Skærme
Fijala 3554
Fladskærm og SPIL ???
Fra : Andreas Richard Møll~

Dato : 08-01-03 18:54

Hey!

Nu er der så mange som har sagt at TFT er dårligt til spil osv. osv. men ER
det virkeligt så dårligt? Eller handler det bare om at finde de "rigtige"
skærme? Jeg vil gerne vide om man KAN bruge fladskærme til spil og hvilke,
og hvilke man ikke kan brug.

På forhånd tak.

Andreas

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-01-03 19:18

Hej

Andreas Richard Møller wrote:
> [...]
> skærme? Jeg vil gerne vide om man KAN bruge fladskærme til spil og hvilke,

Prøv at søg i tidligere indlæg. Det har været oppe og vende mindst hver
eneste uge det sidste halve år.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Binderup

Dato : 09-01-03 00:23

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message news:3E1C6B5E.1020003@feddersen.dk...

> Prøv at søg i tidligere indlæg. Det har været oppe og vende mindst hver
> eneste uge det sidste halve år.

men for at komme med et hurtigt svar så har jeg oplevet at mine 3D spil står bedre på min Samsung 171b end de gjorde på min galme
Phillips CRT skærm.

/Peter

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 09-01-03 13:25

TFT-skærme er for langsomme. Dødsprocenten stiger dramatisk i f.eks.
counter-strike.

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-01-03 16:13

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in

> TFT-skærme er for langsomme. Dødsprocenten stiger dramatisk i f.eks.
> counter-strike.

Det kommer da helt an på hvilken TFT skærm der tales om.

F.eks. Hitachi - de har en skærm (17" TFT) med en t.rise på 12ms og
t.fall på 4 ms (CML174SXW). Ialt kan deres pixels altså skifte farve og
dermed billede på 16ms - hvilket umiddelbart må være rigeligt til de
fleste.

(jeg ved ikke hvor den kan købes i Danmark, men overclockers.co.uk har
den - og sender til DK)

De anmeldelser jeg har set af den roser de den netop for at den er så
god til spil. Det eneste minus ved den er at brightness allerede er sat
til 100% fra fabrikkens side, hvilket kunne tyde på at deres LCD ikke er
alt for kraftig, men alligevel, så er det en skærmn langt de fleste
gamere overhovedet ikke vil have problemer med at spille på.

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-01-03 16:17

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> [...]
> t.fall på 4 ms (CML174SXW). Ialt kan deres pixels altså skifte farve
> og dermed billede på 16ms - hvilket umiddelbart må være rigeligt til

Så lige at Multimedia Experten har en Ben-Q 17" TFT med en
opdateringstid på 16ms også.
http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=10756

Men jeg har ikke set nogen anmeldelser af denne skærm.

Flemming

Fra : Lestat

Dato : 11-01-03 21:11

> Så lige at Multimedia Experten har en Ben-Q 17" TFT med en
> opdateringstid på 16ms også.
> http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=10756

Benq er den samme producent som har lavet det meget roste panel som Dell
bruger til deres 2000FP. Jeg kender snart 30 som har den skærm gennem Ars
Technica, og de er mere eller mindre alle sammen ovenud begejstrede.

L.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-01-03 11:38

On Sat, 11 Jan 2003 21:10:45 +0100, Lestat wrote:

> [...]
> bruger til deres 2000FP. Jeg kender snart 30 som har den skærm gennem Ars
> Technica, og de er mere eller mindre alle sammen ovenud begejstrede.

Det var da utroligt morsomt...har lige for et stykke tir siden svaret på
dit indlæg ang. monitors direkt i tyskland og dine overvejelser ang.
viewsonic VX2000 20,1' TFT.

Jeg paster det lige her - for jeg ejer som bekendt selv Dell FP2000 20,1'
TFT, der netop er produceret af BenQ, og er UTROLIG glad for den - og hvis
jeg efter hånden har lært èn ting, så er det, at specs på papir er èn ting
- virkelighed noget helt andet.
Bare se Samsung der tromler frem med fremragende kvalitets TFT'er.
De lavede for 1,5 år siden en 19' TFT 190T, som de påstod havde en
repsonstid på 25ms. For 3-4 måneder siden kom de så med 172T - en 17' TFT
også med responstid på 25ms. Forskellen er blot den, at mens man stort set
ikke kan spille spil eller se film på 190T, så går det MEGET bedre på 172T.

Det viser bare, at repsonstiden nok ER afgørende for afvikling af fillm og
spil - men lige så vigtigt er, HVORDAN man udnytter denne responstid i den
enkelte skærm. Min Dell FP2000 har en reponstid på 25 ms - og udnytter den
godt:
Jeg kører lige nu med en Dell FP2000 20,1'TFT (1600X1200) og vil ALDRIG
røre ved en CRT igen. Billedet er PERFEKT, kontrasten rig og så kan den
følge med i alle de spil jeg har prøvet af på den.

Til hardcore gamere. hvor et splitsekund er afgørende og forskellen på liv
& død vil jeg dog stadig anbefale en CRT skærm i høj kvalitet (Sony F520)

Men jeg spiller kun max 4 timer pr. uge - og føler mig ikke det midnste
generet af ghosting eller sløvhed med min Dell FP2000.

