> [...]
> skal man altså kende baggrunden for alt klikkeriet.
> Det er ellers en stilren og velfungerende side du har lavet.

Tak for risen og rosen ....det er skam ikke de 49 kroner der afskrækker
mig, hvad angår det de tekniske begreber.... men dybt suk..... det er SÅ
kedeligt at sætte sig til at studerer....... *smiler*.... Kunne heller ikke
drømme om at læse instruktionsbogen til min bil... den skal bare kunne køre,
basta ..... Nåh ja.... og så forøvrigt se pæn ud *s*

Kort sagt, min hjemmeside skal bare funke og se pæn ud ..... hvordan den
helt korekte teknik bag så burde være, er jeg lidt ligeglad med. ... kald
det blot et kvindegen

Men tak for forsøget for at putte lidt viden ind i mig.

Eva

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-01-03 00:30

"en kvinde" <enkvinde@hotmail.com> skrev :

>Jeg har på min side www.lib-online.dk

Noget helt andet:

Jeg går ud fra, at du gerne vil have at baggrundsfarven på hele
siden skal være hvid, men du har ikke defineret nogen
baggrundsfarve på siderne.

Det er ikke alle, der har hvid som default baggrundsfarve i deres
browseropsætning og det gør siden mindre pæn.

Højreklik på siden i FP => sideegenskaber => baggrund => vælg
farve.

Fra : en kvinde

Dato : 09-01-03 01:17

> Noget helt andet:
du har ikke defineret nogen
> [...]
> browseropsætning og det gør siden mindre pæn.
>
> Højreklik på siden i FP => sideegenskaber => baggrund => vælg

Tak Knud - at andres verden ikke ligner min, havde jeg end ikke
overvejet..... jeg retter det til i morgen, nu vil jeg gå i seng

Eva