Lidt specielt request her...
Fra : Silver

Dato : 08-01-03 18:39

Der var for et stykke tid siden et program på discovery channel der
omhandlede de gamle egyptere og deres levevis, det blev præsenteret af Terry
Jones fra Monty Python og han var sammen med en indboende engelsk dame som
studerede disse levevaner på en restaurant hvor de fik serveret de retter
som de levede af dengang.

Der kommer så mit spørgsmål/request, de fik noget brød som så rigtig saftigt
ud serveret og Terry Jones fik at vide at dengang bestod en alm. families
dagligmad af dette brød, og at det var sundt som bare fanden fordi det var
fyldt med proteiner og vitaminer.

Er der nogen som så den udsendelse, eller som ved hvad det er for en slags
brød der tales om?, laves det brød her i landet?, har det et navn? så jeg
evt kan forsøge at finde det i de butikker som sælger sådanne?.

Mvh
Silver

Fra : FooBar

Dato : 19-01-03 19:25

> Er der nogen som så den udsendelse, eller som ved hvad det er for en slags
> brød der tales om?, laves det brød her i landet?, har det et navn? så jeg
> evt kan forsøge at finde det i de butikker som sælger sådanne?.

Jeg så udsendelsen og synes også at den var spændende. Lidt 'forskning' på
internettet (noget så simpelt som en søgning på ordene "ancient", "egypt",
"bread" og "recipe" på Google!) gav blandt mere end 4000 links flg.
resultat: http://dsc.discovery.com/news/briefs/20020805/bakery.html. Der er
godt nok tale om en anden Discovery-udsendelse end den vi tilsyneladende er
enige om at have set, men brødets navn er åbenbart "aysh shams" eller "sol
brød".

Nu skal jeg jo ikke forsøge at gøre mig til verdensmester i ægyptisk brød,
men jeg synes at kunne huske at der idag findes mindst to 'hovedtyper' brød
i ægypten. Det meget klassiske runde og hævede brød (der så vidt jeg kan
regne ud må være dét de omtaler på ovenstående side) og en andet mere fladt
og lidt 'trevlet pandekage agtigt' brød indeholdende meget mere fedtstof (og
som umiddelbart minder mig meget om det fra udsendelsen). Med få og andre
ord kan ovenstående link meget vel tænkes at være "a wild bread-chase"..!

Vender lige tilbage hvis jeg falder over noget mere...

/Claus