Den er lige faldet til under 12.000 på Dell - jeg gav 15.000 kr for den for
6 måneder siden - og har aldrig fortrudt det.

Overvejer dog også denne nye VX2000 fra Viewsonic, så jeg kan få et dual
monitor setup - 13.000 kr er meget, men ikke for en skærm freak som mig :)

Tror dog jeg vil vente til den er nede under 10.000 kr - vil i mellemtiden
anvende en beskeden 15' eller 17' TFT som ekstra skærm til værktøjslinier i
divers grafik programmer mm.

Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-02-03 13:51

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in

> Den er lige faldet til under 12.000 p† Dell - jeg gav 15.000 kr for
> den for 6 m†neder siden - og har aldrig fortrudt det.

Wee - så er den under 11000
(beklager det lange link)
http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/default.asp?
s=dkdhs&l=da&m=dkk&c=&n=&cu=dkdhs&v=d&cc=&ogn=&kcd=&ad=&mc=&rs=&cuid=&cg=
&pch=1&pn=-1&demo=&gc=&sbc=dkdhs&co=&b=DDKLOSKU-730-10395

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 09-01-03 16:24

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> t.fall på 4 ms (CML174SXW). Ialt kan deres pixels altså skifte farve og
> dermed billede på 16ms - hvilket umiddelbart må være rigeligt til de

I stand corrected ;D
--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : TS

Dato : 09-01-03 17:06

Hejsa
Selv med en opdateringshastighed på 16 ms, kan du højest have en fps på
~60 - og den skærm kan man vel ikke engang få endnu?
De nye Samsung skærme har en opdateringshastighed på 25 ms, hvilket
teoretisk kan give dig 40 fps.
De billige TFT skærme der er rundt omkring har en opdateringshastighed på ~
40 ms, hvilket sætter en begrænsning på 24 fps i spil. Det er vel knap så
fedt i Unreal, HalfLife og hvad de hedder alle sammen. Det kan måske lige gå
an i et langsomt strategispil.
På en CRT skærm kan du vel få ~85-120 fps, afhængig af hardware.

/TS

Fra : Tinky Winky

Dato : 09-01-03 23:26

> [...]

> an i et langsomt strategispil.
> På en CRT skærm kan du vel få ~85-120 fps, afhængig af hardware.

60 Hz er da fint. Det er svært at opfatte at noget går hurtigere.

Fra : TS

Dato : 10-01-03 00:18

Hejsa.
Ja 60 er fint. Men gå ind på Tomshardware og læs anmeldelsen. Skærmen har
ikke nogen stor lysstyrke. Derudover har den svært ved at nuancere skygger.
Og så selvfølgelig, prisen - men det er vel irrelevant i en teoretisk
diskussion.
Træerne vokser jo ikke ind i himlen.

/TS

Fra : Lestat

Dato : 11-01-03 21:10

> [...]

> an i et langsomt strategispil.
> På en CRT skærm kan du vel få ~85-120 fps, afhængig af hardware.

Det er en udbredt misforståelse lyder det til. Du kan få lige så mange fps
du vil, du kan bare ikke se mere end 60. Det er en væsenlig forskel fra hvis
grafikkortet kun tegner 60fps, som f.eks. ved v-sync.

L.

Fra : TS

Dato : 12-01-03 18:20

Hvor er misforståelsen?
Ding TFT skærm på 40 ms kan da ikke tegne mere end 25 billeder per sekund,
med mindre den kun tegner dem halvt.

/TS

Fra : Lestat

Dato : 12-01-03 19:12

> Hvor er misforståelsen?
> Ding TFT skærm på 40 ms kan da ikke tegne mere end 25 billeder per sekund,
> med mindre den kun tegner dem halvt.
>
> /TS

Nej, men grafikkortet kan, hvilket er en forskel fra hvis du f.eks. er vsync
limited, og derfor kan risikere at halvere framerates når du misser et sync.
Det er faktisk en ret væsenlig forskel når du tænker over det...

L.

Fra : Madsen

Dato : 18-02-03 14:25

Prøver lige igen. Det første svar jeg fik sendt til dig blev
kodet i UTF-8 som du nok slet ikke kan tyde (jeg har sendt et
cancel efter det).

Helt off topic, men det tyder på at din Xnews har problemer med
at citere æ, ø og å korrekt Flemming. Hvordan du kan undgå det
er beskrevet her:
<http://www.student.dtu.dk/~c991520/xnews/installation.html>
(Filen riched32.zip)

Desuden medsender du heller ikke information om hvilket tegnsæt
du har forfattet dit indlæg med. Det kan også forvirre mange
newsreadere. Hvordan du retter op på det er beskrevet her:
<http://www.student.dtu.dk/~c991520/xnews/opsaetning.html#compose>
(Det her med *MIME-Version: 1.0, *Content-Type: text/plain;
charset=iso-8859-1 og *Content-Transfer-Encoding: 8bit ).

Madsen.